[AR] sleep of geen sleep bij beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kinel

Re: sleep of geen sleep bij beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:35

ligt eraan wat voor pony het is. heb zelf twee shetlanders beleerd. de eerste keer hebben we er een grote vrachtwagenband achter gehangen ook op het harde. en toen voor de wagen en de tweede keer nheb ik dat niet gedaan. deze pony is heel gemakkelijk. wel eenpaar keer tussen de lange lijnen. daarna kar ervoor en na rondje door de wei meteen de weg op. hij doet het perfect.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:48

tine10 schreef:
Ik longeer hem al met dubbele longe, doe eigenlijk nooit anders dan dubbel. Hij luistert heel goed naar alle commando's. In het begin vindt hij stilstaan nog erg moeilijk, maar als we een poosje gewerkt hebben gaat dat ook heel goed. Ik heb hem de laatste vier keer ook met menhoofdstel gelongeerd. Eerste keer wilde ik eigenlijk alleen wandelen met menhoofdstel, maar hij pakte het zo goed op, dat ik hem ook een stukje heb gelongeerd in stap. Nu kan ik alles doen, stap, draf en galop. Ook erachter lopen met hele tuig om, met bakjes rammelende spijkers ed gaat super.

Hij is wel heel druk aan het kauwen op de stang en schuimt enorm (ohz wordt hij met dubbel gebroken trens gereden)

Gisteren dus voor het eerst ook wat druk op de borst gehad.

Wijken zal ik gaan proberen, maar dit vindt hij ohz ook nog erg moeilijk (is ongeveer een jaar ohz). Maar hebben we weer iets nieuws om aan te werken. Bedankt voor de tip.

Wijken hoeft niet letterlijk te zijn hé ;) Gaat er om dat je hem kan 'sturen' met je zweep, dat hij begrijpt als je de zweep links bij de schouder aanlegt, dat hij dan daarvoor 'uitwijkt' en naar rechts gaat.
Is heel handig aan de hand, op de grond te trainen. Handigste is hierbij een touwhalster te gebruiken.

Kauwen en schuimen op het bit doen ze in het begin wel vaker, daar zou ik me geen zorgen over maken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:55

wij hebben ze totdusver zelf beleerd.
de ene pony hebben we zo voor de kar gezet(shettie en we waren met zn 3en en in een bak). hij had toen al vaak het tuig opgehad en zo "buitenritjes" gemaakt. en door zelf aan de strengen te gaan "hangen/trekken" leerde hij gewicht. toen een aantal keren de sulky heel banketstaaf zelf achter hem aan meegenomen en toen in de bak hem er zo voor kunnen zetten.

de andere pony (was heel vroeger) hebben we zo voor de kar gezet en ermee weggereden. de tekst van toen we haar kochten dat ze beleerd was voor de kar maar uiteindelijk was het niet zo. dus die beleer kwestie was kar erachter en wegwezen.

nu heb ik mijn paard redelijk ver qua beleren maar geen geschikte kar en echt tuig voor haar.(sparen sparen sparen....).
ze is wel al onder het zadel. ik ben met haar begonnen door gewoon een boerentuig der op te leggen, leidsels eraan en mn zusje ernaast in het begin zodat ze er rustig onder bleef.
dit heb ik behoorlijk vaak gedaan omdat ik het leuk vond(toch echt 30 keer) en af en toe aan de dubbele longe. of mennend erachter lopen op buitenritjes.

