Natural Horsemanshippers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:59

minikatje schreef:
o gosh, ik ben een natural hdinges.
(is diep geschokt)
en ik wilde alleen maar mn pony voorbereiden op het zadelmak maken.
(trillend lipje en traantjes in de ogen)

maar goed, ze heeft wel een kaptoom en een boomloos zadel later.
maar dat ej dan gelijk een stempeltje krijgt zit me niet lekker.

je vergeet de hulpteugels gypsy, en de bandages om het geheel flitsend te maken.

Ohjee; dat gaat echt verkeerd!
Ik kon mijn vorige paard los longeren op 3 ha weiland! |( |(
Gelukkig heb ik hem verkocht............

Maar...... ik zit heel soms wel zonder zadel op mijn paard........
Oh, nee, ze heeft een (te klein!!) bit in en ik draag sporen........

Pfiew stickertje ontlopen............................ (maakt zich haastig uit de voeten)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Natural Horsemanshippers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:07

Haha oei ikke dat was nipt hoor!!!
Ik ben helaas niet meer te redden vrees ik. Nouja mischien toch maar een bit erin hangen dan, hoefijzers eronder, dekens kopen, duur boomzadel aan laten meten (dat na 2 weken niet meer past :') dus dan begint het betalen opnieuw) en eh oja paard "lekker op stal".

Kost een fortuin en is allemaal niet nodig maar mischien raak ik dan van me stickertje af?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:16

Gypsy schreef:
Haha oei ikke dat was nipt hoor!!!
Ik ben helaas niet meer te redden vrees ik. Nouja mischien toch maar een bit erin hangen dan, hoefijzers eronder, dekens kopen, duur boomzadel aan laten meten (dat na 2 weken niet meer past :') dus dan begint het betalen opnieuw) en eh oja paard "lekker op stal".

Kost een fortuin en is allemaal niet nodig maar mischien raak ik dan van me stickertje af?

Ik heb nog een mazzeltje. Ze is natuurlijk wel een echt Sportpaard (althans op paier) :D

Ik vrees dat jij soort van reddeloos verloren }:) Wellicht kan ik je nog komen redden? (en je spook in het echt zien)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:19

Haha ja kom de reddende prins op het witte paard uithangen zou ik zeggen. :')

Modena is een kruising die dus niet bij een stamboek geregistreerd staat, dus ben natuurlijk ook nog gedoemd om voor altijd en eeuwig recreatieruiter te blijven.
Ohhh wat vind ik dat erg. :+

noname4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:40

Citaat:
Ik ben helaas niet meer te redden vrees ik. Nouja mischien toch maar een bit erin hangen dan, hoefijzers eronder, dekens kopen, duur boomzadel aan laten meten (dat na 2 weken niet meer past dus dan begint het betalen opnieuw) en eh oja paard "lekker op stal".

Gypsy; dat stickertje krijgt iemand niet (van mij) op basis van het feit dat ze al dan niet bitloos, boomloos,... rijden maar door de "flauwekul" die sommige mensen met veel plezier uitkramen! Heb hier in het verleden al vaak van die koekjes voerende pensionklanten gehad die er geen flauwbenul van hadden hoe ze ook maar enigzins een goede, betrouwbare leider voor hun paard konden zijn. Door hun geloof in het aanwezig zijn van menselijke emoties bij een paard, waren zij inderdaad bitloos, spoorloos,... maar ook paardenverstandloos bezig!! Vergeet niet dat, op het ogenblik dat wij als mensen beslissen om paarden uit de natuur te halen, ze achter een omheining te plaatsen en erop te gaan rijden alle "Natural" sowieso al verloren is. Alle kudde stallingen, anti-deken campagnes, terug naar de natuur voeders,... zie ik dan ook vaak als (hopeloze) pogingen van mensen die het zo graag voor zichzelf willen goedpraten dat ze dat arme paard achter een omheining hebben geplaatst .... of als een handige commerciële zet van de één of andere NH goeroe,...
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben absoluut tegen het 24u/24u opboxen van paarden, ben ook van mening dat een recrea paard best zonder deken en zonder bit kan, werk mijn paarden allemaal in de round pen, rij voor de fun rond met een touwhalster zonder zadel, leer ze allemaal op NH wijze traileren, ... maar als manegehouder, dressuuramazone en reining fan heb ik een absolute hekel aan het "rozengeur en manenschijn sfeertje" dat er rond "Natural" en sommige Natural Horsemanship persoonlijkheden hangt!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:46

