[AR] Hoe reageer jij als je pony omhoog komt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:05

Mijn jonge paard heeft zo af en toe de neiging (bijna) omhoog te komen / wat achterwaarts te willen / te snel weg als we haar voor de 1e keer wegrijden, dus als je ingespannen hebt en je wilt weg. Het is een soort spanning van joepie we gaan weer. Natuurlijk niet de bedoeling maar ik merk dat door rustig voorwaarts te corrigeren, zweep links of rechts aanleggen en rustig toespreken ze wat kalmeert en als ze dan ook maar even stilstaat laat ik haar (rustig!) voorwaarts vertrekken. Zolang iemand ernaast staat doet ze dat niet trouwens. Denk dat het langzamerhand wel minder zal worden, kwestie van leren / steeds maar weer rustig corrigeren.

We rijden weg vanaf een verhard gedeelte dus kan totaal niet zijn dat ze de wagen niet weg kan krijgen.
In de bak / op de wei / onderweg halthouden en weer voorwaarts gaan prima / kan soms wat geduldiger maar is geen probleem.

Onze pony heeft / had er ook wel een handje van als hij volgens zijn idee te lang moet wachten. Het lastig is dat je tijdens het steigeren zelf weinig kunt doen maar een brul van mijn kant en zodra hij weer op zijn benen staat heel duidelijk halt plus luchtgeven voor bij het wegstappen / halthouden zelf, dat wilde goed helpen. Wat belangrijk is dat je vooral veel ruimte geeft bij weer voorwaarts gaan. Vaak ligt daar eerder het probleem dan bij het halthouden op zich. Dus dat je bij voorwaarts gaan goed lucht geeft maar ook bij halthouden zelf, is kwestie van hele goede afstemming.

Soms helpt het (bij mij niet maar heb het wel zien doen) als je groom / instructeur even ernaast gaan staat (niet vasthouden maar gewoon ernaast) even wat kloppen op de hals ter geruststelling / wat toespreken en dan weer voorwaarts.

En niet eerder weer achterwaarts / voorwaarts oefenen voordat halthouden zelf echt weer goed is, anders wordt het alleen maar erger. En ook niet te vaak (achter elkaar) oefenen (dat achterwaarts / weer voorwaarts).

Echtniet

Re: Hoe reageer jij als je pony omhoog komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:15

Ik zou heel er g schrikken en gillen, moet er niet aan denken

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:00

Echtniet schreef:
Ik zou heel er g schrikken en gillen, moet er niet aan denken

Dat helpt inderdaad!!! :D

Mijn ene shet doet het dus ook (dubbelspan) puur uit ongeduld! Hij wil juist graag voorwaarts, dus theoretisch gezien geef ik hem dan zijn zin als voorwaarts gaan de enige oplossing zou zijn! Dat doe ik dus ook niet, hij heeft te wachten, klaar!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:59

Bij mij is het ook wachten hoor, totdat ze goed stilstaat, dan mag ze gaan. Maar ze mag beslist niet achteruit en steigeren / omhoog dreigen gaan. Dus als dat maar dreigt is het naar over (halve stap), stilstaan, halt. Rust. En dan vertrekken :7
We staan inmiddels redelijk stil echter vertrekken nog in een soort passage :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:20

Toevallig afgelopen donderdag gehad met rivaldo hij ging vol enthousiasme lopen toen ik net zat en dat mag niet maar bij het inhouden komt hij in protest en ging hoog steigeren ik ben dan niet echt in paniek en geef dan ook een brul en tik dat dit niet mag helaas begon het bij het in de bak komen weer hij mocht weg stappen maar reageert niet waardoor hij een tikje krijgt en begint hoog 2x te steigeren dat hij bijna achterover valt er was eigenlijk niets aan de hand maar de wil voor aan het werk gaan was zo groot dat er even wat mis ging daarna prima aan het werk als hij eenmaal liep. Dag erna niets aan de hand en was erg rustig op wedstrijd. Dit was eenmalig echter bij het voer klaar maken werd hij ook ongeduldig van de week en ging ook steigeren toen hij aan de box vast stond.
Ik keur dit uiteraard niet goed de kan dan best gemeen zijn als hij zo doet (wat toevallig in een week gebeurd maar verder nooit)

Bluebontje

Re: Hoe reageer jij als je pony omhoog komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:15

Mijn paard had er ook een handje van om omhoog te komen als hij moet wachten.
Hoe doen jullie dat dan in het verkeer, bv als je moet wachten voor auto's bij het oversteken van een straat? Dan kan je niet voorwaarts rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:29

Dan doet mijn paard het gelukkig niet, bij haar is het echt alleen met het eerste wegrijden, spanning & sensatie, joepie we mogen weer.

Bij mijn pony hadden we de 'truc' dat we hem netjes neerzetten met zijn neus niet de kant op van 'de stal', dan wacht hij enigszins rustig af. Dus als je een rondje doet, dat hij het idee heeft dat hij nog niet naar huis gaat. Dan wilde hij eigenlijk wel opzij en andere kant op, maar dat mocht hij natuurlijk niet en bleef hij (gelukkig) staan. Tegenwoordig zijn die trucjes vrijwel niet meer nodig, want hij weet gewoon dat het toch geen zin heeft :+

En ik denk toch ook wel / weet wel zeker dat regelmatig oefenen, ook als je buiten rijdt even ergens stil gaan staan, niet alleen bij oversteken, helpt.