[AR] Veiligheidslichtogen; nu geen buitensingel meer nodig....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Re: Veiligheidslichtogen; nu geen buitensingel meer nodig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:12

Hmm zo had ik het ook (eigenlijk niet uit veiligheidsoverwegingen, maar meer uit gemakzucht ivm staartriem gebruiken voor het 2span tuig). Toen vonden ze dat bij mij op stal maar gek dat ik er een klip aan had zitten, terwijl ze bij ons ook allemaal aangespannen rijden..
Ik haal eigenlijk alleen de staartriem los tijdens het omdoen, dus mijn pony houdt na het uitspannen altijd de staart 'omhoog'.

Je nieuwe tuig ziet er trouwens wel erg handig uit Joyciej.. Maar heb je dan (je als in het algemeen) niet dat wanneer het lamoen wat afstaat van het paard dat dat dan wat onprettig hangt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:30

Denk dat die musketon en/of die speciale paniekhaakjes voor aan de broek beiden zo z'n nadelen en voordelen hebben. Ik zie het als nadeel van die paniekhaakjes dat je toch echt aan beide kanten erbij moet kunnen, en dat kan lang niet altijd. Heb met deze pony inmiddels 2x in de sloot gestaan (niet gelegen dus) en daarnaast nog 1x met haar zijkant tegen een paaltje met prikkeldraad aan en weer een sloot er voor en ernaast en alle3 de keren heb ik bij mijn pony wel goed gebruik kunnen maken van die musketon.
Ik kon dan vaak niet aan weerszijden komen, en dus ook niet aan beide kanten van de broek.

Ook als je wagen is omgeslagen en je paard ligt etc. blijven het toch altijd 2 kanten die je los moet trekken. En dit is maar 1 haakje.
Maar als een paard idd zijn staart klemt, kan het wat lastiger gaan, al zou ik hem er dan desnoods met grof geweld uittrekken hoor, als je echt in een noodsituatie verkeerd.

Misschien zet ik ze er in de toekomst nog wel op, die paniekhaakjes voor de broek. Zo heel duur zijn ze niet. En mij lijkt het een mooie oplossing om én die musketon daar te houden, én die paniekhaakjes aan de broek. Dan heb je in geval van nood altijd 2 mogelijkheden.

Lizzzz: Mijn lamoen staat altijd op deze manier eigenlijk........ gewoon dicht tegen het schoftje aan.

Ik zal wel zien hoe me dit bevalt, en als het niet bevalt, laat ik aan beide uiteinden van het schoftje gewoon een reep leer stikken, gaatjes erdoor en het stukje wat op de singel zat gestikt voor de gespen voor de buitensingel, laat ik er dan gewoon weer aanzetten, en dan heb ik gewoon weer een binnen- en buitensingel.

Toen we dit alles uitvoerig hebben bekeken en besproken, zagen we eigenlijk geen enkele belemmering. Sommige dingen die hier genoemd zijn, had ik idd zelf nog niet aan gedacht (en ik denk de tuigenmaker ook niet) maar dat zullen we in de praktijk wel ondervinden denk ik.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle input, meer reacties/tips altijd welkom.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:24

Ik ga mee met bovengenoemde opmerkingen: Lamoen kan nog maar weinig bewegen, moeilijker achteraf aan te passen.

Musketon aan rugriem: die heb ik ook, maar in paniek situaties zit je nog met je strengen die door de strengophouders zitten (als je die aan de broek zitten hebt) en dan kan het uiteinde van de streng "vast" komen te zitten in je strengophouders.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:42

Ja, dat is waar. Overigens heb ik aan de strengen ook panieksluitingen zitten. Ik heb dus 3 paar panieksluitingen. Ik wil er nog 2 aan de broekriemen die aan het lamoen zitten..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:48

b485 schreef:
Ik ga mee met bovengenoemde opmerkingen: Lamoen kan nog maar weinig bewegen, moeilijker achteraf aan te passen.

Musketon aan rugriem: die heb ik ook, maar in paniek situaties zit je nog met je strengen die door de strengophouders zitten (als je die aan de broek zitten hebt) en dan kan het uiteinde van de streng "vast" komen te zitten in je strengophouders.

En dat heb je niet wanneer je aan beide kanten van de broekriemen een sluiting hebt zitten. Denk dat het veiligste de combinatie zal zijn. En de rugriem en de broekriemen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:27

Ik vind het zeer paardonvriendelijk om zomaar de buitensingel maar af te schaffen:
Op deze manier zal het lamoen de beweging van het paard gaan hinderen.
Bij elke beweging en wending die het paard nu maakt zal gelijk de schoft verschuiven of minstens gaan wringen.
Juist de losse verbinding van draagriem, lichtogen en buitensingel zorgt er voor dat de schoft stabiel en stil op de paardenrug blijft liggen zonder dat deze zo strak als een zadel hoeft aangesnoerd te worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:37

Albert schreef:
Ik vind het zeer paardonvriendelijk om zomaar de buitensingel maar af te schaffen:
Op deze manier zal het lamoen de beweging van het paard gaan hinderen.
Bij elke beweging en wending die het paard nu maakt zal gelijk de schoft verschuiven of minstens gaan wringen.
Juist de losse verbinding van draagriem, lichtogen en buitensingel zorgt er voor dat de schoft stabiel en stil op de paardenrug blijft liggen zonder dat deze zo strak als een zadel hoeft aangesnoerd te worden.

