Waarom is NH beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:53

Lusitana schreef:
Het is niet zo dat als je niet bewust aan aangeleerd NH doet, je meteen maar geen rekening houdt met het paard.

Dat schrijft toch ook niemand?
Iedereen heeft verder zijn manier van werken met paarden aangeleerd gekregen, of dat nou uit een cursus is, een boek of van een ander persoon is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:58

Lusitana schreef:
Het is fijn dat mensen zich er voor interesseren, maar er zijn zoveel dingen die je niet kunt leren in ene cursus

Je zou er van versteld staat hoe veel je wel in een cursus kunt leren. En wat je in die cursus kunt leren kan de basis zijn voor wat er op volgt...wat je zelf uit gaat en kunt gaan vinden, maar waar je zonder basis van die cursus nooit zelf op was gekomen....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:00

Of uit ervaring en nieuwe dingen zelf proberen... Stapsgewijs en met respect voor je paard.
Ik heb maar heeeeeeel weinig uit boeken, cursussen nooit gedaan, of van een ander (dat deels). Het meeste komt uit: kijken hoe een paard reageert en observeren hoe paarden met elkaar omgaan en observeren en ondervinden wat mijn paard van mijn handelingen vindt.

Lusitana

Re: Waarom is NH beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:24

Ik heb nog nooit een cursus gedaan en bij alles wat ze aanbieden denk ik "been there done that..." Met andere woorden, het is gewone logica.
Ik snap niet waarom dingen meteen in een mystieke hoek gehangen moeten en een label krijgen. "De rest" gebruikt wellicht gewoon 99% van de dingen die tegenwoordig onder NH valt, maar geeft het gewoon niet die naam en gebruikt niet de termen. Dat is even het punt waar het mij om gaat. Ik zie geen onderscheid omdat het door elkaar loopt. Een goed paardenmens zal toepassen wat nodig is, wat handig is en soms is dat iets wat onder wat men tegenwoordig NH noemt valt.

Wat ik ook zeg, is dat je niet kunt uitgaan dat als je dit of dat doet ELK paard meteen ook het gewenste, op de cursus geleerde reactie geeft en ik heb wel eens het idee dat het wel door leken gedacht wordt dat het zo simpel is. Het is niet meer dan een ondergrondje, precies zoals alle andere benaderingen, dus ook de "klassieke". Ik ben het dus niet oneens met wat er gezegd wordt, ik voeg alleen bepaalde toe vanuit mijn gedachtengang erover. Ik ben wat dat betreft een makkelijke in discussies hoor. Ik ga er niet vanuit dat een gelijk heeft en de ander ongelijk. Ieder voegt wat toe en ieder kan een eigen mening vormen na alles bij elkaar gelezen te hebben...

Het meeste leer je, en dat heb ik ook al eerder gezegd, en wordt nu herhaald door tendance, door observeren en inlevingsvermogen. Dat hoeft niet persee voorgekauwd. Maar kan wel uiteraard.

Vroeger had je niet de term NH, maar dat wil niet zeggen dat de methodes die daar nu onder vallen op zich nieuw zijn!

Het enige dat ik echt duidelijk wil maken is dat het jammer is dat er soms wordt gedaan alsof ze recht tegenover elkaar staan, terwijl ze feitelijk over het algemeen door elkaar lopen en dat je ook in beide "slecht" kunt tegen komen.

Het draait uiteindelijk om ruiterschap, paardmanschap en het maakt niet uit of die persoon die dat beheerst zich hier of daar beweegt en er al of niet namen aan geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:25

Ervaring impliceert dat je een paard hebt. Of voldoende mogelijkheden om daarmee om te gaan.
Hoeveel jongvolwassenen hebben ervaring, of kunnen deze veilig opdoen (op een vertrouwd adres, met of zonder eigen paard?)
De NH basis op menige manege laat te wensen over. Menige verzorgpaard op een adres zonder begeleiding is de dupe van niet correcte behandeling. Zie alle topics op OMG of NH of Rijtechnisch...
Ervaring veilig opdoen gaat alleen als je begeleiding hebt van voldoende kwaliteit.
Hoeveel maneges vallen daaronder?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-05-11 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:27

Ben het helemaal met Lusitana eens!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:29

En ik dus niet. Lusitana gaat er van uit dat je een eigen paard, EN begeleiding hebt, en de mogelijkheid om dingen uit te proberen.
Dat gaat alleen als jij de enige bent die met een paard omgaat, als je een eigen paard hebt, of een verzorgpaard. En in het laatste geval alle vrijheid om te experimenteren.
En als paardeneigenaar kan ik je vertellen dat ik eventuele verzorgers die vrijheid NIET zou geven. Niet om te experimenteren iig....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:32

