Heel erg dominant paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Heel erg dominant paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:35

Soms sta je er van te kijken wat ze moeten verwerken, vooral als er onzekerheid bij komt kijken.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:39

Precies, en ze doet zich wel stoer voor met die rare fratsen.. en ze was zich echt ongelooflijk aan het misdragen terwijl ik eigenlijk niks van haar vroeg, maar voor haar was het net iets too much.. ze is best onzeker, ook naar andere paarden lijkt het wel alsof ze niet snapt hoe het werkt. We komen er wel! Ik ben iig al heel blij dat ik nu zo ver ben met rust en consequent zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:45

lennylenny schreef:
Bedankt voor de reacties! Het is fijn om eens even iets van een ander te horen. Zoals ik al schreef, met rijden kan ze hartstikke braaf zijn, ik gebruik geen hulpteugels, heb een goed zadel en gebruik een dubbelgebroken trensje. Ze geeft netjes na, maar ze is nog niet constant in de aanleuning, geeft niet want we zijn net begonnen. Dat het brave ineens omslaat begrijp ik gewoon niet zo goed, als ze omdraait en zich tegen de wand opgooit komt ze daar natuurlijk niet zomaar mee weg. Ik rij dan een volte, ga terug naar stap en doe het opnieuw. Ik probeer altijd rustig te blijven ( moeilijk soms ) maar uiteindelijk is ze wel weer braaf, beloon ik haar uitbundig en stap af. Ze doet het overigens alleen bij de uitgang van de bak.

Waar in de bak stap jij altijd af?
lennylenny schreef:
Ik denk dat ze wel een beetje vertrouwen in me heeft, maar er zit gewoon een probleem in het leiderschap denk ik. Terwijl ze aan de hand wel netjes meeloopt en ze doet wat ik vraag. Gister heb ik rondjes met haar gelopen in de cirkel, en ze twijfelt maar loopt met me mee. Zodra ze los is en ik doe niks blijft ze staan, zodra ik vraag om voorwaarts gaat ze heel even goed, en draait dan om. Ik heb er hulp bij maar zelfs met zn tweeen doet ze het, een ander paard volgen heb ik ook geprobeerd.

Draait ze echt om of kijkt ze je aan/wil naar je toe?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:49

Ik stap nooit op een vaste plek af, maar wel altijd met haar neus de andere kant op dan de uitgang en ver van de uitgang vandaan.

En ze draait echt om, eerst loopt ze achteruit, dan draait ze om, maar ze draait juist van me weg, vervolgens probeert ze over het hek heen te springen, ( gek paard )

Ik heb haar nu zo ver dat ze braaf om me heen stapt en draaft aan een halster met lange lijn, waar ik al heel blij mee ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:53

Fijn dat jullie vooruitgang boeken nu :)

Eigenlijk wil ik alleen nog even kort op het longeer-probleem reageren: het filmpje bevestigt eigenlijk al een beetje mijn vermoeden, namelijk dat de longeur niet duidelijk is in haar lichaamstaal. Ze heeft duidelijk geen 'drijvende' maar een 'remmende/blokkerende' rol door haar positie en de richting waar zij heen staat. Je ziet duidelijk dat het paard hierdoor terughoudender is: de hulpen zijn tenslotte tegenstrijdig; er wordt vanachter (zonder veel overtuiging) een zweep rondgedraaid, maar van voren een tegenwerkende hulp gegeven.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:59

@ wildwings, je hebt helemaal gelijk.. ik ben wel heel blij dat Mistral zich door een ander ook rond liet draaien..

Ik heb op longeercursus bij Lammert Haanstra gezeten met een ander jong paard, als Lammert dit ziet wordt hij niet blij natuurlijk haha..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:12

lennylenny schreef:
En ze draait echt om, eerst loopt ze achteruit, dan draait ze om, maar ze draait juist van me weg, vervolgens probeert ze over het hek heen te springen, ( gek paard )

Ik heb haar nu zo ver dat ze braaf om me heen stapt en draaft aan een halster met lange lijn, waar ik al heel blij mee ben.

Teveel druk en geblokkeerd worden. Door het hek is dan de enige optie die ze open ziet. Te grote/luide hulp dus. Hoe weinig heb je nodig om reactie van haar te krijgen?

Ik heb ook het vermoeden dat geen reactie, gewenste reactie en te veel dicht bij elkaar liggen bij dit paard. Uitdaging, maar heel interessant om mee en van te leren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:16

Toevoegen aan het lijstje van rust bewaren en consequent zijn: subtiliteit.

