Met welke 'hulpmiddelen' longeren jullie&waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missmoppie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:01

Annemarievzr schreef:
missmoppie4 schreef:
ik longeer 3 keer in de week en daarvan 2x met passoa, je moet vooral je paard niet 'vastzetten' door bijvoorbeeld een bijzetteugel! hierdoor lijkt het alsof ie ontspannen loopt maar hij drukt eigenlijk z'n rug weg (mijne iig) door de passoa zet ie ook lekker z'n kont eronder!

Rij je dan nog na het longeren? Bij mij duurt het altijd erg lang bij het rijden voordat hij eindelijk zijn rug eens loslaat (heb goede instructie hoor, maar is gewoon een al wat ouder paard dat vroeger anders is gereden) en ik wilde nu eens proberen om eerst met pessoa te longeren en dan pas te rijden. Heb je daar ervaring mee?

Nou mijn longeertraining is best intensief en daar ben ik zeker 40 min mee bezig (20 min voor elke kant) en ik ga hem daarna niet meer rijden.. ik longeerde vroeger mijn paarden voordat ik ging rijden om ze rustiger te krijgen maar dat helpt niet echt..:S als je vaak aan de longe traint dan weet je paard op een gegeven moment hoe ie moet lopen en doet dit (als het goed is) ook onder het zadel mdat ie dit gewend is..

missmoppie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:05

Illusion1990 schreef:
Ik heb weer een andere methode:

Ik knoop de longeersingel om mijn paard. Pak mijn slofteugel die ik enkel voor longeren gebruik. En dan als volgt bevestigen:
* Haal de uiteinden van de slofteugel (daar waar de klipjes of lussen zitten) elk door de bovenste 2 ringen van de longeersingel van achter naar voor,
* Haal ieder uiteinde door een bitring (van binnen naar buiten voor breed vastzetten en van buiten naar binnen voor smal vastzetten)
* Je kan de klipjes nu aan iedere gewenste ring van de longeersingel bevestigen al naar gelang de gewenste houding.

Ik begin meestal half laag en de slof hangt lekker losjes. Paard kan zelf gaan ontspannen en zoeken. Om meer verbinding te krijgen, kun je een knoop leggen in het uiteinde van de slof die door de bovenste 2 ringen komt. De knoop kan strakker en losser en wanneer je de knoop iets naar rechts of links trekt, kun je stelling verkrijgen.

Het fijne van deze methode vind ik dat het paard niet "vast" zit. Er zit speling in de slof, waardoor hij zelf kan zoeken waar fijne ontspanning is, zonder het af te dwingen.

Ben benieuwd of mijn uitleg een beetje te volgen is en wat de meningen hierover zijn...

Je trekt met een slof je paard zowiezo in de krul en zeker als je hem op de slof longeert!? dan kan ie nergens heen met z'n hoofd.. ik vind dat een slof een hulpmiddel tijdens het rijden is die maar 'even' gebruikt moet worden.. maarja.. iedereen z'n eigen mening..:D

Yvonne1313

Re: Met welke 'hulpmiddelen' longeren jullie&waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:09

met een slof nemen ze ook niet zo gauw de achterhand mee zoals bij bijvoorbeeld dubbele lijnen longe of een pesoateugel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:10

Vraagje over de pessoa.... Ik zie altijd dat het paard iedere keer weer een rukje in zijn mond krijgt als het achterbeen naar achteren toe beweegt.... Lijkt me toch niet echt fijn ?!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:13

Ik longeer meestal met dubbele lijnen. Dan kan ik zelf sturen, en loslaten ipv iets dat vastzit of met elke stap van het paard terugwerkt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:01

Ik longeer af en toe en als ik dat doe gebruik ik de pessoa. Hij staat bij mij altijd laag ingesteld. Ik longeer dan zo'n 40 minuten en vaak doe ik de pessoa dan nog even af en laat haar lekker alleen aan het hoofdstel uitdraven.

missmoppie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:45

Maris schreef:
Vraagje over de pessoa.... Ik zie altijd dat het paard iedere keer weer een rukje in zijn mond krijgt als het achterbeen naar achteren toe beweegt.... Lijkt me toch niet echt fijn ?!

