onzeker paard --> Natural horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: onzeker paard --> Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 21:45

Ik ben inderdaad bezig met iemand zoeken maar dat heb ik net binnen één dag geregeld, wil graag dingen vergelijken, overleggen en ervaringen van andere horen.

De dingen van grondwerk die jij nu noemt kent hij wel al en doet hij ook braaf, wel heeft hij moeite met zijn concentratie er bij houden als hij, bijvoorbeeld, andere paarden in de wei ziet loopt hij door als ik zeg dat hij moet stoppen waarna hij omkijkt waar ik ben en terug komt lopen, hoe kan ik dit voorkomen?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:47

Het interessanter maken, ga eens een volte stappen en later wijken, overgangen maken naar draf en stap.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 21:50

Oke dankje! Hoelang zou ik hier tijd aan kunnen besteden per dag/per week? Hij is natuurlijk nog jong dus het moet niet al te lang voor hem worden

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:23

Zolang hij het leuk blijft vinden. Ik kan met mijn 3 jarige fjordje op zn top ongeveer een uur spelen, maar kan dan ook al vrij veel met hem doen en zorg dan ook voor veel afwisseling. Beetje vrij spelen (leiden in stap en draf, achterwaarts, wijken), beetje longeren (stemcommando's), schriktraining (paraplu's, dekzijl, plastic zakjes ed) en af en toe wat vrijheidsdressuur.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 13:22

Oke, dat zijn neem ik aan oefeningen die ik gewoon kan doen die niet teveel energie kosten etc? Longeren kan bijvoorbeeld al niet omdat het hek in de longeerbak kapot is (waar hij gevallen is) en hij moet nog rust houden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:03

EllaBellaah schreef:
Heb het boek Natural Horse-Man Ship van Parelli besteld, krijg het donderdag binnen :)

Staat hier ook in uitgelegd met welke oefeningen ik het beste kan beginnen?

Het boek is heel goed, maar het progamma van de 7 games van Parelli staat er niet in beschreven zoals het nu wordt toegepast. Er staan oefeningen in, waarmee je hetzelfde bereikt, maar het is minder gestructureerd dan de recentere aanpak van dingen.
Ik zou je toch willen adviseren om je te verdiepen in de nieuwe level paketten of een keer een cursus gaan volgen.

Als je lid wordt van de Savvy Club, kun je daar de filmpjes van het oude level 1 pakket vinden.
En er staan op Youtube ook nog filmpjes met voice-over in het Duits, die je een indruk geven.

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=h7pAKYvL ... re=related

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:49

Zoals je misschien zelf ziet, zijn dit oefeningen waarbij je paard toch best wel bewegen moet, dus als je paard rust moet houden zou ik als ik jou was wachten tot hij weer helemaal aan het werk mag.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:09

Gisteren was ik bezig geweest met de bal, maar hij durft er niet eens in de buurt te komen laat staan aan te raken! Hij raakte na een tijdje helemaal in paniek. Na een half uur kon ik de bal heel rustig richting zijn voorbenen rollen maar zodra hij zijn benen raakte rende hij elke keer weg ookal had ik hem vast, is dit een kwestie van gewoon doorzetten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:55

Mag ik vragen of de bal het eerste is waar je je paard mee hebt geconfronteerd? Wat is het voortraject geweest? Als je het voortraject hebt overgeslagen, gaat het met de bal niet lukken.Ga uitgebreid Friendly game doen, begin bij stap 1, de bal is stap 10...

Mag ik je uitnodigen om op dit Youtubekanaal even de filmpjes dag 1 tm dag 8 te bekijken? Ga er even voor zitten en kijk wat er gebeurt. Zie de verandering in het paard. Dit gebeurt niet zomaar, de trainer begint bij stap 1. Er komt ook een bal bij kijken, maar die zit veel later in het traject.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

Methode die hier wordt gehanteerd is de methode van Clinton Anderson (www.downunderhorsemanship.com) en ontloopt Parelli niet zoveel.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:27

Die filmpjes heb ik inderdaad al gezien. Hij kan al netjes meelopen, terug als ik dat van hem vraag, stilstaan als ik stop met lopen, longeren etc hebben we allemaal al gedaan. Het gaat bij hem heel erg om dingen waar hij bang voor is, en dan bedoel ik ook dat hij bang is voor de meest onnozele dingen. Daarom wil ik veel schriktraining met hem gaan doen maar hij kan nogal heftig reageren op dingen dus zal ik al een week bezig zijn met die bal voordat hij daar niet meer op reageert.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:16

Als je begint met een bal (er vanuitgaande dat je zoals cassidy noemde het voortraject hebt doorlopen), dan is dag 1 paard en bal in 1 ruimte (zoals de bak), paard ontspannen? Top! Einde oefening. Dag 2, paard en bal binnen 10 meter van elkaar, paard ontspannen? Top! Einde oefening. Dag 3, paard en bal binnen 1 meter van elkaar (nog niet aanraken), paard ontspannen? Top! einde oefening. etc etc. Met andere woorden, ga eens wat langzamer! Direct de bal al aanraken is ontzettend heftig en daar mag je best een week week over doen.
Gun je paard de tijd om de bal te leren kennen en vooral ook te leren dat de bal geen vleesetend monster is dat op hem af zal stormen (wat je paard natuurlijk zo ervaart als die bak direct naar hem toe wordt gegooid/gerold).