Achjoh ikke en ik ( :+ ) lopen maar wat te dollen. ;)
Moet je niet te serieus opvatten.
Rozengeur en manenschijn? Je moest eens weten hoe het er hier soms aan toe gaat. :=

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:48

Het kan mij geen r**t schelen welk stickertje ze op me plakken }:0 . Mijn paard staat 24/7 in de groep buiten, is pas 2, doe lekker wandelen en grondwerk met hem. Ga later bitloos maar niet boomloos rijden. Zowel in de bak als bosritten en ook nog mennen! Plak die sticker maar ik ben gelukkig met mijn paard! _/-\o_
*\o/*

noname4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:08

Citaat:
Rozengeur en manenschijn? Je moest eens weten hoe het er hier soms aan toe gaat.

Dat is net wat ik bedoel, het is niet omdat je bitloos gaat rijden of omdat je beslist je paard niet te scheren, dat je niet meer over paardenverstand dient te beschikken! En spijtig genoeg zie ik heel vaak mensen zonder enig verstand van paarden naar het 'natural' grijpen denkende dat
a) ze dan niets meer fout kunnen doen
b) hun paard voor eeuwig en altijd gelukkig is (hoe hard ze hun evenwichtig ook aan de teugels houden tijdens het rijden of dergelijke ...)
Ik heb dus niets tegen 'Naturals' die hun verstand gebruiken maar wel tegen het misbruik van het 'Natural' gebeuren om eigen onkunde te verbergen (en zo wordt het door zeer velen spijtig genoeg gebruikt!)
Bovendien kan ik er niet goed tegen dat die onkundige naturals het vaak ook nog eens nodig vinden om bekwame (sport)ruiters af te breken op basis van hun keuze voor een bit, box, deken,...
Zo als ik eerder al zei, eens je een paard uit de natuur haalt en domesticeert, gaat er sowieso al een groot deel van het 'natural' verloren. Dus vind ik het vanuit het standpunt van het paard veel belangrijker dat de eigenaar 'paardenverstand' heeft dan dat ik het belangrijk vind dat deze nu met bit en boom of zonder bit en boom gaat rijden...

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:10

Ben ik helemaal met je eens noname4ever!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:12

noname4ever schreef:
... maar als manegehouder, dressuuramazone en reining fan heb ik een absolute hekel aan het "rozengeur en manenschijn sfeertje" dat er rond "Natural" en sommige Natural Horsemanship persoonlijkheden hangt!!

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je een zwaar leven hebt. Al die negatieve energie; "een hekel hebben aan..."

Wie is er nu slim; jij of die paardengoeroe?
Ik vrees toch dat jij veel harder voor je centjes moet werken dan de meeste goeroes. Je kunt er misschien een hekel aan hebben, die goeroes hebben het simpeler voor elkaar.
Keuzes, dat klopt, maar "een hekel aan....." tja.....

Oh, enne, ik kan helaas niet de reddende prins op het witte paard uithangen....... ze is bruin..........

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:14

Je loopt achter, daar heb ik al lang eens een (sarcastisch, je weet wat dat betekend hoop ik?) stukje over geschreven...

[PP] Weer eens een cursusje, NH voor bokt.nl!

Maar sorry als ik geen grapjes mag maken. :+

Ikke, die van mij is toch wit. :P Kom je gezellig een weekendje zeeland doen ofzo.