Nee hoor er wordt niet in de mond getrokken bij de passoa..(als je hem op de juiste manier vastmaakt..)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:13

1 x per week met pessoa, lekker ontspannen met neus op kniehoogte. Werkt erg goed voor rug en buikspieren.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:17

Ik longeer de laatste tijd niet zo vaak meer maar ik gebruik dan pessoa of slofteugel of touwtjes. Ligt eraan welk beesie ik heb en waar ik zelf zin in heb.

Amor kan ik bijv. alleen met touwtjes longeren. Pessoa trapt hij kapot en raakt hij helemaal gestrest van dat ding achter zijn achterbenen.
Zaf longeer ik eigenlijk altijd met pessoa en Melody en Valentijn vaak ook wel.
Slofteugel gebruik ik het minste.

Ik vind deze teugels gewoon fijn omdat je ze kan instellen hoe jij wilt. Met elastiek heb je dat weer veel minder.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:49

ik ben groot fan van pessoa tuig!! verder longeer ik buiten mn werk om niet vaak, voor Uk heb ik een slang, weinig gedoe om en lekker lang en laag. hij snapt het alleen nog niet helemaal..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:26

Ik vind bijzetten geen fijna manier om met je paard te werken daarom longeer ik met dubbele longe.
Heb er ook een tijd les mee gehad en nu ik ermee kan omgaan vind ik het een supersuper ding, kan mijn paard laten lopen hoe ik dat zelf wil.

Ik longeer niet zo heel vaak eigenlijk, meestal de dag nadat ze een dagje heeft stilgestaan, zo'n 1x per week.
Zodat ze de energie niet eruit hoeft te gooien als ik erop zit :+ (is ook alleen maar voor ht idee, ze is erg gehoorzaam)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:10

Teet_91 schreef:
Zoals ik bij veel van jullie lees, longeren jullie met dubbele lijnen. Hoe ben je hier mee begonnen?
Mijn paard vind laag/lang lopen moeilijk(vooral met haar achterhand eronder), vooral met rijden wordt het vermoeiend vandaar dat ik met longeren ben begonnen zodat ik zelf ook kan zien hoe ze het doet. Vind de dubbele lijnen erg positief klikken heb er alleen geen ervaring mee, zal het goeie oplossing zijn voor mijn paard? Nog meer tips voor het lekker laag laten lopen aan de longé?
Zijn bezet teugels dan juist negatief in de zin van achterhand eronder? Ik hou haar namelijk wel goed op tempo..

Je zou kunnen beginnen met erachter lopen en dan rustig aan (of de lijn achter zn kont of over zn rug) richting het midden lopen. Als hij gewend is om ohz gewoon te lopen moet dit geen probleem zijn, aan gezien je hem naar buiten kunt sturen.
En gewoon heeeeeeel veel oefenen, dan wordt je er vanzelf handig in ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:58

De hulpmiddelen die ik gebruik zijn een rijzweepje, stem en mijn houding. That's it.

In het verleden wel een pessoatuig gebruikt maar dat vond ik een naar ding, had de indruk dat het bij iedere pas mijn paard in de mond zat. Nu longeer ik zonder lijn, hij draagt alleen een halster (omdat ik te lui ben om dat af te doen) en keer op keer sta ik versteld hoe netjes hij daarbij zijn bovenlijn gebruikt. Uit zichzelf. Gewoon kwestie van ontspanning, duidelijke aanwijzingen en lekker aan het werk, niks geen gedoe van de kop omlaag trekken of weet ik wat. Het komt allemaal vanuit het paard.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 00:01

Met een longeersingel, en passoatuig. De lijn doe ik door het bit naar de singel, zo kan ik zelf nog stelling vragen.
Zweep gebruik ik niet, heel af en toe als ze echt lui zijn.
Mijn ene paard heeft een hoofdstel op, de andere een bitloos hoofdstel.

Af en toe ook aan de dubbele longe. :)

Ik merk dat mijn paarden zelf een fijne balans kunnen zoeken op de passoateugel, daarom gebruik ik hem.
Op enkel een bijzet vallen ze teveel op de voorhand.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:30

Ik longeer 1x in de week of 1x in de twee weken met touwtjes. voor de soepelheid, ofzo. Heb vorig jaar het advies gekregen van mijn instructrice, omdat mijn paard niet soepel is met nageven.
verder longeer ik niet zoveel.

