[AR] ongelijk span

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Re: ongelijk span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:24

Bij de eerste van de foto's in de link kan je het goed zien.
Nu denk ik niet dat deze persoon een goed voorbeeld is om te zeggen van "ja het kan", want bepaalde dingen die zij doet zijn ronduit gevaarlijk.

Ik zou er niet aan beginnen. Lekker beide in enkelspan en als je ze er perse samen voor wil hebben kan je misschien eens denken aan een tandem? Dat lijkt me wel mogelijk, mits pony's ongeveer hetzelfde tempo lopen.

lakizali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:07

dat is idd het systeem zoals ik het bedoel, beide lamoenen zitten op hetzelfde punt vast waardoor de pony's gewoon naast elkaar lopen en er geen gevaar is met het elkaar raken in bochten enz.
qua tuigage gebruik je gewoon twee keer een enkel span tuig.

ik ga binnenkort eens kijken of ik dit technisch voor elkaar ga krijgen, de bereedte is geen probleem, het gaat hier om een kar waar officieel een paard voor staat en dus voldoende breedte heeft (het is een vierwielige kar die heel licht rijdt en daarom door een pony kan worden getrokken).

de pony's lopen momenteel allebei voor een eigen kar en lopen tegelijk (twee rijders) ze hebben dus dezelfde conditie en lopen dan (ongeveer) dezelfde snelheden.

zoals al eerder gezegd, de veiligheid en het welzijn van de dieren staat voorop! we gaan echt niet met gevaarlijke en/of dubieuze constructies rijden. als het niet kan, helaas maar dan niet. kan het wel dan is het mooi meegenomen, ik vindt het zonde om er vooraf al vanuit te gaan dat het niet kan. daarom van de zomer maar eens kijken wat ik zou kunnen bouwen en hoe dat werkt. er kan zonder gevaar in de wei worden getest met het idee, is het niks dan moet ze gewoon enkel span blijven rijden.

bedankt voor de informatie iig, ik laat nog wel horen wat hier verder mee gebeurd.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:21

Ik weet niks van aangespannen rijden maar lees dit met interesse en ga graag naar wedstrijden kijken.
Is een schofthoogte-verschil van 10-15cm waar Lepeltje het over heeft niet heel wat anders dan de 25cm waar TS het over heeft? Dat scheelt nog eens 10cm.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:00

Citaat:
Is een schofthoogte-verschil van 10-15cm waar Lepeltje het over heeft niet heel wat anders dan de 25cm waar TS het over heeft? Dat scheelt nog eens 10cm.

Dat is zo maar ik heb nog een paar prachtig filmpjes waarbij je een pony en een paard ziet, gemend door een zeer ervaren werkelijk geweldige menner (kijk met plezier naar al zijn filmpjes op youtube).
Bijvoorbeeld deze....
http://www.youtube.com/profile?feature= ... eB1vIuOCmU

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:06

lakizali schreef:
dat is idd het systeem zoals ik het bedoel, beide lamoenen zitten op hetzelfde punt vast waardoor de pony's gewoon naast elkaar lopen en er geen gevaar is met het elkaar raken in bochten enz.
qua tuigage gebruik je gewoon twee keer een enkel span tuig.

ik ga binnenkort eens kijken of ik dit technisch voor elkaar ga krijgen, de bereedte is geen probleem, het gaat hier om een kar waar officieel een paard voor staat en dus voldoende breedte heeft (het is een vierwielige kar die heel licht rijdt en daarom door een pony kan worden getrokken).

de pony's lopen momenteel allebei voor een eigen kar en lopen tegelijk (twee rijders) ze hebben dus dezelfde conditie en lopen dan (ongeveer) dezelfde snelheden.

zoals al eerder gezegd, de veiligheid en het welzijn van de dieren staat voorop! we gaan echt niet met gevaarlijke en/of dubieuze constructies rijden. als het niet kan, helaas maar dan niet. kan het wel dan is het mooi meegenomen, ik vindt het zonde om er vooraf al vanuit te gaan dat het niet kan. daarom van de zomer maar eens kijken wat ik zou kunnen bouwen en hoe dat werkt. er kan zonder gevaar in de wei worden getest met het idee, is het niks dan moet ze gewoon enkel span blijven rijden.

bedankt voor de informatie iig, ik laat nog wel horen wat hier verder mee gebeurd.

