Paard motiveren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Paard motiveren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:27

Lees eens beter Eva. :+

Ik ga 'm lekker vakantie geven! Als hij aangeeft dat hij wat wil doen wil ik wel met ''m spelen en anders ga ik lekker met de andere poown aan de slag.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:28

Snorry, net wakker -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:02

[VVDD] Ik denk dat ik het maar opgeef ...

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar toch ;)
Misschien zijn er bij jou ook onbewust wel wat dingen ingeslopen waardoor je nu deze reacties krijgt ... Ik ben nu met die van mij (maar dat is dus wel een ander type pony) omgeschakeld naar het echt actief bezig zijn, ookal lijkt die op het eerste zicht niet zo'n pony te zijn ... En dan ook echt "nu dit is NU dit" .. en niet aarzelen of talmen of .... En ik moet zeggen, ben nu 3x zo met hem bezig geweest (en nu ben ik weer ziek :( ) en hij werkte SUPER mee .. we zijn zelfs weer buiten gaan wandelen omdat ik voelde dat het gewoon goed zou gaan (heb ik in het verleden heel erge problemen mee gehad) en hij hangt ook steeds in mijn buurt als we pauze hebben enzo, terwijl hij net zo makkelijk aan de andere kant z'n eigen ding kan doen ...

Ik las ergens dat zo'n dipjes nog wel eens voorkomen bij VD'en en Parelli, moet zeggen dat ik dat eigenlijk een kwalijke zaak vind als dat echt zo is := Maar geeft voor mij wel aan dat ik misschien de juiste beslissing heb genomen door gewoon weer "zoals vroeger" te werken ... Tot nu toe pakt poon het in ieder geval héél goed op ... Ik wilde teveel, ik wilde lief zijn voor hem en fijn samen dingen doen, als vriendjes ... maar dat werkt niet bij elke pony ... Nu doen we ook nog samen dingen, en volgens mij heeft hij er echt wel schik in .. maar als ik nu zeg van "ik wil dat je draaft" en hij denkt van "hmm, neen, nu nog even niet", dan aarzel ik niet om er eens een mep op te geven ... Het is schipperen .. want bij nieuwe/spannende dingen doe ik dat uiteraard niet ...

Heb je je al eens verdiept in horse agility? Kan je vergelijken met een hindernisparcours/schriktraining .. maar dan heb je echt bepaalde hindernissen en kan je heel gericht oefenen als je wil, misschien is dat wel een (tussentijdse) optie ;) Snap ook wel dat het niet zo makkelijk is als je paard bepaalde dingen niet meer mag doen .. maar er moet wel iets te vinden zijn ... En verder gewoon duidelijk zijn tegen hem denk ik, bij die van mij is dat volgens mij het keerpunt (zodra ik minder duidelijk wordt omdat ik te lief wil zijn om het zo te zeggen beslist hij van maar niks meer te doen ... ).

Succes ermee :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 12:13

Ik ben sowieso duidelijk voor hem. Ik ben heel consequent en geef heel duidelijk mijn grenzen aan. Hij is ook enorm respectvol. Ik doe ook wel veel als vriendjes en ik merk dat als ik met Parelli bezig ben ik dus iets strenger ben dan normaal (reageer je niet? Prima krijg je een knal.) en dat lijkt hij ook wel fijn te vinden. (klinkt raar. :')) Maar ik kan niet strenger worden met VD want dat moet gewoon uit vrijheid gebeuren en dan dwing ik nooit. Rijden hetzelfde, ben ik naar mijn idee streng genoeg in..

Horse Agility heb ik naar zitten kijken ja maar ik denk dat ik meer hindernissen neem dan hem zoals hij nu is.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:20

Die van mij lijkt dat ook fijn te vinden :j Dus ik vind dat helemaal niet raar :+
Ik zeg het, de laatste 3 keer werkte hij echt SUPER mee, was het echt heel leuk en leek het ook voor beiden leuk, terwijl ik een stuk harder was om het zo te zeggen dan ervoor ... Maar ik denk dat ik teveel was ingekakt door het proberen lief te zijn & vriendjes te zijn om het zo te zeggen .. Dacht ook dat ik nog steeds duidelijk was en mijn grenzen aangaf etc. etc., maar er zat toch iets niet goed anders zou ik nu niet zo kunnen werken ;)

Maar omwille van wat jij zegt doe ik (voorlopig) niet meer aan VD'en ... Ik bouw hetgeen hij kent wel in in de rest, ik neem bv. het blok mee als stukje van mijn agility-parcours en dergelijke ... Maar ik ga daar niet specifiek meer mee aan de slag .. Ik denk dat hij geen type pony is daarvoor .. Hij vindt het op zich wel leuk, wat hij nu kent heeft hij heel makkelijk aangeleerd, maar naar de grotere dingen toe heeft hij het geduld niet denk ik... Maar blijven proberen dat beentje op het heffen totdat baasje vindt dat het hoog & goed genoeg is (jambette) ... neen, toen kakte hij echt in ... Daarom ook dat topic, maar op zo'n momenten weet je dat natuurlijk niet .. het is door de reacties die je krijgt (heb er ook veel via pb gehad) en doordat je eens wat anders probeert en het dan eens overdenkt dat je zoiets hebt van: ahja ...

