[AR] Wagens wagens en nog eens wagens.....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:12

@ IngridM: ligt natuurlijk ook aan de bak waar je dan in rijdt. Ik rijdt eigenlijk nooit in een bak, dus heb er ook geen last van :Y) dressuurtraining doe ik bij een vriendin hier redelijk dichtbij op 1 van haar weide's, of een veldje hier in het dorp. Vaardigheid en marathon is doorgaans allemaal op mooi gras, en dat lukt echt prima :j
Mijn shetten hadden idd niet kleiner moeten zijn om de wagen in enkelspan te trekken, maar ze doen het echt prima. En nogmaals; rolweerstand is, behalve het gewicht, dus ook heel belangrijk. Uiteraard moet je rekening houden met het gewicht, maar staar je er niet blind op; mijn marathonwagen rolt toch echt een stuk lichter en makkelijker dan de houten wagen die ik eerder had maar die qua gewicht misschien wat minder woog.
Mijn shetten trekken 't prima, en dat wist ik van te voren. Dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Zonder groom gaat het idd gemakkelijk, maar merk vaak nauwelijks verschil met groom hoor. Mijn groom(s) zitten ook allemaal rond de 50-60 kg. hoogstens, enkele x gaat er iemand mee van 70 kg. maar ook dat vormt geen enkel probleem.
Gaan we een hele steile helling op (wat hier thuis dus nooit voorkomt) dan stapt de groom gewoon even af. Niet omdat de pony 't niet kan trekken, maar om 't ze wel even wat makkelijker te maken.

Die stelregel wat ze kunnen/mogen trekken (wat dus 'veilig' is; ik bedoel ze kunnen ook wel iets veel zwaarders even van z'n plek trekken, maar da's natuurlijk wat anders)

3x eigen gewicht op asfalt en echt hard zand
2x eigen gewicht op wat zwaarder gras en meer lossig zand/bospaadjes
1x eigen gewicht op mul zand etc.

@ linnebill: HCA heb ik alleen maar héle goeie ervaringen mee. Zijn werkelijk niet kapot te krijgen, zijn héel comfortabel (ik weet, zo ziet het er niet uit, maar ik met m'n brakke rug ben daar heel gevoelig voor en mán wat zit dat ding fijn) héel stabiel (er zijn mensen die er werkelijk de raarste dingen mee uitvoeren wat ik absoluut niet zou durven met mijn marathonwagen) heel makkelijk en fijn in evenwicht/balans te brengen, en last but not least;
je kan óók een HCA mét bankje laten maken :j Dus voor het bankje hoef je het zeker niet te laten!
Ik zou echter wel voor panzitting kiezen, aangezien je op zo'n bankje toch wel minder stabiel zit, en vooral als je in je eentje rijdt, dan ga je schuiven en daardoor sla je wel weer eerder om.

'opbouwen' voor de pony met eerst een sulky en daarna een 4wieler.... tsja opzich heeft dat imo weinig meerwaarde. Je laat ze in het begin toch niet vol uit trekken; lekker op 't asfalt lange stukken; rolt de wagen gewoon mee. En in 't begin laat ik de groom altijd even de wagen vanuit stilstand wat aanduwen, zodat de pony de eerste paar keren niet meteen de wagen van z'n plaats hoeft te trekken; daar moeten ze soms nog wat aan wennen.

IngridM

Re: Wagens wagens en nog eens wagens.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:48

Bedankt voor je antwoorden !

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:53

Ik lees ook even mee. Kan namelijk ook niet echt antwoorden op mijn vragen vinden.

En dan met name over de verschillende soorten vering, wanneer neem je wat.
En de sturvertraging, waarvoor dient dit precies etc etc.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:22

Afbeelding
mooie wagen, maar niet geschikt voor het authentiek gerij. Daarvoor moet de wagen houten wielen hebben.

Dan moet je meer denken aan onderstaand rijtuig:
Afbeelding

Maar ik volg dit topic ook even, aangezien ik volgend jaar ook een nieuwe wagen moet ivm de spoorbreedte van 115 cm.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:01

Ok, ik moet dys 115 sowieso hebben?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:41

of was het nu 110? ik begin nu te twijfelen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:09

Minimaal 110 cm spoorbreedte. 115 of breder mag dus ook gewoon.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:58

Een wagen zoeken is altijd moeilijk denk ik.
Ikzelf zou eigenlijk al nooit voor een concours wagen kiezen omdat ik die vrij onstabiel vind en heb al regelmatig op de kant gelegen omdat ik bijvoorbeeld net te scherp stuurde.

