Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Evelli schreef:Vind dat je zweng ook wat weinig ruimte heeft om te bewegen.
Maar over een zweng met katrollen hoef je je in het enkelspan geen zorgen te maken. De HCA sulkys hebben het (zo goed als) allemaal. Ik vind het persoonlijk prima werken en merk niet aan mijn jongste (net beleerde) pony dat ze er hinder van ondervind
Maisie schreef:mijn man heeft het er over dat het komt omdat het lamoen te strak tegen de pony zit en daardoor
de bewegingen van de pony gaat volgen en dus gaat wiebelen. Maar ik wet het niet zeker of dat het is.
Heb nog even naar mijn kar gekeken en mijn zweng kan iets verder maar is wel hetzelfde systeem. Ik heb het nog nooit op wedstrijd gehad en ook maar af en toe buiten (zou dus kunnen als ik mn lamoen te smal heb gezet moet m elke keer verzetten voor andere pony)
Maisie schreef:Nee ook niet heel veel maar je zou kunnen kijken of ze nu strak tegen het schoftje liggen dan zou je
ze ietsje naar buiten moeten draaien. En idd in veiligheidslichtogen heeft het lamoen iets meer ruimte.
Het is denk ik wel het proberen waard (dan ben je alleen nog niet van die herrie af denk ik)
Divine schreef:wel eens bedacht dat je slagriem veel te strak zit? Een slagriem hoort niet bij elke beweging van linker naar rechter lamoenstok strak getrokken te worden. Denk dat die slagriem, in combinatie met wat Maisie zegt het schommelen van de vooras veroorzaakt. Hij hoort losjes over de kont te hangen, maar wel dusdanig "kort" dat ie je niet het licht uit je ogen kan trappen. Als je pony nu draaft, maakt ze niet alleen met haar schouders beweging in het lamoen, maar trekt ze ook continu met haar kont aan het lamoen. En in draf is dat nog erger omdat ze dan hoger komt met haar kont dan in stap.
Mijn wagen is van hetzelfde idee, hoewel ik meer ruimte heb met mijn zweng, maar niet overdreven veel meer, en mijn pony staat ook gewoon bij het schoftje "opgesloten" in het lamoen. Nergens problemen mee. Maar goed... hoef er dan ook geen slagriem overheen te hebben...
Napie schreef:Filmpje even gekeken: ziet er inderdaad niet netjes uit. Ik zou bijna ook zeggen dat het eigenlijk komt door de breedte en de kromming van de zweng.
Misschien moet je dit filmpje eens aan Andries Veeneman laten zien. Die heeft daar goed kijk op.
Yviertje schreef:Ik bedoel ook meer dat de bouwer er niet over nagedacht heeft toen deze wagen werd ontwikkeld.
Crista schreef:Heb (bijna) alle posts gelezen en phoe wat een vervelend probleem! Mijn eerste gedacht was ook, je zweng heeft te weinig bewegingsruimte! Erg zonde!
Ik weet zo 1,2,3 geen oplossing hoor maar vroeg me af wat je zweng in scherpe wendingen doet, klapt ie dan ook zo tegen die dempers aan?
JoyCiej007 schreef:Crista schreef:Heb (bijna) alle posts gelezen en phoe wat een vervelend probleem! Mijn eerste gedacht was ook, je zweng heeft te weinig bewegingsruimte! Erg zonde!
Ik weet zo 1,2,3 geen oplossing hoor maar vroeg me af wat je zweng in scherpe wendingen doet, klapt ie dan ook zo tegen die dempers aan?
Weet ik eigenlijk niet, omdat ik met deze pony haast geen scherpe wendingen rijdt, omdat ze dus nog niet zo lang geleden beleerd is voor de wagen.... nu je het zegt, zou je denken dat ik dit probleem dan ook zal hebben. En dat is helemaal vervelend, omdat er straks ook marathons mee gereden zullen gaan worden.