Wat tamary zegt een uitdaging waar je veel van kan leren, aftasten hoe zij op kleine veranderingen in jouw lichaamshouding reageert en hoe je haar uiteindelijk met behulp van hele kleine signalen kunt sturen, zonder gelijk veel druk te zetten.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 00:23

Het is zeker interessant en zie het ook als een uitdaging! Ik werk nu met meerdere paarden en ieder paard is zo anders, maar hoe Mistral reageert heb ik nog niet meegemaakt. Ze bokt niet, is voor de rest braaf..

Als ze los in de longeercirkel staat en je staat in het midden en wijst met de zweep op haar achterhand en zegt stap, dat was al genoeg om haar achteruit te laten lopen en toen probeerde ze er al uit te springen.

Gelukkig is ze nu wat gekalmeert en ik heb wel vertrouwen in haar.. Als ze er klaar voor is, volgend jaar ergens, ga ik namelijk een nieuw baasje voor haar zoeken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:51

Ik werk met een merrie die ook onzeker is, zij gaat alleen heel hard rondjes rennen ipv wat Mistral doet.
Ik gebruik geeneens een zweep in het werk met haar.
Het longeren gaat inmiddels netjes, stap, draf en halthouden, als ik ze in draf wil is met m'n tong klikken en een beweging van m'n arm voldoende.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:07

Mijn ruin vond longeren ook iets heel raars. Zodra je per ongeluk iets teveel druk zetten kwam hij omhoog en draaide om. Hij werd vreselijk onzeker van zo'n raar mens met een zweep en een lijntje eraan vast.
Ook ik heb hem eerst een paar dagen in de longeerbak gezet. Daarna ben ik gaan loswerken. Maar vooral met veel stem voor belonen en bevestiging. Die had ik de dagen daarvoor bij het rijden (wat ie dan weer moeiteloos deed) bevestigd. Die koppeling hielp. Zodra dat 'erin' zat, het ik het losgelaten. Na enkele maanden ben ik weer gaan longeren en ging het prima. Loswerken heeft ie nog steeds wat moeite mee. Hij wordt nu erg onzeker doordat je hem eerst wegstuurt. Maar goed hij kruipt het liefst in de binnenzak en zou graag thuis in de tuin staan zullen we maar zeggen ;-)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:13

De paarden die hierboven worden beschreven zijn dus duidelijk onzeker en worden door de manier waarop ze dit uiten, als dominant gezien.
Het ergste wat je in mijn ogen met zo'n paard kan doen is een join-up, daarmee beschadig je zoveel vertrouwen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:03

LBLGypsyCobs schreef:
De paarden die hierboven worden beschreven zijn dus duidelijk onzeker en worden door de manier waarop ze dit uiten, als dominant gezien.
Het ergste wat je in mijn ogen met zo'n paard kan doen is een join-up, daarmee beschadig je zoveel vertrouwen.

De discussie is OT maar goed ;-)

Dat ben ik niet altijd met je eens. Maar het ligt zeker ook aan de nuance die je erin legt.
Onzekerheid door het ontbreken van uberhaupt een leider is één ding.
Maar het onzeker worden van het wegsturen is echt totaal wat anders. Dit kun je zeker wel genuaceerder hulpen en met een andere intentie vermijden. Als je een onzeker paard volgas wegstuurt dan komt dat zeker over alsof ie iets vreselijks heeft gedaan. Echter als jij m dmv samen te werken en je hulpen op een vriendelijke wijze de circel op krijgt en hem dan aan het 'werk' zet ... dan wordt ie daar een stuk minder onzeker van. En het is maar waar je de nadruk legt. Ik ben geen fan van het wegsturen... maar je moet je paard wel op een afstandje hebben om met hem te kunnen werken aan longe of los.

Weet je een paard wordt ook onzeker van al onze dubbele hulpen tijdens het rijden, maar dat geeft een stuk minder weerstand op bokt dan een goede respectvolle geregiseerde join up.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:08

Net zolang doorslaan tot hij loopt en dan belonen met je stem. Hoef je maar twee keer te doen en dan is het over.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:16

Vudress schreef:
Net zolang doorslaan tot hij loopt en dan belonen met je stem. Hoef je maar twee keer te doen en dan is het over.

Nou, dat we daar nou niet aan gedacht hebben.. wat een briljante opmerking!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:03

We? Vanuit welk collectief spreek jij? }:0
Het lijkt me overigens handiger om het ook uit te voeren, i.p.v. er alleen aan te denken.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:08

lennylenny lees jij penny?(paarden magazin)
want ik lees die magazin's ook en eh mistral die naam ken ik van zooon strip
dat praat oover een meisje die had een paard gekoch die heete mistral en naa de dood van haar faader moest ze mistral verkoopen...
ken je dat verhaal heb je die strip gelezen?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:10

@ vudress, Dat van dat 'net zolang doorslaan' lijkt me niet zo'n goed idee... Waarom denk jij dat dat een goed idee is? Ik denk dat ik daar weinig vertrouwen mee krijg..

