Mijn shetten hadden idd niet kleiner moeten zijn om de wagen in enkelspan te trekken, maar ze doen het echt prima. En nogmaals; rolweerstand is, behalve het gewicht, dus ook heel belangrijk. Uiteraard moet je rekening houden met het gewicht, maar staar je er niet blind op; mijn marathonwagen rolt toch echt een stuk lichter en makkelijker dan de houten wagen die ik eerder had maar die qua gewicht misschien wat minder woog.
Mijn shetten trekken 't prima, en dat wist ik van te voren. Dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Zonder groom gaat het idd gemakkelijk, maar merk vaak nauwelijks verschil met groom hoor. Mijn groom(s) zitten ook allemaal rond de 50-60 kg. hoogstens, enkele x gaat er iemand mee van 70 kg. maar ook dat vormt geen enkel probleem.
Gaan we een hele steile helling op (wat hier thuis dus nooit voorkomt) dan stapt de groom gewoon even af. Niet omdat de pony 't niet kan trekken, maar om 't ze wel even wat makkelijker te maken.
Die stelregel wat ze kunnen/mogen trekken (wat dus 'veilig' is; ik bedoel ze kunnen ook wel iets veel zwaarders even van z'n plek trekken, maar da's natuurlijk wat anders)
3x eigen gewicht op asfalt en echt hard zand
2x eigen gewicht op wat zwaarder gras en meer lossig zand/bospaadjes
1x eigen gewicht op mul zand etc.
@ linnebill: HCA heb ik alleen maar héle goeie ervaringen mee. Zijn werkelijk niet kapot te krijgen, zijn héel comfortabel (ik weet, zo ziet het er niet uit, maar ik met m'n brakke rug ben daar heel gevoelig voor en mán wat zit dat ding fijn) héel stabiel (er zijn mensen die er werkelijk de raarste dingen mee uitvoeren wat ik absoluut niet zou durven met mijn marathonwagen) heel makkelijk en fijn in evenwicht/balans te brengen, en last but not least;
je kan óók een HCA mét bankje laten maken

Ik zou echter wel voor panzitting kiezen, aangezien je op zo'n bankje toch wel minder stabiel zit, en vooral als je in je eentje rijdt, dan ga je schuiven en daardoor sla je wel weer eerder om.
'opbouwen' voor de pony met eerst een sulky en daarna een 4wieler.... tsja opzich heeft dat imo weinig meerwaarde. Je laat ze in het begin toch niet vol uit trekken; lekker op 't asfalt lange stukken; rolt de wagen gewoon mee. En in 't begin laat ik de groom altijd even de wagen vanuit stilstand wat aanduwen, zodat de pony de eerste paar keren niet meteen de wagen van z'n plaats hoeft te trekken; daar moeten ze soms nog wat aan wennen.