Imprinted veulen kopen..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:39

Wij laten onze veulens met rust in die eerste uren. Dat is geen moment om in te grijpen! Terwijl ik wel elke dag bezig ben met paarden en veulenopvoeding. Imprinting zoals de ware term het bedoeld en jij je vraag stelt, ga ik zelf niet mee akkoord. Men heeft dit trouwens onderzocht wat de invloed is van imprinting. Drie groepen paarden. Groep 1: veulens met imprinting die zonder verder menselijk contact of opvoeding opgroeiden naar hun 3 jaar, groep 2 met imprinting en wel contact, groep 3 geen imprinting en wel contact en opvoeding. De veulens waar het niet bij onderhouden werd, merkte men op de leeftijd van 3 jaar niet meer dat ze ooit imprinting hadden gehad. M.a.w kenden niets meer. De 2 andere groepen behaalden gelijke resultaten. Rede genoeg voor mij om te zeggen dat die eerste uren voor moeder en kind zijn. Het veulen komt jezelf wel opzoeken en geeft zelf wel aan wat kan en niet kan. Niet teveel forceren, maar wel veel in de buurt zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:05

Miller zegt zelf dat je de imprinting moet herhalen. Dus eerste keer na de geboorte, en daarna met een aantal dagen nog een keer. En dat ze het dan niet meer vergeten.

Ik kan me niet voorstellen dat imprinting compleet vergeten is na drie jaar. Niet als het goed is gedaan, en niet als het nog een keer is bevestigd.

@ alvaro: Heb je documentatie van dat onderzoek? Waar kan ik dat vinden?

Cassidy

Re: Imprinted veulen kopen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:18

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 01:10

Ik vind het nogal on-paards, dat hele imprinting-gebeuren. Laat de natuur toch zijn gang gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:29

Uiteindelijk willen wij wat van het paard, en niet het paard iets van ons. Dus is niet eigenlijk alles wat wij met het paard doen "on-paards"?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:41

Als je de natuur zn gang laat gaan hoeft een veulen ook niks te leren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:34

Je weet toch vaak niet hoe een veulen is opgevoed als je het als volwassen paard koopt?
Het veulentje wat ik gefokt heb, heb ik vanaf de geboorte in handen gehad. Dus inderdaad voordat hij stond al even geaaid, na 2 dagen halster om, na week tijdens rijden gescheiden van moeder, na aantal weken aan trailer gewend, Als enter en twenter af en toe rondje mee gewandeld door dorp (ondertussen stond hij altijd in een groep buiten, zo veel mogelijk, in de zomer 24 uur per dag). En als 3-jarige netjes ingereden. Hij is dus verkeersmak, trailermak, zadelmak. Gewoon een net opgevoed paard.
Is dit imprinting? Dan noem je het maar zo, ik noem het gewoon opvoeden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:00

Nee dat is geen imprinting, dat is gewoon opvoeden.
Imprinting is de eerst paar uur na de geboorte het dier overal aanraken, bekend maken met scheerapparaten, plastic zakjes enz. Het liefst nog voordat hij is gaan staan. En als je de geboorte hebt gemist, hem met geweld neerleggen en het alsnog doen. En de hele procedure een aantal dagen daarna nog een keer herhalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:02

Cassidy schreef:
Nee dat is geen imprinting, dat is gewoon opvoeden.
Imprinting is de eerst paar uur na de geboorte het dier overal aanraken, bekend maken met scheerapparaten, plastic zakjes enz. Het liefst nog voordat hij is gaan staan. En als je de geboorte hebt gemist, hem met geweld neerleggen en het alsnog doen. En de hele procedure een aantal dagen daarna nog een keer herhalen.

gewoon grote onzin dus... Toch altijd jammer dat mensen zo door slaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:32

Ik kan het geen complete onzin vinden...als het het maar in de juiste context bekijkt. In Amerika, met een ranch waar meer dan 500 paarden rondlopen je je maar beperkt contact met een dergelijk dier hebt in de eerste jaren van zijn leven, kan het zeer zeker van voordeel zijn om hem aan een imprinting traject te onderwerpen voordat je hem 3 jaar lang het land op gooit en maar beperkt in handen neemt.

In Europa zie ik de toegevoegde waarde er niet van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:35

Ik doel op het laatste wat je schrijft. Als ze de geboorte gemist hebben veulen alsnog neerleggen.... Dan sla je de plank toch volledig mis?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:46

Waarom? Er zijn meer paardenvolkeren die hun paarden neerleggen, om meerdere redenen.
De een doet het om een paard tot overgave te dwingen, de ander als ultiem blijk van vertrouwen.
En dan maakt het niet uit hoe oud een paard is. Of hij een dag oud is of 10 jaar oud is. Het resultaat blijft hetzelfde. Totale overgave.

Kijk maar naar de TAP.
Kijk naar het neerleggen van de paarden in de opleiding van de Kozakken
Of in de opleiding van de Arabische en Indiaanse paardenvolkeren...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:47

totale gedwongen overgave ja...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:54

Hmm, ik heb m'n veulen wel voor opstaan overal aangeraakt (staart opgetild om te kijken of het hengstje was :P, gedeelte van navelstreng ontsmet en hoefjes even aangeraakt). Niets bijzonders dus.
Maar ik had het veulen niet meer omgegooid als hij al gestaan had voordat ik kwam. Ik had dan wel direct de hoefjes opgetild en ook even onder staart gekeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:56