Hoe longeer jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Hoe longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:36

20 minuten tot half uur, 1 longeerlijn, door de bitring en dan vast aan de longeersingel.
En als hulpteugel een pessoa teugel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:43

Leren halster (lekker stevig), aan de zijkant van heth alster (en als ik van hand verander even wisselen), en een normale zweep met een strotouwtje voor dat 'klapgeluid'
ongeveer 10 a 15 min.

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 01:03

Ik longeer meestal met pessoa zonder zweep aangezien ze goed genoeg naar mijn commando's luisterd heb ik geen zweep nodig...
ik doe ook veel overgangen maken en natuurlijk eerst goed los stappen voordat ik begin te werken met haar...

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:01

Meestal half uurtje ofzo. Soms hang ik er een pessoa aan, lang niet altijd. En ik gebruik wel een zweep, gewoon een simpele longeerzweep :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:40

Eerst 'gewoon' met een hoofdstel.
Daarna (doe ik nu nog af en toe) met longeersingel en hulpteugels.
Als afwisseling met halster en dan lage kruisjes springen/balkjes lopen.
En nu ben ik al een tijdje bezig met los longeren (wel met hoofdstel in) en dat gaat verrassend goed!
Gewoon in een weiland, vierkant stuk afgezet en dan let ik extra op mijn houding en stemgebruik.
Ik houd er vooral van om af te wisselen, net als mijn pony. :)

En meestal longeer ik niet zo lang, 15-20 minuten, heel afwisselend.

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:46

Ik logeer zonder hulpmiddel
ja alleen een longeer lijn

ik ga er schuin achter mijn pony staan

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:59

Ik gebruik een touwtje van bovenaf aan de singel (waar normaal je handen zitten) en die doe ik of aan de zijkant of onderop vast ligt er een beetje aan hoe het paard is en hoe ie loopt.. Meestal longe door bit naar zijkant singel zodat je stelling kan vragen.

Dit paard ging bijvoorbeeld te snel te diep en teveel op de voorhand lopen. Daarnaast moest ie nog een beetje stabieler worden dus daarom aan de zijkant en niet onderaan. Verder wou ie niet altijd even braaf op de volte blijven en kon ik em met de longe door het bit naar de singel makkelijker op de volte houden
Afbeelding

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:00

ik longeer zonder hulpmiddelen in een kleine bak of paddock
en let extra goed op lichaamstaal.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:08

Momenteel ben ik vooral bezig met de dubbele longe in een 15x15 m afgezet deel van de bak. Sinds donderdag doe ik dit met een leren bitje, zowel met mijn 18 jarige, als met mijn 3 jarige merrie. Tijd verschilt heel erg.

Hier wordt ook veel het los longeren genoemd, ik doe iets soortgelijks ook veel, alleen heet het bij mij loswerken ;) .

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:29

Zonder hulpmiddelen. hij blijft gewoon alsof die aan een longe zit rondjes om me heen lopen _/-\o_

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:33

Ik longeer meestal zonder hulpmiddel, lekker met een halster of hoofdstel en een longeerlijn. Als het nodig is met een hulpteugel en dan het liefst met een driehoeksteugel. Ik heb daar zelf erg goede ervaringen mee. Dit is zo eentje: http://www.pferdundreiter.at/shop/image ... 4fe436.jpg In Duitsland wat bekender volgens mij. Ik vind het wel prettig, omdat ze niet zo naar achteren worden gevraagd, maar meer ook naar beneden. Ene eindje zit tussen de benen, dan door het bit en dan aan de voorstel singelstoot (of aan het ringetje van je zadel). Vroeger reed ik hier ook vaak mee!

