Bedankt allemaal, ik ga er wat mee doen.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vesceron schreef:RandyOrton, ben het helemaal met je eens, zijn schatten van paarden maar kunnen out of the blue (voor ons is dat out of the blue dan) flippen.. en een gestressed baasje drijft zo'n paard tot waanzin...
Er zijn uitzonderingen, maar zo te horen heb jij ook een gevoelig Jazzje... los het niet op met geweld, dat brengt je echt terug naar af, met veel geduld, rust en vooral overtuigingskracht kom je heel ver!
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat ze zich mag misdragen, grenzen zijn grenzen maar er zijn ook andere manieren dan de zweep eroverheen!
anneliesdj schreef:Daar ben ik het niet mee eens, paard hoort overal en altijd te luisteren, ook in de weide.
Als jij op het land niets met je paard wilt doen is dat een keuze maar mocht het ooit zo zijn dat het nodig is te longeren dan moet hij ook gehoorzaam zijn. Als er wederzijds respect en vertrouwen is kan je paard altijd zichzelf zijn
doei schreef:Met prikpaaltjes (goedkoop bij agradi) een soort roundpen creeeren.
Zodat jij samen de ruimte hebt met het paard zonder dat de andere paarden zich ermee bemoeien.
Stap iedere dag links en rechtsom wat rondjes en leer HO, stap en naar achter.
Wanneer ze dit feilloos kent kan je met haar naar buiten gaan, ik zou niet in 1x de hele route pakken maar in stukjes, iedere dag iets verder.
Wanneer het paard afgeleid is en niet meer op jou let laat je haar stilstaan en zet je haar naar achter, zorg dat jij aan de "enge" kant loopt.
Ook kan je haar dagelijks lekker gaan poetsen en haar hele lijf aanraken.
Succes!
veersche schreef:Een paard is een paard is een paarde is een paard....
Ze mjoeten respect voor je hebben en ik snap dat je verschillende temperamenten hebt maar feit blijft dat je paard respect moet hebben. En voor wat betreft het Jazz-gebeuren: dit heb ik al vaker gehoord maar de Jazz-afstamming die ik ken is superbraaf en geen hitteppetit.
Als het paard al genoeg heeft aan een vingerknip, dan doe je dat! Straffen kun je op verschillende manieren...
klotshtiduj schreef:anneliesdj schreef:Daar ben ik het niet mee eens, paard hoort overal en altijd te luisteren, ook in de weide.
Als jij op het land niets met je paard wilt doen is dat een keuze maar mocht het ooit zo zijn dat het nodig is te longeren dan moet hij ook gehoorzaam zijn. Als er wederzijds respect en vertrouwen is kan je paard altijd zichzelf zijn
Wat mij betreft zit er wel groot verschil tussen "werken" op het land en gewoon gehoorzaamheid....