En vergeet ook niet, 'onnozel' is maar een term van ons mensen. In de ogen van een paard is de wereld heel anders en kunnen de meest simpele dingen heel bedreigend zijn. Probeer je in zijn wereld te verplaatsen. Wij mensen hebben de hersenen om dat te doen, dat kun je van je paard niet verwachten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:58

Een bal stuitert alle kanten uit, daar heb je geen controle over. Voordat je aan dingen toebent zoals die bal, confronteer hem met dingen waar hij wel van schrikt maar waar je wat meer controle over hebt. Zoals een plastic zakje aan een wortelstokje. Weet wanneer je door moet gaan, en weet wanneer je kunt stoppen. Als je te vroeg stopt bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt. Als jij schrikreacties van je paard beloont door dat waar hij van schrikt weg te halen, dan leert het paard: ik schrik, dus eng ding gaat weg.
Als jij op schrikreacties van je paard het enge ding niet weghaalt voordat hij ontspant, dan leert het paard: heeft geen zin om te schrikken, want ding gaat pas weg als ik ontspan.

Beleren van paarden is de balans vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren. Je paard is sensibel genoeg, besteed wat meer aandacht aan het desensibiliseren!

En als je roept dat je paard mee kan lopen, kan longeren en ook achterwaarts gaat als je dat van hem vraagt: kun je vanaf de grond de voorhand opzij zetten? De achterhand opzij zetten? Het paard een aantal passen zijwaarts laten lopen?
Ik denk zomaar dat wat ik als voortraject in mijn hoofd heb zitten, en wat jij als voortraject in je hoofd hebt zitten, mijlenver uit elkaar ligt.

Dit zie ik als voortraject (dus ook het op de grond slaan met het grondwerkstokje)

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=iuUmGxh7 ... re=related

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:26

Touw over zijn rug/hals gooien vindt hij prima daar kijkt hij niet van op of om, maar zodra ik dan in de richting kom van zijn benen trekt hij ze vliegensvlug omhoog, dit geld ook voor peesbescherming omdoen of natmaken. Daar moet dus echt nog veel tijd in gaan zitten..

@troi, hij is regelmatig met de bal samen in de bak geweest en loopt er met een grote boog omheen. Van de week heeft hij samen met een ander paard en de bal in de bak gestaan die er meteen met de grootste lol mee begon te spelen wat Ferro aandacht bekeek. Hij kent de bal dus wel het is niet zo dat hij dat 'ding' voor het eerst zag en er aan rook etc. Het is ook niet zo dat ik hem meteen door de bak heen gooide etc, in het begin zijn we samen achter de bal aangelopen wat hij prima vondt, maar als die bal iets te dicht bij komt raakt hij in paniek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:48

Op het moment dat jij problemen hebt met het touw om zijn benen, dien je daar idd aandacht aan te besteden en is je paard nog absoluut niet klaar voor de volgende oefeningen.

Het touw over rug en hals en om de benen is friendly game bij Parelli. Daar behoor je aandacht aan te besteden, en daar ga je ook tijdens het oefeningen van de andere oefeningen iedere keer weer naar terug. Je kunt nooit teveel friendly doen.
Dus als friendly niet goed zit, zijn de oefeningen die daarop volgen eigenlijk gedoemd om te mislukken. En je paard dan confronteren met zoiets als een bal, kan het hele vertrouwen teniet doen wat je door die friendly game op wilt bouwen.

Begin bij het begin. Begin bij oefening 1 en niet bij oefening 10.

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:50

Het is zeker goed om hier mee bezig te gaan.
Maar lees jezelf wel eerst goed in of zoek iemand die ervaring heeft en vraag of je gewoon een keertje mag kijken.
Mijn paard was ook zo onzeker en lomp.
Hij is er nu heel zeker van geworden en is nu juist weer aan het testen.
Ik persoonlijk vind het gaaf om te doen en raad het je zeker aan om te proberen !

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:38

hoi , ik zou er toch even iemand bij halen die verstand heeft van africhting, wel leuk dat je zelf zo bezig bent maar nu zit je met een dilemma waar je niet zo snel meer uit komt. daarnaast ben ik van mening dat je te snel bent gegaan met je paard af te richten ieder paard heeft een eigen tempo wat ze niet altijd gelijk laten zien....sommige hebben tijd nodig om te wennen wat je zelf al zei hij is al rustiger dan voorheen, daarnaast wat voer je hem? en hoeveel beweging geeft je hem van te voren maar 10 min of meer? dit is allemaal van belang bij het inrijden en africhten van je paard. En ik geloof niet zo zeer in boeken want ieder paard is anders en heeft een andere aanpak nodig straks koop je van alles en had je beter voor dat geld begeleiding kunnen aanschaffen die gelijk ziet wat en waar het fout gaat! En de dubble longe al geprobeert ? En dan erachter lopen zoals ze bij de africhting voor het inspannen doen wel op een goede afstand natuurlijk, zo went hij eraan dat er geluid van achter komt....
veel succes!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:51

Hij krijgt een halve kilo muesli (zonder suiker en haver) en een halve kilo biks per dag. Daarnaast loopt hij nu 24/7 in de wei. Als ik hem longeer is het een kwartier tot 20 minuutjes, de ene dag gewoon helemaal los met alleen halstertje, de andere keer met touwtjes, dan weer met zadel etc. Ik wissel dat heel erg af. Zo heeft hij ook al eens met het longeren balkjes gelopen en vindt het dan veel leuker om er 2 tegelijk te springen :+ Dubbele longe heb ik nog niet geprobeert omdat hij nog wel eens om wil draaien, dat lijkt me niet echt veilig als je er dan 2 lijnen aan hebt hangen en hij daar van schrikt. Van de week heeft hij een kwartier staan kijken hoe een ander paard met de bal aan het spelen was en werd zelfs zo nieuwsgierig dat hij steeds dichterbij kwam en uit eigen initiatief aan de bal ging ruiken etc.