Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tine10 schreef:Ik longeer hem al met dubbele longe, doe eigenlijk nooit anders dan dubbel. Hij luistert heel goed naar alle commando's. In het begin vindt hij stilstaan nog erg moeilijk, maar als we een poosje gewerkt hebben gaat dat ook heel goed. Ik heb hem de laatste vier keer ook met menhoofdstel gelongeerd. Eerste keer wilde ik eigenlijk alleen wandelen met menhoofdstel, maar hij pakte het zo goed op, dat ik hem ook een stukje heb gelongeerd in stap. Nu kan ik alles doen, stap, draf en galop. Ook erachter lopen met hele tuig om, met bakjes rammelende spijkers ed gaat super.
Hij is wel heel druk aan het kauwen op de stang en schuimt enorm (ohz wordt hij met dubbel gebroken trens gereden)
Gisteren dus voor het eerst ook wat druk op de borst gehad.
Wijken zal ik gaan proberen, maar dit vindt hij ohz ook nog erg moeilijk (is ongeveer een jaar ohz). Maar hebben we weer iets nieuws om aan te werken. Bedankt voor de tip.
JoyCiej007 schreef:tine10 schreef:Ik longeer hem al met dubbele longe, doe eigenlijk nooit anders dan dubbel. Hij luistert heel goed naar alle commando's. In het begin vindt hij stilstaan nog erg moeilijk, maar als we een poosje gewerkt hebben gaat dat ook heel goed. Ik heb hem de laatste vier keer ook met menhoofdstel gelongeerd. Eerste keer wilde ik eigenlijk alleen wandelen met menhoofdstel, maar hij pakte het zo goed op, dat ik hem ook een stukje heb gelongeerd in stap. Nu kan ik alles doen, stap, draf en galop. Ook erachter lopen met hele tuig om, met bakjes rammelende spijkers ed gaat super.
Hij is wel heel druk aan het kauwen op de stang en schuimt enorm (ohz wordt hij met dubbel gebroken trens gereden)
Gisteren dus voor het eerst ook wat druk op de borst gehad.
Wijken zal ik gaan proberen, maar dit vindt hij ohz ook nog erg moeilijk (is ongeveer een jaar ohz). Maar hebben we weer iets nieuws om aan te werken. Bedankt voor de tip.
Wijken hoeft niet letterlijk te zijn héGaat er om dat je hem kan 'sturen' met je zweep, dat hij begrijpt als je de zweep links bij de schouder aanlegt, dat hij dan daarvoor 'uitwijkt' en naar rechts gaat.
Is heel handig aan de hand, op de grond te trainen. Handigste is hierbij een touwhalster te gebruiken.
Kauwen en schuimen op het bit doen ze in het begin wel vaker, daar zou ik me geen zorgen over maken.
MisticRider schreef:Hoe heb je dat precies aangepak? dat wijken voor druk.
(en nee, ik ga niet zomaar prutsen)
Citaat:Spel 2 = The porcupine game
Bij dit spel wordt je geleerd hoe je het paard leert wijken voor druk, en wel voor zo licht mogelijke druk. En niet alleen op de meest voor de hand liggende plaatsen, maar overal. Het is de bedoeling dat je druk geeft op een plek van je paard en dat het paard zich van de druk weg beweegt. De druk begint zacht en naarmate het paard niet reageert wordt de druk steeds sterker. Er zijn 4 fasen te onderscheiden. Eerst geef je druk op het haar, bij geen reactie dan de huid, daarna zijn spieren en als laatste het bot. Per fase wordt de druk sterker en je laat niet los totdat het paard zich weg beweegt van de druk. De druk laat dan los, het paard is ervan bevrijd en dit is gelijk zijn beloning. De kleinste poging van je paard om van de druk weg te bewegen moet je al belonen door te stoppen en hem een aai te geven. Dit spel moet je aanleren op verschillende plaatsen van je paard, zijn neus, borst, nek en iedere andere plek die je maar aan kunt raken. Wanneer het paard dit eenmaal is geleerd heb je daar veel plezier van, niet alleen bij het omgaan met het paard op de grond, maar ook tijdens het rijden.