Cassidy schreef:
Ervaring impliceert dat je een paard hebt. Of voldoende mogelijkheden om daarmee om te gaan.
Hoeveel jongvolwassenen hebben ervaring, of kunnen deze veilig opdoen (op een vertrouwd adres, met of zonder eigen paard?)
De NH basis op menige manege laat te wensen over. Menige verzorgpaard op een adres zonder begeleiding is de dupe van niet correcte behandeling. Zie alle topics op OMG of NH of Rijtechnisch...
Ervaring veilig opdoen gaat alleen als je begeleiding hebt van voldoende kwaliteit.
Hoeveel maneges vallen daaronder?

Bedoel je hiermee: ervaring met betrekking tot NH?
Ik ken namelijk geen manege hier in de buurt die daar iets mee doet, in ieder geval niet onder de naam NH.
Dus inderdaad kunnen jongvolwassenen er hier in de omgeving geen ervaring in opdoen.
Wel kunnen ze gedegen ervaring opdoen wat niet onder deze noemer valt, maar er wel raakvlakken mee heeft.

Je weet ondertussen, dat ik best geïnteresseerd ben om eens iets nieuws te proberen, maar ook ik zal daar geen gedegen begeleiding bij kunnen vinden hier in de buurt.
Gelukkig is het iets wat ik erbij wil doen, want mijn paarden luisteren geweldig goed naar me en ik heb een goede band met ze, dus het is enkel voor erbij als aanvulling, niet om een probleem op te lossen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:33

Cassidy schreef:
En ik dus niet. Lusitana gaat er van uit dat je een eigen paard, EN begeleiding hebt, en de mogelijkheid om dingen uit te proberen.
Dat gaat alleen als jij de enige bent die met een paard omgaat, als je een eigen paard hebt, of een verzorgpaard. En in het laatste geval alle vrijheid om te experimenteren.
En als paardeneigenaar kan ik je vertellen dat ik eventuele verzorgers die vrijheid NIET zou geven. Niet om te experimenteren iig....

Ik begreep uit haar tekst ook dat ze het over een eigen paard heeft, niet over paarden, die door 1 of meerdere anderen als gebruikspaard gezien worden. Klinkt als een raar woord, maar jullie snappen vast wat ik bedoel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:34

Ja ik bedoel ervaring met betrekking tot NH.
En dan kun je niet om begeleiding heen. Of dat je wat handvaten aangereikt krijgt en van daaruit kunt experimenteren....
En die handvaten kunnen via een cursus NH....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:35

Nee dan begrijp ik wat je bedoeld en ben het met je eens, dat je dit net zomaar op een manege oid leert, maar daht ook dat Lusitana het over eigen paarden had.
Want dan ben ik het namelijk wel met haar eens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:37

Tendance schreef:
Cassidy schreef:

Ik begreep uit haar tekst ook dat ze het over een eigen paard heeft, niet over paarden, die door 1 of meerdere anderen als gebruikspaard gezien worden. Klinkt als een raar woord, maar jullie snappen vast wat ik bedoel.

Dus? Hoeveel mensen hebben tegenwoordig de mogelijkheid om op jonge leeftijd al te beschikken over een eigen paard?
Kijk even naar de topics op bokt, hoeveel jongvolwassenen problemen hebben met hun (verzorg)pony?
Is dat niet de doelgroep die je als eerste aan wilt spreken bij het veranderen in hun omgang met paarden?
En hoe wil je dat aanpakken? Geen eigen paard, afhankelijk van manege, die niet verder kijken dan de Join Up en gewoon paardengedrag en en hoe je daar mee om kunt gaan gewoonweg NIET onderwijzen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:45

Cassidy wat is er aan de hand? Zo heb ik je nog niet mee gemaakt.

Volgens mij geeft Lusitana niet zo veel commentaar op NH, alleen dat niet overal een naam of label aan gehangen hoeft te worden.
En volgens wat ik inmiddels gelezen heb, zijn er meerder verschillende types paarden volgens NH, dus van daaruit is het ook logisch, dat je niet van ieder paard op een bepaalde handeling dezelfde reactie kunt verwachten. Dit is ook wat e door Lusitana genoemd wordt.

Verder zie ik ook, dat NH niet lijnrecht tegenover andere manieren staat, overal zitten wel raakvlakken.

