[AR] shetje beleren... maar hoe...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: shetje beleren... maar hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:47

Ik zeg ook niet dat ik haar aanraad zelf haar pony te beleren, juist niet.
Door wat ik vertel wil ik aangeven, dat ik, hoewel ik het deels zelf heb gedaan, het met begeleiding heb gedaan en daarna rustig de tijd heb genomen.
Dus niet weekje zelf aanklooien en als een pony de commando's draf en stap nog niet eens van elkaar kan onderscheiden al willen gaan inspannen.
Het is juist belangrijk je goed te laten inlichten en jezelf in alle opzichten goed voor te bereiden.
Zelfs al komt de pony van TS straks beleerd terug, dan is ze er nog lang niet.
Ze moet zelf ook dan gaan leren, eerst met andere paarden/pony's voor de wagen, en dan pas rustig aan met de eigen pony. Pas over een half jaartje kun je kijken of je zo ver bent dat je lekker een buitenrit kunt gaan maken.
Dat was wat ik met mijn eigen verhaal wilde aangeven ... het kost tijd, en vooral ook veel energie en geduld.
Sorry als het was overgekomen als 'je kunt het makkelijk zelf doen'; want dat is dus niet zo.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:32

ik ken ook genoeg mensen die zelf hum pony hebben beleerd, maar we hebben toch besloten om het te laten doen.
in eerste instantie omdat ik straks ook weer naar school moet en dan niet de tijd heb om het zelf te doen, en in de 2e instantie omdat ik er gewoon niet veel van weet.
maar goed. we hebben dus iemand gevonden die zoizo bart (de shet) kan beleren en mijn pony is nog een beetje twijfelachtig omdat het gewoon een hele schrikkerige pony is...
wat vinden jullie?
ik zal herve (de pony) even beschrijven.
het is een belgische rijpony van 1.44 m.
hij is dus erg sceptisch voor nieuwe dingen maar is wel verkeersmak. hij zou ook nooit een vlieg (expres) kwaad doen, maar als hij ergens van schrikt kan ik hem niet meer houen
het probleem is dus eigenlijk dat hij niet bereden word en hij word een beetje lastig als hij niets doet... dus mijn ouders wilden ook met hem gaan mennen. (nou moet ik eerlijk toegeven dat ik het zelf ook een beetje eng vind voor de kar met hem)
wat vinden jullie? natuurlijk is het beer als je hem in het echt oordeelt maar goed...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:11

+:)+ Super dat je het beleren uit handen geeft. Als je er zelf niet veel van weet, hoe kan je dan een paard beleren.....

Voor wat betreft je rijpony; tsja...... als jij een kundig en ervaren persoon hebt gevonden die ook echt ervaring heeft in het beleren van paarden (niet enkel in het mennen) dan zal die je daar wel advies over kunnen geven.
Ik vind het altijd belangrijk als ik een menpony zoek, dat ze niet ineens omdraaien en er vandoor gaan bij het minste of geringste. Of dat ze meteen aan de kletter slaan of sterk worden. Ik let vooral op karakter, gedrag en schrikreactie's. Mijn Welsh merrie heb ik helemaal groen aangekocht, zelfs halstermanieren had ze niet echt. Moest toen ook goed beoordelen of die geschikt zou zijn voor de wagen. Ik zag meteen dat ze wat schichtig was, maar ook weer heel nieuwsgierig. En haar schrikreacties stelden niet zo veel voor.

Uiteindelijk is dat een hele goede keuze/gok geweest, want gaandeweg kwam ik er achter dat als ze iets 'eng' of vreemd vind, haar nieuwsgierigheid het toch vaak overwint van de angst, en ze toch ook wel graag dichterbij wil komen en evt. kijken en ruiken. Dus heb héel veel met haar aan de hand gewandeld, eerst met (touw)halster, later met het menhoofdstel met oogkleppen. Gewoon alles laten zien en ruiken. En iedere keer uitgebreid belonen als ze had gekeken/geroken en zelf tot de conclusie was gekomen dat het hélemaal niet eng was, want 'vrouwtje vond 't ook niet eng, dus is 't goed'. Dan slaakte ze een zucht en likte ze haar lippen en dan was het klaar.

