Meest VEILIGE manier van bijzetten met touwtjes bij paniek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:44

Op de site van PaardEnTips staat:

Academische Rijkunst

Longeren van je paard(en) Deel 5.

Als je paard mooi voorwaarts-neerwaarts in een goede lengtebuiging op de cirkel naast je meeloopt, dan kun je proberen je paard wat meer los te laten, zodat hij op een volte rond je komt. De volte kun je dan langzaam vergroten door je paard weg te sturen en zelf in het midden te blijven staan. Dit is het begin van longeren.
Valt je paard naar binnen of naar buiten dan maak je de cirkel weer kleiner. Je laat hem eerst weer netjes in de correcte lengtebuiging rond je stappen,daarna laat je de longe weer vieren. Dit doe je net zo lang, totdat hij wel op eigen benen goed rond loopt. De longe zal dan niet gespannen staan. Je bent nog steeds in stap bezig. Dit alles kan best wel een paar weken duren. De tijd die je aan dit werk besteedt, verdien je later dubbel en dwars terug. Laat je door anderen niet haasten.

Als het paard goed ondertreedt dan zal hij zijn hoofd voorwaarts-neerwaarts laten vallen met de oortjes in de lucht. Er is geen onderhals. Hij ontspant. Zijn hele lijf is gelijkmatig gebogen tot en met zijn staart. Geef je paard de ruimte aan zijn hoofd. Nageven!
Door het paard zo te leren, zal het vertrouwen krijgen in zijn begeleider ( ruiter ). Hij leert in balans te lopen, zijn rug en hals te ontspannen, zijn buikspieren aan te spannen en zijn spieren aan de zijkant lang te maken dan wel aan te spannen afhankelijk van de buiging naar links of rechts.

Doordat je paard, als hij de correcte lengtebuiging heeft, zijn binnenachterbeen onder de massa plaatst en het dus belast, traint het paard zijn achterbeenspieren en wordt hij steeds sterker. Hij leert zijn gewicht op de achterbenen te dragen. Dit dragen, samen met even sterk getrainde achterbenen, maken het paard recht. Alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen! De verkeerde stuwkracht van het paard verdwijnt ,de achterbenen gaan dragen,de rug wordt soepel en daardoor kun je gemakkelijker zitten.

Het paard kan alleen ontspannen als hij losgelaten wordt aan zijn hoofd. Ontspanning begint in de mond en gaat van daar verder naar achteren tot de laatste staartwervel. Pas als de rug ontspannen is kan het paard zijn achterbenen onder zijn lichaam zetten. De leidende hand van de ruiter moet dus losjes en soepel met het paard mee gaan. Veel nageven!

Voor het paard is het gemakkelijker om deze dingen te leren zonder ruiter op zijn rug. Als je later op zijn rug gaat zitten dan begrijpt hij al wat je bedoelt. Hij moet dan wel weer zijn balans onder de ruiter zien te vinden, maar hoeft minder tegelijk te leren.

Gaat het echt goed in stap, probeer het longe werk dan in draf. Eerst meelopen in draf en dan weer loslaten. Lukt het niet meteen, dan terug naar stap,paard weer correct laten stappen en weer proberen in draf. Zorg in de draf ook voor een correcte lengtebuiging, door buiging te vragen met de longe en onmiddellijk na te geven als hij nageeft. Gebruik je stem, zodat hij ook je stemcommando’s leert kennen. Je stem laag laten klinken voor een langzamer tempo en je stem hoger en pittiger voor een sneller tempo. Beloon hem uitbundig als het eventjes goed gaat. Een enkel pasje goed is een beloning waard. Door beloning leert je paard.

Neem je tijd. Werk in het begin niet te lang achter elkaar. Het is heel vermoeiend voor het paard. Zowel fysiek als psychisch.

Van nature is een paard bereid om mee te werken. Hij moet wel in de kudde. Bedenk dus wanneer iets niet lukt……. zou het kunnen zijn dat je hem niet de informatie geeft die je denkt dat je hem geeft? Of begrijpt hij je gewoon niet. Ben je wel duidelijk voor je paard? Word niet boos, maar begin opnieuw. Denk na over je hulpen. Het heeft geen zin om de hulp harder te geven. Als je chinees moet leren en je begrijpt niet wat een chinees tegen je zegt, dan heeft het ook geen zin om hetzelfde te schreeuwen. Hij kan het beter op een andere manier proberen.

