Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:52

Tja alle waarde is naar zijn geld. Ik was zeer tevreden over de FRA en volgens mij heel veel gebruikers, ik denk alleen de Moonfish nog kritischer is en misschien wel beetje veeleisend :-)

Alhoewel ik het zeker eens ben met MoonFish wb de verbeterpunten voor FRA, niet voor Barefoot want die vind ik koploper ;-)

Ik had overigens gezien dat FRA nu wel kruislingse systeem heeft met rond leren keelriemen en onderlegd. Dus ze gaan zeker mee in de ontwikkeling!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:55

Misschien kritisch, maar dat mag best toch?
Voor het geld wat je er voor neer moet tellen vind ik best dat dat moet kunnen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:57

Ik vind een kaakgekruist hoofdstel zelf niks, mijn paard reageerde er nogal heftig op en ik vind het ook geen logische optoming. Maar ik geloof zeker dat het voor anderen zal werken.
Zelf gebruik ik een sidepull en dat bevalt mijn paard stukken beter, gewoon lekker duidelijk, contact=contact en los=los, en dan weet je dan 100% zeker. Niks geen onzekerheid over release. Ook kan mijn paard niet tegen druk achter de oren, en een sidepull geeft geen druk achter de oren, dus dat is fijn. Ik heb zelf eentje met een brede neusriem (marylot) en dat bevalt heel goed, ook met constante aanleuning. :j

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:06

Okee, volgens mij is ze niet heel gevoelig achter haar oren maar weet ik ook niet.
En wat is release? :o

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:09

Kritisch zijn is niets mis mee hoor;-)

Release is de snelheid waarmee de touwtjes of riempjes onder de kaak weer loskomen, nadat jij de druk eraf haalt.
Sommige riempjes blijven beetje hangen, vooral de platte riempjes. Dat werkt verwarrend voor het paard. ronde riempjes hebben dus een snellere/betere release.
Kijk ook eens in mijn onderschrift en op http://www.paardnatuurlijk.nl -> bitloos.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 29-08-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:10

Hoe snel de kaakdelen loslaten na dat jij de druk er afhaalt.
Dat heb ik overigens nooit gemerkt bij kaakgekruist, ik rijd er graag mee.
Meerdere gehad en getest, plat biothane, plat leer, rond leer, koord..
Ik heb geen problemen ervaren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:10

http://www.bitloospaardrijden.info/release.php
Hier staat het duidelijk beschreven. Kort gezegd; Release is dus loslaten, en dat er ook geen druk meer op het hoofd staat. Bij sommige kruislinkse hoofdstellen loopt het te stug, en blijft het dus strak staan als je de teugels los laat. Dus als je uiteindelijk kiest voor een kaakgekruist hoofdstel, kies dan wel voor eentje van goede kwaliteit. Maar mijn voorkeur blijft toch de sidepull. :)

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:09

Ik rij zelf ook met een kaak gekruist Barefoot hoofdstel. Bevalt heel goed, en pony loopt (regelmatig) ontspannen.
Ik vindt de kwaliteit van het hoofdstel erg goed, heb hem sinds een half jaar in gebruik (gebruik alleen deze nog).

Heb ook een keertje met een sidepull gereden, maar daar reageerde de pony minder goed op (misschien doordat de druk alleen op de neus zit? ik weet het niet precies).

Ik zou zelf iemand of een winkel zoeken waarbij je beide hoofdstellen kan proberen? Veel verkooppunten van Barefoot verhuren ook hoofdstellen. (en dan kan je altijd nog voor een ander merk kiezen).

Succes! ;)

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:13

ik rij zelf met een FRA touwhoofdstel, werkt prima lange teugels, ik zweer er bij!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:16

Maar ik denk niet dat je daar echt dressuurmatig mee kunt rijden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:17

Daar zou ik niet dressuurmatig mee rijden nee..
Heb je inmiddels een idee wat je zoekt?

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:01

Ja ik denk dat ik voor een kaakgekruist of een sidepull ga! Heb er al een paar gevonden zet er wel een paar neer.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:09

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:23

Ik ben benieuwd wat je keuze wordt en hoe het bevalt. :)

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:32

Ja is het niet erg dat er iets mist bij die eerste?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:58

Je kan het hoofdstel zonder kinriempje niet gebruiken.
Als je er zelf een hebt is het een ander verhaal..

