voltige: wel of geen cap?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:03

Kelly0708 schreef:
nee,maar een normaal voltigepaard zal je er ook niet snel met opzet vanaf gooien!bij turnen kan ook een ring los schieten of wat dan ook.heb zelf ook wedstrijd gedaan in voltige en het is gewoon echt niet te doen met cap!!

Een paard hoeft niks met opzet te doen wil je er vanaf vallen, zoals er al gezegd werd: ieder paard kan struikelen! En struikelt ie net verkeerd, dan val je (of je valt samen)..

Myrna_Kyra

Re: voltige: wel of geen cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:04

en je hebt ook altijd nog de glijertjes, dat je net naast het handvat grijpt en zo van het paard af tuimelt!

Gewoon doen dus!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:26

tja,als je zo gaat denken kun je ook niet zonder cap op straat lopen.stel je struikelt......

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:43

ik heb nmog nooit voltige met een cap gezien. Bij voltige beweeg je veel meer, met je hoofd opzij en naar beneden. een cap gaat daarbij schuiven. Ik vind het echt onzinnig een cap te dragen bij voltige, dus als je je daar als moeder niet lekker bij voelt laat je kind dat niet meedoen.
Voetballer dragen ook geen helm, terwijl die een veeeel groter risico hebben op hersenschade dan ruiters. (denk aan kopballen) bij intensieve sport waarbij je veel beweegt met je lijf (bij gewoon rijden zit je zo stil mogelijk) is het simpelweg niet mogelijk een helm te dragen.
Overal zitten risico's aan in het leven, en ik ben denk ik zo'n 100 keer gevallen met voltige, gebroken arm, arm uit de kom, pezen gescheurd, gewrichten verdraaid. Maar niet 1 maal heb ik mijn hoofd gestoten.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:46

heheh appelqueen.eindelijk iemand die mijn standpunt ook snapt.ik heb +/_ 10 jaar voltige gedaan en nog nooit iets ergs gehad!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:25

Kelly0708 schreef:
tja,als je zo gaat denken kun je ook niet zonder cap op straat lopen.stel je struikelt......

Ja, want gelukkig val je op straat net zo hard als dat je van een paard valt.. :+ tegen een bakrand ofzo..

Anyway, het gaat hier om jonge kinderen hoor.. Dan zit ie echt nog niet in de weg als je net begint.

en als de cap zo in de weg zou zitten, waarom hebben politieruiters dan wel een cap op bij voltige oefeningen, die ze krijgen aan t begin van de opleiding? :)

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:25

met voltige loopt het paard niet langs de bakrand!!!!!tenzij je een slechte longeur hebt.
ik stop hier de discussie,want dit heeft toch geen zin!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:26

Kelly, in een discussie moeten beide partijen open staan voor elkaar, als jij dat niet doet wordt het inderdaad een eenzijdige discussie

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:33

Bij voltige kan je van een paard vallen, dan kan je sneller gewond raken
dan als je valt op de straat! :)

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:06

ik sta er zeker open voor.maar ik ben gewoon van mening dat het niet werkt.ik denk dat je je met een cap op eerder bezeert gewoon op het paard!de kans dat je valt met voltige is in mijn ogen gewoon heel klein.

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:09

Kelly,
jij viel er misschien niet vaak af,
maar toen jij net begon ben jij er ook vaak vanaf gevallen lijkt mij
denk je dat die kinderen meteen super goed voltige kunnen rijden?
En al val je maar 1x, je kan wel meteen een hersenschudding krijgen bv.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:20

Veel verschillende standpunten, merk ik wel.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:40

nee,toen ik pas begon ben ik er ook niet veel van af gevallen.
in het begin loopt er als het goed is hulp naast en doe je alle oefeningen in stap!
als het goed is word de training aan gepast naar het kunnen van het kind.
je kunt niet elk kind heltzelfde laten doen!!
ik heb zelf ook les in voltige gegeven en turnles.
ik had meer mensen die eens vielen met turnen dan met voltige.
bij ons is er met voltige nooit!!!! iets ergs gebeurd.
terwijl ik zeker weet dat als ik koprollen of handstanden met een cap gemaakt had,dat dat niet altijd even goed was gegaan!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:47

Kelly0708 schreef:
met voltige loopt het paard niet langs de bakrand!!!!!tenzij je een slechte longeur hebt.
ik stop hier de discussie,want dit heeft toch geen zin!

Er staat toch 'ofzo', je hoeft niet persé tegen een bakrand te vallen, om verkeerd te vallen hoor..
Maar blijkbaar heeft een discussie met jou geen zin.. Als je al gelijk zo reageert.
Ik ben op straat nog nooit zo hard gevallen als van een paard hoor..