Op deze manier werken is niet alleen voor een jong en onervaren paard . Problemen bij een ouder paard kun je ook op deze manier corrigeren.

Je zult opmerken, dat in het begin linksom anders gaat dan rechtsom. Heb je een rechts gebogen paard, dan buigt hij gemakkelijker rechtsom dan linksom. Door te trainen verandert dat geleidelijk . Je paard wordt steeds rechter. Een rechtgericht paard is een paard dat de oefeningen links-en rechtsom op dezelfde manier uitvoert.

Allemaal makkelijk gezegd en geschreven, vind ik. Het kost wel een heleboel tijd en training voordat je het voor elkaar hebt. Maar de weg die je moet gaan om een recht gericht paard te krijgen, is heel erg de moeite waard. Probeer het. Misschien gaat het fout. Denk dan na en probeer het nog eens. Ik vind het heel erg leuk en interessant om met dit handwerk bezig te zijn. Het is geweldig om te zien hoe het paard steeds beter en sterker wordt.

Er kruipt heel veel tijd in dit handwerk op de grond. Maar zoals iemand zei: “Wat geeft het. Als mijn paard alles meteen al kan, wat moet ik dan nog met hem doen”.

Heel veel succes.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:44

kun je niet gewoon 2 touwtjes pakken, aan allebei een paniekhaak bevestigen en die dan van de zijkant van de singel naar het hoofd toe vastzetten? mocht er iets gebeuren kun je zeg met een haal lostrekken en voor de rest is het hetzelfde idee als een bijzet. desnoods gebruik je halstertouwen met paniekhaken. Al rekken die natuurlijk niet mee dus kun je die beter niet te strak doen.

zelf ben ik meer van mening dat het echt niet erg is als je paard 10 minuten met zijn hoofd loopt te slingeren, maar om dat advies vraag je niet ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:45

als je via de bitring doe dus niet er aan vast kan hij idd gewoon varieren in halshouding. alleen niet hoe lang hij word :)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:47

@Marjan: een touwtje zet wél vast
want je kan niet rechtrichten als je er een touwtje aan vastbindt
paard loopt dan scheef met als gevolg peesblessure aan 1 been
ipv dan leuk gelongeerd te hebben help je hem onwetend naar de vernieling
daarom hebben zoveel paarden peesblessures en andere ongemakken

@themuisje: het gaat niet om de halslengte, het gaat om de halsBUIGING en het rechtgerichte lijf

nogmaals een paard wat niet rechtgericht is kan nooit maar dan ook nooit nageeflijk zijn

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:49

Ilse_123 schreef:
kun je niet gewoon 2 touwtjes pakken, aan allebei een paniekhaak bevestigen en die dan van de zijkant van de singel naar het hoofd toe vastzetten? mocht er iets gebeuren kun je zeg met een haal lostrekken en voor de rest is het hetzelfde idee als een bijzet. desnoods gebruik je halstertouwen met paniekhaken. Al rekken die natuurlijk niet mee dus kun je die beter niet te strak doen.

zelf ben ik meer van mening dat het echt niet erg is als je paard 10 minuten met zijn hoofd loopt te slingeren, maar om dat advies vraag je niet ;)

in die 10 minuten train je je paard naar een blessure
elke dag 10 minuten en na ongeveer 2 maanden is ie stokkreupel
want je gaat er ook nog eens op als ie krom is

996981

Re: Meest VEILIGE manier van bijzetten met touwtjes bij paniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:52

god wat ben jij lekker meedenkend...
alleen maar roepen dat het slecht is en niet met een andere oplossing komen. wanneer je dit goed doet hoeftr het hoogstens 2 weken. dan snappen ze dat de touwtjes niet meegeven ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:52

Dat kan maar mijn paard (die ik nu heb) wil wel recht maar niet inbuigen.. daarnaast is het denk ik nooit helemaal goed ;) Ik denk dat je zelf moet weten hoe en wat je doet, overdaad schaad en een hulpmiddel kan in mijn ogen ook goed doen. Longeer normaal gesproken 1 keer per week. Nu om de dag omdat ik geen goed passend zadel heb. Ik begin altijd zonder touwtje en bouw de spanning/inbuiging op met een totaal van 20/30 min per keer..

