[AR] pony steigert uit ongeduld

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:11

Jij hebt precies hetzelfde probleem als ik had met mijn paard ;)

Mijn paard moet sowieso voordat we wegrijden stilstaan bij ons op de oprit, zonder dat er iemand voorstaat. Dit zit er bij mijn paard nu zo ingebakken dat hij altijd zijn been op rust heeft en je hem echt wakker moet schudden. Als ik voelde dat mijn paard wilde gaan steigeren, stapte ik weg zodat ik hem voor was. De tijd die wil stilstonden werd daardoor steeds langer, omdat hij op mijn commando ging wachten.

Op de weg oefende ik het eerst gewoon op straat zonder kruispunten ect, dat is wat veiliger. Hier deed ik precies hetzelfde als hierboven. Bij kruispunten stond ik sowieso wat eerder voor de weg stil, zodat als ie ging steigeren ik dan nog een paar meter had om hem weer op de grond te krijgen zonder dat ie wordt aangereden. Ik moet altijd hetzelfde kruispunt over, dus hier ging ik weer hetzelfde doen als thuis op de oprit: vanaf nu daar ALTIJD even stilstaan, of er nou een auto aan komt of niet. Mijn paard weet dat ondertussen, die gaat vanzelf als stilstaan en wacht braaf op een commando.
Bij vreemde kruispunten gaat het ook heel goed. Hij wacht braaf, let op en zet meestal ook zijn been op rust.

Succes!

Ohja, bij mijn werkt het niet als je driftig HO gaat lopen roepen enzo. Ondanks dat je paard dan even druk word is het belangrijk rustig te praten en niet teveel commando's voor halthouden in een keer te geven. Dus niet: 'Ho. Hee! Ho es ff! En nu stilstaan!! Ho!' Maar gewoon rustig: 'Ho.
Hooooo jongen.' :+
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 07-10-11 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrina

Re: pony steigert uit ongeduld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:16

TS, heb je zo wat ondersteuning door alle verhalen waarin paarden ook snel wegwilden en het toch gingen leren? Geef het tijd én geduld van jouw kant. Vertel over een paar maanden nog maar eens hoe het dan gaat. Lukt het echt niet dan hulp inroepen, waar woon je? Verweg van Houten?

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:24

Ik heb zelf ook even met dit probleem gestoeid, ik heb hem twee keer met de zweep tussen zijn oren geraakt toen hij nog maar dreigde te steigeren. Het probleem was opgelost. Het is niet direct de juiste manier geweest maar heeft wel geholpen. Als hij nu omhoog dreigt te gaan hoef ik maar een keer te te roepen en hij staat stil.

Ik sluit mij ook aan bij Polly. Ben duidelijk in je commando's. Ik zei ook vaak JA als hij door moest lopen met als gevolg dat als ik met JA antwoorde als iemand iets tegen mij zei, hij direct schakelde.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:28

Sandrina ik heb dr heel veel aan :)

we oefenen nu ook elke dag samen aan de hand.
en dan pas weer voor de wagen.

hij waait bijna uit zn velletje nu :) maar is niet van suiker gemaakt he.
stemcommando's worden wel wat moeilijk nu , ivm de harde wind . maar we geven niet op

als de nood daar is kan ik 5min stappen verderop een binnenbak gebruiken voor 10euro per uur. dus dan gaan we gewoon daarheen.

wij wonen trouwens in breda :)

met een zweep tussen de oren slaan doe ik niet.
een paard moet respect voor je tonen omdat jij dat verdient hebt dmv samenwerking en rangorde , niet omdat het hardhandig afgedwongen is....
( is mijn mening)

het :ja zeggen heeft hier idd hetzelfde gevolg..
als ik met degene die mee op de kar zit praat en we antwoorden met ja , dan zet hij de sprint in :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:31

Gilalh schreef:
Ik heb zelf ook even met dit probleem gestoeid, ik heb hem twee keer met de zweep tussen zijn oren geraakt toen hij nog maar dreigde te steigeren. Het probleem was opgelost. Het is niet direct de juiste manier geweest maar heeft wel geholpen. Als hij nu omhoog dreigt te gaan hoef ik maar een keer te te roepen en hij staat stil.

Ik sluit mij ook aan bij Polly. Ben duidelijk in je commando's. Ik zei ook vaak JA als hij door moest lopen met als gevolg dat als ik met JA antwoorde als iemand iets tegen mij zei, hij direct schakelde.