Authentiek is natuurlijk super mooi, mits goed onderhouden. Kies je voor hout, kijk dan goed of er geen houtworm in zit mocht je een 2e hands kopen. Ook moet je goed letten op rotte delen.
Bij authentiek vind ik zelf de vering iets minder belangrijk, dat geschommel en gehobbel hoort erbij.

Kies je voor een wat modernere wagen, heb je veel meer zaken om rekening mee te houden en als je er een nieuw koopt, kan je alles naar je eigen wensen aanpassen, kwa vering, kwa grootte, hoeveel personen er mee kunnen, hout of ijzer, massief rubber wielen of luchtbanden, welke kleur en noem maar op.

Ik zou zelf persoonlijk voor een marathonwagen gaan, omdat ik het mooie wagens vind, makkelijk schoon te maken met bijvoorbeeld een hogedrukspuit, in elke kleur te krijgen, op vier wielen geremd, heeft een molenrem en het ziet er gewoon wat stoerder uit.

Ik zou voor plezierritjes in het weekend echter ook gewoon voor een authentieke kunnen kiezen, gewoon omdat het er ook goed uit ziet

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:11

4 wielen geremd en molenrem zit overigens niet standaard op alle marathonwagens ;) Zijn meestal nog altijd opties waar je voor kan kiezen, of die je weg kan laten. Brengt nl. ook weer extra gewicht met zich mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:14

JoyCiej007 schreef:
4 wielen geremd en molenrem zit overigens niet standaard op alle marathonwagens ;) Zijn meestal nog altijd opties waar je voor kan kiezen, of die je weg kan laten. Brengt nl. ook weer extra gewicht met zich mee.

Dat gewicht valt opzich ook wel weer mee, je groom maakt dan meer verschil ( zwaardere of lichtere ) exta remmen wegen nog geen 5 kilo

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:35

als je echt zo licht mogelijk wilt telt iedere kilo, ook al zijn het er maar 5 ;-)
maar natuurlijk hoe meer gewicht, hoe meer impact je remmen hebben..

t'is maar hoe je het bekijkt :-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:43

Zo licht mogelijk is ook maar relatief..
In het bos op mulle paden zal die 5 kilo misschien net dat beetje teveel zijn, maar op de weg.. Als het in beweging is rolt het bijna vanzelf verder ( onder de meest ideale omstandigheden )
Heb jij bijvoorbeeld je banden niet op spanning dan is de kracht om hem in beweging te krijger groter, maar ook om hem in beweging te houden is er meer kracht nodig.
Rijd voor de grap maar eens met een volle kruiwagen met een harde band, laat hem een stukje leeg lopen en vervolg dan je weg.. Voel dat grote verschil eens.

Maargoed, dwaal een beetje af.

Is idd afhankelijk van de opties de je kiest

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:45

Maar goed, wat zijn nu de adviezen voor mij? Want een beetje goede verkoper kan mij can alles wijs maken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:26

Je moet van tevoren goed bedenken wat je wil.
Wil je authentiek? Wil je dan ook antiek? Of juist een moderne wagen?
Ga je alleen op de weg of ga je ook hè bos in?
Welke opties wil je allemaal? Dingen als molenrem en stuurvertraging zijn iets wat lastig te realiseren op een antieke wagen. Zeg niet dat het onmogelijk is maar de kosten zullen er wel naar zijn. Is overigens wel leuke uitdaging voor de wagenbouwer.

Dat zijn enkele zaken wat je eigenlijk al van tevoren in je hoofd moet hebben zitten, later gaan dat zaken als de kleur etc meespelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:05

Ik wil helemaal geen antiek, daar kwam Joyce mee ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:20

Nouja, dat neem ik nu even als voorbeeld.
Als je voor een marathonwagen kiest, moet je jezelf ook een beetje voorbereiden.
Wat zijn de voor en nadelen van een bepaald veersysteem ( onafhankelijk, lucht veren, bladveren..
Is de wagen makkelijk om te bouwen naar tweespan
Remmen, alleen achter of ook voor, en wil je een molenrem

Zijn ongeveer dezelfde vragen, maar het optiepakket is veel groter

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:25

stef schreef:
Ik wil helemaal geen antiek, daar kwam Joyce mee ;)

Dan denk ik dat je best voor een type wagonette gaat. :j
Daarmee kan je nog alle kanten uit, je kan lekker in het bos/buiten gaan rijden, wedstrijdje rijden (vaardigheid,dressuur,...) in de bak oefenen, en die zit lekker stevig in elkaar.
Bovendien kan je zowat alles naar wens aanpassen; remmen, vering, kleuren, bekleding, bokkussen, enz...

