[AR] [LO] Foto van longeren met dubbele longeerlijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:00

Beetje laat, aangezien ik het nu pas lees, maar toch nog even een reactie van mij Haha!

Dit was de eerste keer dat ik Pinky zo longeerde. Dus niet de eerste keer dat ik Pinky met BIJZET longeerde.
Ik leerde deze manier van (ppff was het sjuimpje? vast nog wel ergens op bokt te vinden, be my guest en zoek het op).
Ik deed nl eerst de lijnen vastklikken aan het bit. Daarna kreeg ik de tip het zo te doen en toen ben ik dat gaan proberen.
Pinky wordt overigens apsolute niet in de krul getrokken. Zo loopt hij zelf graag. Ook voor de kar, onder het zadel, aan dubbele longe, noem maar op. Ik dwing hem dus apsolute niet. Zie die lijnen los hangen, hij kan doen wat hij wil...
Dit is ook geen trainingsschema oid. Dit was een keer een test. Pinky en ik hebben een hekel aan longeren, dus we doen het amper.
Ik denk dat hij in totaal 3 keer zo gelongeerd is in 4.5 jaar tijd Knipoog
Er werd gevraagd om een foto, dus tsja dan geef je die.
Ik ga het topic toch ff opzoeken....
[ITP] Pinky op de manier van Sjuimpje gelongeerd Lachen
aste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:31

mag ik comentaar geven Haha! als afgestudeerde paardenhoudster Knipoog met een 8 voor longeren op haar diploma Tong uitsteken

Op school hebben wij op alle mogelijke manieren leren longeren.. deze ook.. maar de longeerlijnen moeten over de rug van het paard heen gaan , niet achter de kont langs.
Veder ziet het er redelijk netjes uit op het fijt na dat ie te erg vast staat... maar dat kan komen doordat hij nog niet ondpannen was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:53

Kun je ook uitleggen waarom die lijn over de rug moet lopen? Ik ben in verschillende werken over klassieke dressuur namelijk beide methodes tegen gekomen, zowel over de rug langs als achter de achterhand. Over de rug heen is dus geen noodzaak en heeft als nadeel dat je longeersingel hier duidelijk om moet zijn aangepast omdat de lijnen er anders over kunnen stroppen (al die ringetjes). Als de lijnen al over de rug werden genomen dan gebeurde dat voornamelijk als er op de manier van het Cadre Noir gelongeerd werd (met dubbele rollers aan beide kanten van de longeersingel die de teugels geleiden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:05

xyzutu2 schreef:
Kun je ook uitleggen waarom die lijn over de rug moet lopen? Ik ben in verschillende werken over klassieke dressuur namelijk beide methodes tegen gekomen, zowel over de rug langs als achter de achterhand. Over de rug heen is dus geen noodzaak en heeft als nadeel dat je longeersingel hier duidelijk om moet zijn aangepast omdat de lijnen er anders over kunnen stroppen (al die ringetjes). Als de lijnen al over de rug werden genomen dan gebeurde dat voornamelijk als er op de manier van het Cadre Noir gelongeerd werd (met dubbele rollers aan beide kanten van de longeersingel die de teugels geleiden).

zal het proberen op te schrijven.. in practijk is zoiets makkelijker,,,,

Zoals wij het leerde op school , hadden we ook geen normale longeersingels maar "men" singels dus singels met oogen boven op zodat de lijnen goed doorglijden. Dat ze niet zoals op de foto van pinky zo strak komen te zitten dat je paard te erg in de krul "vastzit" ..
De teugels liepen over de rug om zo de bewegingen van het paard "vrij" te laten.. de achterhand word dus niet extra "aangetikt" door de lijn. Waardoor het paard in paniek kan raken of geiriteerd kan worden waardoor hij gaat slaan naar de lijn. Mocht hij gaan slaan naar de lijn die achter de kont door loopt is er grote kans dat hij zijn eigen lijn pakt met een achter been en zo zijn eigen mond opentrekt als de lijn aan zijn been vast komt te zitten en hij in paniek raakt.
Ook heb je de kans het paard te laag te trekken ( wat weerverkeerde stelling zou kunnen geven) door dat de lijn omlaag naar je had gaat en niet omhoog zoals het zou zijn als hij over de rug hangt.
Veder was er nog een reden , maar t is al weer 2 jaar geleden dat ik mijn opleiding heb afgerond dus daar moet ik even over na denken Knipoog

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:37

Debo schreef
Citaat:
De teugels liepen over de rug om zo de bewegingen van het paard "vrij" te laten.. de achterhand word dus niet extra "aangetikt" door de lijn. Waardoor het paard in paniek kan raken of geiriteerd kan worden waardoor hij gaat slaan naar de lijn. Mocht hij gaan slaan naar de lijn die achter de kont door loopt is er grote kans dat hij zijn eigen lijn pakt met een achter been en zo zijn eigen mond opentrekt als de lijn aan zijn been vast komt te zitten en hij in paniek raakt.

Wij laten de lijnen altijd over de rug lopen bij een paard dat voor de eerste keer aan de dubbele longe gaat en warvan we weten dat het niet bekend is met iets dat achter de achterhand langsgaat.
Op een gegeven moment komt de lijn bij bijvoorbeeld het van hand veranderen toch achter de achterhand en dan reageert het ene paard wel en het andere paard totaal niet op die lijn. En meestal zijn de paarden die reageren er ook binnen vijf minuten aan gewend.

De lijn kan alleen maar onder het been doorgaan als het paard bokt en jij de lijn te laag hebt. Als je zorgt dat de lijn te allen tijde boven de sprong blijft kan er niets gebeuren. Dus ook bij een bokkend paard de lijn hoog en vooral contact houden (het is immers je buitenteugel!)