Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stef schreef:Ik geloof dat mijn punt een beetje gemist wordt
Altijd met zijn 2en mennen, prima, maar om in te spannen heb je dus al 3 mensen nodig als er ten alle tijden iemand op de bok moet zitten.
Groom die het paard vast houdt, iemand die alles vast maakt, en iemand die op de wagen zit.
Overigens heeft het niks met lopen te maken, opmerking komt vooral langs bij stil staande paarden
sander_lotte schreef:Met "altijd iemand op de bok" begrijp ik dat er altijd iemand op de bok moet zitten vanaf het moment dat het paard in beweging is en er geen groom voor het paard aanwezig is.
Ik heb mijn pony 2 jaar geleden beleerd voor de wagen, ondertussen weet ik al hoe hij in elkaar zit. Ik ga nog steeds niet alleen mennen, maar bij thuiskomst moet mijn groom niet meer voor mijn pony staan, pony staat netjes stil en verzet geen voet. Nu is het wel dat het op bekend terrein is en dat het afgesloten is (groom sluit de weide zodat pony niet weg kan ALS er iets zou gebeuren, dat vraag ik ook als de groom wel voor de pony komt staan, gewoon wat extra veiligheid die geen moeite kost). Tijdens het mennen is mijn pony ook doodbraaf, maar ik denk altijd "op momenten dat het niet fout mag gaan, gaat het wel fout", dus zorg ik ervoor dat ik altijd iemand bij heb die me kan helpen voor als het ooit fout zou gaan.
Wat bij mij wel een regel is, is dat er NIEMAND op de wagen stapt voordat ik op de bok zit. Ik ga eerst op de bok zitten, neem de leidsels goed vast en daarna geef ik aan dat anderen mogen opstijgen.
stef schreef:Nee, mijn voorbeeld was sarcastisch bedoelt, over het met 3 mensen inspannen. Alleen dat ik niet echt over gekomen geloof ik
Ik doel meer op de af en toe betweterige sfeer hier met name naar beginnende menners, en mensen die elkaar ineens gaan na praten
stef schreef:Ik ben aan de kletter geweest, terwijl ik OP de bok zat (met een vreemde pony trouwens), en geloof me, toen had ik ook niks te vertellen.
Verder gaat het me niet erom of het wel of niet goed is, maar over de manier waarop het gezegt wordt. En hoe er met 2 maten wordt gemeten, want bij bekende bokkers hoor je ze niet
Napie schreef:Vroeguh reden ze ook gewoon alleen hoor (haha, kijk maar eens naar Little house on the prairie" Bestemming berijkt? Handrem erop en paarden midden op de weg parkeren)