Succes ;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:09

Ok, gister dus op P&K geweest en best aardig wat moois gezien, maar ben er nu nog niet uit :P

Deze stond bij een duitse firma,heb de folder niet bij de hand, en kan dus even niet op de naam komen ;)
vind deze echt het mooist, maar mooi is niet het enige wat belangrijk is. Gewicht 90/100 kg. Prijs 2300
De firma an sich maakte een super goede indruk op me. Werd super geholpen (wel in het duits, maar ach ;) ) en kon alles vragen etc. Qua service is deze me het meest bij gebleven
Afbeelding

Deze is van Kuhnle (oid), 2500 euro, helaas konden we hier geen verkoper vinden dus van het gewicht geen idee
Afbeelding

Deze is van voskamp, 1975 euro, 120/130 kg, maar rolde super makkelijk door de grote wielen
Afbeelding

Deze was van hagendorpvand e linden (ofzo ;) ), ook rond de 2500 euro, verstelbare voorbank, maar wel 140 kg
Afbeelding

Nu weet ik het nóg niet! :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:57

JoyCiej007 schreef:
Ik weet wel dat Andries van HCA nog wel marathonwagens echt zelf bouwt, die lijken niet veel op die 'moderne' wagens maar daar zit idd ook hout in verwerkt, schijnen niet kapot te krijgen te zijn en héeeel lang mee te gaan, verder kunnen ze voorzien worden van alle moderne 'snufjes'.
Napie op bokt heeft er 1 voor haar 2span shetten:
Afbeelding

Wij hebben zoiets als deze, combinatie staal/hout, en is ook een zelfbouw (niet door onszelf hoor). Is inderdaad niet kapot te krijgen (zéér degelijk) en rijdt prima, zowel in de binnenbak, buitenbak als buiten. Wij hebben er ruim onder de 1.000 Euro voor betaald (exacte bedrag weet ik niet meer). Zit ook een langboom bij voor 2-span. Kan zowel voor een kleine Haflinger (1.42), een Fjord (1.50) als een Fries (1.62) gebruikt worden (waar die van ons dan ook resp. voor gebruikt wordt). ;) Zeer leuke kar ook voor vaardigheid! :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:00

Stef, heb je nog een goeie foto van de 1ste kar?
Ik kan de foto nl niet zien.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:02

Die van hagedoorn linde heb ik ook nog bekeken, vind die veel te zwaar rollen.

Die van HCA is verder wel mooi als ie zo degelijk is idd, wat is daarvan de spoorbreedte?

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:07

Naar aanleiding van het spoorbreedteverhaal; de minimum spoorbreedte voor enkelspan A pony's in de VAARDIGHEID wordt 1.10, in de DRESSUUR blijft de spoorbreedte vrij.
Dit geldt alleen voor dressuur/vaardigheidswedstrijden, niet voor samengestelde wedstrijden.
Als je met een wagen tussen de 1.10 en 1.25m wilt rijden vanaf 2013 wordt een meetbewijs van de pony verplicht, is je pony groter dan 1.17m dan moet je de VAARDIGHEID met minimaal 1.25m spoorbreedte rijden.
Voor tweespan A pony's wordt 1.25m verplicht ongeacht hoe klein ze zijn.

Dit is definitief, meer kunnen (of willen) ze er niet van maken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:10

Geloof er vrij weinig van dat ze dit definitief zullen maken. Zo halen ze veel mensen uit de sport die met kleintjes mennen. 1.25 voor kleintjes onder 90 is amper haalbaar :n of kost je veel geld om nieuwe wagens te kopen.
Denk dat de knhs nog wel mails zal binnenkrijgen, en 2013 is er nog niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:37

moet ik even opzoeken wie de fabrikant was, hij zal vast op de site staan ;) Het waren duitsers en stonden een beetje in het midden (naast de postkoets, met dan nog een middenpad er tussen)
Shena: Is dus véél te groot ;)
Ik weet niet of ik ooit de sport in ga, maar toch wel handig om rekening mee te houden

Ik zit nog erg met de gewichten. De 1e met congac bekleding was 40 kilo lichter dan de anderen. Voskamp zei dat dat in je nadeel kan werken ivm omslaan etc (nu doe ik niet gek, rij geen marathons, etc)
Die van voskamp rolde heel makkelijk, kon ik met 2 vingers van zn plek trekken