Beginnen met NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:13

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 05:26

floor191196 schreef:
Als je hier aardig wat geld in wilt investeren en binnenkort nog op vakantie wilt gaan, raad ik je een cursus paardentaal aan.
Hier de link:
http://www.france-individuelle.com/paar ... index.html
Succes ! :)

Ik heb daar zelf een keer een ruitervakantie gemaakt, schitterende omgeving, erg goed opgevoedde paarden. Deze "paardentaal cursus" ken ik niet, maar voor de rest was die vakantie een absolute aanrader!

floor191196

Re: Beginnen met NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:14

Inderdaad! Ik ga hier nu al 8 jaar naartoe en leer ieder jaar nieuwe dingen.

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:01

Hoi! Ik ben 4 jaar geleden begonnen met de methode van Emiel Voest omdat er een Voestinstructrice in mijn buurt woonde. Dat was mijn kennismaking met NH. 3,5 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht en 3 jaar geleden leerde ik mensen kennen die Parelli deden. Ik kwam niet ver met mijn paard met de Voestmethode, liep vast omdat het te breed, te algemeen was, niet specifiek gericht op mij en mijn paard. Voest heeft net als andere NH trainers ook waarheden en zinnige dingen, maar Parelli is vooral gericht op het op de voor het breedst publiek mogelijk duidelijk maken hoe een paard denkt en doet en hoe je als mens daarop in kunt spelen, en dat is makkelijk leren. Ze hebben een geweldig onderwijsprogramma en hun materiaal is een stuk goedkoper dan een tijd geleden. Ik heb er zelf ontzettend veel aan en omdat Parelli je heel veel uitlegt over paardenpersoonlijkheden vond ik dat ik dit even moest schrijven. Omdat je nog een paard gaat uitkiezen raad ik het je zeker aan je hierin te verdiepen. Ze noemen het "horsenalities" en het laat zien welke hoofdtypes karakters paarden er zijn en hoe je het beste met die types omgaat. Als je die dingen leert herkennen en kijkt of jij met jouw persoonlijkheid daar wel of niet van houdt, ga je je keuze beter maken en meer plezier hebben van je paard. Ik schrijf andere methodes zeer zeker niet af en het is altijd goed om je beeld niet maar door 1 of 2 dingen te laten vormen. Maar Parelli heeft voor mij en vooral voor mijn paard zoveel goeds gedaan dat ik zelf erg blij ben dat ik het heb leren kennen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:04

grappig ingebokt, ik had het precies andersom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:01

Kun je dat "het" wat meer uitleggen? Wat heb jij bij Voest kunnen vinden wat je bij Parelli niet hebt gevonden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:05

Ja hoor, ik vond Parelli erg leuk om te doen, we waren inmiddels (onofficieel welles waar) level 2 met zijn 2en. Maar ik miste de aansluiting met het rijden. Het bleef voor mij spelletjes doen met je paard. Bij Voest stroom je op een gegeven moment door naar de DLL en daarbij neem je ook steeds meer dressuurmatige oefeningen mee. Ik ben nu bezig met travers, schouderbinnenwaarts en wijken aan de DLL en onder het zadel. Daarnaast ging er wat houding betreft een wereld voor mij open bij Voest, bij Parelli wordt daar minder de nadruk op gelegd. Ik heb 3 jaar lang enorm genoten om bezig te zijn met Parelli, maar Voest voelt voor mij natuurlijker aan, dus vandaar mijn switch. EN het is voor mij beter te combineren met het rechtrichten en de centered riding die ik doe.

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:12

Vind je dat Parelli minder nadruk legt op de houding van de ruiter? Ik vind juist dat ze daar heel erg de nadruk op leggen: op energie, op rijden met je centrum, paard spiegelen in de beweging, eerst je lichaam en energie dan pas je teugel, enz. enz.... en nu met de ontwikkeling van de "Game of Contact" van Linda Parelli in verband met je lichaamshouding combineren met de gemoedstoestand van je paard lijkt het mij wel duidelijk dat ze daar zeer zeker aandacht aan besteden, heel veel juist. Als je begrijpt hoe je de spelletjes op de grond, de psychologie erachter, kunt toepassen als je op de paardenrug zit, werk je aan een emotionele stabiliteit. Samen met de fysieke oefening vind ik het een perfecte combi. Ik zal eens kijken wat Voest vertelt over het rijden, ik liep vast bij de voorbereiding dus ben daar zover niet gekomen ;). Het Centered Riding heb ik me ook in verdiept en ook een cursus van gedaan, waar ik erg veel aan gehad heb. Dat was voor ik met Parelli begon, in de Voesttijd. ;) Grappig is dat de dingen die ik daar geleerd heb terugkomen in het Parelliprogramma! Och, dit is niet bedoeld als pleidooi, als verdediging van Parelli. Ik denk dat het een persoonlijke ervaring is waar je het meest aan hebt en waar je je goed bij voelt. Het belangrijkste is het paard, dat je een band van vertrouwen en respect opbouwt. Hoe, is voor iedereen persoonlijk. Voor mij en mijn paard werkt het uitstekend, en ondertussen blijf ik open staan voor andere methodes. Als ze maar paardvriendelijk zijn ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:10