Met bovenstaande ben ik het eens en zo had ik het geïnterpreteerd. Hier is toch niet zo veel mis mee?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 01:07

NH is een mooie term die iemand veel geld heeft opgebracht. Normaal consequent met een paard omgaan is precies hetzelfde.
Ben het helemaal met Lusitana eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 01:25

Wat voor sticker je er uiteindelijk opplakt, helemaal mee eens, maakt verder niet zoveel uit.
Alleen ben ik van mening dat de kwaliteit van het onderwijs, of het nu klassiek is of NH, serieus te wensen overlaat.
Of iemand nu rijk wordt van het plakken van stickers, zal mij worst wezen.
Uiteindelijk zijn de paarden de dupe van het gebrek aan kennis, van zowel instructie als van leerlingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:42

Poeh wat een lastige stelling en dito discussie! Wanneer spreken we over de klassieke manier? Welke manier is dat dan? Ik denk dan namelijk aan de klassieke dressuur en hun "oude meesters, maar misschien hebben we het wel over de manier van de gemiddelde paardenhouder of wat men leert op (de betere) maneges?

Ikzelf probeer alles wat ik goed vind mee te nemen in mijn omgang met paarden. (incl. rijden) Het maakt me niet zoveel uit onder welke noemer het valt. Wel leer ik nog steeds, elke dag. Zowel van voorbeelden uit het leven, als boeken, beeldmateriaal, clinics, lessen, etc. Mijn oriëntatie is ook breed, juist daarom. Ik rijd nooit aangespannen, maar een goede clinic van Ijsbrand Chardon sla ik niet af. Dito met spring en westernruiters. Mijn boekenkast staat vol boeken en dvd's van alle disciplines en methodes. Ik heb mijn hele leven paarden gehad en toch heb ik nooit genoeg kennis vergaart.

Momenteel ben ik bezig met Parelli level 1 en ik heb al ongelofelijk veel bijgeleerd, al had ik al aardig wat kennis en ja, ook gezond verstand van NH. Maar dit opent voor mij opnieuw deuren en dat vind ik alleen maar heerlijk.

Om dan uit mijn oogpunt de stelling te beantwoorden is NH beter? Ja, voor mij wel. Ik vind het dé beste manier van omgang met paarden en kijk hebben op een paard. Als ik nu iemands talent en kunde zou mogen hebben dan zou ik twijfelen tussen klassiek amazone Anja Beran en Pat Parelli, maar dan uiteindelijk toch kiezen voor laatste. Waarom? Hij kan een ware vriendschap sluiten met paarden en daar ben ik naar opzoek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:01

Cassidy schreef:
Dus? Hoeveel mensen hebben tegenwoordig de mogelijkheid om op jonge leeftijd al te beschikken over een eigen paard? Kijk even naar de topics op bokt, hoeveel jongvolwassenen problemen hebben met hun (verzorg)pony?
Is dat niet de doelgroep die je als eerste aan wilt spreken bij het veranderen in hun omgang met paarden?
En hoe wil je dat aanpakken? Geen eigen paard, afhankelijk van manege, die niet verder kijken dan de Join Up en gewoon paardengedrag en en hoe je daar mee om kunt gaan gewoonweg NIET onderwijzen?

Vele malen meer dan vroeger. Een paard mag dan nog steeds een luxe zijn maar paardensport is vele malen meer toegankelijk dan 35 jaar geleden toen ik met paarden begon.
Natuurlijk kan je van een cursus veel opsteken. Als basis...maar dan nog begint het grote avontuur...oefenen, oefenen, kijken, kijken, doen, doen.
Ik ben er van overtuigd dat dat niet met alle geweld NH hoeft te zijn. De klassieke methode mag ook. Voor mij liever zelfs, past mij beter maar een ander kan van mij rustig NH kiezen als hem/haar dat beter past.
Het gaat er om dat je paardengevoel krijgt. En dat is helaas niet in een cursus te leren maar dat ontwikkel je.
Dat is met rijden precies eender...en daar hebben mensen met een eigen paard ook een voordeel. Die rijden vaker en kunnen vaker les nemen...
Op miijn manege vroeger werd overigens weldegelijk onderwezen hoe je met een paard omgaat en waarom.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:31

hhmm, ik zie hier vooral vergelijkingen gemaakt worden tussen de slechtste voorbeelden van beiden.

Als ik kijk naar beiden op hoog niveau, dan zie ik een paar verschillen (op echt hoog niveau zijn die klein, maar het tekent de weg erheen natuurlijk).
In klassieke methodes wordt de meeste nadruk gelegd op het fysiek ontwikkelen van het paard, als je dat goed doet, zal het paard zich ook mentaal en emotioneel ontwikkelen.

