Verder galop aanleren draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:34

Ik vind dit geen nette galop hoor, zo galoppeerde mijn merrie ook toen ze spierpijn had in haar rug (en ik hier dus achter kwam). Het paard gallopeert niet recht, valt naar binnen om niet om te vallen. Ook gooit hij zijn kop in de lucht, wat aangeeft dat hij waarschijnlijk niet ontspannen loopt. De ruiter moet niet letterlijk meebewegen in galop, maar stil in het zadel blijven zitten met een holle rug.

Het filmpje komt op mij over als: het maakt niet uit hoe, op welke manier, of dat het er totaal niet uitziet, als hij maar gallopeert.

Ik denk dat paard en ruiter allebei nog HEEL veel moeten leren. Ik vraag me af of de ruiter genoeg ervaring heeft om dit 'even' te gaan doen. Les zou toch wel op zijn plaats zijn.

1Boefje

Re: Verder galop aanleren draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:46

Galopeert al netjes in de zin van, hij galopeerd tenminste ;-) Ik heb hem 4 jaar. Zij is de eerste die het probeert met succes.
Lessen gaan er niet komen in elk geval. Als het niet lukt, dan niet. Wel komen er regelmatig adviezen van andere ruiters.
Net zoals al gezegd, we zijn bezig met de basis en we proberen galop. Springen zijn we ook mee bezig. Zou mooi zijn als hij zijn sprongen in galop zou kunnen doen.
Ik zal de adviezen/commentaren doorgeven.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:47

Springen vanuit galop is nu echt een brug te ver hoor.. Breng er eerst maar eens rust in.

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:48

Ik zou je, net zoals Wendy en anderen voor mij, willen adviseren om de galop even te laten en werken aan de rust in de andere gangen. Eerst rustig en ontspannen draven, vanuit daaruit in galop aanspringen. Gaat hij rennen, niet willen "doordrukken" om hem toch maar in galop te krijgen (wat ik op de filmpjes zie), maar weer eerst naar ontspanning en later opnieuw vragen. En indd, veel geduld :)
Wat ik zie op de filmpjes is een paard dat uit balans wordt gejaagd en zo enkel stress zal krijgen van de galop. Wil je paard absoluut niet afzeiken trouwens, hij moet het gewoon nog leren en dit is niet de manier...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:50

Als je gaat springen vanuit zo'n galop heb je eerder kans dat ie zijn benen breekt over de balken omdat ie niet goed uitkomt.

dan
1Boefje schreef:
Galopeert al netjes in de zin van, hij galopeerd tenminste ;-)

Het is maar waar je blij mee bent :\ Als het zo moet, zou ik zeggen dan maar niet galopperen. Hier doe je het paard geen plezier mee.

1Boefje schreef:
Lessen gaan er niet komen in elk geval.

:n

LilStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:01

1Boefje schreef:
We zijn echter bang dat hij zijn snelle draf verliest en voortaan altijd in galop zal springen.

ik reed een keer een draver,
en toen deden we ook;
eerst draven en niet galoperen
dan een keer weer wel galop erbij.
en zo blijven afwisselen,
hoop dat je er wat aan hebt!

groetjes!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:11

Dat je (of jullie) geen les nemen is denk ik een hele grote fout die je maakt, als je een paard neemt, en je wilt verder komen, zul je daar in moeten inversteren, en ja dat kost geld.

Ik geloof echt dat je het beste voor heb met je paardje, maar dit is echt de verkeerde manier..
met meningen van ruiters kom je er niet, ik kom zelf uit een rotperiode met mijn paard en pas toen we les kregen van een GOEDE instructrice zijn we vooruit gegaan, het kost mij ook veel geld, maar dat weet je met paarden.

Is dat meisje je bijrijdster of familie/kennis? Anders kan ze de lessen toch zelf betalen? Met € 20,- voor een half uur per week, of om de week kom je al een heel end.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 04:38

1Boefje schreef:
Lessen gaan er niet komen in elk geval. Als het niet lukt, dan niet. Wel komen er regelmatig adviezen van andere ruiters.
Andere ruiters kunnen nooit evenaren wat een instructrice jou zal kunnen adviseren/leren. Dat komt namelijk voort uit ervaring en kennis(voornamelijk op basis van opleidingen). Zelf heb ik het gevoel alsof je niet bereid bent stapjes terug te doen. Waarom niet helemaal vanaf de basis beginnen en eerst de ontspanning gaan opzoeken? Daar zal zn balans enorm van gaan verbeteren. Volgende stap is dan galop, vanuit een rustige ontspannen draf. Op de filmpjes zie ik een gespannen paardje wat uit alle macht balans aan het zoeken is en geen controle over zn benen heeft. Op het moment dat de ruiter Cisco van de hoefslag haalt, is zn balans weg en valt hij gelijk terug in draf. Overigens vind ik de ruiter erg naar binnen hangen. De galop in de weide kan je trouwens niet vergelijken met galop onder het zadel, dat is appels met peren vergelijken. Ik zou je zeker ook niet gaan blindstaren op de gevolgen van de chiropractie, dan evengoed moet hij het allemaal nog leren. Je kan dit ook absoluut niet vergelijken met een hond die je een kunstje leert, het paard moet namelijk zijn hele lichaam daarbij leren te gebruiken. En dat heeft nou eenmaal veel tijd, energie en geduld nodig.
Dat jouw paard een draver is, is bijzaak. Alle paarden hebben het galopperen onder het zadel moeten leren. Dat jouw stalgenootjes zo min op dravers kijken is gewoon dikke pech.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:08