En niet denken, gewoon proberen :Y) Je zal misschien nog verbaast zijn ;)
Heb je het topic in mijn onderschrift gezien? Is van de laatste keer hier ... ik had NOOIT gedacht dat ik zoiets met hem zou kunnen, en zeker niet na de recente gebeurtenissen om het zo te zeggen ... Maar hij deed het wel :Y)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:32

H_Nalanta schreef:
Ik ga 'm lekker vakantie geven! Als hij aangeeft dat hij wat wil doen wil ik wel met ''m spelen en anders ga ik lekker met de andere poown aan de slag.

Lijkt op wat ik met mijn pony heb gedaan en ik denk dat dat een goed idee is. Wie weet wordt hij zelfs wat jaloers als je met de andere pony bezig gaat. :P Ik maakte een 'afspraak' dat ik niets met hem ging doen behalve rondhangen in het weiland en klusjes totdat hij bij het hek kwam staan. Daarna mocht hij dan los rondlopen bij de stal en ging ik vrij snel iets met hem doen. De eerste tijd ging het niet, uiteindelijk kwam hij haast elke dag. Ik bedacht dan iets wat we gingen doen, kon vanalles zijn, en daar gingen we dan mee aan de slag, daarna mocht hij weer terug. Na een paar maanden zaten we in een dip en omdat het niet meer lukte en hij toch aan de slag moest (shetlander + groeiende buik door het gras) ben ik andere dingen gaan verzinnen. Bijvoorbeeld de ene dag dat ik kom wel iets gaan doen, en de andere dag relaxen, behalve als hij dus naar het hek toe gaat. Of eerst hem een half uur de tijd te geven zelf te komen, kwam hij niet, ging ik met het halster de wei in om hem te halen. Dan doe ik soms ook dat ik zo ver naar hem toe ga dat hij opkijkt en mij ziet komen met het halster, ik vraag hem dan om te komen en geef hem bijv. 3 minuten de tijd om te komen. In die tijd concentreer ik me op iets anders. Vaak komt hij dan, zo niet, ga ik hem halen als de tijd om is. Het kan allemaal iets te soft klinken, maar ik wil graag met een pony werken die ook zelf zin heeft om aan de slag te gaan en dat heeft de mijne niet zo snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:37

Ik denk dat ik het niet zo snap ... Je geeft hem bv. 3 minuten tijd om te komen en als hij niet komt ga je hem toch halen ... What's the point dan? Om te kijken of hij wel zin heeft? En zo niet moet hij toch werken en heb jij iets van "hmm, maar eigenlijk had hij geen zin want hij kwam niet" ....

Daar hou ik me niet (meer) mee bezig ... Als ik wat wil gaan doen dan gaan we dat ook gewoon doen, als blijkt dat het echt niet wil ben ik wel bereid om naar iets anders te zoeken of datgeen even links te laten liggen (het ligt eraan wat niet wil, longeren bv. moet maar gewoon willen ;) ) maar we gaan wel wat doen ... Ik ga dan ook poon goedendag zeggen als ik aankom en ga dan aan de slag met dingen ter plaatse te brengen, soms bouw ik al op, soms doe ik dat later ... Soms komt poon al eens nieuwsgierig kijken, soms zie je hem denken "ohjee, vlug nog wat grasjes naar binnen proberen te werken" ... Allemaal prima, maar als het moment daar is dat ik wil gaan beginnen ga ik hem gewoon halen, en niet eerst kijken of hij wel wil komen .... Door hem gewoon te halen en niet te talmen is het voor mijn pony meteen duidelijk en gaat de rest ook (vaak) prima .. Als ik in het begin al ga zitten afwachten krijg ik er helemaal niks mee gedaan (heb ik dus geprobeerd ;) ) ... :=

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:45

Lekker vakantie geven, en daarna weer aan de slag!

Thorak heeft ook wel eens een dipje, als ik dan vrolijk hem mee probeer te krijgen, word hij pisnijdig :') Als je hem een paar dagen met rust laat, en je gaat daarna weer met hem aan de slag, zal hij waarschijnlijk enthousiaster meedoen. Misschien word het hem gewoon even te veel, net als een mens overspannen kan raken :j

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:45

[***] schreef:
Ik denk dat ik het niet zo snap ... Je geeft hem bv. 3 minuten tijd om te komen en als hij niet komt ga je hem toch halen ... What's the point dan? Om te kijken of hij wel zin heeft? En zo niet moet hij toch werken en heb jij iets van "hmm, maar eigenlijk had hij geen zin want hij kwam niet" ....

Ik snap dat het bij jou helemaal niet zo hoeft te werken. Bij mijn pony is het zo dat hij vaak te druk bezig is met eten, maar wel bezig is in mijn richting te komen. Daarom geef ik hem die tijd en dan komt hij vaak uit zichzelf bij me staan. Als ik meteen naar hem toe loop, heeft hij soms de neiging weg te lopen, dus dan beginnen we gezelliger doordat het iets meer zijn eigen initiatief is. En op zo'n dag heb ik me ook voorgenomen om iets te gaan doen, en dat gaan we dan ook doen.
Maar ik kan me goed voorstellen dat jij het meer als te afwachtend ziet. Voor mij werkt het omdat ik liever heb dat mijn pony naar het halster toekomt dan er vandaan.