Hoe longeren jullie je paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:48

Ik longeer met hoofdstel en een bitstukje :)

Boemklatsch

Re: Hoe longeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:33

Met een longeerhulp (van de Epplejeck) of een slof. Verschilt een beetje per paard en hoe deze er op reageerd. 9 van de 10 keer met hoofdstel, maar als het puur en alleen om de beweging gaat ook ooit met halster & zonder hulpteugel..

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:13

Ik longeer alle paarden met bijzetteugels aan de enkele longe en anders met de dubbele longe. Bij de dubbele longe doe ik de buitenlijn over de rug en niet achter de kont.

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:19

ik longeer met pessoa en heel af en toe gewoon met een hoofdstel alleen om, kan me paard eff de gekheid kwijt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:21

Niks geen hulpmiddelen ofzo. Alleen soms met hoofdstel, anders met halster en 1 longeerlijn :P
Ik wil eigenlijk met dat witte ding van eppeljeck (zoals hieronder afgebeeld) alleen ik vind het zo duur :o
Laatst bijgewerkt door Sjors op 09-10-11 21:29, in het totaal 4 keer bewerkt

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:22

Goldie schreef:
Ik gebruik de longeerhulp van de epplejeck :)
Voorbeeldfoto van de website
Afbeelding

Die gebruik ik ook :D
maar ik ken ook met 1 paard zonder longeerlijn longeren en met me shet kan ik niet longeren, en bij een andere paard met longeerlijn

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:27

met een Chambon, want ik heb een friesje.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:30

Ik longeer qua 'werk' het liefste met een dubbele longeerlijn of een pessoa, en heel af en toe wil ik ook nog wel eens met een enkele longeerlijn aan een hoofdstel longeren.
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 09-10-11 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:32

Ik longeer mijn paard meestal met een longeersingel van LH met staartriem, en dan bijzet touwtjes..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:39

Ik longeer zonder hulpmiddelen.
Alleen met halster/hoofdstel en lijn.
En ik streef er dan naar dat hij zelf gaat ontspannen en met zijn neusje over de grond gaat.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:32

de 2.7 jarige die ik nu longeer doe ik gewoon aan het halster.
aangezien hij een traumapaardje is, is hij vaak veel rustiger zonder al te veel tralala
na eventjes longeren komt zijn hoofd omlaag en gaat hij uit zichzelf heel ontspannen lopen, en dan vindt ik het belangrijkste.
volgend jaar moet ik hem zelf gaan inrijden, en ik wil dat hij uit zichzelf nageeflijk en ontspannen is, niet omdat hij in een bepaalde houding loopt omdat ik die hem op een gedwongen manier heb aangeleerd.
ik merk dat als paarden in een bepaalde houding gedwongen worden ze vast komen te zitten in hun spieren, en deze zou toch alleen maar beginnen doorslaan.

dit is een foto van de eerste keer longeren
Afbeelding

zolang hij voorwaarts is en niet ontploft van de stress ben ik tevreden. ik wil ermee gaan springen dus hij hoeft geen perfecte halshouding te hebben.

en omdat hij aan de longe uit zichzelf ontspannen en laag gaat lopen (dit is nog niet te zien op de foto), denk ik dat hij onder het zadel ook zelf wel de teugels zal op zoeken en uit zichzelf ontspannen en laag zal lopen.

ik longeer puur voor conditie en commando's.
en ik gebruik ook geen hoofdstel bij hem omdat hij nog zo jong is, en ik zijn mond niet nutteloos wil belasten.
ik doe trouwens nog geen galop aan de longe. en maximaal 10 minuutjes, een keer om de twee weken.

ik hoef geen commentaar op het feit dat ik hem al zo vroeg longeer, als de eigenaar hem verkoopt aan een handelaar als je er niet mee bezig bent, dan is de keuze snel gemaakt!
en nogmaals, het is een traumapaard, zijn eerste levensjaar heeft hij doorgebracht in een stal, helemaal alleen, doodsbang van echt alles.
dat ik dit al heb bereikt met hem, vind ik zelf al een gigantische vooruitgang, en ik merk zelf dat hij dit soort dingen leuk vindt om te doen.
vooral omdat ik met belonen werk, en niet met afstraffen ;-)

Sunny2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:17

Ik longeer met hoofdstel en hulpteugels erbij

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:19

Of zonder iets of gewoon met halster en longeerlijn en we gaan binnenkort met halsring oefenen
:D

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:45

Johnie schreef:
met een Chambon, want ik heb een friesje.

Leg uit :D Ben wel benieuwd wat het voordeel is van een chambon omdat je een fries hebt :)

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:32

Ik doe het gewoon met bijzet touwtjes, en ga volgende week beginnen met de dubbele longe.

roozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:44

touwhalster:)

amaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:48

ik doe het vaak net voor het rijden, nou, dat doet de eigenaresse van mijn nieuwe verzorgpony dan..
ik heb het wel vorige week zelf gedaan, we doen het vaak voor het rijden zodat ze rustiger is, dus gewoon met zadel en hoofdstel, en de teugels anders zodat ze niet in de knoop gaan zitten, en voor de rest helemaal los, dus zonder longe of iets..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:56

dubbele longe, touwtjes, slofteugel, bijzet. de meest voorkomende dingen bij mij :+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:05

Hangt er bij mij erg vanaf wat ik wil bereiken met het longeren die dag :D

- voor het rijden gewoon zadel/hoofdstel en soms een halsverlenger
- met dubbele longeerlijn als ik goed overgangen wil oefenen en als ze vastzit aan 1 kant. met de dubbele longe kan ik dan beter voelen of ze losser wordt
- met gewone longe en een touwtje. gewoon longeren voor conditie en om te onderhouden. Vaak als ik veel rugpijn heb.

Eerst longeerde ik vaak met de pessoa, maar vind het vervelend dat die vaak gaat draaien en dan dus niet meer zit, zoals je hem afgesteld hebt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:11

Vienna longeerde ik altijd zonder iets, die ging vanzelf goed over de rug, hoofd laag en zelfs nageeflijk en verzameld. Bleef daarnaast ook keurig in de cirkel om me heen (in een normale bak) en kwam keurig terug op stem :)

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:53

Altijd met alleen halster of los.
Maar wel op een dressuurmatige manier, keurig over de rug met de juiste stelling & buiging.

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:58

sinds kort met de pessoa en al langer met dubbele longe

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:16

Mijn eigen paard longeer ik afwisselend met de pessoa en dubbele longe en af en toe wel eens gewoon aan een halstertje. De 3.5 jarige longeer ik met een halster/hoofdstelletje en afwisselend met niets, dubbele longe of touwtjes.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:17

Pally schreef:
Ik longeer zonder hulpmiddelen.
Alleen met halster/hoofdstel en lijn.
En ik streef er dan naar dat hij zelf gaat ontspannen en met zijn neusje over de grond gaat.

Hier hetzelfde, of helemaal los in een afgezet stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:21

Hoofdstel erin, longeerlijn door de bitringen, vast, en gaan met die banaan.