ik bedoelde houding op de grond, sorry.

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:10

o hahahahaha ik met mijn hele verhaal! Nou ja ik kan er ook een heel verhaal over schrijven van de houding op de grond maar dan gaan we misschien voorbij aan het topic, als we dat niet al aan het doen waren ;). Sorrie Pieceofpie! :)

pieceofpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:00

Beetje late reactie, maar bedankt voor alle bruikbare reacties! Ik denk inderdaad dat in alles een stuk zit wat mij ligt, en dat je overal iets uit kan leren en iets positiefs uit kan halen. Hemfling heeft mij wel geïnteresseerd gekregen, ik vind de manier waarop hij op de filmpjes met paarden omgaat zo mooi, maar heb eigenlijk overal wel interesse in. Ik denk dat ik eerst maar eens begin met alle links die hier gegeven zijn te bekijken, en wat boeken ga bestellen om mij als eerste maar iets meer in te lezen en zo te kijken wat mij nu het beste ligt, wie weet dat deze methode bij een komend paard helemaal niet ligt maar dan kan ik altijd "switchen" of combineren. horsenalities lijkt me ook ontzettend interessant, ik weet wel welk type paarden (qua karakter) mij liggen, dit is bijna altijd hetzelfde type namelijk, maar misschien dat ik met een ander type wel veel beter overweg kan, of dat het veel beter klikt... iig lijkt het me sowieso ontzettend interessant om meer over verschillende types paarden te leren, en over de manier waarop paarden denken/doen/lichaamstaal etc. Heb hier ook al een stuk of 40 boeken liggen (van voeding tot dressuur tot medische boeken tot voest boeken en alles er tussen in) dus ook eens kijken wat daar voor bruikbaars in staat. (Heb een jaar dierenartsassistente richting paarden gestudeerd, dus vandaar alle boeken!). Oef, lang berichtje, maar ik ben iig erg dankbaar voor alle reacties, en ik ga er mee aan de gang!

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:20

veel plezier op je horsemanshipreis!

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:49

Ik vind het boek: 101 horsemanship oefeningen van Rio Barret een heel goed boek als je wil starten met NH

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:53

kirach schreef:
Ik vind het boek: 101 horsemanship oefeningen van Rio Barret een heel goed boek als je wil starten met NH

dat boek heb ik ook :j (maar ik heb er nog niet veel mee gedaan) :o

Liez94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:30

Hey ik had even een vraag... Kan je NH ook goed leren dmv lezen, filmpjes e.d of is het ook verstandig om er les in te nemen?

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:19

Hoi Liez94, ik denk dat dat voor iedereen anders werkt - voor mij werkte het het beste om eerst te lezen en videomateriaal (lesmateriaal) te bekijken, te beginnen en dan waar ik tegenaan liep hulp in te vragen met les.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:41

Cassidy schreef:
Ik zou je het boek van Parelli willen adviseren: Natural Horse-Man-Ship
Is recentelijk naar het Nederlands vertaald en via bol.com verkrijgbaar.
Verder is er een topic met heel veel links naar filmpjes op Youtube.
Kijk daar eens naar?

[NH] Boeken???

maar je hebt ook parelli connect,
wat is dan beter, het boek of die site?
om te beginnen eerst.

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:31

ik zou eerst op Parelli Connect gaan kijken, daar kun je 30 dagen gratis op rondneuzen. Het hele level 1 pakket staat erop (video's) en daarnaast een stappenplan om het zelf uit te voeren met nog extra theorie en andere info. Ik was begonnen met het boek maar ik ervoer het als best lastig om wat je leest om te zetten in de praktijk. Op de video's zie je wat er gebeurt. Het boek is wel heel goed om te lezen als achtergrondinformatie, je begrijpt dan beter waarom je iets aan het doen bent.