[AR] zweng van marathonwagen doet z'n werk niet goed (genoeg)..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: zweng van marathonwagen doet z'n werk niet goed (genoeg)..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:05

Ik heb heel af en toe wel eens wat je hebt. Kan alleen zo niet de oorzaak bedenken.
Mijn zweng zit hetzelfde als die van jou kan ook niet meer naar achter.

Zal vanavond als ik ga rijden nog eens kijken.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:58

Meest eenvoudige oplossing door de dealer te laten maken is een touwzweng met katrollen !
dan ben je van het hele probleem af.
dat systeem zit op de nieuwe leica's ook allemaal .
Op die manier kun je deze aansluiting laten zitten mocht je ooit tweespan willen gaan rijden, en heb je voor enkelspan meer ruimte om het borstblad met je paardje mee te laten bewegen.

dan hoeft de dealer er enkel 2 katrollen aan te zetten links en rechts, heb helaas geen foto voor je !!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 10:14

Maisie: graag, als je wil? ik heb dit namelijk nog niet eerder gehoord/gezien, maar lijkt mij dat het niet de bedoeling is. Wel toevallig dat je ook dezelfde zweng-constructie als mij hebt, en dus ook dat probleem af en toe. Heb je er ook last van tijdens wedstrijden? Ik rijdt nl. nog geen wedstrijden met deze aanspanning, maar dat staat voor in de toekomst wel op de planning eventueel.

Biancacoo: toch wel dus? toen ik de wagen liet maken, had ik die optie wel (volgens mij wel tegen meerprijs) maar dat werd me door de dealer juist afgeraden omdat het met 2span juist lastig zou zijn... ik ken het systeem wel.
En volgens jou dus heel 'simpel' aan te passen met alleen bevestiging van 2 katrollen en een touw? Hoeft mijn wagen daar niet half voor omgebouwd te worden bij het onderstel?

Vraag me idd ook af of dit (het probleem met de zweng wat ik dus nu af en toe heb) nu zo prettig is voor m'n pony, al moet ik zeggen dat ze er niet anders op lijkt te reageren. Maar ze is nog niet zo lang beleerd, dus ik vind het wel belangrijk dat ze verder niet ergens hinder van ondervind terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 24-05-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:26

Vind dat je zweng ook wat weinig ruimte heeft om te bewegen.
Maar over een zweng met katrollen hoef je je in het enkelspan geen zorgen te maken. De HCA sulkys hebben het (zo goed als) allemaal. Ik vind het persoonlijk prima werken en merk niet aan mijn jongste (net beleerde) pony dat ze er hinder van ondervind :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 10:33

Evelli schreef:
Vind dat je zweng ook wat weinig ruimte heeft om te bewegen.
Maar over een zweng met katrollen hoef je je in het enkelspan geen zorgen te maken. De HCA sulkys hebben het (zo goed als) allemaal. Ik vind het persoonlijk prima werken en merk niet aan mijn jongste (net beleerde) pony dat ze er hinder van ondervind :)

Ook..... tsja ik wist niet beter, dacht dat meer ruimte ook niet nodig was; ga er vanuit dat als ik een paar duizend euro neerleg voor een luxe marathonwagen, helemaal naar wens, dat het dan ook allemaal technisch klopt...... :=
In het enkelspan niet nee, maar op het moment dat ik enkelspan met dit systeem wil verwisselen voor 2span, zal het wel in de weg gaan zitten denk ik....... en dát was meer de reden waarom mij dat toen afgeraden is.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:13

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:21

Dankjewel, dat ziet er idd beter uit, maar ik denk dat er voor de bevestiging die ik heb vast ook wel een 'reden' zal zijn, al begin ik daar nu wel aan te twijfelen.

Vanmiddag even filmpjes gemaakt van het probleem; heb de strengen bewust nog niet langer gezet
Hier op een zandweggetje met wat steentjes; daar loopt ze juist vrij kort in draf en niet zo snel, en toch zie en voel je het dan ook af en toe, al moet ik zeggen dat het op dit filmpje nog niet zo extreem is: (het verdient aanbeveling het filmpje even op fullscreen te zetten, dan is het duidelijker. En geluid aan, dan hoor je hem ook tegen de dempers knallen)
http://www.youtube.com/watch?v=zKwy8jtMOMw

En hier op asfalt waar ik haar nog wat meer laat doordraven. Hier is het nog wat beter te zien, al moet ik zeggen dat het nóg extremer kan.
http://www.youtube.com/watch?v=wgNg-Za2T6A

