Het is inderdaad wel gevaarlijk om aan de leidsel te komen als een ander aan het mennen is. Maar een schikreactie kan gebeuren helaas.
Zoals je je vader omschrijft kan hij zich prima redden. Dus vertrouw je vader en probeer jezelf voor te houden dat je er bent om wanneer nodig van de kar af te stappen om het paard te pakken en niet om aan de leidsels te zitten.
Dat je aangeeft dat je het bij het andere paard niet doet, is een kwestie van vertrouwen in je vader en het andere paard. Hoe raar dat ook klinkt, je hebt daar het vertrouwen in, dat hoe gek die ander ook doet, je vader zich er toch wel mee redt. Dat vertrouwen moet je ook nog in het jonge paard krijgen.
Op dit vlak kan ik zelf meespreken. Hoe gek mijn oude merrie ook doet, het deert me niet omdat ik weet dat ik haar toch wel bij me kan houden. Met de jonge pony heb ik dat vertrouwen nog niet. Als hij "gek" doet is dat vaak minder erg, maar in mijn eigen belevenis juist veel slimmer.
Advies vertrouw je vader en probeer je jonge paard ook te vertrouwen. Zoals je als schreef is hij niet zo gevaarlijk als dat je in je eigen gedachte hebt.