Natural bijrijders, bestaan ze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:42

Sassol schreef:
Cassidy schreef:
Ik ben bekend met NH, maar Natural rijden snap ik niet.
Wat is het verschil tussen NH en Natural rijden? Kun je dat uitleggen?

Hoi Cassidy,

Ik maakte hier niet zozeer een onderscheid in. Had het nu even over Natural rijden omdat het over bijRIJDERS ging. Uiteraard zoek ik iemand die NH kan (of geïnteresseerd is in), zal mij een worst wezen of ie er dan ook daadwerkelijk op gaat zitten en op een "Natural" manier gaat rijden.
Ik sta er ook meestal naast :+

Is NH per definitie voor jou dat je er naast staat?

NH is voor mij: inspelen op het paard, in het koppie proberen te komen. Begrijpen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en daarop inspelen. Het prey-predator verhaal. Dat kan met een boomzadel, paard met ijzers onder, deken op en als je hem in een box zet. En niet alleen naast het paard, maar ook als je er op zit.
Natural is al dat wat hierboven staan, maar gaat nog een stapje verder. Geen boomzadel, bitloos, spoorloos, geen deken, ijzer of stal.
Dus is jou definitie van Natural rijden dan dat je bijrijder boomloos, bitloos, ijzerloos, spoorloos rijden moet?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 10:52

Oh ja, zie dat ik het een beetje onduidelijk heb neergezet.

Bedoelde inderdaad niet Natural als in ijzerloos, boomloos e.d. Maar meer de NH-methode toegepast als je rijdt. (Heb het over Natural bijrijders gehad (NH'ers), ook niet over Natural rijden)

Zo ben je dus ook niet meteen een 'Natural ruiter' als je bitloos rijdt. Maar moet je het paard ook de tijd geven om oefeningen te verwerken, je paard blijven lezen en daarop inspelen, training op het paard aanpassen en z'n humeur van die dag etc.

Maar daarbij zou ik niet snappen waarom een NH'er bijvoorbeeld met bit zou rijden. Of onnodig ijzers onder de voeten van een paard zou laten zetten. Boomloos rijden ben ik niet helemaal van overtuigd dat dat beter is, ik hou het lekker bij mijn westernzadel;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:17

Sassol schreef:
Maar moet je het paard ook de tijd geven om oefeningen te verwerken, je paard blijven lezen en daarop inspelen, training op het paard aanpassen en z'n humeur van die dag etc.

En wat is de reden dat je denkt dat iemand die niet volgens de NH manier rijdt dan automatisch geen geduld heeft, het paard niet leest en daarop inspeelt, en de training op het paard aanpast en zijn humeur van die dag? Iemand die methode JBF (Jan Boeren Fluitjes) hanteert, kan meer gevoel hebben dan menig wannabe NH-er....

Sassol schreef:
Maar daarbij zou ik niet snappen waarom een NH'er bijvoorbeeld met bit zou rijden. Of onnodig ijzers onder de voeten van een paard zou laten zetten.

Met een bit kun je uiteindelijk verfijnder inwerken. NH-ers die hun paard beslaan hebben daar een reden voor, ze doen het echt niet omdat ze geld teveel hebben, of omdat het zo lekker kleppert op het asfalt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-08-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:26

Cassidy schreef:
Sassol schreef:
Maar moet je het paard ook de tijd geven om oefeningen te verwerken, je paard blijven lezen en daarop inspelen, training op het paard aanpassen en z'n humeur van die dag etc.

En wat is de reden dat je denkt dat iemand die niet volgens de NH manier rijdt, geen geduld heeft, het paard niet leest en daarop inspeelt, en de training op het paard aanpast en zijn humeur van die dag? Iemand die methode JBF (Jan Boeren Fluitjes) hanteert, kan meer gevoel hebben dan menig wannabe NH-er....

Wat is de reden dat jij denkt dat ik dat denk?

Edit: we gaan overigens off-topic. Volgens mij zitten we redelijk op één lijn wat horsemanship betreft, dus verder discussiëren is wel leuk, maar niet nodig ;)
Laatst bijgewerkt door Sassol op 02-08-11 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:27

Je vraagt expliciet om een Natural, cq NH-er. En komt vervolgens met bovenstaand argument waarom het perse een NH-er moet zijn. En ik zeg dan dat je deze eigenschappen ook bij een niet-NH-er kunt vinden. En die zijn wat dikker gezaaid dan NH-ers...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:29

Dani_ schreef:
Ik was ook een Natural bijrijder, maar ik kon nergens een Natural eigenaar met paard vinden. Toen kocht ik er maar zelf één :D.