't is gewoon heel lastig te beoordelen, meestal merk je het wel tijdens het beleren. Maar je hebt paarden die ohz. ook bij het minste of geringste het bit tussen de kiezen nemen, omdraaien en er tussenuit naa*en. Die zou ik niet zo snel zo makkelijk voor de wagen beleren....

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:36

JoyCiej007 schreef:
Isapaardje: ik zou TS toch echt niet adviseren om zelf die pony te gaan beleren........

Ik zou het ook niet doen! Gewoon iemand er bij halen, die er verstand van heeft, of iemand die

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 08:01

de gene die bart gaat beleren zegt dat we herve ook maar 2x mee moeten brengen, dan kan ze beoordelen of het kan of niet. :D

@ klarinda: volgens mij vallen we hier een beetje in herhaling: als je even de rest van het topic leest kan je misschien zinvollere antwoorden geven ;)

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:12

hoi allemaal,

we inmiddels een afspraak aan het maken waneer de 2 langs kunnen komen om te kijken of ze geschikt zijn.
eerlijk gezegd denk ik niet dat herve 'door de test komt', maar bart denk ik van wel.
hier even een fotootje van herve:
[img]C:\Users\Horlings\Pictures\2010-08-18%20Herve\Herve%20074.JPG[/img]
nog 1tje:
[img]C:\Users\Horlings\Pictures\2010-08-18%20Herve\Herve%20030.JPG[/img]
en dit is bart: hij houd niet zo van wassen!! :')
[img]C:\Users\Horlings\Pictures\2010-08-18%20Herve\herve%20198.JPG[/img]
en even een normalere van bart:
[img]C:\Users\Horlings\Pictures\2010-08-06%20laarzen\laarzen%20096.JPG[/img]
tja, ik weet het... het is een balabbert zadel, maar het is even om een iedee te geven.
en ja, bart is veel te dik, maar daar word aan gewerkt.
de foto's zijn trouwens van een jaar geleden, maar ik heb niet veel recentere (mooie) foto's van ze.

nou ik hoop dat jullie hier wat aan hebben...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:13

Je moet de fotos eerst even uploaden bij een internetalbum :) zo kan je ze niet laten zien :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:26

even een internetalbum idd gebruiken; bijv. www.mijnalbum.nl
foto's uploaden, dan naar de foto gaan (zodat je ze op het scherm hebt staan) en dan met rechtermuisknop op de foto klikken, evt. kiezen voor 'eigenschappen' en dan de link naar de foto kopieeren en die hier dan neerzetten idd tussen [ img ] en [ /img ] (maar dan zonder spaties ertussen en helemaal aan elkaar).

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 17:13

nog een poging:

bart aan de longe:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=246146254&key=R7OW4UQG
mooie pose van herve
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=246226147&key=YOLC8J64
herve
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=246217546&key=R63ICNC6
en die van bart als hij moet wassen
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=246171724&key=MIXFQUDH

met die img zei ie 'de afmeting van de afbeelding kan niet bepaald worden'
dus heb ik het maar even zo geprobeert

oh ja joyce, die kar die je verkoopt, zou die ook geschikt zijn als eerste karretje voor bart of kan ik dan beter een sulky of iets dergelijks nemen?

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 21:13

niemand???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:10

Joh, even geduld, mensen reageren vanzelf ;)
Leuke foto's, en wauw, die Herve, wat een knapperd zeg! :~

Dat je de foto's niet toonbaar krijgt, is omdat je de 'preview' van de foto als link hebt. Je moet dus je album openen, rechts zie je allemaal kleine voorbeeldjes van de foto's, dan moet je op die foto klikken, zodat je hem groter voor je ziet. Vervolgens klik je met de rechtermuisknop óp die grote foto, en dan kies je voor 'eigenschappen' of 'url afbeelding kopieeren'. En die link, die plak je dan tussen die img tags.