Arabesk heeft ooit een hoe word ik een goeroe stuk geschreven. Mischien moet ik toch es wat verzinnen.... Het geld gedeelte staat me wel aan. 8-)

noname4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:27

Ik moet eerlijk toegeven dat die goeroes het heel goed bekeken hebben! Ze hebben in ieder geval een "rijker" leven dan ik, of het ook een beter leven is is maar de vraag.
De hekel is er gekomen nadat ik hier verschillende paarden, zelfs goede sportpaarden door hun "door goeroes verblinde eigenaars" zag afbreken tot op de grond! Om de arme beestjes vervolgens snel snel te verkopen aan een handelaar of andere onkundige omdat "de combinatie niet meer klikte". Natuurlijk kom je dit zelfde verhaal ook tegen buiten de NH en Natural sfeer om. Ik vind het alleen super erg, om zulke siuaties steeds met lede ogen te moeten aanzien. Telkens weer zit ik tegen muren te praten als ik de eigenaars in kwestie vooruit wil helpen. Wat ik zeg kan immers nooit waar zijn, want Pat Parelli of Roberts zegt in dvd 3 hoofdstuk 4 iets anders. Dat Parelli en Roberts, hun niet kennen, hun paard nog nooit hebben gezien,... doet er allemaal niet toe!
Dat blinde vertrouwen in Natural en NH heb ik dus problemen mee en niet met de mensen die het met verstand toepassen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:30

Gypsy schreef:
Je loopt achter, daar heb ik al lang eens een (sarcastisch, je weet wat dat betekend hoop ik?) stukje over geschreven...

[PP] Weer eens een cursusje, NH voor bokt.nl!

Maar sorry als ik geen grapjes mag maken. :+

Ikke, die van mij is toch wit. :P Kom je gezellig een weekendje zeeland doen ofzo.

Arabesk heeft ooit een hoe word ik een goeroe stuk geschreven. Mischien moet ik toch es wat verzinnen.... Het geld gedeelte staat me wel aan. 8-)

Hhhmmm, welk stukje Zeeland stel je voor? Ik zoek eigenlijk nog een goede smoes om die muts van mij in de zee te gooien.
Ze deed het laatst in Egmond heel aardig, maar windkracht 8 met schuim op het strand is nou net niet een ideale omstandigheid om in de branding te spelen.

Dat stuk van Arabesk kwam laatst weer eens langs op de NVVR-mail (ik weet niet of Arabesk het zelf heeft geschreven of dat ze het ook weer ergens vandaan heeft). Het is wel een goed stuk. Mooie handleiding tot goeroeschap :D

Maar toch denk ik dat ik het uiteindelijk beter voor elkaar heb. Goeroes kunnen uiteindelijk van hun zelfgemetselde voetstuk vallen. Ik heb geen voetstuk, dus daar valt niet vanaf te vallen en qua werk is de spanning welliswaar erg hoog, maar spannend is het niet; wel relaxed.

noname4ever schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat die goeroes het heel goed bekeken hebben! Ze hebben in ieder geval een "rijker" leven dan ik, of het ook een beter leven is is maar de vraag.
De hekel is er gekomen nadat ik hier verschillende paarden, zelfs goede sportpaarden door hun "door goeroes verblinde eigenaars" zag afbreken tot op de grond! Om de arme beestjes vervolgens snel snel te verkopen aan een handelaar of andere onkundige omdat "de combinatie niet meer klikte". Natuurlijk kom je dit zelfde verhaal ook tegen buiten de NH en Natural sfeer om. Ik vind het alleen super erg, om zulke siuaties steeds met lede ogen te moeten aanzien. Telkens weer zit ik tegen muren te praten als ik de eigenaars in kwestie vooruit wil helpen. Wat ik zeg kan immers nooit waar zijn, want Pat Parelli of Roberts zegt in dvd 3 hoofdstuk 4 iets anders. Dat Parelli en Roberts, hun niet kennen, hun paard nog nooit hebben gezien,... doet er allemaal niet toe!
Dat blinde vertrouwen in Natural en NH heb ik dus problemen mee en niet met de mensen die het met verstand toepassen!