Dankjewel voor je reactie.
Al wil ik wel vermelden dat ik het schoftje niet zo strak als een zadel aansnoer, er zit nog genoeg ruimte tussen. Verder zie ik het schoftje niet bewegen, ligt hij toch heel erg stil. Daarnaast heb ik zo'n dikke neopreen onderlegger onder m'n schofttuig, wat goed de druk verdeeld. Ook in wendingen zie ik de schoft niet schuiven.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:43

Als ik de slijtage aan de onderkant van de schoft zo op de foto zie wringt en schuurt het toch behoorlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:45

Albert schreef:
Als ik de slijtage aan de onderkant van de schoft zo op de foto zie wringt en schuurt het toch behoorlijk.

Edit: nu snap ik idd wat je bedoeld. Tuig is al ruim 7 jaar oud en wordt zéer intensief gebruikt. Tuig heeft deze beschadigingen al sinds jaar en dag, dan zou hij bij mijn gevoelige shetmerrie ook altijd daar geschuurd moeten hebben, terwijl ik toen wel met brancardbeugels en buitensingel reed. Die pony is vreselijk gevoelig en alles wat ook maar iets te hard is of heel iets schuurt, krijgt ze meteen wondjes en/of drukplekken van. Dan had ik het bij die pony toch echt wel moeten merken. Dat zijn de enige plekjes van de schoft die niet door een onderlegger worden beschermd, en daar zit meestal ook veel zweet, aangekoekt huidvet en vooral ook heel veel haar, als ze in de verharingsperiode zat. Werd regelmatig met een sponsje schoon gemaakt. Dus ik denk dat dit 'normale' slijtage is, omdat dat zoveel te verduren heeft gehad.

Ik zal al deze input ook even aan de tuigenmaker laten lezen, even kijken hoe hij er dan over denkt. Uiteraard, als blijkt dat ik beter wel met buitensingel kan rijden, laat ik het gewoon vermaken, dan is het gewoon niet anders.

Maar heb er nu een paar keer mee gereden en goed overal op gelet, en eigenlijk helemaal niets gemerkt. Lijkt me dat ik dan wel had moeten zien dat het schoftje schuurt/wringt/schuift en dat ik dat ook aan de pony had moeten merken.
Niet dat je geen gelijk hebt hoor, dat niet, maar ik hou het wel goed in de gaten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:00

Als je bij deze constructie ook een vast lamoen hebt, zoals op je oude wagen (profielview) moet het wringen als je bijvoorbeeld een snelle bocht neemt of de wagen overhelt.
Verder zag ik dat het lichtoog en de brancardbeugel die je eerst gebruikte op de grote passant onderaan de schoft drukt. Daardoor krult de schoft naar binnen en krijg je deze slijtplekken. Hou het goed in de gaten, want krijgt je pony drukplekken dan kan je voorlopig niet rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 13:23

Ik had voorheen dus met de oude wagen een vast, open lamoen met brancardbeugels die ik overigens altijd strak aantrok omdat de shet anders wondjes kreeg van de gespen van de buitensingel.

Toen heb ik een tijd met mijn nieuwe wagen gereden, met 2 onafhankelijke lamoenbomen en een gesloten oog aan het eind (zie foto's in dit topic), met brancardbeugels.
Nu heb ik dus dit systeem, met die onafhankelijke lamoenbomen met ogen.

Brancardbeugel hing inderdaad bij deze wagen en deze pony op die grote passant/driehoek, dit omdat het lamoen eigenlijk nog wat lager moest hangen, maar het schoftje daar éigenlijk net wat te kort voor is. Voor het hele precieze zou het schoftje dus voor deze pony eigenlijk wat langer mogen zijn, maar op zich past het prima zo.

Wat ik zóu kunnen doen (die slijtplekken op m'n tuig zitten er nu helaas toch al) is de gelonderlegger die ik eerder onder het borsttuig had, onder het schoftje zetten. Die loopt wat langer door, dus dan zouden die onderste delen ook wat meer beschermd worden en kan de druk beter verdeeld worden. Is dat een idee?

Edit: drukplekken moet je idd zoveel mogelijk zien te voorkomen. Deze pony heeft wel wat kleine witte haartjes op haar schoft, maar dat had ze al toen ze bij mij kwam, en daarvoor is er slechts heel beperkt wat mee gedaan met een zadel e.d.
Ze is trouwens bruin-sabino, dus heeft bijv. op haar flanken ook veel 'roanering', witte haartjes. Ik denk dat de witte haartjes op haar schoft ook met die kleur te maken hebben. Ze heeft ook een grote buikvlek en ook daar om heen zitten witte haartjes.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 02-08-11 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:25

Ja, dat is een goed idee, al zal je die dan wel wat korter moeten maken denk ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 13:27

Albert schreef:
Ja, dat is een goed idee, al zal je die dan wel wat korter moeten maken denk ik.

Ik ga 't meteen eens passen :j

Edit: past helaas niet ;( die gelonderlegger is ong. van dezelfde lengte als die neopreen die ik er nu onder heb, hij loopt wel ietsje langer door met 2 'flappen', maar daar zit geen gel in. Daarnaast is het klittenband te kort om echt goed om de kussen v/h schoftje te passen. Dat wordt dus niets. Wilde die gel er altijd al onder hebben, vind ik beter dan die neopreen, maar dan zou ik het klittenband even moeten laten aanpassen.

Had ook nog een zelfde neopreen onderlegger liggen voor het borsttuig. Deze loopt echter veel te lang door, aan iedere kant nog wel zo'n 15 cm. aan de onderkant.