Daarnaast wil TS weten hoe ze het beste met een touwtje kan longeren en niet of het wel of niet goed is voor een paard. Dat is weer een andere discussie..

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:58

Wij longeerden jonge pony ook met touwtjes en an het touwtje tussen de benen door, naar het bit en dan zo laag mogelijk vast met een makkelijk los te maken knoop. Maar bij strakker zetten raakte de pony in paniek en kwam overeind. We kregen de tip het touwtje juist zo hoog mogelijk vast te zetten zodat hij meer vrijheid heeft zijn hoofd te bewegen.

Het gaat nu heel erg goed en de pony wordt per week beter
( we doen dit 2x per week)

De clips of haakjes zou ik persoonlijk nooit gebruiken, als het paar in paniek is en er staat spanning op krijg je ze nooit los! Een goede knoop is in 1 ruk los!

We hebben ook de longeerhilfe geprobeerd, maar ik ben er niet weg van, het schuurt onder de oksels en onze pony ontspant er maar moelijk mee, maar ALS hij dat uiteindelijk gaat doen dan loopt hij wel erg lekker, misschien een idee?????

Met longeerhulp
Afbeelding

Hij kropt zich meer op, dan dat hij laag en over de rug loopt, van de touwtjes heb ik helaas geen foto

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:34

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:35

themuisje schreef:
alleen maar roepen dat het slecht is en niet met een andere oplossing komen. wanneer je dit goed doet hoeftr het hoogstens 2 weken. dan snappen ze dat de touwtjes niet meegeven ;)

ik denk heeeel erg goed mee

er wordt gevraagd naar de meest veilige manier
en dat is imo zonder touwtjes

trouwens als je goed zou lezen zou je gelezen hebben dat ik wel met een andere oplossing kom

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:11

MarjanB, erg bedankt voor je bijdrage met foto's.
De eerste foto met de klipjes is een attribuut wat ik niet aan het paard wil hebben. Bij paniek is er geen enkele mogelijkheid om snel vrijheid te bieden aan het paard. Het kan niet "losschieten" als er nood is. Zijn er andere opties dan deze haak?
De tweede foto met de donkerbruine ziet er erg vriendelijk uit. Ik kan op de foto niet goed zien wat de dikke riem/koord/touw? (wat is het?) voor functie heeft en een touw midden in de hals, zoals op deze foto te zien is als dun touw is uit den boze. Dit kan gaan snijden zodra je paard fratsen uithaalt. Ik wil geen touwen op het paard die contact kunnen maken met de huid en zie het liever geleidt door een singel en bit in plaats van op of in de huid.
Op je leuke filmpje ziet het er heel fijn uit. :j Het heeft ook functie in mijn ogen. Maar deze merrie zal een hoog risico lopen om tijdens stuiterfratsen midden in de koorden te stappen die aan de onderkant van de singel bevestigd zitten. De gevolgen wil ik niet weten, die heb ik al een keer zien gebeuren bij een man die zijn paard op deze wijze longeerde. Het zal vast bij de meesten goed gaan maar ik zeg: Better save then sorry en al helemaal bij deze merrie. ;-)

_ Kajo_ heel erg bedankt voor je post en vooral ook je bijgevoegde foto. DIT is de wijze zoals onze instructie het bedoeld. Dit is ook de wijze waarop het (ongeveer) zal gaan gebeuren. Helaas kan ik uit je toelichting niet lezen wat je precies bedoeld met de touwtjes hoe die VEILIG vast/bij te zetten, zonder dat de losse uiteinden door de benen heen KUNNEN slingeren zodra ze los zouden "moeten" bij paniek.
Kan je daar iets over vertellen/laten zien?

mylene32 schreef:
Met touwtjes is nooit goed, want dan zet je iets vast.

Mylene32, dit is een reden geweest waarom wij in 23 jaar NOOIT met touwtjes durfden te werken.... Als er iemand is die mij hiermee gerust kan stellen met goede onderbouwing dan zou dat geweldig zijn. Het ziet er allemaal goed uit. Andere paarden lopen er ook geweldig mee, ik zou het bij andere paarden ook wel willen en kunnen toepassen MAAR: het is nou juist DEZE MERRIE die vliegensvlug is en een karakter heeft.
(lost dingen op door op de achterbenen te staan, heeft in verleden met regelmaat op de grond gelegen van verzet, heeft als jong paard geen respect gehad voor een bakomheining (netjes gezegd) en was erg onnozel, schrikkerig en vliegensvlug. Nog niet eens op een gemene manier.