Een stukje verderop hebben we nog een galopje (of nouja, galop) gedaan en toen schudde op een gegeven moment de hele wagen van links naar rechts.... daar heb ik helaas geen filmpje van.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:40

mijn man heeft het er over dat het komt omdat het lamoen te strak tegen de pony zit en daardoor
de bewegingen van de pony gaat volgen en dus gaat wiebelen. Maar ik wet het niet zeker of dat het is.
Heb nog even naar mijn kar gekeken en mijn zweng kan iets verder maar is wel hetzelfde systeem. Ik heb het nog nooit op wedstrijd gehad en ook maar af en toe buiten (zou dus kunnen als ik mn lamoen te smal heb gezet moet m elke keer verzetten voor andere pony)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:46

Maisie schreef:
mijn man heeft het er over dat het komt omdat het lamoen te strak tegen de pony zit en daardoor
de bewegingen van de pony gaat volgen en dus gaat wiebelen. Maar ik wet het niet zeker of dat het is.
Heb nog even naar mijn kar gekeken en mijn zweng kan iets verder maar is wel hetzelfde systeem. Ik heb het nog nooit op wedstrijd gehad en ook maar af en toe buiten (zou dus kunnen als ik mn lamoen te smal heb gezet moet m elke keer verzetten voor andere pony)

Dus met andere woorden.... zou ik de bomen, die ogen van het lamoen (zijn namelijk onafhankelijke bomen) wat meer naar buiten moeten verstellen? Ik weet niet of dat op dit moment mogelijk is, omdat ik brancardbeugels gebruik, en die liggen strak tegen het schoftje aan. Krijg wel binnenkort veiligheidslichtogen, maar lijkt me ook niet de bedoeling dat die ver van het schoftje af worden getrokken door het lamoen?

Ik zou het wel kunnen proberen.... zou een hoop schelen als het daarmee opgelost is....

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:55

Nee ook niet heel veel maar je zou kunnen kijken of ze nu strak tegen het schoftje liggen dan zou je
ze ietsje naar buiten moeten draaien. En idd in veiligheidslichtogen heeft het lamoen iets meer ruimte.

Het is denk ik wel het proberen waard (dan ben je alleen nog niet van die herrie af denk ik)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:58

Maisie schreef:
Nee ook niet heel veel maar je zou kunnen kijken of ze nu strak tegen het schoftje liggen dan zou je
ze ietsje naar buiten moeten draaien. En idd in veiligheidslichtogen heeft het lamoen iets meer ruimte.

Het is denk ik wel het proberen waard (dan ben je alleen nog niet van die herrie af denk ik)

De panieksluitingen maken ook af en toe wat lawaai, maargoed dat wist ik van te voren. Maar die maken volgens mij vooral lawaai omdat de zweng dus tegen de dempers knalt en dan gaan die dingen natuurlijk ook 'meedoen'. Maar het lawaai dat de zweng zelf tegen die dempers maakt, hoort imo niet zo.
Ik zou het idd eens kunnen proberen. Ga hem maar even wat verstellen en de volgende keer v/d week even uitproberen. Werkt dat niet (voldoende), ga ik ook even met m'n strengen aan de slag, al ben ik bang dat ze dan voornamelijk in stap te slap hangen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:33

wel eens bedacht dat je slagriem veel te strak zit? Een slagriem hoort niet bij elke beweging van linker naar rechter lamoenstok strak getrokken te worden. Denk dat die slagriem, in combinatie met wat Maisie zegt het schommelen van de vooras veroorzaakt. Hij hoort losjes over de kont te hangen, maar wel dusdanig "kort" dat ie je niet het licht uit je ogen kan trappen. Als je pony nu draaft, maakt ze niet alleen met haar schouders beweging in het lamoen, maar trekt ze ook continu met haar kont aan het lamoen. En in draf is dat nog erger omdat ze dan hoger komt met haar kont dan in stap.

Mijn wagen is van hetzelfde idee, hoewel ik meer ruimte heb met mijn zweng, maar niet overdreven veel meer, en mijn pony staat ook gewoon bij het schoftje "opgesloten" in het lamoen. Nergens problemen mee. Maar goed... hoef er dan ook geen slagriem overheen te hebben...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 03:10

