Pessoa longeerteugel: wanneer is hij goed 'ingesteld'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:46

Het broekje zit goed (het broekje moet precies onder de bil vallen, het kuiltje van bil naar dij, dus zo zit het goed).
De gesp van het broekje naar de longeersingel. Dus zegmaar de gesp bovenop de rug bevestig ik altijd 1 oogje naar voren. Zodat de gesp op de longeersingel leunt en niet op de ruggengraad. (volg je het?)

Onder de buik heb je nu 2 gespen vastgeklikt?
Als het goed is zitten die gespen vast aan de touwen dmv knoopjes in het touw...
De knoopjes maak je los en zo kan je het strakker of losser zetten (in jou geval strakker).
Het hele touw heeft een patroon en is gestreept, de streepjes kan je tellen zodat links even strak is als rechts.

Het is even uitproberen... Zorg dat je paard niet achter de loodlijn komt als die lang en laag gaat lopen. Anders zit het te strak. Hij zit goed als het paard precies op de loodlijn komt.

Bitloos moet in mijn mening ook gewoon kunnen. Ik gebruik zelf zelfs een halster bij jonge paarden waarbij ik de pessoa introduceer. De gespen zou ik wel links en rechts aan de ringetjes van het bitloze hoofdstel bevestigen.

De stand hoe je hem nu hebt staan is lang en laag (maar wel te lang :+ ).
Als je vragen hebt hoor ik het wel!
Laatst bijgewerkt door doei op 05-08-11 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:50

@Opisop
Ik weet niet of je de pessoa nog steeds zo hebt geinstaleerd?
Maar van mij mag hij 2 streepjes langer :j
Wisse komt namelijk "net" achter de loodlijn zo (bij lang en laag)....

Wel een goed vb. filmpje!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:56

doei schreef:
Het hele touw heeft een patroon en is gestreept, de streepjes kan je tellen zodat links even strak is als rechts.

Wauw! Dat is echt een geniale tip! Dat ik daar nooit op ben gekomen :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:58

duChambre schreef:
doei schreef:

Wauw! Dat is echt een geniale tip! Dat ik daar nooit op ben gekomen :D

_O-

doebidon

Re: Pessoa longeerteugel: wanneer is hij goed 'ingesteld'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:20

Wow doei ik vind dat je echt een hele goede en duidelijk uitleg hebt gegeven!
Je tip is idd ook handig lastig bij mij is alleen dat ik nu werk(het paard van een vriendin van me) met een volledig zwarte pessoa! dan weer jammer want ik heb idd wel eens moeite om het allemaal gelijk te krijgen!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:49

Dat is inderdaad onhandig Doebidon!

Er zijn nog teveel mensen die de ene kant bewust korter als de andere kant zetten.
Dat is zonde en werkt vaak zelfs averechts op het lichaam.
Als ruiter rij je toch ook niet met 2 ongelijke teugels :=

Met lichaamstaal richting het paard zijn schouder, of buik/flanken (voor de achterhand) is ook een hoop op te lossen.
Ook longeer ik altijd op de binnenhoefslag zodat het paard op eigen benen loopt en geen steun aan de omheining pakt.
De pessoa is gewoon heerlijk voor de achterhand, rug en buikspieren en je pakt ook voordeel tijdens het rijden in de aanleuning :j Vooral het lang en lage deel gebruik ik veel de dag na bv. een zware training.

Voor echt rechtrichten kunnen mensen beter niet klooien met de pessoa.
Dat kan beter met dubbele lijnen of rechtrichten aan de hand worden gedaan...

Freestylend loopt mijn paard ook lang en laag. Maar hij wil daar wel steun aan de omheining pakken, vandaar dat ik de pessoa toch nog gebruik.

edit: Gallop is trouwens af te raden in de lang en laag stand! Kan gevaarlijke situaties geven!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:55

@ ponyparadijs: Ik doe de katrollen ook altijd aan de singel, touw door het bit en weer terug. Zo is het mij geleerd, zo doe ik het nog steeds :))
foto moet ik thuis even zoeken.