Ilse_123 schreef:

Dankjewel voor je tip Ilse. Wij hebben ook deze gedachte gehad en het idee lijkt mij ook het fijnst omdat er paniekhaken aan zitten. Maar een halstertouw met paniekhaken is best lomp aan een bit. Het kan klapperen etc.

themuisje schreef:

Mijn meest ideale plaatje Themuisje!!! Hopelijk maar voor tijdelijk gebruik!! Misschien stom om te zeggen maar wij zijn anti-hulpteugel hier thuis. Ook nooit nodig geweest.
We hebben het ook al lang uitgesteld maar de instructie heeft wel gelijjk. Het wordt chronisch, dat druk zijn met haar hoofd. Ze wordt er ook sterker in en zou in de toekomst een "teugel-confrontatie" kunne opzoeken, aldus onze instructie. Daarin geef ik haar wel gelijk.
De druppel was dat de merrie afgelopen donderdag even vliegensvlug (wel abnormaal) een vlieg bij haar hoofd wegwilde tijdens los teugeltje instappen en dan heb je de TWEE TEUGELS AAN DE LINKERHAND VAN DE HALS HANGEN..... Kreeg de teugel tegen haar reachter oor, ontweek daarvoor en voor je het in de gaten hebt kunnen teugels er zo bijhangen. Ze is zo vliegensvlug, lenig en rillerig. Als je zoiets ziet gebeuren kan je niet plaatsen HOE zoiets kan gebeuren, echt niet, zo snel gaat het. Ik heb het ook nog nooit eerder gezien.

Fidele wat een leuke pony. In het stuk wat jij beschrijft, willen wij doorborduren voor onze merrie omdat het vergelijkbaar is.
De longeerhulp gaat niet gebeuren bij deze merrie. Losse touwen over de huid.....

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:14

Reflector schreef:
Barvrouwke, het is inderdaad niet de bedoeling dat er touwtjes tussen de voorbenen komen. Het is ook niet de bedoeling om de touwtjes hoog in te stellen in de longeersingel want dan worden ze gedwongen opgericht te lopen.
Het is puur om te voorkomen dat deze merrie niet "verder" met haar hoofd omhoog kan in de eerste 10 minuten. Ze zal in alle vrijheid met haar hoofd kunnen bewegen maar het "spelen" met haar hoofd door het neusbeen horizontaal te gooien moet afgeleerd worden. Dus dat haar hoofd niet verder omhoog gedaan kan worden dan maximaal "10 over half 8" (volg je het nog?) :D Naar beneden moet ze wel alle vrijheid mogen hebben.

Dat snap ik, maar de enige manier om een paard bij te zetten zonder hem vast te zetten is denk ik toch
een dubbele longe. Als een paard in paniek raakt doordat hij wordt vastgezet ben je echt niet snel
genoeg om die touwtjes los te maken en het weer voorwaarts op te lossen. Bij een dubbele longe kun je
simpelweg de druk van de lijnen halen door ze te laten vieren en het voorwaarts oplossen.
De opzet van het hoog beginnen is enkel om haar aan de lijnen te laten wennen, omdat die opeens
vanaf de longeersingel naar jou gaan ipv vanaf het hoofd.
Je kan ook op deze manier beginnen:
Afbeelding

Vraag eens aan jou instructie waarom ze die dubbele longe niet ziet zitten. Misschien heeft
ze een goede reden. Of misschien is ze er niet (genoeg) mee bekend?

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:21

Barvrouwke, bedankt voor je toelichting alleen is het niet relevant op mijn vraag.
De vraag is bekend en heb ik helder toegelicht.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:31

@reflector: daar ben ik het niet met je eens

je vraag is om VEILIG te longeren en daar geeft zij imo antwoord op

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 12:39

Mylene32. Het is geen antwoord op MIJN vraag die gesteld wordt in de openingspost.