Ik snap dat punt. Aan de andere kant zie ik in de sport door trainers, prestaties of prijzen verblinde mensen die precies hetzelfde doen. Elke sport!

Moet iedereen helemaal zelf weten, maar kom dan niet bij mij klagen over al die keuringskosten, afgekeurde paarden en pechgevallen! D'r is ondertussen een topic aan gewijd _O- maar ECHT begrijpen doen ze het niet (evenmin dat het belachelijk is om 10.000 euri's neer te tellen voor een paard dat niks te melden heeft!)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:38

maar mag ik nu wel of niet in mijn blote kont bij maanlicht in het bos dansen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:11

minikatje schreef:
maar mag ik nu wel of niet in mijn blote kont bij maanlicht in het bos dansen?

Je gaat je goddelijke gang maar (of ik daar bij wil zijn is een hele andere vraag.......)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:47

Schouwen Duiveland... Er is hier zelfs een paardenhotel waar je dan terecht kunt. Hip he?
Ik ga altijd gewoon naar de kleine strandjes, geen grote golven, wel voetjebaden, klein stukje zwemmen, en uitrazen kunnen ze op een dijk van 4 km ook prima, bovendien ligt die dijk niet vol met badgasten. :)
Durf je wel met me mee als ik zo:
Afbeelding
ga?

Of zal ik toch modena pakken, daar hangt voorlopig op z'n minst nog een sidepull aan. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:00

Gypsy schreef:
Schouwen Duiveland... Er is hier zelfs een paardenhotel waar je dan terecht kunt. Hip he?
Ik ga altijd gewoon naar de kleine strandjes, geen grote golven, wel voetjebaden, klein stukje zwemmen, en uitrazen kunnen ze op een dijk van 4 km ook prima, bovendien ligt die dijk niet vol met badgasten. :)
Durf je wel met me mee als ik zo ga?

Of zal ik toch modena pakken, daar hangt voorlopig op z'n minst nog een sidepull aan. :+

Oh, Schouwen. Daar heb ik geen paardenhotel nodig; daar heb ik mijn prive-adresjes :D
Ik ben wel uitgeraast op het strand. Er liggen op Schouwen enkele km hoefafdrukken van mijn ouwe sok.......

Ik kom dan natuurlijk wel om je spook te zien :D Wil wel weten wat ik je aangesmeerd heb }:)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:46

Hahah oh ja da's waar, grol kwam je ook wel eens toch?
Maar da's nogal een eindje rijden van waar ik sta, namelijk zonnemaire :P
Maken we er een trektochtje van, rondje om het eiland. :D

noname4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:03

Ik heb eindelijk de tijd gevonden het stukje van Gypsy over NH eens te lezen. Prachtig geschreven! En op een toffe manier verwoord :D
Het enige spijtige vind ik; dat ik persoonlijk enkele mensen ken die dit artikel letterlijk nemen en weet niet of ik daarom nu moet huilen of lachen. Onlangs zijn er hier nog pensionklanten komen vertellen dat ze "de lesgever" hadden gevonden, de man in kwestie gaat hen een zit aanleren waardoor ze nooit meer zullen vallen!!!????!!!!????
Er zijn inderdaad in alle takken van de paardensport en op alle niveaus spijtige gevallen van mensen die er geen bal van begrepen hebben, of er alles van begrijpen maar door de dollartekens worden verblind ...
En wat die van hun voetstuk vallende goeroes betreft, iemand toevallig de eer gehad het filmpje te zien van Parelli die probeerd op "zachte wijze" het paard van Whitaker een hoofdstel aan te doen?
Kortom "dierenrijk" en "mensdom"!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:13