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:13

Ik gebruik een halster en een longeertrouw. Hihi.
Ik gebruik niet echt hulpmiddelen.
Soms longeer ik hem gewoon los in de wei. Zodat ie beter op mijn stem reageerd.
Maar mijn paard loopt van zichzelf al lekker over zn rug. :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:07

Ik longeer mijn paard 2x per week, 1 keer met pessoa, en 1 keer met balkjes.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:31

Ik longeer met dubbele lijnen. Zo kan ik ook oefeningen naast hem doen i.p.v. erop. Daarbij vindt ik het belangrijk om veel af te wisselen met mijn paard. Wandelen, longeren, rijden, (<-- dressuur, springen, bitloos) en heeel soms vrijheids dressuur. Geen enkele dag is het zelfde bij ons ;)
Maar belangrijkste vindt ik dat mijn paard en ik plezier hebben in wat wij doen :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:17

Ik doe hem eerst los, goed instappen, draven, galoperen, schakelen en overgangen en ook balkjes,
dan doe ik de pessoa erom, ik gebruik hem zonder bit (rij zoiezo bitloos) omdat zeker met longeren ik het gevoel heb dat het bit anders heen en weer getrokken word.

Daarnaast doe ik ook dubbele lijnen, dat doet hij heel goed!

(Ik doe ook heel veel verschillende dingen, pessoa, dubbele lijnen, buiten rijden, dresuur, springen, vrijheidsdressuur en veel grondwerk/schriktraining :) )

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:23

Heb mijn pony vandaag toevallig voor het eerst sinds tijden even wat gelongeerd. Zonder hulpmiddelen. (Rondgeslingerd aan een touwtje, zoals sommige bokkers het zouden noemen.) Ze is te dik en ik wilde een keer wat anders doen dan haar meenemen aan de fiets, wat ik normaal gesproken doe. Volgende keer gaan we weer gewoon lekker fietsen. Wel zo leuk voor pony. In mijn geval dus geen uitgebreide training, alleen wat wat geoefend met de stemcommando's. Heb ook geen goede hulpmiddelen, dus veel keuze heb ik niet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:30

Ik longeer mijn paard met de pessoa, de eerste 20 minuten lang en laag, laatste 10 minuutjes wat meer opgericht.
Zo train ik zijn buikspier, rug, conditie en achterhand. Het is niet veel werk en je paard wordt toch getraind.
Dit doe ik minstens 1x per week.

Ook werk ik met dubbele lijnen.
Hiermee train ik de buikspier, rug, conditie, achterhand en ben ik bezig met rechtrichten.
Dit doe ik 1x per week.

En zonder iets veel balkjes draven in de roundpen. Zo moet hij lekker sjouwen met zijn achterbenen.

Ik longeer eigenlijk nooit zonder attribuut, daar vind mijn paard echt geen bal aan!
Dan kan ik hem beter in de paddock laten staan.
Er komen bij ons veel tempowisselingen en overgangen voorbij!

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:03

Ik longeer mijn pony's regelmatig en dan over het algemeen aan halster en enkele longleerlijn.
Daarmee doe ik veel overgangen, tempowisselingen, maar ook pasje wijken & schouderbinnenwaarts aan de hand. Ik doe het altijd gewoon in een rijbak en gebruik dus ook de hele bak, dan weer op de volte met stelling en buiging werken, dan is over een lange zijde schouderbinnenwaarts etc.
Ze gaan er erg fijn van lopen, mooi achterhand en ruggebruik en neusje gaat vanzelf richting loodlijn.
Zo rijd ik ook, zonder bit oid, en met longeren kan ik dat heel fijn ondersteunen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:10

Ik longeer mijn paard ong. een keer per week met dubbele lijnen. Dit gaat heel goed. Ik gebruik dubbele lijnen omdat ik dan invloed heb op zijn hoofdhouding tijdens het longeren (iets langer laten, rustig oppaken en aan het werk) Ik deed het eerst altijd in een afgezette longeerbak maar nu gebruik ik de hele wei, zodat ik schuin achter hem kan gaan lopen zodat we ook kunnen rechtrichten. Een soort droogmennen dus :)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:47

ik longeer hem zo'n 3 a 4 keer per week
gewoon aan een halster en hij doet dit prima!
Het is ook puur voor beweging :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:58

Maris schreef:

Een slim paard krijgt geen rukje in zijn mond :j
Mits de longeur de pessoa eerlijk installeert...
Bij mijn paard hangt het gewoon stil en fijn hij weet wat hij moet gaan doen en briest ook veel van genoegen.