Wat een goede uitleg doei!! Dat van die streepjes wist ik niet, is was altijd 10 min bezig om hem recht te krijgen los van het paard :')

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:18

Wendy bedoel je de katrollen onder de buik vast aan de singel?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:45

wij hebben gelukkig een grote springtuin waar we kunnen longeren! dus geen "last" van een uitgereden hoefslap of wand waar ze aan kunnen "plakken".

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:11

doei: Nee ik doe ze aan de zijkant zeg maar.. Even kijken of ik het uit kan leggen.

Ik heb de klip onder de benen door aan de singel, dat touw zit dan door het bit heen, dan de katrol aan de singel, hier loopt het touw doorheen vanaf de mond naar de achterhand, snapje? Ik vind dit wat fijner inwerken, zo heb ik het geleerd en het gaat prima eigenlijk. Zo heeft die wat meer vrijheid langs haar lijf op. Momenteel ligt die te verstoffen in de kast, daarnietvan :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:21

@Opisop_Shop
Op de vorige pagina, die filmpjes..
Wat mij daar dus ontzéttend aan stoort is dat jouw paard áchter de loodlijn loopt met zijn hoofd.
Hij loopt vrij oké, maar die neusbrug achter de loodlijn veroorzaakt zenuwknellingen doordat die 1e 3 nekwervels in blokkade komen.
Dan heb je dus eigenlijk uiteindelijk helemaal niets aan die oefening.

-Over het "goede" nageeflijkheid gesproken, in de regels van de KNHS etc stáát dat een goed nageeflijk paard de pol (tussen de oren) als hoogste punt heeft en de neusbrug iets voor de loodlijn, maar tijdens dressuurwedstrijden let geen énkele jury er op dat ongeveer 99% van die paarden achter de loodlijn loopt.
Daarnaast leren wij op de manege ook nog eens ons manegepaardje achter de loodlijn te vragen, en leren wij zo dus dat het "zo hoort".
Terwijl in de reglementen toch anders staat..-

https://picasaweb.google.com/staljansen ... 0338174258

^
Een foto van in mijn ogen foute nageeflijkheid

http://www.bentbranderup.dk/branderup.html

^ Ietwat onduidelijke foto doordat hij niet van zij is genomen, maar Bent Branderup die met zijn paard een goede nageeflijkheid vraagt.

Tevens op pagina 2 van [BEH] Goede beweging bij het paard herkennen
dit topic, de post van beantsje met het filmpje.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:05

doei als ik het touw door een ring in de singel wil doen moet ik de kartrollen er af halen want anders past het niet door de ringen!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:12

doei schreef:
Het broekje zit goed (het broekje moet precies onder de bil vallen, het kuiltje van bil naar dij, dus zo zit het goed).
De gesp van het broekje naar de longeersingel. Dus zegmaar de gesp bovenop de rug bevestig ik altijd 1 oogje naar voren. Zodat de gesp op de longeersingel leunt en niet op de ruggengraad. (volg je het?)

Onder de buik heb je nu 2 gespen vastgeklikt?
Als het goed is zitten die gespen vast aan de touwen dmv knoopjes in het touw...
De knoopjes maak je los en zo kan je het strakker of losser zetten (in jou geval strakker).

Het is even uitproberen... Zorg dat je paard niet achter de loodlijn komt als die lang en laag gaat lopen. Anders zit het te strak. Hij zit goed als het paard precies op de loodlijn komt.

Bitloos moet in mijn mening ook gewoon kunnen. Ik gebruik zelf zelfs een halster bij jonge paarden waarbij ik de pessoa introduceer. De gespen zou ik wel links en rechts aan de ringetjes van het bitloze hoofdstel bevestigen.

De stand hoe je hem nu hebt staan is lang en laag (maar wel te lang :+ ).
Als je vragen hebt hoor ik het wel!

Thanks voor de duidelijke uitleg!