Ik vind het een beetje dom van je stalgenootjes om zo neerbuigend te doen over je draver. De meesten zijn hard werkende paardjes met een paar sterke benen. In mijn ogen twee belangrijke basis onderdelen van een paard. Zelf zou ik een paardje als dit eerst de galop aan de longe leren met een pessoateugel. Zodat hij zonder ruiter eerst z'n balans kan krijgen en dan later op een buitenritje af en toe proberen om het op te pakken. Dravers en renpaarden die omgeschoold worden hebben moeite met de druk. Een combinatie van Western oefeningetjes (goed boek is eerst genoeg) en eens een endurance wedstrijdje in de kennismakingklasse, doen dit werkwillige paardje, denk ik, meer tot z'n recht komen.
@noviceh je hebt helaas ook heel veel " instructuers" die van dravers de ballen verstand hebben. Ik sta op een 4* manege met een heel peleton aan gediplomeerd personeel. Maar als je paard/pony een beetje afwijkt van de norm dan is de kundigheid ver te zoeken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:23

JJane schreef:
@noviceh je hebt helaas ook heel veel " instructuers" die van dravers de ballen verstand hebben. Ik sta op een 4* manege met een heel peleton aan gediplomeerd personeel. Maar als je paard/pony een beetje afwijkt van de norm dan is de kundigheid ver te zoeken.
Maar het is toch altijd een kwestie van een voor jou passende instructeur kiezen ongeacht welk ras paard je hebt?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:30

Ik heb de filmpjes gezien en het ziet er nogal gehaast uit. Natuurlijk, dravers hebben iets meer moeite met galop dan andere paarden, laten we dat vooropstellen!

Ik zou eerst de galop bevestigen aan de longeerlijn. Koppel er een commando aan, en laat dan iemand aan de longeerlijn erop. Zelf heb ik ook een draver, ik was hier ook mee bezig. Probeer eerst de draf en de stap en de overgangen heel goed voor elkaar te hebben. De basis moet goed zijn, van daaruit kun je verder werken. Ze mogen ook niet onder je vandaan lopen, ze moeten rustig op jou tempo draven. Als je dit allemaal voor elkaar hebt, kun je de galop gaan opbouwen.

Springen zou ik helemaal niet aan beginnen nu. Eerst maar eens die basis! Balken kun je altijd mee pakken!

Heb je les? Zoek dan wel iemand die ervaring heeft met dravers ;)
(Ik heb niet het hele topic doorgelezen btw)

Succes :)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:34

Wat ik deed bij mijn draver: Ik deed veel oefeningen die ervoor zorgde dat de achterhand er goed onder kwam en dat hij lekker ging ontspannen. Wat wijken en tempowisselingen. Na die oefeningen maakte ik 1x een overgang naar galop, aanspringen een paar passen en weer terug naar de ontspanning. Weer wat oefeningetjes en weer een keer aanspringen. Dit allemaal in alle rust. Hoe gehaaster het wordt hoe meer hij gaat rennen. Dus ontspanning en rust is belangrijk. Dit bouw je steeds verder uit.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:40

Ik zie een enorm onrustig paard die in veel te krappe voltes wordt getrokken. Hij kán niet normaal galopperen op zo'n kleine volte.
Zorg eerst dat zijn achterhand er goed onderkomt, eerst in stap, dan draf en uiteindelijk galop. Geef het paard de ruimte en laat hem zijn balans eerst leren vinden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:35

Als het paard buiten braaf is, zou je ook de galop kunnen oefenen op een lang bospad.
Dat is voor het paard veel makkelijker dan op zo'n volte te worden getrokken.
Van rechtuit galopperen gaan ze meestal fijn galopperen.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:02

1Boefje schreef:
Op Bokt zijn ze altijd traag van begrip :P

Sloeg dat op mij???

Je schrijft zelf dit:
Citaat:
Nu is hij inmiddels 10x mee gegaan in een privéles

Maar ja, zal mijn domme hoofd wel houden. 8-)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:06

steeds meer rechten stukken erbij pakken vergroten verkleinen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 09:11

Hmm rechtuit galopeerd hij ook wel, als je een pad van 5 km hebt ;) Je hebt dan een idioot harde ruime galop.
Dravers galoperen het moeilijkste rechtuit, stond zelfs nog een stuk in BIT over dravers omscholen.
Ik geloof niet dat het aan de longeerlijn lukt hoor, hij gaat dan alleen maar harder en harder draven.

Denk dat ik groot gelijk heb geen geld te gaan besteden aan hem. Hij is tegen de 20 en ik gebruik hem alleen maar voor bosritjes. Ik hoef echt geen galop, dressuur of springen met hem! Ben heel erg blij dat er iemand met hem werkt. Is goed voor een paard!

Ik heb een veulen in de weide staan en volgend jaar komt er nog 1. Die zullen wel van kleins af aan getraind worden met lessen, zowel met mij als met een goede instructrice. En ingereden worden door profs.....

Laceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:35

Ik had dat ook met allebei mij dravers. Gewoon elke keer proberen de volte iets groter te maken. Ik ging spoorde haar altijd aan als ik voelde dat ze terug zou gaan vallen ;)