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:15

Nee heb erg geen ze zei dat je wel kon kopen of een lange sperriem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:15

Aan jou dan de keuze toch..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:17

Ik zou geen hoofdstel kopen dat niet compleet is.
Er worden wel meer sidepulls te koop aangeboden, dus gewoon even verder zoeken.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 20:21

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:33

Ik ben zelf geen fan van het constant met druk op de teugels rijden , maar mensen die dat bitloos wel willen kiezen zover ik het zie meestal voor een kaak- of kingekruist systeem of side-pull.

Wat Moonfish zegt over Barefoot klopt hoor , alhoewel er in totaal hooguit een keer of 7-8 deze klacht gekomen is van de ronde riempjes die open gingen (en er HEEL wat meer zijn verkocht) heeft Barefoot voor de zekerheid het geheel wat steviger gemaakt een jaartje geleden ofzo , de kern is nu van steviger materiaal en sindsdien heb ik helemaal geen klachten meer gehad erover gelukkig.

De Amber neusriemen willen nogal eens kapot gaan inderdaad , het blijkt erg moeilijk te zijn om met dergelijk touw te werken , het laat zich niet zo heel goed verwerken. Ik denk dat 1 op de 20/30 Amber-hoofdstellen wel een nieuwe neusriem nodig heeft gehad , en deze ook gewoon heeft gekregen natuurlijk.

Erg jammer dat het toch best een paar keer fout gegaan is , maar gelukkig is de garantie wel altijd goed :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:36

Goed om te horen dat ze het aangepast hebben zeg, netjes kan niet anders zeggen. _/-\o_
Geeft Barefoot nog garantie op de oude met dit probleem dmv andere kaakdelen ofzo? :)

Jammer dat het niet eerder veranderd is, anders had ik het hoofdstel zeker aangehouden.
Ik heb het hoofdstel helaas met flink verlies moeten verkopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:40

Ja het was ook echt raar , eerst een tijd lang helemaal niks aan de hand , toen een golfje van een aantal klachten ineens.... heb daarvoor toen wat aangepaste riempjes (met nylon kern) van Barefoot gekregen om die hoofdstelletjes weer netjes te maken , en tja toen zijn ze meteen alle hoofdstelletjes maar gaan voorzien van die stevigere nylon kern. En waren de klachten dus ook over.

We hebben het ook wel gehad bij de Bellis zwart-blauwe bitloze ponyhoofdstelletjes , daarvan gingen er ook ineens een paar kapot , dus aangepast en opgelost gelukkig.

Het stomme is dat zulke dingen tijdens de testfase voor de verkoop begint niet altijd naar boven komen , maar bij de klanten gebeurt er ineens vanalles :P

Daarom moeten de kinderziektes vaak nog even eruit gefilterd worden , zie je natuurlijk overal bij heel veel producten om je heen , is wel jammer altijd...maargoed als het dan maar netjes opgelost wordt :)

Balen van je hoofdstel , maar het was toch vrij snel aangepast hoor nadat die paar meldingen binnenkwamen , echt al een jaar geleden zeker volgens mij :)

Ik heb nog een paar vervangings-riempjes liggen maar niet veel meer :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:47

oliebol happens wat dat betreft. :)
Mijn hoofdstel heb ik ook al even niet meer, dus dat kan zomaar.

Wel lastig dat je bijna voor gek verklaard wordt, omdat de klacht nooit voorgekomen was.
Gek genoeg tref ik dat wel vaker, rare dingen met producten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:06

Nou nooit was misschien het geval , dat je net de eerste was :P

Maar er kwamen er dus nog een paar bij en dan is het geen rarigheidje meer.

Als het maar bij 1-3 mensen gebeurt terwijl er tientallen / honderden nergens last van hebben dan denk je in eerste instantie natuurlijk aan een maandagochtend model of een een rare situatie bij degene met het probleem , want reken maar dat er rare dingen gebeuren bij de mensen :P

Heb wel eens een boze klant gehad met een raar probleem en met logisch nadenken KON dat gewoon niet spontaan gebeurt zijn....dus dan ga je doorvragen om erachter te komen of er ergens een oorzaak te vinden is , maarja daar wordt de klant dan een beetje aangebrand van (ook wel logisch als je al baalt van "dat rotding" :P ) en dan blijkt achteraf gewoon dat een stalgenootje stiekum is gaan rijden er en daarbij een ongelukje is gebeurd :=

Dat soort dingen , je komt echt de raarste verhalen tegen.

Dus bij de eerste , tweede keer dat het voor komt gaan nog niet direct alle alarmlichten aan , bij de derde ga je wel denken van Oei..en als dan al snel de 4e komt is het natuurlijk wel rood alarm !