Gras is belangrijker...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Gras is belangrijker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:09

Ik denk dat het woord wat je zoekt niet zweverig is maar confronterend. Parelli is heel veel aan jezelf werken en dat kan erg pijnlijk en confronterend zijn. Eigenlijk net als puppietraining train je niet zozeer het paard, maar jezelf. Paard weet het allemaal wel, nu de baas nog.

Voest begint inderdaad los met een paard te werken. Parelli begint aan een touw, los is pas als je aan de lijn de communicatie in orde hebt/denkt te hebben. Groot voordeel van aan een lijn beginnen is dat je niet aan een specifieke afmeting bak vast zit om te kunnen werken. Is je band/communicatie echt goed heb je die omheining ook niet meer echt nodig. Maakt het ook makkelijker om oefeningen op ander terrein te doen als bv in bos met natuurlijke hindernissen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:12

TS het kan helpen om tijdens het grondwerk een doel voor ogen te hebben. Ongeacht welke methode je aanhangt. Wat wil ik dat mijn paard doet? Niet eten kan een doel zijn op zich, maar dan moet je wel een doel hebben gelijk daarna. Anders gaat hij weer eten ;-) of iets anders voor zichzelf doen. Moet hij een rondje lopen? Moeten dat er twee zijn? Of moet dat totdat ik zeg dat hij moet stoppen. In welke gang? Of moet hij ergens overheen? Onderdoor? Bij leiderschap hoort doelgerichtheid. (zou jij iemand volgend die niet weet waar hij naartoe gaat en waarom?)Het geeft je paard duidelijkheid omdat jij meer houvast hebt. En uiteraard begin je klein en haal je alles uit de kast wat nodig is om je doel te bereiken. Uiteraard op een respectvolle manier zonder geweld. maar dat weet je denk ik wel ;-)
Succes!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:57

tamary schreef:
Ik denk dat het woord wat je zoekt niet zweverig is maar confronterend. Parelli is heel veel aan jezelf werken en dat kan erg pijnlijk en confronterend zijn. Eigenlijk net als puppietraining train je niet zozeer het paard, maar jezelf. Paard weet het allemaal wel, nu de baas nog.

Voest begint inderdaad los met een paard te werken. Parelli begint aan een touw, los is pas als je aan de lijn de communicatie in orde hebt/denkt te hebben. Groot voordeel van aan een lijn beginnen is dat je niet aan een specifieke afmeting bak vast zit om te kunnen werken. Is je band/communicatie echt goed heb je die omheining ook niet meer echt nodig. Maakt het ook makkelijker om oefeningen op ander terrein te doen als bv in bos met natuurlijke hindernissen.

Nee, confronterend is ook absoluut niet het juiste woord wat ik zoek. Want ook Voest is heel erg aan je zelf werken (ik denk dat elke methode dat is als het gaat om leiderschap en verhoudingen). Ik ben mezelf nog nooit zo tegen gekomen als sinds ik mijn paardje heb en heb naast veel met mijn paard ook heel veel met mezelf bereikt de afgelopen periode. Dus nee confronterend is niet het woord wat ik bij Parelli zoek.

Persoonlijk vind ik eerst loswerken logischer. Naar mijn idee is het net iets natuurlijker (voor zover de combi mens paard al natuurlijk is dan) nog als grondwerken aan de lijn en maak je nog meer gebruik van het natuurlijk kudde gedrag van een paard. Ik ben overigens ook met grondwerk aan de lijn begonnen omdat onze longeerbak niet optimaal was. Toen ik bij een bepaalde oefening toch de aanwijzingen van het loswerken nodig had zijn we wel gaan loswerken in de longeerbak. Maar ik zie ook wat jij bedoelt. Als je begint met loswerken ben je misschien net meer afhankelijk van die afgezette ruimte, heb je de niet dan wordt het lastig. En dat is dus wat ik bedoel met het moet voor jou en je paard werken.

ik zal nog even een voorbeeld geven, dan wordt mijn punt misschien wat duidelijker. In het loswerken zoals ik het geleerd heb laat je je paard vanuit stap over gaan in draf door eerst te kijken in de richting waar ze gaat dan met de leidende hand te wijzen, en vervolgens met de drijvende hand op en neer te bewegen. Wanneer het paard draaft beweeg je mee op het draaf ritme. Wanneer je aan de leadrope je paard laat draven maak je gebruik van precies dezelfde handelingen. Voor mij voelt het logisch om dit eerst los te kunnen en daarna aan de leadrope, dat wordt dan ook makkelijker omdat je beide de handelingen al kent. Aan de leadrope heet het dan op de circel zetten.
Van wat ik tot nu toe van parelli gezien heb (en ik weet, dat is niet heel veel, dus vergeef me als ik het verkeerd heb hoor) komt dit overeen met de cirkeling game. Met het verschil dat jullie blijven staan, en draai je de rope over je hoofd. Voor mijn gevoel is het veel logischer om mee te draaien met je paard, en je paard te ondersteunen met je lichaamsbeweging. Maar er zit vast een redenatie achter waarom Parelli dat anders doet. Twee min of meer dezelfde dingen die toch op een hele andere manier gaan. Is het één dan beter dan de anders? Nee toch?Voor mij zou dat blijven staan niet werken, ik vond het er met die demo toen zelfs wat onnozel uit zien (sorry, dat bedoel ik echt niet verkeerd hoor) en ik zou me er dan ook niet goed bij voelen. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat verkeerd vind.