Vanmiddag al mennend even nagedacht over je probleem (nu nog niet alles doorgelezen en ook je filmpje niet kunnen bekijken want ik zit op het werk)
Enigste wat ik kan bedenken is dat de pony waarschijnlijk dan niet optimaal trekt aan de strengen. Ze trekt dan ofwel aan het schoftje, of aan de leidsels (gebeurt ook wel eens) of je kan is gewoon te licht en rolt uit zichzelf. Ik herken dit probleem namelijk wanneer ik in een uitgestrekte draf richting stal ga over de verharde weg: dan loopt de kar zo licht voor de pony's dat ze er nauwelijks aan hoeven trekken en dan zwiepen de zwengen alle kanten op omdat er geen druk op de strengen zit. Oplossing: kijk of ze niet op het schoftje trek en eventueel even de rem aantikken op het moment dat de strengen los hangen en je zweng aan de swing is

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 11:30

Divine schreef:
wel eens bedacht dat je slagriem veel te strak zit? Een slagriem hoort niet bij elke beweging van linker naar rechter lamoenstok strak getrokken te worden. Denk dat die slagriem, in combinatie met wat Maisie zegt het schommelen van de vooras veroorzaakt. Hij hoort losjes over de kont te hangen, maar wel dusdanig "kort" dat ie je niet het licht uit je ogen kan trappen. Als je pony nu draaft, maakt ze niet alleen met haar schouders beweging in het lamoen, maar trekt ze ook continu met haar kont aan het lamoen. En in draf is dat nog erger omdat ze dan hoger komt met haar kont dan in stap.

Mijn wagen is van hetzelfde idee, hoewel ik meer ruimte heb met mijn zweng, maar niet overdreven veel meer, en mijn pony staat ook gewoon bij het schoftje "opgesloten" in het lamoen. Nergens problemen mee. Maar goed... hoef er dan ook geen slagriem overheen te hebben...

Ik weet dat het lijkt alsof die slagriem te strak zit, daar is al eens eerder een opmerking over gemaakt, maar er past met gemak een ruime vuist tussen..... het is een zacht halstertouw, waar wat 'rek' in zit; eerlijk, hij lijkt op de foto's veel strakker te staan dan hij werkelijk zit. Maar ik zou dat nog eens kunnen proberen, alles valt wel te proberen natuurlijk.
Daarbij heb ik een slagriem niet echt 'nodig' in de zin dat mijn pony veel of gemakkelijk bokt, sterker nog, heeft ze nog nooit geprobeerd, gister heb ik voor het eerst een héeel klein 'bokje' gezien bij het aanspringen in galop, wat eigenlijk niet eens een bokje mag heten. Maar hij zit er puur aan voor mijn eigen idee, puur 'voor het geval dat'. Ik zat er zelfs over na te denken om een echte leren slagriem als standaard uitrusting op mijn tuig te maken, gewoon ter voorkoming.

@ Nanda:
Ze trekt absoluut niet aan de leidsels, ze is zó verschrikkelijk licht in de mond, ik rijdt ook altijd alleen met een heel licht contact, heb nauwelijks druk in de mond, is bij haar echt niet nodig. Strengen staan wel continue erg strak, dus neem aan dat ze wel degelijk met de strengen trekt en niet aan het schoftje, strengen hangen nooit los (alleen uiteraard als we een bultje af gaan, maar dan heb ik geen last van de zweng). Zie je op het filmpje ook goed, dat de strengen gewoon strak blijven staan.

Dat de kar licht loopt, daar zou je nog wel eens een punt kunnen hebben; hij heeft weinig rolweerstand, als hij eenmaal rolt, dan gaat dat gewoon erg gemakkelijk. En bij mij is het ook voornamelijk op een asfalt weg als ik in uitgestrekte draf ga. Gister in het bos in vliegende galop nergens last van, maar op een stuk harde zandweg (van dat harde, gladde zand) had ik er in galop en in draf ook ineens last van...... Maar dan nog, blijven de strengen toch wel vrij strak staan....

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken; er zijn al veel diverse dingen genoemd, denk dat ik alles 1 voor 1 eens ga uitproberen, want er zijn een hoop meer mogelijkheden dan ik had verwacht.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:45

Filmpje even gekeken: ziet er inderdaad niet netjes uit. Ik zou bijna ook zeggen dat het eigenlijk komt door de breedte en de kromming van de zweng.
Misschien moet je dit filmpje eens aan Andries Veeneman laten zien. Die heeft daar goed kijk op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:48

Napie schreef:
Filmpje even gekeken: ziet er inderdaad niet netjes uit. Ik zou bijna ook zeggen dat het eigenlijk komt door de breedte en de kromming van de zweng.
Misschien moet je dit filmpje eens aan Andries Veeneman laten zien. Die heeft daar goed kijk op.

Andries van HCA bedoel je?