en toen lag er sneeuw. en we hadden een platte grote beleerslee maar ze had er nog nooit voor gelopen.
dus we hebben 2 rondjes eerst door het dorp gemaakt. 1 slechts met tuig en mennend, en 1 tuig en strengen en zwenk mennend en half hangend erachter.
en toen was ze dusdanig braaf dus met zn 4en opweg met haar.
geniaal trots was ik. mijn vader had haar met een extra longeerlijn vast en liep in het begin naast haar. ik liep eerst naast de sleep en later stond ik er op. mijn zusje liep als extra met halster mee en stond er later ook even op. mijn moeder liep achter met een touw in de handen om eventueel de slee te moeten stoppen.(tsja moeders heeft het meeste gewicht :o ).
onderweg was ze echter anders dan normaal. zo braaf en rustig! we kwamen bij een stukje waar ze aan het verbouwen waren en schijnbaar net voor de sneeuw ijzerenrijplaten hadden neergelegd.
spikkel glibbert een beetje, gaat stilstaan en wacht tot wij de sleep weer verder hadden gesleept en ze loopt weer vrolijk verder.

toen kwamen we bij de molen waar kindertjes heel leuk met hun sleetje van het duintje afgingen. maar laat het nou zo zijn dat spikkel doodsbang is voor kinderen en we waren allemaal naar achter gegaan omdat het goed ging.
madam gaat stilstaan en kijkt achterom van hallooo dat vind ik eng hoor. mn vader loopt weer naast haar en ze sjokt heerlijk verder.

de dag erna nog een rondje gedaan en weer ontiegelijkbraaf.
nu is het dus nog wachten op een fatsoenlijke kar met rem en tuig.

ik beleer dus liever wel met een sleep maar ik heb voordat ik uberhaupt erovernadacht om haar ook voor de wagen te willen vaak met mijn zusje op buitenrit geweest en dan liep de pony van mn zusje voor de kar en dan kon spikkel mooi kijken dat er wat achter je aan kan hangen.....

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 22:22

JoyCiej007 schreef:
tine10 schreef:
Ik longeer hem al met dubbele longe, doe eigenlijk nooit anders dan dubbel. Hij luistert heel goed naar alle commando's. In het begin vindt hij stilstaan nog erg moeilijk, maar als we een poosje gewerkt hebben gaat dat ook heel goed. Ik heb hem de laatste vier keer ook met menhoofdstel gelongeerd. Eerste keer wilde ik eigenlijk alleen wandelen met menhoofdstel, maar hij pakte het zo goed op, dat ik hem ook een stukje heb gelongeerd in stap. Nu kan ik alles doen, stap, draf en galop. Ook erachter lopen met hele tuig om, met bakjes rammelende spijkers ed gaat super.

Hij is wel heel druk aan het kauwen op de stang en schuimt enorm (ohz wordt hij met dubbel gebroken trens gereden)

Gisteren dus voor het eerst ook wat druk op de borst gehad.

Wijken zal ik gaan proberen, maar dit vindt hij ohz ook nog erg moeilijk (is ongeveer een jaar ohz). Maar hebben we weer iets nieuws om aan te werken. Bedankt voor de tip.

Wijken hoeft niet letterlijk te zijn hé ;) Gaat er om dat je hem kan 'sturen' met je zweep, dat hij begrijpt als je de zweep links bij de schouder aanlegt, dat hij dan daarvoor 'uitwijkt' en naar rechts gaat.
Is heel handig aan de hand, op de grond te trainen. Handigste is hierbij een touwhalster te gebruiken.

Kauwen en schuimen op het bit doen ze in het begin wel vaker, daar zou ik me geen zorgen over maken.

Hoe heb je dat precies aangepak? dat wijken voor druk.
(en nee, ik ga niet zomaar prutsen)

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:30

Ik heb mijn fjord 2 keer voor een baksleep gezet zelfs zonder oogkleppen en bitloos ,lukt prima eigenlijk maakt hem allemaal niks uit ik ga ook met dubbele lijnen aan de slag want stil staan is nog wat moeilijk en dan hopelijk van de zomer voor de kar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 00:41

MisticRider schreef:
Hoe heb je dat precies aangepak? dat wijken voor druk.
(en nee, ik ga niet zomaar prutsen)

Er is hier op bokt, of elders op internet, een hele duidelijke stap-voor-stap uitleg..... maar kan me even niet meer herinneren waar.
Je begint in principe met je handen/vingers. Pony aan de hand, vanaf de grond, liefst met een touwhalster, dat werkt ook preciezer. Is belangrijk dat pony wel goed kan stilstaan. Je begint dat je je paard overal kan aanraken/aaien, zonder dat hij van je weg loopt, en dat hij blijft stilstaan.