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:11

Het is wel een antwoord, maar dan een verbeterde aanvulling! Ik heb ervaring met touwtjes dat de schouder van mijn paard aan de buitenzijde openlag van het schuren. (de touwtjes gingen niet tussen zijn voorbenen door maar naar de zijkant) Jij hebt het over bijzetten om het schudden af te leren, als je dat met touwtjes doet gaat het schuren! Dus niet veilig! Wij dragen een veilige oplossing! Een dubbele longe is ervoor bedacht om op een veilige manier de hofodhouding te controleren maar ook te kunnen rechtrichten. En naar mijn idee is rechtrichting minstens zo belangrijk om het schudden af te leren want dan moeten ze in balans lopen. Een paard in balans schud minder omdat het zich op de juiste manier symmetrisch loswerkt! Het aandragen van de dubbele longe is dus met de gedachte om je te helpen! Blijkbaar is dit niet gewenst dus laat ik het hierbij! Succes ermee!

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 13:31

Urban_Hero, ook jouw post is niet relevant en geen antwoord op de vraag.
De vraag die gesteld is gaat over het veilig bijzetten van touwtjes en NIET het gebruik van andere hulpstukken. Je dwaalt compleet af door andere hulpteugels te benoemen waarvan ik géén gebruik ga maken.
Het schijnt nogal moeilijk te zijn voor andere mensen om niet te respecteren wat een eigenaar van een paard zelf wil gebruiken.
Desondanks doe ik nogmaals vriendelijk het verzoek niet te reageren om offtopic of oneliner-pogingen te posten over een totaal andere onderwerp dan wat hier gevraagd wordt door mij.

Ik zal er niets mee doen, ga er ook niet op antwoorden omdat het geen toegevoegde waarde heeft op mijn vraag en toelichting over het paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:45

Bij de welkoop enz kan je wel touw kopen, ik heb ong een halve cm dik touw, denk dat je gewoon even bij de winkels moet gaan kijken en dan gewoon proberen... Knipjes hebben ze vaak ook in alle soorten en maten :) Heb wel eens een paard met een pessoa tuig helemaal in de knoop gehad die deed zo enorm raar dus snap dat dat geen optie is als je paard zo snel is.. Heb je een longeerbak? Misschien wel handig om de eerste keer het paard niet vast aan t touw te doen zodat je em alleen maar naar voren hoeft te houden?

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 18:05

MarjanB schreef:
Heb je een longeerbak? Misschien wel handig om de eerste keer het paard niet vast aan t touw te doen zodat je em alleen maar naar voren hoeft te houden?

Wat bedoel je hiermee, MarjanB?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:42

Nou dat je em niet aan de longeerlijn vast doet maar los in de bak zodat je alleen maar bezig hoeft te zijn met voorwaarts te houden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:43

als hij dan paniekeert heb je helemaal niet in handen... lijkt me niet erg fijn. kun je hem op geen enkele manier tot rust roepen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:38

Zo ontzettend jammer dat de meesten niet gewoon antwoord op een vraag kunnen geven maar meteen hun eigen werkwijze en mening koste wat kost willen propaganderen.

Reflector schreef:
_ Kajo_ heel erg bedankt voor je post en vooral ook je bijgevoegde foto. DIT is de wijze zoals onze instructie het bedoeld. Dit is ook de wijze waarop het (ongeveer) zal gaan gebeuren. Helaas kan ik uit je toelichting niet lezen wat je precies bedoeld met de touwtjes hoe die VEILIG vast/bij te zetten, zonder dat de losse uiteinden door de benen heen KUNNEN slingeren zodra ze los zouden "moeten" bij paniek.
Kan je daar iets over vertellen/laten zien?

Bij een gemmideld paard is een touwtje van 6,5 meter lang genoeg om ruim te kunnen bijzetten. Wanneer je het paard wat korter bijzet dan hou je niet zoveel touw over dat het tussen de benen kan slingeren. Je zet het touwtje aan de ring of de singel vast met een standaard paardenknoop. Als het goed is kan het paard deze niet lostrekken maar jij kan in geval van nood deze wel meteen loskrijgen.

Als er iemand is die weet hoe je een paard (met touwtjes) longeren moet dan is het Lammert Haanstra wel. Hij heeft een heel duidelijk boek hierover geschreven en op Youtube zijn er wel filmpjes te vinden van zijn longeercursussen, misschien kun je daar wat meer informatie vandaan halen.

Succes