[AR] Menpony scheren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: Menpony scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:20

ik heb totaal geen last gezien bij mijn paarden en train toch best fanatiek.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:20

Hier Snuitje vandaag weer lekker kaal gemaakt bij borst / hals en de rest van dekenmodel met opzetje op scheerapparaat. Echt totaal geen last van tuig / drukkingen of wat dan ook. Eerder andersom, bij de singel is hij soms wat gevoelig maar als je daar scheert kan het ook niet gaan broeien / heel erg zweten, waardoor hij dan totaal geen plekjes heeft.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:40

patrick76 schreef:
wij scheren hem helemaal incl bovenbenen. Onderbenen niet omdat het behang natuurlijk heilig is bij een Cob of sectie C. In plaats van de wintervacht komt er een deken extra op

hihi hier is de cob wel geschoren inclusief gehele benen :D
bij de haflinger alleen de buik en benen niet, wil dit wel maar madam denkt er anders over... en ik wil graag heel blijven

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:22

Hier paard en pony helemaal geschoren. Vorig jaar had ik bij paard "bumpermodel", beviel heel goed, maar hij zat nu al heel dik in de vacht.
Hier wordt fanatiek getraind en dan red ik het gewoon niet zonder scheren. Vooral bij de pony niet, die kan echt zijn warmte niet kwijt. Ze staan hier nog wel dag en nacht buiten, dus wel een jas aan.

Omdat we ook regelmatig wedstrijden rijden is het gewoon niet te doen om niet te scheren en bloot buiten te laten. Met die dikke wintervachten kan ik ze echt niet wassen; ze worden nooit meer droog en ik haal hun beschermlaag te vaak weg. En ongewassen met schimmel of bonte kan echt niet.

Geen problemen met tuig op geschoren vacht.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:13

Kan je bij de singel beter wel of niet scheren? Luna heeft daar een huidje wat niet echt lekker zit.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:14

ik heb ook nog nooit schuurplekken gehad. heb ook geen beschermers onder de borst.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:07

Super mensen, dit zijn duidelijke en nuttige reacties!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:52

Citaat:
Kan je bij de singel beter wel of niet scheren? Luna heeft daar een huidje wat niet echt lekker zit.

Zie mijn vorige post.
Snuit heeft een beetje 'losse huid' achter zijn voorbenen. Dus ik moet heel voorzichtig scheren. Hij heeft daar ook wat oude drukplekken (opgelopen bij vorige eigenaars). Maar ik merk dat als ik de haren goed kort houd, hij daar dus geen last van heeft. Als het gaat smetten (dus nattig wordt/ te lang blijft) kan het open gaan of dat je dan van die kale huid krijgt. Dus scheren werkt daar juist preventie.

Maar dus goed opletten dat je de huid goed strak houdt met scheren en gewoon voorzichtig scheren, goed de tijd voor nemen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:19

Dank je vhu, ik snapte je vorige reactie niet goed vandaar mijn vraag! Nu duidelijk :p

Edit, nog een vraagje. Er werd mij verteld dat ze een long ontsteking kunnen krijgen als je de borst scheert (en dan zonder deken). Maar aangezien iedereen dit doet lijkt dat me onwaarschijnlijk?

Melle001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:09

Bij ons ligt het ook aan de pony. De oude kruising fjord wordt binnenkort geschoren. Ze zit zo onwijs dik in de wintervacht, ondanks dat ze al vroeg een deken op had. Ze zweet zo enorm. Zelf als je alleen een uur stapt met haar, wel dressuurmatig dan is ze van top tot teen nat. Meestal wordt ze helemaal kaal, behalve de benen. Met goede onderlegger hebben we nog nooit problemen gehad van schuurplekken.

Onze andere pony blijft super glad in de vacht enzweet tijdens het zwaarste werk nog nauwelijk. Hem gaan we dan ook niet scheren.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:23

Sil is ook deels geschoren.

Niet zo heel netjes, heb het zelf gedaan hahaha de andere kant is nog iets minder netjes :P Maargoed het gaat om de funcionaliteit!
Sil wordt 2x per week gemend en 2 tot 4x gereden.

Afbeelding

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:27

Vind het wel wat hebben dat abstracte! :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 23:29

Ziet er praktisch uit. Ben wel benieuwd naar de andere kant nu! Heeft deze pony toch wel een deken op?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:34

Wij hebben bij Snuit ook zoiets. Net wat minder eraf gehaald. Wil ook wel foto plaatsen?
Snuit heeft dus geen deken op. Nergens last van, ziet er goed uit, geen snot of verkouden }:0

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:45

Voor een menpony vind ik het dekenmodel het meest goede model. Waar ze zweten is het kaal ,waar het tuig ligt hebben ze bescherming.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:29

gootje12 schreef:
Voor een menpony vind ik het dekenmodel het meest goede model. Waar ze zweten is het kaal ,waar het tuig ligt hebben ze bescherming.

Nou, mijn menpony zweet echt teveel voor dit model en is dus helemaal kaal. Hij heeft geen last van het tuig op kale vacht hoor. Heb zijn hoofd ook half geschoren, maar het enige deel op zijn lijf waar nu dus nog haar (andere helft van hoofd) zit is na het rijden zeiknat :?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 07:37

Foto´s zijn altijd welkom!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:17

Hier staan ze ook 24/7 buiten en de paarden waar mee gewerkt wordt gaan of helemaal kaal of uit gemaktzucht mogen ze hun beenwarmers houden.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:42

Suzan_bobar schreef:
Ziet er praktisch uit. Ben wel benieuwd naar de andere kant nu! Heeft deze pony toch wel een deken op?

Sil heeft nu gewoon een 100 gram deken op :)
Van de winter gaat er een 240 gram met hals op.

Dit is de andere kant. helaas de kont iets te hoog geschoren hihi.
Benen heb ik ook iets te laag geschoren, had ze liever nog wat hoger gehad.
Benen zal ik er zelf nooit afhalen, ze zweten er toch niet en het is alleen bescherming.
Gister is Sil gereden en de plekken waar hij zweet zijn dus kaal en dat droogt lekker snel op. Kon zo na 10 minuten uitstappen met uitrijdeken weer onder normale dek.
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:15

Ik scheer benen wel, is met winterblubber voor wedstrijden anders erg moeilijk schoonkrijgen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:51

Ik heb mijn menpony (shetlander) ook in het jachtmodel geschoren. Echter zweet ze nog steeds ontzettend en duurt het uren voor ze weer droog is na het mennen. Dat morgen alles eraf gaat (met uitzondering van de benen). Dus gisteren dekens gekochtn.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:42

Hier 2 foto's met tuig op :)
We hebben een ritje gemaakt van 1.5 uur en veel gedraafd.
Hij had een beetje zweet tussen zn billetjes maar verder heerlijk droog!

Afbeelding
Afbeelding

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 19:13

Dat ziet er goed uit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:18

Hier mijn kale smurfen, zoals je ziet alleen de beentjes/koppie beetje nat nog, maar verders lekker droog :j
Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:34

En hier 'Coupe Snuitje'

Voor dat we op pad gaan...
Hals/borst tot en met singel 'kaal'
Afbeelding
Daarna buik/flanken met opzetje op apparaat (3 mm)
Afbeelding

En na die tijd, hij was behoorlijk nat, na uitstappen droog op wat geschoren is... ik zet hem dan weg onder coolertje.
Afbeelding
boos nat hoofd :+
Afbeelding

Snuit staat zonder deken, maar staat momenteel alleen overdag buiten. Tegen de tijd dat het echt koud wordt, zal er wel weer wat aangegroeid zijn :7