Herve schreef:
bart aan de longe:
Afbeelding
mooie pose van herve
Afbeelding
herve
Afbeelding
en die van bart als hij moet wassen
Afbeelding

ik stuur je even pb.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:26

dank je!
ik ben ook heel erg blij met hem! ook al rijd ik niet op hem, hij is gewoon mijn maatje.
en bedankt voor de tip. dat ga ik eens even proberen.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:24

oo ik ben ook 12 wil dat ook gaan doen hoor..
ik rijd op mn shet maar word er te groot voor, en hij leert heel snel en is superlief..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:37

carmenbrum schreef:
oo ik ben ook 12 wil dat ook gaan doen hoor..
ik rijd op mn shet maar word er te groot voor, en hij leert heel snel en is superlief..

Wat wil je gaan doen?

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 19:08

hallo mensen,

ik heb iemand gevonden die de pony(s) op een neutrale manier kan beleren.
ze kan pas op 1 of 2 september, want ze is nu in het buitenland, maar daarna gaat ze kijken of de pony's geachikt zijn voor de kar. ik kan niet wachten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:25

Herve schreef:
hallo mensen,

ik heb iemand gevonden die de pony(s) op een neutrale manier kan beleren.
ze kan pas op 1 of 2 september, want ze is nu in het buitenland, maar daarna gaat ze kijken of de pony's geachikt zijn voor de kar. ik kan niet wachten

Fijn dat je iemand hebt gevonden. Alleen, wat moet ik me voorstellen bij 'op een neutrale manier beleren'? Klinkt erg vaag........

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 22:09

ìk weet niet of je natural horsmanship kent? nou, die vrouw doet dus NH, en daabij beleert ze paarden onder het zadel en voor de kar.
ik heb haar zien werken en ik vind dat ze op een hele natuurlijke manier met het paard en het beleren om gaat. verder ben ik ook al zo'n jaar met NH bezig, dus ken ik ook de tchnieken een beetje, en dat voelt gewoon heel goed.
en ik denk dat dat heel belangelijk is als je een paard wil beleren (op welke manier dat ook is).

SanneRb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:34

ik ben 13 en ben ook bezig met beleren van mijn eigen shetje ditgaat prima zo heb ik het aangepakt en wil ik verder gaan,
eerst zou ik inderdaad het longeren goed aanleren, oefenen en aan de stemhulpen laten wennen die je ook voor de kar wilt gaan gebruiken.
als dat goed gaat kun je proberen om elk uiteinde aan het halster te maken als een soort lange teugels en dan gewoon domweg erachter lopen met eventueel een men of dressuur zweep.
als dat goed gaat kun je (als je longeersingel of zadel hebt) een balk met twee touwen achter de longeersingel te hangen, mijn pony was bang en daarom is het handig als je vanaf het erachter lopen tot de eerste paar keer voor de kar iemand vragen die verstand heeft van pony's en eventueel mennen.. als het met het sturen de stemhulpen en het gewicht achter de pony goed gaat kun je de eerste x het om doen. ik zou niet direct de eerste keer de kar aanspannen maar gewoon alleen uig om zodat je pony kan wennen na een paar x tjes de kar ervoor en dan gewoon beginnen met stappen desnoods eerst ernaast en niemand op de kar en later op de kar en begeleiding vast laten houden ( niet aan de teugel!!) en proberen bochten door enz in het land. dan een drafje en na een paar keer als je het aandurft een galopje voordat je de weg op gaat eerst goed laten wennen aan alles!!

tipje: je kunt zowel erachter lopend als met de kar erachter figuren rijden zoals van hand veranderingen en voltes zo pakt je pony het sturen makkelijker op.

groetjes mij en mn shetje ik hoop dat je er iets mee kunt

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 07:54

oke, heel erg bedankt voor de info! alleen, zoals je boven kunt lezen, ik heb al iemand gevonden die hem voor mij gaat beleren op een manier die mij echt heel erg aanspreekt.
maar er is me nu iig weer wat meer duidelijk geworden.