Join-up...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvaaaXX

Re: Join-up...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:23

maar de join up werkt en is wel echt
heb het in het echt gezien en hij had echt een band met het paard terwijl hij eerst soms zat te happen en hij mocht opeens op een plek komen waar hij eerst niet mocht komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:26

Ja de JU werkt. Het is een voor het oog zachtaardige methode. Maar wat er psychisch met het paard gebeurt zie je aan de buitenkant niet. En dat er na de JU nog een heel traject volgt zie je ook niet. Als jij verhoudingen rats-boem gaat rechtzetten via de JU, waardoor je paard je als leider gaat zien, en je vervolgens fouten gaat maken waardoor je paard zijn vertrouwen in je verliest, is de hele JU voor niets geweest.

De JU mag je in een paardenleven maar max. 3 keer toepassen. Als je drie keer in de week die round pen inmoet om verhoudingen recht te zetten omdat jij fouten hebt gemaakt is dat geestelijke mishandeling!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:27

Cassidy schreef:
Mocht je zin hebben en iemand kunnen vinden die met je mee wil:

http://www.27ranch.be/

Op 5 Juni is er op de 2 lazy 7 ranch een NH dag. Begin om 10 uur, tot 18.00h. Daar kun je alleen al door te kijken al heel veel leren. Inkom is 4 Euro, dus dat zijn de kosten niet. En je ziet hoe het ook anders kan...

lijkt me leuk, maar ik denk niet dat mijn ouders er naartoe willen. ze zijn niet zot van paarden... mijn papa wil alleen zeilen, en mijn mama is er bang van,dusja...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:29

Je zou kunnen kijken of je met iemand mee kunt rijden. Het hoeven niet perse je ouders te zijn? Vraag een vriendinnetje, en misschien willen haar ouders wel rijden?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:30

Waarom zou je je paard met Join-up dwingen om jou als leider te zien, als hij er ook zelf voor kan kiezen als hij jou fijn vind?
Je wil dat je paard je leuk vind en graag bij je is en graag dingen met je doet, daar moet je naartoe werken en niet door dat af te dwingen met een Join-up. Vind ik.
Ook kan het idd erg schadelijk zijn voor je paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:31

Ik woon in Brecht, België, zin om samen te gaan? ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:34

Gypsy schreef:
Ik woon in Brecht, België, zin om samen te gaan? ;)

Nou, dat is nou eens een super aanbod! Katrijn, ik zou het doen (als het mag van je ouders!)

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:36

TrIjNiE__ schreef:
Beeezel schreef:
Ik zou zeggen; neem les.

hoe bedoel je neem les? dat kost geld en wie moet dat dan betalen?

Och kind...
Paarden houden, rijden of verzorgen kost geld. Als je dat niet hebt, niet kunt krijgen of regelen; zoek dan alsjeblieft een andere hobby. Dat klinkt onaardig, maar je paard heeft er niets aan als jij aan blijft klungelen en hiermee je paard (of nog erger; dat van een ander) aan het "verpesten" bent.
Het is jouw verantwoordelijkheid dat je je paard altijd recht in de ogen kan kijken, je paard kan aan jou immers niets doen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:27

weet ik wel, maar ik heb besloten dat ik toch eens ga zoeken naar iemand die me kan helpen, dus... EINDE

jadisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:31

@rider01

je maakt je paard niet kapot door de join-up want in het wild zouden er dan ook paarden kapot zijn gedaan. in het wild gaat de hengst een wilde merrie temmen om te kunnen dekken en als hij dat gedaan heeft dan zou de merrie volgens jou zich niet laten dekken.. waar komen anders die veulens vandaan? en ik heb het zelf bij mijn verzorgpaard gedaan: hij hinnikt blij als ik kom en hij volgt me als een schoothondje! <3 /3

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:01

Ja, de Join Up werkt. Maar mag ik je vragen om dit topic even goed door te lezen? Want wat jij met je verzorgpaard doet grenst aan geestelijke mishandeling, en achter je aanlopen als een schoothondje is echt niet omdat hij je dan zo lief vindt, maar omdat hij geen andere keuze heeft. Je hebt hem namelijk net daarvoor met dood bedreigd....

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

De Join Up met een dekking te vergelijken is pure onzin. Op het moment dat er hormonen bij komen kijken gaat een paard namelijk heel anders reageren dan zonder hormonen.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:50

Jadisa, beetje beter opletten bij de biologielessen: hormonen regelen dat hengsten en merries veulentjes gaan maken. Als de merrie niet vruchtbaar is haalt een verstandige hengst het niet in zijn hoofd om een merrie te willen dekken, dan krijgt een partij hoeven tussen zijn tanden geramd zodat hij nooit meer onbeleefd zal zijn tegen een merrie. _-:(

