Yffiejj schreef:Beleren is trouwens al gebeurd, hij heeft al regelmatig voor de sleep gestaan, voor de slee en dat soort dingen.. we moesten alleen de wagen nog op maat zetten
Dit is toch de eerste keer voor de wagen? Imo hoort dat dan nog steeds bij het beleren..... slee, sleep en dat soort dingen is toch wat anders, maargoed. En tussen 'beleerd' en 'beleerd' zit ook een verschil.
Een paard wat alleen een paar keer een zadel heeft opgehad noem ik bijv. niet 'zadelmak', maar er zijn er zat die hun paarden op die manier 'zadelmak' verkopen.

Maar een paard kan toch heel goed aan een halster worden vastgehouden? Ik ken iemand die de bak sleept met zijn paard voor de sleep, die begeleid hij ook gewoon aan een halster. Je houd er met hoofdstel echt niet meer aan tegen. En aan de sleep kan je sowieso niet op de sleep gaan zitten, maar voor het paard is het idee hetzelfde.
Duidelijk 
maar het is allemaal goed bedoeld moet je maar denken.
Ik vind gewoon dat het dier opgevoed moet zijn en moet luisteren en dan kan je het echt wel aan een halster laten staan. Wat nu als je bitloos en met een halster ment? Is het dan ook gevaarlijk omdat er geen leidsels aan vast zitten. En altijd maar 2 man met inspannen, ja dan kan ik misschien 1x per week rijden omdat ik afhankelijk ben van anderen.