callippo schreef:Is het niet zo, dat als je alle basis-oefeningen van de VD onder de knie hebt, dat je dan zelf zoveel ervaring hebt opgebouwd dat je ZELF wel kan bedenken wat je als hulp voor het steigeren kan gebruiken!?
Zoals al eerder vermeld, heb ik die oefeningen nog niet onder de knie. En ben ik NIET van plan mijn paard NU het steigeren aan te leren. Ik vraag me dus welke hulpen er worden gebruikt.
En moet je dat soms uit je duim zuigen??? Hoe je je paard het BESTE het steigeren aan kan leren. Kijk en dit wil ik graag voorkomen, het zomaar aanklooien als ik er straks wel aan toe ben. Daarom verzamel ik erg veel info over NH en VD, ik lees dit zorgvuldig en ga dan goed denken hoe ik dit het beste kan toepassen bij Guus. Ik heb nu oefeningen liggen waar we beide niet aan toe zijn, maar die ik wel in gedachte heb voor een later stadium. Ik bekijk hoe verschillende mensen daar een eigen methode op hebben, en kijk en denk dan wat het beste voor mij en mn paardje is. Dan ga ik wel goed geinfomeerd aan het werk met hem, plus dat als er iets fout gaat ik dan ook meerdere oplossingen heb om het goed te laten gaan. Dit doe ik omdat het dus al aardig fout is gegaan bij de basis zie hiervoor topic "Happerig door snoepjes" ik heb net het boek " de paardenschool" uitgelezen en heb van veel internetsites informatie uitgeprint. Dus op het moment dat Guus en ik er aan toe zijn, weet ik wel waar ik aan begin, als er iets fout gaat kan ik makkelijker herstellen als dat ik niets van de oefening had af geweten zoals de basis waar ik "zomaar" even mee begon, en nu nog steeds problemen mee heb.