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:56

jadisa schreef:
@rider01

je maakt je paard niet kapot door de join-up want in het wild zouden er dan ook paarden kapot zijn gedaan. in het wild gaat de hengst een wilde merrie temmen om te kunnen dekken en als hij dat gedaan heeft dan zou de merrie volgens jou zich niet laten dekken.. waar komen anders die veulens vandaan? en ik heb het zelf bij mijn verzorgpaard gedaan: hij hinnikt blij als ik kom en hij volgt me als een schoothondje! <3 /3

lieve schat je kunt join-up niet vergelijken met het dekken in het wild... dat slaat echt ZO nergens op :')

Lees eerst maar eens wat een join-up eigenlijk is. :)*
Bij een join up boots je na dat een paard UIT de kudde wordt gezet (vaak door de merrie want die zijn de baas, niet de hengsten! }> )
En als een paard dan om vergeving heeft gevraagd (onderdanig doen, smakken en de hele ratteplan) wordt hij weer toegelaten in de kudde en zal hij zich beleefd gedragen om niet weer weggezet te worden.

Het buiten de kudde gesloten is voor een paard HEEL erg wegens leeuwen en andere roofdieren enzo, en daarom is het psychisch ook zo zwaar.

Dat is in twee zinnen (veeeeel te weinig mensen ja ik weet het) de werking van een join-up.

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:27

Nog even over dat heartland, het zijn mooie boeken maar niet zomaar een join up doen! En de heartland boeken niet altijd het goede voorbeeld gegeven!!!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:29

inderdaad !
ik vind het best slecht van heartland
toen ik 11 was wilde ik altijd een join-up doen , dan kreeg je een
goede band met je pony :j

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:49

Romyloverrr dat klopt! Ik vind het raar dat ze dat zeggen. Je kan er ponys mee verpesten!

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:41

he!
Ik heb de hele serie van Heartland en heb dus de Join Up geprobeerd!
Het helpt bij mij echt maar je moet ook dan echt heel consequent zijn!
Want anders gaat het mis en kan het zijn dat het paard als het geen zin heeft gaat bokken naar jou! (Had ik een keertje)
Maar zolang je duidelijk bent of het paard stap, draf of galop moet komt het eigenlijk wel goed :)
Ook heb je de methode freestyle dit is bijna hetzelfde alleen dan met een leadrope en dit kan jouw ook wel helpen!

Over freestyle : http://www.emielvoest.nl/index.php/webs ... -artikelen hier heb je boeken en filmen erover die echt helpen!

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:43

DianXX schreef:
Waarom zou je je paard met Join-up dwingen om jou als leider te zien, als hij er ook zelf voor kan kiezen als hij jou fijn vind?
Je wil dat je paard je leuk vind en graag bij je is en graag dingen met je doet, daar moet je naartoe werken en niet door dat af te dwingen met een Join-up. Vind ik.

Nou ik vind dat het paard het dan nog altijd voor het zeggen heeft! Want als het paard niet zou willen zou die ook niet achter je aan lopen of iets!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:46

oeroud topic meisjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:12

Dat maakt niet uit, het blijft actueel waar het over gaat.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:16

inderdaad !

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:48

Dat je dat van heartland hebt gedaan...het HAD fout kunnen lopen!
dat betekent dat je het goed hebt gedaan!

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:04

Selina16 schreef:
DianXX schreef:

Nou ik vind dat het paard het dan nog altijd voor het zeggen heeft! Want als het paard niet zou willen zou die ook niet achter je aan lopen of iets!

Jij zou ook achter iemand aanlopen als je anders dood gaat.

Heartland is een verhaal, geen informatie. Houdt in je achterhoofd om altijd vraagtekens bij dingen te zetten. Klopt dit wel, waarom. Doe niet zomaar iets.
En behalve dat een join-up geestelijk slopend is voor het paard, kan het ook verkeerd uitpakken en valt het paard jou aan.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:13

heeee ts!

toptoptop dat je nadenkt over nh en je ook aan het nadenken bent over de JU.

ik was ook erg jong toen ik ooit begon. maar ik raad je aan, ga sparen en doe een kidscursus bij annemarie van der toorn.
op bokt zijn er erg leuke en pittige discussies te vinden. maaar luister goed, het wiki onderwerp op bokt over de join up mag je absoluut niet geloven. er staan dingen in die niet waar zijn en er ontbreekt een stuk.
op bokt kunnen wij je niet helpen de join up goed te laten uitvoeren.
je moet dit leren van profs!
wat er hier wordt gezegt aan negatieve dingen en aan mentale mishandeling moet je zelf even sorteren en door een zeef halen. neem deze meningen niet klakkeloos over.
ga zelf op ontdekkingsreis in de NH.

tips:
hard klusjes doen, veel sparen en ga investeren in je kennis. dit is leuk en je wordt erg enthousiast. kijk verder dan 1 ding. ga ontdekken.
het geeft je veel voldoening als je ziet dat je er hard voor hebt gespaard en het lukt.

ik ben inmiddels zover dat ik binnenkort naar amerika ga, flag is up farm montyroberts.

ooit begonnen op mijn 12 e en inmiddels gaat alles rollen en lopen.

heel veel succes,
maar kijk verder (heeeeel) veel verder dan bokt. leuk voor inspiratie dat wel ;)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:03

kennis is macht!