Ook bedankt aan de andere bokkers voor voorbeelden en meningen!
Ik heb hem vandaag even bij een ander paard geprobeerd met de tips die al geopperd waren. Hij hing vandaag wel netjes! Ook ben ik bij het bitloos hoofdstel gegeven, en dit werkte goed toen de lijnen op maat waren!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:13

Doei jij zegt dat je hem beter helemaal gelijk wil hebben. Maar hoe zorg je er dan voor dat je paard stelling geeft tijdens het longeren?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:40

slofje, mijn paard loopt altijd achter de LL en daar trainen we op om dit te verbeteren. De pessoa staat nog net zo, maar nu loopt Wisse aan de pessoa met neusje op de LL. Het touw is lang genoeg, hij liep daar zelf gewoon nog niet helemaal lekker.

Die streepjes heb ik nog nooit op gelet doei, wat een goede tip! Heb hem altijd op dezelfde maat en ik controleer bij het instellen of beide uiteinden even lang zijn, dan zijn de touwtjes dus ook gelijk.

Zal binnenkort wel even een nieuw filmpje proberen te maken :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:06

ponyparadijs schreef:
doei als ik het touw door een ring in de singel wil doen moet ik de kartrollen er af halen want anders past het niet door de ringen!

Ja dat klopt (later kwam ik er ook achter dat er een andere manier voor is als losmaken, kom er alleen niet op, heb het hier niet bij de hand)!
Maar als ze eenmaal zitten kan je ze altijd zo laten :j

Stelling met pessoa:
Wat ik doe...
Ik wijs met de zweep richting flanken (binnenbeen onder de massa), meestal is dit genoeg.
Vallen ze naar binnen dan zwiep ik met de zweep richting schouder en/of flanken. Vallen ze naar buiten leidende schouder naar achter.
Op de binnenhoefslag longeren zorgt er goed voor dat ze op eigen benen lopen.

Meestal lopen de paarden niet extreem met verkeerde stelling zoals hoofd compleet naar buiten en hebben ze hun oog veel op de longeur gericht wat al genoeg is.
Bij extreme gevallen loop ik schuin achter aan de binnenkant mee, dan krijg je weer je stelling naar binnen.
Maar in zo een geval ben je denk ik beter af met dubbele lijnen. Daarom pak ik de pessoa echt puur om rug, buikspier en achterhand te trainen.

Ik heb eigenlijk het meeste qua longeren van mijn instructrice geleerd, eerst longeerde ik alleen mijn eigen paard.
Nu doe ik er meer per dag en het is heel leuk om te zien dat ze allemaal hetzelfde op mijn lichaamstaal reageren het enige verschil is dat de 1 wat gevoeliger is als de ander :j De gevoelige hun lijf kan je zelfs bekant met je ogen sturen :9

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:12

wendy1987 schreef:
doei: Nee ik doe ze aan de zijkant zeg maar.. Even kijken of ik het uit kan leggen.

Ik heb de klip onder de benen door aan de singel, dat touw zit dan door het bit heen, dan de katrol aan de singel, hier loopt het touw doorheen vanaf de mond naar de achterhand, snapje? Ik vind dit wat fijner inwerken, zo heb ik het geleerd en het gaat prima eigenlijk. Zo heeft die wat meer vrijheid langs haar lijf op. Momenteel ligt die te verstoffen in de kast, daarnietvan :')

Aha ik snap hem!
Eigenlijk gewoon in dezelfde stand, maar dan het touw door het bit inplaats van de katrol aan het bit!
Ik denk dat het touw met katrol aan het bit soepeler rolt oid...
Bij meer oprichting blijft bij mij het katrol aan het bit zitten en haal ik de gespen onder de buik los, die gespen gaan dan aan 1 van de ringen van de zijkant vd longeersingel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:42

De Pessoa aan de longeersingel laten heeft niet mijn voorkeur, omdat ik ook wel eens met dubbele lijnen longeer of met slof. En dan moet die pessoa er toch weer af.
Zou het natuurlijk kunnen proberen met een karbijnhaak. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik gewoon mijn katrollen aan de singel hang!