Fellor schreef:Ging hij ook bij het krukje staan als jij er niet op stond?
Het is natuurlijk wel zo dat dat je je paard kan rijden zonder dat het hem dwars zit of dat hij delen ervan leuk vind, zoals die lekkere galop buiten of het feit dat hij dan eens wat prikkels krijgt, maar het gaat mij erom dat dat allemaal ook kan zonder dat er iemand op zit en dat paarden dus niet direct "van rijden houden".
Opstijgen kan ook betekene: oh we gaan leuk naar buiten. Het feit dat hij een positieve asscoiatie heeft met opstijgen betekent niet perse dat hij liever met iemand op zijn rug naar buiten gaat. Het gaat dus niet om iemand op zijn rug maar om het naar buiten.
Dat is mijn punt. Of een paard echt van rijden houdt; ik denk dus dat ze het liever zonder iemand op hun rug deden, maar dat we het wel zo aangenaam kunnen maken dat ze er geen last van hebben.
Het is maar wat je onder houden van laat vallen.
En dat is dan weer JOUW visie, wat niet hetzelfde is als HET FEIT.
Jij denkt en vermoed er vrolijk een eind op los, maar of dat daadwerkelijk zo is, daar heb je geen idee bij; simpelweg omdat je het niet WEET.
Ik kan alleen maar constateren dat mijn paard het leuk vindt buiten. Als een echte toerist kijkt ze constant om zich heen, ziet dus ook alles (ook wat er niet is). Of ze dat liever zonder mij doet?? Geen idee....
Ik heb een poos een IJslander verzorgt, die vanalles werd toegedicht, behalve dat het een enthausiast paard was. Daar ging ik dan mee wandelen want rijden zou gevaarlijk zijn en nog zowat van die dingen. Op een zeker moment blijft dat beest stil staan. Deed niets meer; wilde niet vooruit, niet achteruit, niets! Daar sta je dan, midden op een leeg industrieterrein....... Ze keek me alleen maar aan en dan naar achteren..... Ik ben er dus maar op gaan zitten en ze vertrok als een pijl uit een boog! Oren erop, kop erop en gaaaaaaaan. En heel netjes op de baas passen, dat die er niet afviel, zo zonder zadel. Dus ja, IK kan bewijzen dat er paarden zijn die rijden leuk vinden. Dat wil niet zeggen dat alle paarden het leuk vinden maar dit specifieke paard dus wel en die trok er ook het nodige voor uit de kast om haar zin te krijgen.