Nogmaals, mijn mening is gebasseerd op wat ik tot nu toe gezien heb, en dat is dus niet super veel. Ik heb op dit moment ook geen behoefte om me te gaan verdiepen in welke (andere) methode dan ook. Ik ben bij toeval bij mijn instructrice terecht gekomen en dat werkt op dit moment heel goed voor ons. Misschien had het ook prima gewerkt als ik ze toevallig volgens parelli werkte. Wat niet weg neemt dat ik het vertik om dingen te doen waar ik het nut of de logica niet van zie of waar ik me niet prettig bij voel. Hoe goed de redenatie om het te doen ook is of hoe logisch het ook past in de opbouw.Om welke methode het dan ook gaat. wat overigens niet zegt dat ik alleen maar dingen doe die we alletwee geweldig vinden (want dan zou ik mijn paard enkel belonen met snoepjes en nooit iets moeilijks van haar vragen) er zijn best dingen die ik of zij minder leuk vinden waar ik het nut wel van zie en die we dus ook echt wel doen.
Ik hoop dat mijn punt duidelijk is...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:11

Parelli heeft meer een westernachtergrond en vandaaruit is het gebruikelijk om alleen commando's te geven als je iets anders wil dan het paard op dat moment doet. Als paard doet wat je vraagt doe je niks.
Voest is op dat punt voor mij doorzeuren of micromanagen en dat moet ik juist afleren.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:13

moet er nog even bij vermelden dat mijn bericht uiteindelijk voort kwam uit dat cassidy zei dat je perse een instructeur uit een bepaalde richting moet hebben, en niet iemand die van alles wat doet. Ik denk dat iemand die bekent is met verschillende methodes juist niet verkeerd is. Zo kun je kijken wat voor baasje en paard het beste werkt. Begin je bv op de parelli manier maar werkt de circeling game voor jou niet, doe je dat stukje met het op de cirkel zetten van voest. En kun je dus van alle methodes de dingen pakken die voor jullie het beste werken.
Neemt niet weg dat ik wel voor een gediplomeerd instructeur ben, omdat je dan zeker weet dat je goed zit, en niet iemand hebt die maar wat aanrommeld...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:14

ben ik nou de enige die een paard gewoon een klap op zn harses geef als deze mij meetrekt naar een polletje gras en dan wel op zo een manier dat zo een paard dat nooit meer in zn hoofd haalt? Om uiteraard daarna in alle rust weer verder te gaan waar we mee bezig waren.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:18

tamary schreef:
Parelli heeft meer een westernachtergrond en vandaaruit is het gebruikelijk om alleen commando's te geven als je iets anders wil dan het paard op dat moment doet. Als paard doet wat je vraagt doe je niks.
Voest is op dat punt voor mij doorzeuren of micromanagen en dat moet ik juist afleren.

Bij voest is het ook alleen druk geven (ik denk dat commando en druk hetzelfde zijn in dit geval) als er iets anders moet. In het voorbeeld van het draven beweeg je mee op het ritme van t paard, wanneer je wilt versnellen vergroot je je bewegingen wil je vertragen verklein je de beweging. Jij vind in dit geval het meebewegen dus doorzeuren, zie ik dat goed? (-->even een vraag om te checken of ik jouw punt nu snap ;) )

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:17

tjoppie schreef:
ben ik nou de enige die een paard gewoon een klap op zn harses geef als deze mij meetrekt naar een polletje gras en dan wel op zo een manier dat zo een paard dat nooit meer in zn hoofd haalt? Om uiteraard daarna in alle rust weer verder te gaan waar we mee bezig waren.

Opvoeden heeft niets met een klap voor je harses te maken?!! Luister jij naar mensen die je een klap voor je hoofd geven als je een vergissing maakt?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:18

niet als ik een vergissing maak, wel als ik niet luisterde of onbehoorlijk gedrag vertoonde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:15

jojootje84 schreef:
. Begin je bv op de parelli manier maar werkt de circeling game voor jou niet, doe je dat stukje met het op de cirkel zetten van voest.