De paarden die wij wel eens in tweespan hebben lopen in colone inderdaad even hard maar zodra je ze naast elkaar zet is dat mooi voorbij hoor ;) . Ze lopen wel redelijk gelijk maar eigenlijk niet gelijk genoeg om ze naast elkaar te zetten. Bovendien reageerd de een heel werklustig (naar voren) en de ander heel druk (omhoog) wanneer je ze naast elkaar zet. Daardoor kost het heel veel moeite om dit span een beetje netjes te laten lopen en deze zijn ook nog eens even groot.

Ik zou ze eerst een paar keer droog gaan mennen naast elkaar voordat je overweegt om zo'n wagen te bouwen!! Straks is ie er en past het niet en zoals je hier wel merkt de meeste menners lopen niet warm voor zo'n constructie dus dan kom je er ook niet zomaar weer vanaf.

Ik vind dat filmpje trouwens ook niet het beste voorbeeld van veilig en verantwoord mennen. Het is echt niet aan de gemiddelde menner besteed om over brandende hindernissen te rijden namelijk :Y) . Dus ik denk dat haar contructie misschien ook niet voor iedereen het handigst/veiligst is.

EDIT: Het filmpje van van huis uit gaat volgens mij om grotere pony's met een kleiner verschil (of iig een relatief kleiner verschil) in schoftmaat. Bovendien vind ik nu niet zo heel geweldig lopen samen. Zie hier kwa training nog niet echt het nut van in?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:25

Niet alles hoeft per definitie nuttig te zijn of iets met training te maken te hebben (hier betreft het een pony die tuigmak / verkeersmak wordt gemaakt, naast een heel ervaren compleet verkeersmak paard trouwens, dus het heeft wel degelijk nut) je kunt ook dingen voor de lol doen (mits veilig en verantwoord).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:43

Als je een klein beetje doordenkt is wel te snappen waarom de vrouw in het filmpje voor een dergelijke contructie kiest, weinig andere mogelijkheden heeft zij niet om het voor de paardjes ook veilig en comfortabel te houden.

Lijkt me op zich mogelijk maar je zou net zo goed eens met een normale boom kunnen proberen om te zien hoe ze op elkaar reageren en samen in span lopen. Mocht dat super gaan en is de boom niet prettig genoeg dan kun je altijd nog zo'n constructie maken.
Maar wat al gezegd is; zo'n verschil in grootte geeft ook veel verschil in gangen en je geeft zelf al aan dat de een heel druk en voorwaarts is en de ander traag, dat is vaak niet de beste combi om naast elkaar te zetten.
Een dergelijk span kan beter in tandem, dan heb je juist een vlot voorpaard nodig.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:01

VanHuisUit schreef:
Niet alles hoeft per definitie nuttig te zijn of iets met training te maken te hebben (hier betreft het een pony die tuigmak / verkeersmak wordt gemaakt, naast een heel ervaren compleet verkeersmak paard trouwens, dus het heeft wel degelijk nut) je kunt ook dingen voor de lol doen (mits veilig en verantwoord).

Ik weet het doel van de TS eigenlijk niet dus als dat inderdaad gewoon is: beide paarden tegelijk beweging geven / voor de lol dan kan het best. Maar als je wel wilt trainen lijkt het me niet handig. Tuurlijk mag je dingen voor de lol doen, maar als je een wagen moet verbouwen kost het wel extra geld en moeite, lijkt me toch wel slim om het eerst droog (zonder wagen) of gewoon met de langboom te proberen of inderdaad eens kijken naar een tendem.

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:29

Anders misschien tandem? Als dat tenminste wil (qua kar en pony's enz.)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:16

ik snap niet zo goed waarom je nu meteen aan zo'n constructie wilt beginnen,je hebt gezien dat het kan kwa hoogte verschil in het span en dan gewoon met een langeboom.dus waarom toch die constructie.zet ze gewoon in het 2 span met een langeboom en zoek hulp bij het afstellen van het tuig/wagen.en ga lekker mennen zonder rare constructie's(de vrouw in het filmpje is niet gewoon aan het m,ennen,denk dat daarom deze constructie is).