Ja is wel een goed idee geweest waarom ook niet :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:34

Cassidy schreef:
Sassol schreef:

En wat is de reden dat je denkt dat iemand die niet volgens de NH manier rijdt dan automatisch geen geduld heeft, het paard niet leest en daarop inspeelt, en de training op het paard aanpast en zijn humeur van die dag? Iemand die methode JBF (Jan Boeren Fluitjes) hanteert, kan meer gevoel hebben dan menig wannabe NH-er....

Sassol schreef:
Maar daarbij zou ik niet snappen waarom een NH'er bijvoorbeeld met bit zou rijden. Of onnodig ijzers onder de voeten van een paard zou laten zetten.

Met een bit kun je uiteindelijk verfijnder inwerken. NH-ers die hun paard beslaan hebben daar een reden voor, ze doen het echt niet omdat ze geld teveel hebben, of omdat het zo lekker kleppert op het asfalt.

Juist!!En er zijn zelfs dressuurwedstrijdruiters die dat doen en zonder ijzers rijden omdat het paard ze niet nodig heeft!Ohh en voor degene die het nog niet wisten mogen daar ook de paarden van de wei op!!
Dus zoek gewoon een bijrijder en leg je regels uit op een manier zonder iets te betitelen misschien heb je dan meer geluk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:40

Sassol schreef:
In mijn zoektocht naar een bijrijdster merk ik dat het nog niet meevalt om iemand te vinden die al thuis is in de wereld van NH.

Dus mijn vraag: hebben jullie een bijrijder die bekend is met NH? En hoe zijn jullie die tegengekomen?

Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben voor mijn zoektocht naar een NH bijrijdster!

@ Cassidy:

Ik quote mezelf maar even. Ik ben in dit topic dus niet op zoek naar een NH'er. In mijn advertentie waar ik er wel één zoek, staat aangegeven dat het ook mag als je interesse hebt in NH. Een JBF ruiter die daar niet in geïnteresseerd is, valt dus af. Hoe geduldig hij/zij verder ook mag zijn.

Hierover hoef ik verder geen discussie te hebben in dit topic. Heb je een goeie tip waar ik zo'n geïnteresseerde JBF-ruiter kan vinden, dan hoor ik het graag!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:24

Topic verplaatst van NA > NH

Anoniem

Re: Natural bijrijders, bestaan ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:33

Ik ben Natural bijrijder :))
Helaas heb ik momenteel niet erg veel tijd,heb 3 eigen paardjes,waarvan er 2 vol op getraind moeten worden,met mijn school en bijbaantjes erbij heb ik helaas te weinig tijd om pony's volop bij te rijden.

Ik heb tot ongeveer een jaar geleden heel lang pony's op de NH manier bijgereden.
Helaas zijn pony's in de NH ook moeilijk te vinden. :)

Milky_Way

Re: Natural bijrijders, bestaan ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:13

Ik ben er ook een :D
Ik verzorgde al 2 shetten maar wilde graag ook mijn manier van rijden verder kunnen oefenen buiten de manege lessen om (even ter duidelijkheid dat dat allemaal NH/natural gericht is :) ).
Ben dus gaan zoeken naar een bijrijdpaardje waarbij ik op mijn manier kon rijden, en met gelukt! bijna bij mijn ouders om de hoek! De ideeën en manier van omgaan wat de eigenaresse heeft zo doe ik het ook, was dus een super match :D
Na de zomer gaat de pony wel verder weg verhuizen maar ik blijf de pony gewoon 1x per week verzorgen/rijden :)

TS wat is omg nijmegen :P ? Een lesgenootje van mij zou graag ook een verzorgpony willen (ze woont in huissen).
Ze heeft net als mij les bij De Paardenmaat :)

Aleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:34

Ik ben er een, ben alleen niet echt opzoek naar een bijrijdpaard. :D

Edit: En ik woon niet bij je in de buurt. :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 07:39

Nou het topic heeft iig een balletje doen rollen. Ik heb heel misschien een bijrijdster die bekend is met NH en daar zelfs nog les in krijgt!
Keep my fingers crossed :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:46

Ze bestaan wel, ik heb er 3 en ben er zelf ook eentje :D
Degene die mijn paard weleens verzorgen hebben zelf een paard (gehad) waar ze NH mee doen/deden en de andere is er mee begonnen omdat ze zag dat het wel erg leuk was om te doen. Ikzelf werk parttime en heb tijd genoeg dus ik rijd een haflinger bij van iemand die wegens een ongeluk weinig meer kan rijden. Ze rijdt zelf western en doet ook veel grondwerk dus dat matcht goed met onze manier van rijden.
Gewoon in je advertentie zetten wat je zoekt want ze lopen echt wel los rond in NL ;)