Met de hafjes gebruik ik nu een lange longeerzweep, maar met het shetje wat ik af en toe een beetje beweging geef gebruik ik gewoon het einde van de longeerlijn. Hij is een beetje fel op de zweep ;)

Meestal liggen er ook balkjes, dus die gebruiken we dan ook, vooral het shetje vindt dat leuk! Die wordt er helemaal enthousiast van en maakt sprongen alsof er een volledige hindernis staat :')
Laatst bijgewerkt door Jethafa op 23-05-11 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:34

Ohja, zonder lijn lijkt me ook wel wat, maar we hebben alleen een weiland tot ons beschikking, en daar gaan ze toch echt geen rondjes om mij heen lopen ;)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:27

Jethafa schreef:
Ohja, zonder lijn lijkt me ook wel wat, maar we hebben alleen een weiland tot ons beschikking, en daar gaan ze toch echt geen rondjes om mij heen lopen ;)

Ik heb ook alleen een weiland tot mijn beschikking (3 aparte aan elkaar). Het handigste is als je gewoon een stuk afzet met prikpaaltjes en touw of iets anders als je dat hebt. Mijn shetlander loopt perfect rondjes om mij heen, maar ik heb hem alles geleerd hij kon eerst niks. Zolang je houding maar goed is en als je niet een te groot stuk af zet lukt het wel. Ik ga het stuk steeds meer uitbreiden. :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:40

Dat verschilt.
Ik gebruik in ieder geval een vierkante longeer-paddock en ik longeer nooit langer dan een half uurtje (meestal korter).

Verder longeer ik wel eens zonder lijn; ik ben hier ooit mee begonnen omdat mijn paard er een handje van had om om te draaien aan de longe. Door een poosje zonder lijn te longeren, heb ik dit gedrag er uit kunnen krijgen, maar af en toe gebruik ik deze manier nog wel eens wanneer ik daar zin in heb.
Voor de rest longeer ik vaak met hoofdstel en lijn of soms met halster en lijn. Hulpteugels gebruik ik nog niet; ik wilde eerst wat meer bekwaam worden in het longeren zelf, zonder het risico om iets fout te doen met hulpteugels.
Ik ben nu zover dat ik zit te denken om wat meer te gaan doen met hulpteugels. Zo'n longeerhulp zou ik om te beginnen wel eens een keer willen proberen; die lijkt me vrij eenvoudig in gebruik.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:46

Ik longeer met een longeersingel en bijzetteugels, op zijn tijd laat ik hem ook nog balkjes draven.

Punetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:09

Ik longeer met de Concord Longe, is een nieuw product wat voor namelijk wordt gebruikt bij paarden die aan het opbouwen zijn na een blessure. Je hebt ook de Concord Leader, voor als je paard met een blessure alleen aan de hand mag stappen, het paard kan zo geen rare sprongen maken. Het is niet zo dat ie dan vast gezet wordt ofzo ;)
Als ik longeer doe ik dat 20 tot 30 minuten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:18

Niet :=
Ik longeer niet vaak/nooit, soms als ik geen zin heb om te rijde dan zet ik hem gewoon stil, ookal is dit 2 dagen.
Ik longeer heel soms als ik de vorige dag intensief heb gereden, bijv. op wedstrijd ofzo :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:24

ik longeer heel verschillend per keer.
het ene paard train ik aan de longeerlijn omdat ze nog niet beleerd was en spieren en conditie moest krijgen. die longeer ik tussen de 20 en 30 minuten met touwtjes of pessoa teugel.
een ander paard longeer ik gewoon even voor de conditie en doe ik vaak zo tussendoor als ik wat minder tijd heb. dit is niet echt trainingsgericht.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:34

Ik longeer normaal met bijzetjes aan, niet te strak, maar wel vast genoeg zodat ze moet leren nageven.
Meestal een kwartiertje links en een kwartiertje rechts. Maar dit verschilt per keer.
Ik doe wel een dekje onder de longeersingel.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:38

Ik longeer meestal met pessoa in de bak, soms zonder hulpteugels. Ik wissel daarin af, de ene keer met niks andere keer met bijzet of iets anders.

wolflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:47

Als ik mijn paard moet longeren doe ik dat met een enkele of dubbele logeerlijn.
gewoon in de normale bak onegever 15/20 min.
met een lange zweep en soms met een stukje van de logeerlijn als zweep

manonsidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:54

Ik longeer bijna nooit ! En als ik longeer, dan zonder enige hulpteugels, en op stemcommando's :)
Oh en ongeveer 15 minuten.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:35

Ik longeer haar altijd met touwhalster en meer niet :). Vaak een half uurtje en erg veel overgangen, di probeer ik ook met mijn lichaam aan te geven!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:37

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:23