Horsemanship rassen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:59

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik natural horsemanship wel een stuk lastiger vind bij koudbloeden dan bij warmbloeden.. Die laatste zijn gewoon veel gevoeliger.

Ja, het is anders. Maar ik deel je mening niet wat betreft gevoeliger. De signalen zijn soms moeilijker te lezen - denk ik.
Hun 'persoonlijkheid' is soms ook anders. :)

manex

Re: Horsemanship rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:39

Sorry hoor, maar dat er verschil zou zijn in "voelen" tussen koud- en warmbloeden, dat vind ik echt flauwekul. Ze voelen allebei heel goed een vlieg op hun huid zitten en dan zouden de koudbloeden
het niet voelen als je ze aanraakt om een stap opzij te zetten? Da's dus echt niet waar.

Ik heb zelf een tinker waarmee ik freestyle en die is echt niet de makkelijkste. Ze zijn minder snel te
overtuigen dat ze echt opzij moeten op een lichte aanraking, dat is wel waar. Maar als het op de
juiste manier wordt aangeleerd, dan doen ze het net zo goed als een warmbloedje. En als het knopje
er eenmaal op zit gaat het er ook niet meer af. Sterker nog, je kunt de hulp zelfs zo klein maken dat
je ze niet eens meer hoeft aan te raken maar dat ze opzij gaan als je wijst waar je ze naartoe
wilt hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:22

Ik bedoel ook niet letterlijk ongevoelig ;) Tuurlijk, ook een belg voelt een vlieg zitten.. Al is hun pijngrens wel een stuk hoger.
Maar ik bedoel vooral een ander soort gevoeligheid.. Ze zijn koeler in het hoofd, ze reageren minder snel en minder intens dan warmbloeden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:09

Nou ja daar ben ik het ook niet mee eens dat ze minde intens reageren, ook een tinker kan heel intens reageren , heb er zelf 6 en een aantal die zijn zo sensibel , veel meer dan de warmbloedigen die ik heb staan.

Ook van de pijngrens verschilt, ik heb er staan die als ze maar wat mankeren ze al helemaal zielig zijn maar ook die zo hard zijn dat ze echt doorgaan, ik heb ook een warmbloed staan die echt geen pijn aangeeft, denk dat je bij elk ras wel meer en minder gevoelige hebt, ik denk juist dat je ene paard zo gevoelig of ongevoelig kan maken zoals je er zelf mee omgaat, neem nou eens een gemiddelde manege, de meeste paarden zijn daar ongevoelig voor b.v het been van de ruiter of zelfs de harde tik van de zweep, ze sluiten zich heel makkelijk af en berusten in hun lot en dat lot daar kiezen ze niet zelf voor, de vlieg zullen ze altijd blijven voelen maar de ruiter niet dat geeft toch stof tot nadenken denk ik.

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:46

Ik denk dat je het ze op een andere manier duidelijk moet maken. Ze zijn nou eenmaal anders gebouwd, zowel mentaal als fysiek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:26

Misschien gaat het niet om het gevoel, maar op de reactie daarop? Een heel sensibel paard springt wellicht opzij als je een vinger in hun zij prikt en een paard wat koel in de kop is zucht er nog niet eens van. Gevoeligheid in reageren dus. Is dat misschien wat er bedoelt wordt? En dan is natuurlijk het ene paard het andere nog niet. Maar ik geloof wel dat een Arabier sensibeler reageert als een Fjord, over het algemeen genomen. Vandaar dat men ook kan spreken over karaktereigenschappen binnen een bepaald ras.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:40

Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat de warmbloeden "sensibeler" reageren, ze reageren vooral expressiever. Ik heb bij een haflinger (waar geen NH-achtig grondwerk mee was gedaan) gezien hoe snel, maar ook hoe klein hij reageerde op kleine hulpen van een zeer ervaren grondwerker. Dat zou je heel gemakkelijk over het hoofd zien en je hulpen groter maken, met als resultaat dat hij ook botter gaat reageren. En dat laatste is dus wel iets dat een verschil geeft tussen (in grote lijnen) warmbloeden/volbloeden en koudbloeden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:08

Expressiever zou je het ook kunnen noemen. Waar het mij om gaat is dat ik over het algemeen toch wel duidelijk het verschil merk tussen een koudbloed, warmbloed en een volbloed.

En het is natuurlijk maar net wat je prettig vind. Ik vind een koudbloed geweldig! Maar als ik moet kiezen dan liever een volbloed. Dat past mij gewoon meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:21

Bij mij ook een voorkeur voor warm/volbloeden, hoor. En dan ook nog in de versie merrie :+

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:09

Waratje schreef:
Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat de warmbloeden "sensibeler" reageren, ze reageren vooral expressiever. Ik heb bij een haflinger (waar geen NH-achtig grondwerk mee was gedaan) gezien hoe snel, maar ook hoe klein hij reageerde op kleine hulpen van een zeer ervaren grondwerker. Dat zou je heel gemakkelijk over het hoofd zien en je hulpen groter maken, met als resultaat dat hij ook botter gaat reageren. En dat laatste is dus wel iets dat een verschil geeft tussen (in grote lijnen) warmbloeden/volbloeden en koudbloeden.