Bij de NH methodes die ik ken, gaat het andersom. Het paard wordt mentaal en emotioneel ontwikkeld en de fysieke ontwikkeling is vaak een gevolg daarvan of is, als het ware, de kers op de taart.

Als gevolg daarvan zie je vaak dat bij de klassieke methodes er een focus is op het jezelf ontwikkelen als ruiter die het paard lichamelijk kan perfectioneren, terwijl bij NH-methodes meer aandacht wordt besteed aan het jezelf ontwikkelen in het perfectioneren van het lezen en inspelen op het gedrag van het paard.

Ik kies daarbij voor de NH weg, omdat ik denk dat bij die manier van leren (van de mens), het paard het minste hinder ondervindt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:49

NatasjavE schreef:
Cassidy schreef:
Dus? Hoeveel mensen hebben tegenwoordig de mogelijkheid om op jonge leeftijd al te beschikken over een eigen paard? Kijk even naar de topics op bokt, hoeveel jongvolwassenen problemen hebben met hun (verzorg)pony?

Vele malen meer dan vroeger. Een paard mag dan nog steeds een luxe zijn maar paardensport is vele malen meer toegankelijk dan 35 jaar geleden toen ik met paarden begon.
Natuurlijk kan je van een cursus veel opsteken. Als basis...maar dan nog begint het grote avontuur...oefenen, oefenen, kijken, kijken, doen, doen.
Ik ben er van overtuigd dat dat niet met alle geweld NH hoeft te zijn. De klassieke methode mag ook. Voor mij liever zelfs, past mij beter maar een ander kan van mij rustig NH kiezen als hem/haar dat beter past.
Het gaat er om dat je paardengevoel krijgt. En dat is helaas niet in een cursus te leren maar dat ontwikkel je.
Dat is met rijden precies eender...en daar hebben mensen met een eigen paard ook een voordeel. Die rijden vaker en kunnen vaker les nemen...
Op miijn manege vroeger werd overigens weldegelijk onderwezen hoe je met een paard omgaat en waarom.

Je zegt in het begin van je bericht dat paardensport toegankelijker is dan vroeger.
Mee eens, shetjes worden snel aangeschaft en kindlief er alleen op los gelaten.
Dat betekent dus dat de begeleiding op jonge leeftijd vaak te wensen overlaat,als men het kind alleen aan laat modderen.
En als er al begeleiding is, dan zijn dat veertienjarigen die les staan te geven.
Dus dat je vroeger goede les kreeg hoe je met een paard behoorde om te gaan, betekend niet dat al die kinderen, die op een shet los worden gelaten, deze begeleiding tegenwoordig ook hebben.
En hoe die begeleiding eruit ziet, maakt dan verder helemaal niets uit. Kan klassiek zijn of NH. Vanuit die basis kun je je gaan ontwikkelen. Maar als die basis er al niet is, als het fundament niet stevig is, is het hele huis wat je daarop op gaat bouwen gedoemd om in elkaar te storten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:33

Nee, Cassidy. Paarden sport heeft een een enorme vlugt gemaakt de laatste 30 jaar. Toen ik op school zat was ik de enige in de klas die paard reed(en ik woonde in een goede middeklasse buurt). Nu rijdt een derde van de meisjes in een klas. De KNF(nu KNHS) maakte destijds al een explosieve ledengroei door. Vroeger had je een paar keer per jaar een indoor dressuurwedstrijd...nu ieder weekeinde en er zijn wachtlijsten....
Die mensen komen niet op shetjes...Het KWPN is ook explosief gegroeid.
Alleen zijn er dus ook steeds meer mensen die het niet van huis uit meegekregen hebben. Die niet bij papa en mama hebben meegekeken hoe het hoort en hoe de paardentaal gaat. Niet geleerd hoe je met een paard omgaat.

Ik heb overigens niets tegen paardencursussen hoor, intergendeel...denk alleen dat het niet uitmaakt of je kiest voor een NH methode of een andere methode

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:29

Ik ben met 6 jaar begonnen met ponyrijden en kom niet uit een familie met paarden, dus dat zegt ook niet alles.....
Het gaat om de begeleiding en die hoeft niet perse al in de familie of directe omgeving te zitten, dat kan ook op een manege gebeuren. Helemaal als er uiteindelijk een eigen pony komt.
Helaas is er inderdaad alleen te weinig goede begeleiding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:44

NatasjavE schreef:
Alleen zijn er dus ook steeds meer mensen die het niet van huis uit meegekregen hebben. Die niet bij papa en mama hebben meegekeken hoe het hoort en hoe de paardentaal gaat. Niet geleerd hoe je met een paard omgaat.

