Lange lijnen voor inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:22

Hier gaan ze ook eerst aan de lange teugel. Niet alleen als voorbereiding op het zadelmak maken, maar hier worden ze ook betuigd.
Ene pony gaat eerst onder het zadel, de ander voor de wagen. Net hoe het bij die pony voelt.

Ze worden er gewoon al aardig wijs van, snappen sturen al dus je zal niet zomaar de rem of het stuur kwijt raken als je er op ga. En daardoor heb je dus minder stres situaties.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:22

Vienna2007 schreef:
Meeste mensen willen juist niet dat paarden kracht creeren omdat ze bang zijn dat het paard dan trammelant gaat geven met inrijden, triest maar op grote stallen is het gewoon hup erop.. liever zonder enige kracht vh paard.

Ja, deze heb ik ook al vaak gehoord. Vooral ook als argument om heel vroeg met inrijden te beginnen....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:23

liljebo schreef:
Het wordt hier ook gedaan bij revalidatie van een paard, wederom voordat men erop gaat zitten

Nog zoiets :j waar het inderdaad ook uitermate geschikt voor is. Ben toevallig net begonnen om (samen met de eigenaren) hun Andalusier weer rustig aan de lange teugel op te pakken na een blessure. Voor je erop gaat zitten kun je alweer zoveel rustig opbouwen aan de hand, en dan heb ik het niet over enkel 20 minuutjes stappen per dag, maar over het basiswerk wat je normaal onder het zadel doet maar nu onbelast ernaast. Waardoor paard er ook weer aan gewend is en over het algemeen veel braver en blijer is wanneer je er weer op gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:38

Vienna2007 schreef:
Meeste mensen willen juist niet dat paarden kracht creeren omdat ze bang zijn dat het paard dan trammelant gaat geven met inrijden, triest maar op grote stallen is het gewoon hup erop.. liever zonder enige kracht vh paard.

Ach. Ze blijven 500 a 600 kilo wegen. Kracht of niet. :)

Vienna2007

Re: Lange lijnen voor inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:47

Je snapt hopelijk wel wat ik bedoel. Een dier krijgt op een begeven moment door wat hij met zijn lichaam en kracht kan, en dat willen ze vaak voor zijn (in de zin, dan moet hij al onder het zadel zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:49

Klopt. Maar wat ik ervaar is dat ze rustiger zijn als ze al een basis meehebben aan de lange teugel.
Als je het goed doet, kennen ze immers al enkele oefeningetjes, teugelhulpen, nageeflijkheid etc. etc.
De balans is beter, dus kunnen ze beter mensen dragen (wat dus ook al minder stress bezorgt).

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:52

Dat werd ook al gezegd... ?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:58

Vienna2007 schreef:

En dat is een enorm misverstand...juist paarden die de kracht wel hebben om een ruiter te dragen en die juist wel de tijd hebben gekregen om alles te snappen, geven veel minder problemen. De paarden waar hups zo opgezeten wordt zonder voorbereiding, die krijgen juist last van spierpijn en hebben ook nog eens geen goede basis van vertrouwen, dus als ze dan eens een bokje geven en de ruiter beweegt ineens flink, gaan ze vaak in paniek en dan heeft ho zeggen dus geen zin :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:11

Ik leer de paarden die ik inrijd ook eerst met de dubbele lijnen, ik vind het een ideale methode om al vast een stuur te instaleren.
Sinds een maandje ben ik bezig met een fjordje waar de eigenaren al mee begonnen waren. Maar dubbele lijnen durfden ze niet ivm explosiegevaar. Toch heb ik het wel opgepakt. De eerste keer bokte hij wel wat naar de lijn toen hij eenmaal achter zijn billen langs kwam maar ja dat was 5 tellen en daarna was het goed.
Nu laat hij zich keurig door de bak heen sturen, wissel van links naar rechts, en ik kan er nu ook al een beetje achter lopen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:14

Ik vind het werken aan de lange lijnen een hele fijne voorbereiding voor het rijden. Ik heb een 3,5 jarige haflinger, heb veel grondwerk met haar gedaan en ze heeft heel veel respect voor mij opgebouwd. Inmiddels zijn we toe aan een stapje verder en ga ik dus starten met lange lijnen. In mijn ogen kun je pas op een paard gaan zitten zodra die er lichamelijk klaar voor is, en moet een paard eerst vanaf de grond getraind worden (denk aan rug en buikspieren) om zijn/haar lichaam goed te kunnen gebruiken.

Ik ben erg benieuwd hoe mijn pony het op gaat pakken maar ik vind het een fijne tussenstap :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:20

Ik doe ook gewoon lange lijnen. Ik heb een twentertje, en nog helemaal niet de intentie ermee te gaan rijden, ook volgend jaar niet, maar ze leert hier zoveel van, en ik eveneens. Ik denk dat we er in de toekomst veel profijt van zullen hebben, en het is erg leuk om te doen!