En daar wil ik nu voor waarschuwen. Aanpassingen, dingen anders doen, weglaten of juist toevoegen, overstappen op een andere methode als je ergens mee bezig bent, kan haaks staan op dat wat je met de oefeningen eigenlijk wilt bereiken. Hoe zeer een oefening je ook tegen de haren instrijkt, hoe zeer je een oefening denkt te kunnen overslaan omdat het paard het toch wel kan (of beter gezegd, jij denkt het toch wel te kunnen), neem hem mee. Wat je in je hoofd hebt zitten kun je niet altijd voelen. Maar wat je voelt of wat je zelf meemaakt, blijft beter hangen als dat ik je theoretisch wat ga vertellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:16

tjoppie schreef:
niet als ik een vergissing maak, wel als ik niet luisterde of onbehoorlijk gedrag vertoonde.

Ok, wat is er onbehoorlijk aan een paard dat zijn natuurlijk drang naar eten volgt en gaat staan grazen als hij gras ziet? Want het ene moment sta je het wel toe, en het andere moment mag hij het weer niet? Is hij dan ongehoorzaam of ben jij niet duidelijk en konsekwent genoeg?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:53

Ik heb dat hele probleem niet, die vraag is dus aan mij niet besteed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:54

Maar je hebt wel een oplossing hoe een ander dat op dient te lossen, namelijk door te gaan rammen?

Het gaat niet om het feit of het paard je meetrekt naar dat polletje gras.
Het gaat erom dat het paard, als hij op een weiland staat maar met hem wordt gewerkt, aan een los touwtje wordt gewerkt, op afstand met hem wordt gewerkt, zijn aandacht bij jouw houdt, en niet meteen het gras induikt.
Het is een plek waar hij normaal wel mag grazen, al dan niet aan de hand.
En nu is dat ineens niet gewenst.
Hoe maak je dat je paard duidelijk?
Toch niet door te domweg te gaan rammen hoop ik.
Dus als je je niet kunt verplaatsen in de ts, en - naar ik bespeur - weinig op hebt met NH, wat doe je dan in dit forum, en wat doe je in dit topic?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:06

Waar zeg ik dat ik ga rammen? Ik zeg dat als ik met een paard bezig ben het dier het beter niet in diens hoofd kan halen om naar een polletje gras toe te trekken, zelfs het willen proberen vind ik niet ok. En mocht een paard vinden dat deze scheit aan mij kan hebben dan zal die inderdaad een welgemikte tik voor zn edele hooffie krijgen. Grazen kan die in zijn eigen tijd op het land. Niet als ik met een dier bezig ben.

Sorrie ik wist niet dat dit een besloten onderdeel van bokt was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:09

Dit is geen besloten onderdeel van Bokt.
Maar als je hier denkt mee te kunnen discussieren, verdiep je dan even in de context van die vraag.
Het gaat hier om het werken met een paard op afstand, niet als je er naast staat.

Als jij met je paard bezig bent, en je paard staat 4 meter bij je vandaan, of 12 meter bij je vandaan, heb je dan nog steeds zoveel over hem te vertellen? Gaat hij dan echt niet naar het gras toe?
Of werk jij niet op afstand met je paard? Dan is je reactie duidelijk, maar sla je in dit geval compleet de plank mis...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:18

Ook aan de longeerlijn hoeft een paard niet aan eten te denken, dan is die namelijk aan het werk. Ik weet niet of jij dat onder afstand verstaat, ik wel. Ook als ik in de roundpen werk waar echt wel veel gras omheen groeit waar ze los zo bij kunnen als ze er eens los in zijn, dan word er ook echt niet aan eten gedacht.

Als dit geen besloten onderdeel van bokt is dan neem ik aan dat het mij vrij staat om mijn visie op een vraagstuk te geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:49

Het dier is niet aan de longeerlijn.
Het dier is los.
Heb jij los op je paard zoveel invloed dat je hem van dat gras af kunt houden?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:55

Zoals ik al zei, ook als ik los met ze aan het werk ben in de roundpen. Er is er echt niet een die het uberhaupt probeert.

Ze gaan ook wel eens gewoon vrij los in de roundpen en dan doen ze wel gewoon grazen aan de kanten. Zodra ik de rounpen in kom gaan de koppies omhoog. Schijnbaar heb ik inderdaad heel duidelijk de grens aangegeven tussen toelaatbaar en ontoelaatbaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:58

Dat is dan heel mooi.
Kun je ook aangeven hoe je dat hebt bereikt?

Verder is de situatie anders dan bij jou. We hebben het hier niet over een round pen met aan de randjes wat gras. Naar wat ik begrijp is dit een volledig weiland, waar de paarden normaal ook gewoon los in staan te grazen. Maakt het er niet makkelijker op, hoe onderscheidt het paard: weiland, ik mag mijn gang gaan, ook als baasje er bijstaat, en weiland, baasje staat erbij en ik mag NIET mijn gang gaan?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:05

Door diegene die denkt wel te kunnen gaan grazen er even aan te herinneren dat dit niet de bedoeling is.