Ik onderschrijf vorige schrijvers: ik vertelde aan iemand op de bok dat het 'zoeken naar een groom een DRAAAAAMA was'. Fralla dacht dat ik vroeg of ze in DRAAAAAAF zou gaan.
Met als gevolg dat we in draf gingen en ik mijn paard corrigeerde: "Hej dat heb ik niet gezegd, geen draf!" zegt persoon naast mij: "Jawel dat heb je wel gezegd, zo heeft ze dat gehoord"
Ja, wat doe je dan? Commando's duidelijker maken. Nu zeg ik: 'Voorrrrrrwaarrrrrrts, Draf'

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:41

Arm dier ga je nu met hem trainen, met dit hondeweer? Het barst hier toch los, niet normaal meer! Fijn dat je er wat aan hebt en in de praktijk kunt brengen.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 10:12

Citaat:
Arm dier ga je nu met hem trainen, met dit hondeweer?

euhm dit is een grapje neem ik aan?

het waait idd hier , en ik ga niet in een hoosbui staan.
maar verder gaat trainen het hele jaar door.....

zolang ikzelf prima buiten kan zijn , kan hij t ook ;)

ik ben er idd nu achter , dat alle stemcommandos duidelijk moeten zijn , en niet teveel op andere woorden moeten lijken.
grappig dat ze toch echt zo goed naar je luisteren..

ik kan zo genieten van die oortjes die alles volgen wat ik zeg..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:21

Sandrina schreef:
Arm dier ga je nu met hem trainen, met dit hondeweer? Het barst hier toch los, niet normaal meer! Fijn dat je er wat aan hebt en in de praktijk kunt brengen.

Wat nou arm dier, het is een pony hoor :')

Vind het juist goed van Ts dat ze nu gewoon werkt!
Fijn dat je het een beetje door hebt!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:48

Niks geen grapje; die stortbuien maken er ook geen grapje van. Tuurlijk weet ik dat ze wel wat kunnen hebben. Ik train liever met droog weer (= geen regen, of stortbuien)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:16

Sandrina schreef:
Niks geen grapje; die stortbuien maken er ook geen grapje van. Tuurlijk weet ik dat ze wel wat kunnen hebben. Ik train liever met droog weer (= geen regen, of stortbuien)

Dan heb je deze zomer niet veel kunnen trainen dus?

Ik train nu ook gewoon hoor, als er echt dikke stortbuien zijn ga ik naar de binnenbak, maar mijn paarden zijn niet van zout en ik ook niet ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:19

Fenny schreef:
Sandrina schreef:

Dan heb je deze zomer niet veel kunnen trainen dus?

Ik train nu ook gewoon hoor, als er echt dikke stortbuien zijn ga ik naar de binnenbak, maar mijn paarden zijn niet van zout en ik ook niet ;)

Neuh, valt reuze mee; goed buienradar in de gaten houden. Hier geen binnenbak, wel lust om door te gaan.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 12:55

als t waait ben ik gewoon buiten te vinden ook met beetje regen
en met grote buien wacht ik tot ze overwaaien.

een pony trainen en dan stil zetten ivm weer is vaak funest voor je harde werk.

we wonen helaas in nederland , hier regent het vaak....

maar ik heb vooraf ook niet gezegt dat ik in de harde regen sta : maar dat het waait....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:59

oh jee, hoe zielig zijn mijn pony's dan wel niet.. die moeten zelfs buiten slápen :')

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:14

Inderdaad, regen of geen regen,
en of t nou waait of niet. de training moet gewoon doorgaan natuurlijk.

Ik had bijna hetzelfde probleem, maar dan onder het zadel en als ze een pasje achteruit moest.
Nou toen maar veel geoefent op de grond. Ze wist dondersgoed waar ik het over had ze vertikte het gewoon. Toen geoefent met iemand erop en iemand ernaast, en belonen als ze het deed, afstraffen als ze omhoog kwam. en nu doet ze het prima!

Gewoon doorzetten dus :)

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:03

even een update.
trainen ging heel goed en pakte hij super op.

alleen sinds vanochtend staat ie kreupel rechtsvoor.
niet extreem maar wel onregelmatig.

ik denk doordat de wei glibberig is en ze met 4 shetjes nogal flink stoeien samen( hoeven zijn niet warm en helemaal schoon)
dus heb hem nu op de verharde paddock gezet met stalletje.
en staat hij dus op rust......

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:41

Beterschap!

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:00

dankje..... t is flink balen. en zo sneu voor t dappere ding