En alsof kinderen die net beginnen gelijk een handstand of koprol moeten doen.. :+

Dat jij niet bent gevallen, wil niet zeggen dat niemand valt tijdens voltige.

En op mijn andere vraag wordt ook niet geantwoord ;)
Waaruit blijkt dat het zeker wel mogelijk is. Vooral de 'basis' oefeningen (en daar gaat het hier ook over, aangezien het over een kind gaat die dan net met voltige begint).

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:49

DeadxStar schreef:
Ja, want gelukkig val je op straat net zo hard als dat je van een paard valt.. :+ tegen een bakrand ofzo..

[/size]

je komt nieteens in de buurt bij de bakrand! je valt in het zand!
Ik denk persoonlijk dat fietsen ( op straat) veel gevaarlijker is, en de meeste kinderen hebben op de fiets geen cap of, of met rolschaatsen ofzo

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:52

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:58

AppelQueen schreef:
DeadxStar schreef:

[/size]

je komt nieteens in de buurt bij de bakrand! je valt in het zand!
Ik denk persoonlijk dat fietsen ( op straat) veel gevaarlijker is, en de meeste kinderen hebben op de fiets geen cap of, of met rolschaatsen ofzo

Ja, misschien even mn laatste post lezen voordat je reageert :Y)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:10

Hier was een tijdje geleden al een topic over geweest. Precies hetzelfde.

Voltige met cap is onpraktisch en ook niet veilig. Het gaat gewoon allemaal makkelijker zonder cap.
Vrije zit ofzo dat maakt geen verschil. Maar zelfs met de vlag voel ik al verschil. Dit is een oefening die je al vroeg krijgt. Als je iemand op je nek moet met cap op gaat dat echt niet lukken.
En ja ik heb gevoltigeerd met een zonder cap. Met cap lukte de opsprong al niet eens bij mij.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:44

ja,een discussie met mij heeft geen zin!!!!
ik sta gewoon heel sterk achter mijn standpunt!!
omdat ik van mening ben dat voltige met cap vele malen gevaarlijker is als zonder cap!!!
als je goed begeleid word met voltige zul je echt niet heel vaak vallen.
en dat je met een levend dier bezig bent,klopt!
maar dan moet je ook een cap op als je met hem aan de hand gaat stappen of wat dan ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:47

Kelly0708 schreef:
!
maar dan moet je ook een cap op als je met hem aan de hand gaat stappen of wat dan ook.

Is in engeland heel normaal, zodra je met een paard aan de gang gaat zet je een cap op.
Ik blijf het dubbel vinden. Cap tijdens voltige onpraktisch? Ja, absoluut, gevaarlijk? Neuh, daar geloof ik niet zo in. Keerzijde is wel dat als een moeder wil dat haat kids een cap op zetten, de instructrice hiernaar heeft te luisteren IMO

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:50

Voltige is zonder cap. Zlef heb ik voltige gedaan en mijn dochter ook als 5-jarige. Er was wel een kindje bij die wel een cap op had, het werd niet verboden. Maar als je er echt verder in wil gaan wordt met cap een beetje lastig. Doe waar je je het lekkerst bij voelt.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:51

stef schreef:
Kelly0708 schreef:
!

Is in engeland heel normaal, zodra je met een paard aan de gang gaat zet je een cap op.
Ik blijf het dubbel vinden. Cap tijdens voltige onpraktisch? Ja, absoluut, gevaarlijk? Neuh, daar geloof ik niet zo in. Keerzijde is wel dat als een moeder wil dat haat kids een cap op zetten, de instructrice hiernaar heeft te luisteren IMO

Nee, dat vind ik niet! ik zou zeggen cap OF voltige.
Als manege maak je de regels, en overleg is mogelijk. Maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij de instructrice, dus ook de eindbeslissing.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:04

Als bezorgde moeder zou ik ook zeggen, cap op.
Mijn dochter rijdt gewoon pony, dus geen voltige, maar reed een keer een wedstrijd, pony schiet de hoek door,
al bokkend hoofd tussen de benen, en bam daar lag ze, helemaal dubbel geklapt, met haar hoofd tegen de grond.
Afijn erg benauwd, dus naar de dokterspost.
2 week later pakt ze haar cap, is de klep dwars door midden geknapt door de val. (hadden we toen in de stress even niet meer naar gekeken)
Dus ik gelijk, kijk daarom moet je nu een cap op.
Elk paard kan zoiets een keer doen, al zitten ze dan aan de longeerlijn.
Misschien als ze meer gevorderd zijn, dan zonder.
Zal best lastig zijn met cap, dat geloof ik graag, maar veiligheid voor alles, lijkt mij

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:08

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:10

tja,ieder heeft dus zijn eigen mening.als je echt voor veiligheid wilt gaan,moet je je kind niet op voltige laten gaan.