Ben je het ook met me eens dat de strengen toch nog wel netjes strak staan? tuurlijk zwiepen die wat door de paniekhaken, maar ze staan verder toch mooi strak dacht ik....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:15

Andries van HCA inderdaad
Strengen lijken wel strak te staan, of er ook continu druk op staat weet ik niet. Zo te zien lijk je niet op de schoft te trekken maar heb je wel weinig rolweerstand.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:23

Ik vind je paard nu niet echt overdreven ruim lopen. Mijn zweng beweegt echt meer (heb een fries) en heeft daar ook de ruimte voor. Ik denk gewoon 'constructiefoutje', niet expres maar niet over nagedacht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:39

Nanda: volgens mij rolt hij idd vrij gemakkelijk.

Yviertje: Klopt, ze kán heel ruim lopen maar dat is voor de wagen nog niet echt goed bevestigd, daarnaast loopt ze momenteel erg gevoelig op steentjes (1e filmpje) en ook ietsje gevoelig op asfalt.
Zou overigens wel erg vervelend zijn als het een constructiefoutje zou zijn..... wagen heeft me genoeg gekost, zit er niet op te wachten om er voor weet-ik-wel-niet hoeveel geld aan te laten verbouwen; wagen is nog erg nieuw; nog geen jaar oud en heeft minstens een half jaar volledig stilgestaan.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:42

Ik bedoel ook meer dat de bouwer er niet over nagedacht heeft toen deze wagen werd ontwikkeld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:49

Yviertje schreef:
Ik bedoel ook meer dat de bouwer er niet over nagedacht heeft toen deze wagen werd ontwikkeld.

Ja, maar als dat zo zou zijn, vind ik het nogal zuur als ik daar mee zou zitten, en daar evt. ook de kosten voor zou moeten dragen, om het zo te zeggen. Ga er vanuit als ik ruim 3000 euro voor een wagen neertel, dat het dan ook allemaal goed is... :=
En het is puur dat ik er nu 'pas' achter kom, omdat de wagen sinds aanschaf dus ook heel erg weinig gebruikt is, daarbij ga ik er nu pas écht mee rijden, omdat de pony nu echt goed beleerd is, pony die er daarvoor een stuk of 4x voor heeft gelopen is geblesseerd geraakt, dus vandaar dat de wagen op die 4x na de koop na, ruim een half jaar heeft stil gestaan.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 25-05-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:51

Zo denk ik er ook over hoor. Misschien vragen om een minder brede zweng? Wel op kosten van dealer natuurlijk.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:02

Heb (bijna) alle posts gelezen en phoe wat een vervelend probleem! Mijn eerste gedacht was ook, je zweng heeft te weinig bewegingsruimte! Erg zonde!
Ik weet zo 1,2,3 geen oplossing hoor maar vroeg me af wat je zweng in scherpe wendingen doet, klapt ie dan ook zo tegen die dempers aan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:05

Crista schreef:
Heb (bijna) alle posts gelezen en phoe wat een vervelend probleem! Mijn eerste gedacht was ook, je zweng heeft te weinig bewegingsruimte! Erg zonde!
Ik weet zo 1,2,3 geen oplossing hoor maar vroeg me af wat je zweng in scherpe wendingen doet, klapt ie dan ook zo tegen die dempers aan?

Weet ik eigenlijk niet, omdat ik met deze pony haast geen scherpe wendingen rijdt, omdat ze dus nog niet zo lang geleden beleerd is voor de wagen.... nu je het zegt, zou je denken dat ik dit probleem dan ook zal hebben. En dat is helemaal vervelend, omdat er straks ook marathons mee gereden zullen gaan worden.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:10

JoyCiej007 schreef:
Crista schreef:

Weet ik eigenlijk niet, omdat ik met deze pony haast geen scherpe wendingen rijdt, omdat ze dus nog niet zo lang geleden beleerd is voor de wagen.... nu je het zegt, zou je denken dat ik dit probleem dan ook zal hebben. En dat is helemaal vervelend, omdat er straks ook marathons mee gereden zullen gaan worden.

Idd, daar doelde ik dus ook op... Enig wat ik zou kunnen bedenken is een andere zweng.. Hoef je niet je hele wagen te verbouwen e.d.... Ik heb zelf een zweng aan mijn wagen welke bijna 45 graden kan draaien zonder iets te raken, komt omdat het een soort u vorm is.... Mijn zweng loopt zo:
Afbeelding Zoiets zou je eigenlijk moeten hebben als ik het zo zie....

Ik zou niet voor een smallere zweng gaan, daarmee maak je het voor je pony ook weer smaller...

Heb je je wagenbouwer al eens opgebeld met deze vraag? Misschien is het wel heeeel makkelijk op te lossen en zien wij het gewoon allemaal niet!