Als je niet in staat bent om een eigen paard aan te schaffen, en daar - met goede begeleiding - mee aan te de slag te gaan, heb je een serieus probleem.

Uiteindelijk ben je als beginnend ruiter, zonder ballast van huis uit, zonder middelen om een GOED OPGELEID eigen paard aan te schaffen, en het OPLEIDINGSNIVEAU van het paard door goede en professionele begeleiding UP TO DATE te houden, afhankelijk van de (wel of niet kwalitatief voldoende) opleiding van medewerkers op een manege of pensionstal, en de kwaliteit van de lespaarden. Met een lesje in de week op een niet goed opgeleid paard, waar je van moet leren. Instructie die soms serieus te wensen overlaat, omdat goed opgeleidde mensen in de paarden moeilijk te vinden zijn, omdat ze toch duur zijn en werken in de paarden niet bijzonder winstgevend is. Paarden waar toch wat aan mankeert, want de goed opgeleidde en vooral gezonde paarden zijn duur, en als ze al bij een manege belanden, meteen weer snel worden doorverkocht.
Helaas zelf de ervaring opgedaan dat je als beginnend ruiter op 3 jarige paarden word gezet, waar jij meer aan kunt leren dan waar jij van kunt leren, waar je uiteindelijk nog geld voor neer moet tellen omdat jij de paarden wat bij gaat brengen....

Wat klopt er niet aan dat verhaal? Hoe wil jij als ruiter dan in hemelsnaam wat gaan leren? Op rijtechnisch en paardenpsychologisch niveau?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:16

NH? Bij de klassieke manier heb ik het idee, dat er minder rekening word gehouden met het paard. Paarden reageren op ons, en als dat in negatieve zin is, word dat op de klassieke manier opgelost, en dat is bv. een klap verkopen. Terwijl wij de oorzaak waren. Met NH word er meer naar gekeken, waarom deed mijn paard dat? Waarom ging mijn paard steigeren onder het zadel? Inplaats van meteen een klap op de kop te geven, 'omdat ie niet luistert.' Nu betekend dat niet dat NH'ers softies zijn. Ik verkoop mijn paard ook af en toe en klap omdat ie mijn ruimte in dondert zonder toestemming. Net zoals paarden bij elkaar doen. Maarrrrr... Nu heb je NH methodes, je behandelt je paard volgens het boekje. Doe deze oefening blablabla en je krijgt de leiderschap over je paard. Ik ben daar de fout in gegaan, en mijn paard heeft me daar op een hardnekkige manier op gewezen. NH vind ik, is je aanpassen aan de natuur van het paard, het karakter, de omstandigheden, en daar naar handelen. En niet met een methode, zoals nu veel gedaan word. Wanneer je volgens methoden werkt, denk ik dat de goedheid niets verschild met de klassieke manier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:57

thoraklover schreef:
Maarrrrr... Nu heb je NH methodes, je behandelt je paard volgens het boekje. Doe deze oefening blablabla en je krijgt de leiderschap over je paard. Ik ben daar de fout in gegaan, en mijn paard heeft me daar op een hardnekkige manier op gewezen. NH vind ik, is je aanpassen aan de natuur van het paard, het karakter, de omstandigheden, en daar naar handelen. En niet met een methode, zoals nu veel gedaan word. Wanneer je volgens methoden werkt, denk ik dat de goedheid niets verschild met de klassieke manier.

Wat als de methode nou inhoudt dat je je verdiept in ieder paard voordat je iets toepast? Ben je bekend met de horsenalities van Parelli?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:05

thoraklover schreef:
NH? Bij de klassieke manier heb ik het idee, dat er minder rekening word gehouden met het paard. Paarden reageren op ons, en als dat in negatieve zin is, word dat op de klassieke manier opgelost, en dat is bv. een klap verkopen. Terwijl wij de oorzaak waren. Met NH word er meer naar gekeken, waarom deed mijn paard dat? Waarom ging mijn paard steigeren onder het zadel? Inplaats van meteen een klap op de kop te geven, 'omdat ie niet luistert.' .

Klappen uitdelen hoort ook niet in klassiek!
Er is een manier van rijden ontstaan (doordat jan en alleman tegenwordig een paard kan kopen)die niks meer met klassiek te maken heeft en daar zit je nu mee te vergelijken. Maar dat is dus al een foute manier van met paarden omgaan die nergens in past. Je zult niet in boekjes zien van "sla je paard maar als hij het niet doet".