Mijn paard moet sowieso voordat we wegrijden stilstaan bij ons op de oprit, zonder dat er iemand voorstaat. Dit zit er bij mijn paard nu zo ingebakken dat hij altijd zijn been op rust heeft en je hem echt wakker moet schudden. Als ik voelde dat mijn paard wilde gaan steigeren, stapte ik weg zodat ik hem voor was. De tijd die wil stilstonden werd daardoor steeds langer, omdat hij op mijn commando ging wachten.
Op de weg oefende ik het eerst gewoon op straat zonder kruispunten ect, dat is wat veiliger. Hier deed ik precies hetzelfde als hierboven. Bij kruispunten stond ik sowieso wat eerder voor de weg stil, zodat als ie ging steigeren ik dan nog een paar meter had om hem weer op de grond te krijgen zonder dat ie wordt aangereden. Ik moet altijd hetzelfde kruispunt over, dus hier ging ik weer hetzelfde doen als thuis op de oprit: vanaf nu daar ALTIJD even stilstaan, of er nou een auto aan komt of niet. Mijn paard weet dat ondertussen, die gaat vanzelf als stilstaan en wacht braaf op een commando.
Bij vreemde kruispunten gaat het ook heel goed. Hij wacht braaf, let op en zet meestal ook zijn been op rust.
Succes!
Ohja, bij mijn werkt het niet als je driftig HO gaat lopen roepen enzo. Ondanks dat je paard dan even druk word is het belangrijk rustig te praten en niet teveel commando's voor halthouden in een keer te geven. Dus niet: 'Ho. Hee! Ho es ff! En nu stilstaan!! Ho!' Maar gewoon rustig: 'Ho.
Hooooo jongen.'