Het onderscheid kan je vrij simpel maken door het gewoon nooit goed te vinden als baasje erbij staat. Baasje erbij is aan het werk, dus fokus op baasje, ook al staat baasje een beetje suf voor zich uit te staren als baasje erbij is dan gedraag je je anders dan in je vrije tijd.

Ook al word er op het weiland gewerkt (wat ik overigens ook wel eens doe, zowel ohz als aan de lijn) dan alsnog is die grens er van het baasje. Baasje = werk. ALTIJD. Zodra het baasje er is, is de vrije tijd over ongeacht wat het baasje doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:13

Parelli denkt daar anders over. Als de band met je paard goed is, kun je hem toestaan te grazen als jij er bij bent, en heb je zijn aandacht zo weer terug als jij zegt dat het genoeg is...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:24

Dat moet Parelli weten. Ik vind dat je gewoon duidelijk moet zijn. Een paard is een vrij dom dier, welke alleen leert van herhaling en duidelijkheid. Als jij niet duidelijk bent dan kan jij niet van een paard verwachten dat die met je meewerkt. Ik wil altijd alle aandacht als ik bij een paard ben of met deze aan het werk ben. Al is dat alleen maar uit het veiligheidsoogpunt.

Een paard snapt niks van iets wat de ene keer wel mag en de andere keer niet. Nou heb je wel wat slimmere paarden waar je wat "makkelijker" mee kan omgaan. Die zou ik aan de hand best kunnen laten grazen en zodra ik aanstalte maak om iets anders te gaan doen dit feilloos begrijpen en zich direct aanpassen aan mijn nieuwe wens, en zullen nooit zonder expiciete toestemming van mij iets "stouts" gaan doen

Echter heb je ook een heel stel domme paarden die dat niet begrijpen en om het voor hun duidelijk te houden zou ik met hun dus nooit kunnen grazen aan de hand, omdat ze het simpelweg dan niet meer weten. Dan zijn ze de basisbegrippen van "hoe ga ik om met baasjes en diens wensen" helemaal kwijt.

Vandaar dat ik gewoon voor alle de duidelijke stelregel heb dat als baasje er is, er werk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:29

Dat is prachtig dat het voor jou zo werkt. De TS wil alleen daar wat soepeler in zijn, en dat kan ook. Paarden zijn echt zo dom niet dat ze niet weten van: nu is het vrije tijd, en nu gaan we aan het werk. Je moet in dat koppie komen het dier zover krijgen dat hij bij je wil zijn.
Door te strak aan een stramien vast te houden geef je het paard die gelegenheid niet....en dat is jammer.
Omdat je dan net de reactie niet krijgt dat het paard het "wil", ipv hij "moet".
En als je hem zover krijgt dat hij "wil", krijg je meer van hem gedaan dan als hij "moet"...
Alleen zo jammer dat jij dat niet gaat meemaken....

Mooi voorbeeld...let maar op Caspar (dat is het paard)

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... udT3viHABA

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:36

Wat een nare zin je laatste zin zeg!

ennieweei ik heb niet het idee dat de paarden niet willen. Absoluut niet zelfs. Juist omdat ik zo duidelijk ben willen ze heel graag. Ik heb nooit problemen van geen enkele aard. Alles loopt braaf mee, staat braaf vast, is braaf aan de lijn, is braaf ohz. Ik hoef nooit boos te worden of te corrigeren. Alles lekker aan een lang touwtje meehobbelend. Alles is zo te laden, zo te lossen. En er valt eigenlijk nooit een onvertogen woord tussen ons. Natuurlijk hebben we wel eens miscommunicaties, maar dat lossen we gewoon op soms moet ik een beetje geven en soms het paard. Dus tja, ik kan niet anders zeggen dan dat ik juist paarden heb die willen want ze moeten niks. Het enige wat ze moeten is zich behoorlijk gedragen als ik er ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:45

Brave paarden en brave paarden zijn twee dingen.
Het ene brave paard doet gewoon wat hij moet, maar er zit weinig fut in. Zombies, doodgeparelliet. Programma afwerken, stramien volgen.
Het andere brave paard doet wat hij wil, maar wordt tussendoor uitgedaagd om mee te denken. Werkt geen strak stramien af, en interpreteerd je wensen soms ook weleens verkeerd waardoor je een andere reactie krijgt dan je had verwacht. Op dat moment wacht je tot het paard met de reactie komt die je wel verwacht door te blijven vragen. En geen concessies te doen omdat paardlief het liever niet wil.

Beide paarden zijn brave paarden. Ik zou dan echter liever paard 2 hebben, die ook nog eens eigen initiatief toont.