Daarna kan je beginnen met het wijken voor druk.
Ik ben begonnen bij de flanken. Principe is dat je heel goed moet doseren qua 'druk' die je uitoefent. Dus je begint echt heel lichtjes, met een kleine, lichte druk van je vinger. Reageert je paard daar niet op, bouw je de druk voorzichtig op. Gaat het paard er tegenin hangen en/of negeert hij druk, ga je weer een stap hoger. Op een gegeven moment mag je best 'flink' inkomen qua druk; mijn merrie ging er heerlijk vol tegen in hangen en ging uiteindelijk pas opzij toen ik haar echt een tik met m'n hand in haar flank verkocht. Zodra ze wijken voor druk, metéen druk weghalen en belonen door op dezelfde plaats te aaien. Daar leren ze ook van dat een aai, of enkele aanraking, niet gelijk een reden is tot wijken. Slechts wijken voor druk, geen wijken voor iedere aai en/of aanraking. Dit blijf je herhalen. Wil je paard van je weg lopen, zet je hem stil, en begin je overnieuw met aaien/aanraken terwijl ze stilstaan.
Iedere keer begin je qua druk weer met de allerlichtste druk; het doel is namelijk om zo licht mogelijk in te komen, maar zo 'hard' als nodig is.

Toen het bij de flanken aan beide zijden goed ging met relatief lichte druk, ben ik bij de schouders/singelplek begonnen, eigenlijk dé plaats waar je straks met de menzweep ook zal komen. Toen ook dit allemaal goed ging, ben ik geleidelijk mijn handen/vingers gaan verwisselen voor een rijzweepje. Eerst met het handvat, later met de slag, daarna met een klein tikje/veegje, en uiteindelijk een korte menzweep er bij gepakt.

dit is echt in een notendop, het is wel handig als je je er van te voren een beetje inleest en ook wat filmpjes bekijkt, dat maakt het allemaal wat duidelijker.
Belangrijk is dat ze dus voor de druk een stap opzij doen, en niet naar voren. Dat probeerde mijn merrie eerst ook.

Zoek maar eens op de Porcupine Game van Parelli.
(en nee ik ben helemaal geen Parelli/NH 'aanhanger', verre van dat zelfs, maar dit is wel een hele goede methode om wijken voor druk aan te leren).

Citaat:
Spel 2 = The porcupine game

Bij dit spel wordt je geleerd hoe je het paard leert wijken voor druk, en wel voor zo licht mogelijke druk. En niet alleen op de meest voor de hand liggende plaatsen, maar overal. Het is de bedoeling dat je druk geeft op een plek van je paard en dat het paard zich van de druk weg beweegt. De druk begint zacht en naarmate het paard niet reageert wordt de druk steeds sterker. Er zijn 4 fasen te onderscheiden. Eerst geef je druk op het haar, bij geen reactie dan de huid, daarna zijn spieren en als laatste het bot. Per fase wordt de druk sterker en je laat niet los totdat het paard zich weg beweegt van de druk. De druk laat dan los, het paard is ervan bevrijd en dit is gelijk zijn beloning. De kleinste poging van je paard om van de druk weg te bewegen moet je al belonen door te stoppen en hem een aai te geven. Dit spel moet je aanleren op verschillende plaatsen van je paard, zijn neus, borst, nek en iedere andere plek die je maar aan kunt raken. Wanneer het paard dit eenmaal is geleerd heb je daar veel plezier van, niet alleen bij het omgaan met het paard op de grond, maar ook tijdens het rijden.

Tip; pb bokker Cassidy eens, zij kan dit heel goed uitleggen.