Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Herve schreef:nee, nee!! maar daarom ben ik ook overgestapt op NH.
het grote verschil daartussen is zeg maar: jij longeert waarschijnlijk met een lijn en een longeerzweep.
ik 'longeer' met een lijn, een stick (een plastic 'stok' die werkt als verlenging van je arm. je raakt er het paard dus niet mee aan) en lichhaamstaal. ik geef hem 1 hulp, jij houd waarschijnlijk de zweep erachter en gebruikt de stem.
ik zeg zeker niet dat jou manier fout is, juist niet! als jou paard daarmee opgevoed is, misschien wel beter.
Bizzybijtje schreef:Herve schreef:nee, nee!! maar daarom ben ik ook overgestapt op NH.
het grote verschil daartussen is zeg maar: jij longeert waarschijnlijk met een lijn en een longeerzweep.
ik 'longeer' met een lijn, een stick (een plastic 'stok' die werkt als verlenging van je arm. je raakt er het paard dus niet mee aan) en lichhaamstaal. ik geef hem 1 hulp, jij houd waarschijnlijk de zweep erachter en gebruikt de stem.
ik zeg zeker niet dat jou manier fout is, juist niet! als jou paard daarmee opgevoed is, misschien wel beter.![]()
Een stick is gewoon hetzelfde als een zweep, alleen een andere naam en het ziet er anders uitEn alleen de vreselijk dure versie van Parelli zelf voldoet aan de NH-normen blijkbaar
Een zweep is namelijk ook gewoon een verlenging van je arm.
En ook bij het longeren gebruik je gewoon lichaamstaal.
Verdiep je eerst wat meer in de paarden voordat je meer gaat verdiepen in natural, zodat je het uit elkaar kunt houden
Herve schreef:Bizzybijtje schreef:![]()
Een stick is gewoon hetzelfde als een zweep, alleen een andere naam en het ziet er anders uitEn alleen de vreselijk dure versie van Parelli zelf voldoet aan de NH-normen blijkbaar
Een zweep is namelijk ook gewoon een verlenging van je arm.
En ook bij het longeren gebruik je gewoon lichaamstaal.
Verdiep je eerst wat meer in de paarden voordat je meer gaat verdiepen in natural, zodat je het uit elkaar kunt houden
daar ben ik het niet helemaal mee eens. zoals ik al eerder uitlegde: een zweep gebruik je anders. de zweep wijs constant naar de achterhan van het paard, met de sick geef je er alleen een aanwijzing mee. dit is maar 1 van de vele verschillen. om ze nou allemaal op te noemen ben ik te lui voor
ik heb zelf ook op allebij de manieren 'gelongeerd' en ik vind ook dat er een groot verschil zit in de intenie waarop je hulpen geeft en de lichaamstaal. maar even over het onderwerp waar ik mee gestart ben.
ik heb iemand gevonden die paarden (en pony's) op een natuurlijke manier beleerd onder het zader èn voor de kar.
voor de geintesseerden, kijk eens op http://www.tophorsetraining.nl de pony's worden beleerd (of gaan beleerd worden) door Martine Top.
ik vind zelf dat het er op een hele fijne manier aan toe gaat.
stef schreef:Dat wordt ook nergens gezegt, maar dmv het koetsiersbewijs krijg je wel gewoon een goede basis, en dat is voor beginnende menners heel erg raadzaam.
Maar goed, ik krijg een beetje het gevoel dat wij kunnen praten als brugman, maar dat je bijzonder weinig aan wilt nemen.
Met lichaamstaal naar het tuig toe werken.... Met goed longeren gebruik je lichaamstaal, dus wat is daar anders aan? Naar mijn idee heb jij een heel erg verkeerd beeld van longeren, én een heel erg verkeerd beeld van "natural". IMO maak je er veel meer van dan het is.
Hoe ik destijds te werk ben gegaan: Pony leren longeren aan een halstertje, vervolgens aan een simpel trens hoofdstelletje.
Vervolgens schoftje op, volgende keer staartriem eraan, leverde 5 minuten bokken op, pony laten bokken, en daarna was het klaar. Volgende dag broek eraan.
Borsttuig was de volgende stap. Ok, pony tuigmak, nu leren sturen. Schoftje, hoofdstelletje, iemand er schuin achter, iemand aan de lijn.
Volgende stap is gewicht aan de strengen, dus strengen met een touwtje verlengt, en iemand erachter en rustig wat druk op de borst. Uitgebouwd tot persoon weg laten trekken.
Slepen hebben we over geslagen.
Volgende stap was pony inspannen....
Dit is met alle rust van de wereld gegaan, wat zou jij voor jezelf hier graag anders in zien dan? Want ik snap nog steeds niet waar je naar toe wilt
stef schreef:Mag ik vragen of je inderdaad 12 bent? zo kom je in je schrijven nl niet over (en als je wel 12 bent, is dit dus een compliment)
Mag ik ook vragen (mag ook per pb) wat voor slechte ervaring je opgedaan hebt? Want tja, een slechte ervaring door een ander wil natuurlijk niet zeggen dat jij het ook zo moet doen.
Verder vind ik het wel top dat je niet zelf aan gaat klooien, ongeacht of je kiest voor je eigen manier of de tradionele manier