Misschien is mijn topic titel niet helemaal terecht.. Ook al heeft Mistral weinig respect voor me, maar het gaat al veel beter. De mevrouw op het filmpje geeft wat dubbele signalen af, ze staat voor de schouder, loopt veel rond en je ziet dat Mistral daar onzeker van wordt, maar ze gaat iig niet meer staken. Het was even zodat ik het kan laten zien..

Vandaag maar weer eens kijken hoe het gaat. Aan een join up is ze nog niet toe denk ik.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:12

@ sourih.. Ik ben al iets te oud om de penny te lezen.. :) het zal wel toeval zijn, ik ga Mistral wel weer verkopen, maar dat stond al vast toen ik haar kocht.

jajakall_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:33

het belangrijkste is dat je haar vertrouwen wint , blijf rustig tegen haar tijdens het longeren misschien snapt ze het longeren gewoon niet . geef ze tijd om het te snappen blijf rustig tegen haar en beloon haar als ze haar best doet , laat wel zien dat jij de baas bent maar dat doe je niet met haar te slagen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:36

Ik heb dit topic snel gelezen, mocht ik iets gemist hebben sorry...
TS: ik denk dat je op zich goed bezig bent door je te concentreren op het opbouwen van vertrouwen en bevestigen van jouw leiderschap. Ik begrijp dat je niet weet wat er met de pony evt. gedaan is op dat gebied en ze mogelijk een slechte ervaring heeft gehad in de cirkel, dat zou best een verklaring kunnen zijn.

Ik krijg de indruk dat je tot voor kort altijd alleen met haar in de cirkel bezig was. Heb je al eens geprobeerd haar door een ander aan de hand te laten leiden terwijl jij in het midden staat met de lijn (of je de zweep of ander voorwerper wel/niet bij hebt is dan even minder belangrijk)? Dat geeft haar de kans te volgen en te begrijpen, eerst in stap en later ook in draf. De begeleider kan zich dan langzaam terugtrekken als het beter gaat, ook kan ze dan minder makkelijk draaien omdat de begeleider haar meteen even vast kan pakken en rustig weer in de juiste richting kan zetten.
Hopelijk kan je hier wat mee en fijn te lezen dat er al vooruitgang is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:01

De join up discussie is hier niet echt OT omdat iemand aan het begin van het topic een JU voorstelde.
Ik wilde het even aanhalen, omdat ik van mening ben dat je bij het type paard zoals dat van TS met een JU al snel veel kapot maakt.

Tuurlijk is het prettig als een paard van je af te sturen is, zonder dat hij denkt dat ie iets verkeerd gedaan heeft, dus inderdaad subtiel, de afstand opbouwen en steeds weer naar je terug laten komen.
Daarbij leren ze ook goed om op jou te letten.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:11

op het filmpje is niet zoveel te zien, wat mij opvalt is dat er wel focus is, zelfs een afwachtende houding van het paard.
het mist veel balans en is nog erg scheef, waardoor het nog naar buiten kijkt op de volte, laat dit toe, dit komt vanzelf in orde, en is geen teken van desinteresse, of geen focus!
De longeerder is erg inactief vind ik, als jij wil dat er energiek wordt gewerkt aan de longe, moet je zelf ook energiek zijn, energie uitstralen en een actievere houding aannemen.
De drijvende hulp met longeren is niet de zweep bewegen, maar naar de binnenschouder van het paard wijzen(zonder zweep) of indringend naar die plek kijken, met je ogen drijven, jij bent een roofdier en het paard is een vluchtdier.
de longeerder moet zich juist achter de binnenschouder placeren, niet ervoor, dat remt af.
Pas bij dit paardje op met hoeveel energie je het voorwaarts van je afdrijft met je blik, het heeft zo te zien nog niet veel (zelf)vertrouwen.
Succes!!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:15

@vudress: ik ga er bij zo'n opmerking altijd maar vanuit dat er een laag IQ aan vast zit, of dat degene die dit soort uitspraken doet zelf ook werd geslagen op de kleuterschool, net zolang tot je wel veters kon strikken zonder uitleg }:)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:40

Het lijkt me heel lastig als je zo beperkt bent in je denken. :=

De zweep is een hulp voor naar voren toe. Als je paard niet reageert moet je die hulp herhalen totdat hij wel de juiste reactie geeft.