[AR] wel of geen oogkleppen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:33

Wat leuk dat je ook aangespannen gaat rijden met je IJslanders.
Ik rijd zelf ook aangespannen met mijn ijslanders. zowel enkel als dubbelspan.
Ik heb wel oogkleppen, maar heb hier ook nooit problemen of twijfels over gehad.
Ze zijn dan ook niet lastig met verkeer, of echt schrikkerig.
Het gaat goed zo met kleppen, dus ga het ook niet proberen zonder.

Maar ik denk dat het met beleren misschien wel fijn is als ze wel kleppen hebben zodat ze de kar er niet achter zien hangen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:35

Meganyr schreef:
Ik heb mij Fjord jarenlang met oogkleppen gereden 'omdat het zo hoorde'. Je zag af en toe wel eens een paard zonder oogkleppen lopen en ook mijn merrie is heel erg meekijkend tijdens een buitenrit.

Ik heb de kleppen van het hoofdstel afgesneden en het gewoon geprobeerd. Gevolg: een véél vrolijker paard voor de wagen.

Sindsdien zijn we kleploos en is het veel gezelliger, we hebben regelmatig oogcontact tijdens het mennen (wat ze tijdens gewoon rijden ook vaak doet).

Helemaal mijn verhaal ook. Vervang Fjord voor Haflinger en alles klopt. ;)
Geen zwalkend paard, omdat ze de hele omgeving moeten afspreuren voor onraad. Zoals Joycie meent op de vorige blz. Was dat Fralla misschien, Joyce?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:01

Sandrina schreef:
Geen zwalkend paard, omdat ze de hele omgeving moeten afspreuren voor onraad. Zoals Joycie meent op de vorige blz. Was dat Fralla misschien, Joyce?

Voel je je aangesproken dan? :+
Heb wel meer paarden gereden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:09

JoyCiej007 schreef:
Sandrina schreef:

Voel je je aangesproken dan? :+
Heb wel meer paarden gereden.

Neuh, maar de beschrijving zou die van Fralla kunnen zijn. Vroeg het me alleen af, da's alles. 'k Weet wel dat je me meerdere paarden hebt gereden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:00

Ik probeer het niet uit hoor. Ik ga gewoon voor kleppen, omdat ik vrijwel altijd met kleppen heb gemend (met verschillende paarden / pony's ;) ) en de paar keer dat ik dat niet deed zijn niet goed bevallen.

Dus voor mij is het met kleppen tenzij..... maar die tenzij ben ik met kleppen nog niet tegengekomen. Toen ik nog niet mende trouwens had ik die vraag wel, wel of geen kleppen. Net als de vraag wel of geen stang. Bitloos of niet. Ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat de traditionele manier als je het zo wilt noemen, bij mij en mijn paarden / pony's wel het beste past.

Suzan_bobar

Re: wel of geen oogkleppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:24

Paarden reageren allemaal individueel anders. Ik heb met de mijne beide opties geprobeert en men nu met een oog afgesloten en de andere zo goed als open. (kwart oogklep) Hier loopt hij super op.
Het is zoeken naar de beste combinatie voor je paard. Ik zou het in eerste instantie met oogkleppen proberen. Een paard heeft dan toch iets meer dee aandacht bij de menner, ziet de wagen niet achterop komen en loopt over het algemeen rechter door het lijf. Dit alles is in het algemeen. Uitzondering bevestigd de regel denk ik.