De ervaring met grondwerken maakt zeker verschil. Iemand met veel ervaring kan de aanwijzingen veel beter doseren en dus al snel en op het juiste tijdstip veel kleiner maken.
Een onervaren iemand mist vaak de kleine signalen, blijft (onbedoeld) de aanwijzingen veel te groot en op het verkeerde moment geven met als gevolg dat het paard "hulpdood" gemaakt wordt en dus niet meer reageerd op wat er wordt gevraagd.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:13

ik denk ook dat alle paarden geschikt zijn, maar ik las op de eerste pagina ook al, dat bijvoorbeeld volbloed arabieren een wat meer meewerkend karakter hebben, dan de meeste fjorden en haflingers. Die zullen om helemaal tuig-loos op te rijden wel prettiger zitten, maar die kunnen heerlijk koppig zijn af en toe. Maar dat is natuurlijk ook per paard verschillend, ik kwam bij een trakehner met grondwerken helemaal niet door, die liep dwars door me heen, en bij een toch wel aardig koppige ijslander kon ik haar zelfs op commando op de cirkel achteruit laten gaan terwijl ik in het midden stond (en dat was de eerste keer in de ring).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:57

Even voor de duidelijkheid, ik denk niet dat het ene ras geschikter is als het ander. Het ene heeft wel mijn voorkeur boven het andere, maar dat heb ik als ik dressuur doe of een sprongetje maak. Ik vind het in de NH trouwens wel heel boeiend om van alle rassen en dus ook karakters wat te zien. Dat is juist heel leerzaam.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:48

De term Horsemanship heeft niks met het paard te maken maar met de ruiter elk paard heeft het al van nature, aan de ruiter dat te ontwikkelen, dus het gevoel voor paarden , naturel en horsmanship zijn ook 2 verschillende dingen, maar vaak word het over een kam geschoren, maar welke ruiter dan ook zou eerst eens het horsmanship moeten gaan leren ontwikkelen , want dat zijn er heden ten dagen nog veel te weinig.
Waaronder jezelf blijkbaar

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:53

Joh, echt je kunt met elk paard aan natural horsemanship doen. Het ligt volgens mij niet echt aan het ras.. natuurlijk is het ene paard makkelijker te motiveren, is de andere schuwer etc, maar dat heeft te maken met de horsenality's lijkt me :)

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:01

Laraax schreef:
Ik denk juist dat het met bijv Haflingers moeilijker kan zijn dan met bijv een arabier, het kan natuurlijk met ieder paard, maar haflingers zijn over het algemeen imo dominant(natuurlijk niet alle, maar wel de meeste) en deze willen dus wel wat meer strijden voor leiderschap.

Vind ik niet waar.
Mijn haflinger kon héél dominant zijn, door grondwerk heb ik dat opgelost, enkel dat.Het hangt af van paard tot paard. Hoe leergierig/speels ze zijn..
Haflingers zijn nu niet de gemakkelijkste maar daardoor zijn ze minder geschikt voor NH & VD ..

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:16

Maestroox3 schreef:
Laraax schreef:
Ik denk juist dat het met bijv Haflingers moeilijker kan zijn dan met bijv een arabier, het kan natuurlijk met ieder paard, maar haflingers zijn over het algemeen imo dominant(natuurlijk niet alle, maar wel de meeste) en deze willen dus wel wat meer strijden voor leiderschap.

Vind ik niet waar.
Mijn haflinger kon héél dominant zijn, door grondwerk heb ik dat opgelost, enkel dat.Het hangt af van paard tot paard. Hoe leergierig/speels ze zijn..
Haflingers zijn nu niet de gemakkelijkste maar daardoor zijn ze minder geschikt voor NH & VD ..

Ben ik het ook mee eens, Fjorden en Haflingers hebben inderdaad een koppiger, dominanter karakter. En zullen minder vlot reageren, maar je kan er natuurlijk net zo goed NH mee doen. Bovendien zijn er persoonlijke verschillen, er zullen wel Halfingers zijn die meer gevoelig reageren dan andere. Maar over het algemeen reageren ze minder snel op weinig druk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:18

ik denk dat het verschil in de ruiter zit. Ben je wedstrijd gericht en wil je hoog rijden, kies je over het algemeen voor een goed gefokte warmbloed, die je met bit rijdt.
Koudbloeden trekken over het algemeen toch meer recreanten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:19

8nnemiek schreef:
Ik bedoel ook niet letterlijk ongevoelig ;) Tuurlijk, ook een belg voelt een vlieg zitten.. Al is hun pijngrens wel een stuk hoger.
Maar ik bedoel vooral een ander soort gevoeligheid.. Ze zijn koeler in het hoofd, ze reageren minder snel en minder intens dan warmbloeden.

Van mijn 5 paarden is mijn belgisch trekpaard het subtielst en het meest gevoelig. Dat wij het niet altijd oppikken wil niet zeggen dat ze minder snel reageren...