Gypsy schreef:
Hahah oh ja da's waar, grol kwam je ook wel eens toch?
Maar da's nogal een eindje rijden van waar ik sta, namelijk zonnemaire :P
Maken we er een trektochtje van, rondje om het eiland. :D

Hhmmm, klinkt interessant :D
Ik heb een aantal jaren op Grol gestaan tijdens de vakantie, maar dat is ruim 10 jaar geleden :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:33

Oh ga er dan maar niet meer heen denk ik. := Zou een te grote schok zijn qua verandering. :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:56

Gypsy schreef:
Oh ga er dan maar niet meer heen denk ik. := Zou een te grote schok zijn qua verandering. :P

Nah, dat valt wel mee :D Ik ben er nadien ook nog wel geweest, maar minder frequent en zonder paard.
Dus ja, van die grote bak en andere veranderingen ben ik wel op de hoogte.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:11

Aah oké, nouja ik weet niet... Afgelopen jaar heeft een stalgenoot van me haar oude paard er (vraag me niet hoe) herkent, ze had het dier verkocht aan een goed baasje maarja de handel in gekomen. Ze heeft het dier er snel weg gehaald, die had daar niet langer moeten blijven of was misgegaan. Dat soort dingen bedoelde ik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:28

Gypsy schreef:
Aah oké, nouja ik weet niet... Afgelopen jaar heeft een stalgenoot van me haar oude paard er (vraag me niet hoe) herkent, ze had het dier verkocht aan een goed baasje maarja de handel in gekomen. Ze heeft het dier er snel weg gehaald, die had daar niet langer moeten blijven of was misgegaan. Dat soort dingen bedoelde ik...

Dat soort dingen is van alle tijden. In de tijd dat ik er kwam was er ook een hoop aan te merken op Grol. En dan had ik ook nog "inside information" omdat ik goed bevriend was geraakt met enkele mensen die daar werkten.

Ik zou er ook niet meer gaan staan. ik heb daar een mooi prive-adresje en daar kan ik eigenlijk altijd wel terecht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:29

noname4ever schreef:
Ik heb eindelijk de tijd gevonden het stukje van Gypsy over NH eens te lezen. Prachtig geschreven! En op een toffe manier verwoord :D
Het enige spijtige vind ik; dat ik persoonlijk enkele mensen ken die dit artikel letterlijk nemen en weet niet of ik daarom nu moet huilen of lachen. Onlangs zijn er hier nog pensionklanten komen vertellen dat ze "de lesgever" hadden gevonden, de man in kwestie gaat hen een zit aanleren waardoor ze nooit meer zullen vallen!!!????!!!!????
Er zijn inderdaad in alle takken van de paardensport en op alle niveaus spijtige gevallen van mensen die er geen bal van begrepen hebben, of er alles van begrijpen maar door de dollartekens worden verblind ...
En wat die van hun voetstuk vallende goeroes betreft, iemand toevallig de eer gehad het filmpje te zien van Parelli die probeerd op "zachte wijze" het paard van Whitaker een hoofdstel aan te doen?
Kortom "dierenrijk" en "mensdom"!!!

Dat stukje staat op Facebook, inclusief een filmpje hoe het uiteindelijke resultaat eruit zag nadat er meer tijd in is geinvesteerd. Is nog een hele discussie geweest op bokt of hij dergelijke dingen in een demonstratie had moeten laten zien of het beste achter gesloten deuren had kunnen houden.
Ik heb ook een stukje gezien waar Parelli bij het evenement RTTH (Road to the horse) bij de eerste pogingen om in het zadel te zitten, van het aan hem toegewezen paard stuiterde. Een paard, dat hij aan het eind van het evenement gekocht heeft, maar dat even terzijde. Ook de wetten van de zwaartekracht zijn op toepassing op Parelli & Co. Ze maken fouten, maar dat maakt dat wat ze onderwijzen beslist niet minder waardevol.