[AR] Welk bit voor oost-indische pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Welk bit voor oost-indische pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:22

Toch niet met je eens. Pas als teugel/leidsel aan dezelfde ring bevestigt zijn heb je geen hefboom. Als het bakstuk in een afzonderlijk gat zit (dus hoger, zoals in geval van LP) heb je wel hefboom. Hetzij niet te vergelijken met de leidsel op de onderste sleuf, maar je hebt wel degelijk hefboom :j
En wetenschappelijk gezien is dat ook compleet logisch, alleen het gaat me niet lukken om het wetenschappelijk te onderbouwen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:36

stef schreef:
Toch niet met je eens. Pas als teugel/leidsel aan dezelfde ring bevestigt zijn heb je geen hefboom. Als het bakstuk in een afzonderlijk gat zit (dus hoger, zoals in geval van LP) heb je wel hefboom. Hetzij niet te vergelijken met de leidsel op de onderste sleuf, maar je hebt wel degelijk hefboom :j
En wetenschappelijk gezien is dat ook compleet logisch, alleen het gaat me niet lukken om het wetenschappelijk te onderbouwen ;)

Dat ben ik tot op zekere hoogte met je eens. Je hebt wel een hefboom maar niet op de lagen in de mond. De hefboom zit dan op het kopstuk achter de oren.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 08:44

okee, dus als ik het goed begrijp,

zal de plaatser van dat berichtje bedoelen dat wanneer je je leidsel in de bril doet, je 'meer te zeggen hebt in de marathon' vanwege de hefboom achter de oren dan een ongebroken trens.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:20

Maakt het zoveel uit hoe het werkt als het maar werkt denk ik dan :o?

Die van mij heb ik leidsel ook door de bril, daar reageert ze prima op. Kinketting is vrij los, doet dus niets.
Als ik leidsel door 1e sleuf doe, loopt ze steeds op haar kop.
Als ik kinketting vaster doe, idem.
Dus mijn conclusie is leidsel door bril is voor haar de lichtste inwerking.

Het is wel degelijk zo dat enige extra werking is met de constructie van menhoofdstel/liverpool en dat zal dan wel achter de oren zijn, maar waar maakt volgens mij niet uit als het maar werkt.
Je kunt het denk ik vergelijken met het rijden met een pessoa dan door het bovenste gat, heb je ook niet zozeer dat je inwerkt op de kaken, maar blijkbaar dan achter de oren, dus heel licht.

Er werd ook nog gesproken over Mylers, ik vind ze er erg scherp uitzien. Weet niet of paard/pony ze zo 'prettig' vinden, alswel dat ze gewoon beter luisteren omdat ze dus zo scherp zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:29

VanHuisUit schreef:
Er werd ook nog gesproken over Mylers, ik vind ze er erg scherp uitzien. Weet niet of paard/pony ze zo 'prettig' vinden, alswel dat ze gewoon beter luisteren omdat ze dus zo scherp zijn.

Ze zijn inderdaad heel dun maar dat is om andere redenen gedaan dan scherpte. De moderne paarden hebben anatomisch gezien gewoon minder ruimte in de mond en velen vinden een dik bit erg onprettig, omdat ze de mond dan niet meer kunnen sluiten. Doe daar nog eens een aansnoerneusriem bij en ze zijn helemaal blij :+ .

Ik heb voor mijn afstuderen een onderzoek gedaan naar het effect van de Myler op het welzijn van het paard. Daar kwam duidelijk in naar boven dat bij correct gebruik de paarden deze bitten veel prettiger vinden (mond minder openen, constantere aanleuning en positievere hartritmevariabiliteit). Maar aan de andere kant hadden een paar ruiters met grove hand de mond wel kapot gereden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:31

Ik heb geen ervaring met een myler voor de wagen, maar OHZ liep mijn haflinger er erg fijn op (imitatie myler trouwens, vind die krengen veel te duur ;) )

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:38

haha, stef, ik heb er idd ook naar gekeken.. maar ik vind het eigenlijk ook wel erg duur.. Als ik nou weet dat ze er nou goed op loopt vind ik het een ander verhaal, maar dan zou ik ook wel die sprenger liverpool dubbelgebroken in willen hangen van 200euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:45

Lizzzzz schreef:
haha, stef, ik heb er idd ook naar gekeken.. maar ik vind het eigenlijk ook wel erg duur.. Als ik nou weet dat ze er nou goed op loopt vind ik het een ander verhaal, maar dan zou ik ook wel die sprenger liverpool dubbelgebroken in willen hangen van 200euro

Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die met Mylers rijden. Kan je er niet ergens eentje lenen? Volgens mij is er ook ergens een bittenbank waar je ze kan huren. Ik zou gewoon voor een simpel level 1 of 2 bitje gaan (afhankelijk van hoe je pony reageert op een tongpoortje) met een gemiddeld tot breed mondstuk. Om veilig te zitten qua mogelijkheden zou ik dat doen in combinatie met D ringen met sleuven. Dan kan je zonder ruilen of nieuw moeten kopen wat spelen met wel of geen hefboomwerking op lagen/achter de oren.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:01

Nou, bij ons in de buurt niet hoor.. Daar rijden ze alleen met een liverpoolstang, had ook wel een enkelgebroken LP zien hangen.. En ik bof dat Kailiegh een breed bekkie heeft, ten opzichte van haar groote, maar dan is ze toch nog het kleinste ponietje ;-)
Ik ga eens opzoek naar die bittenbank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:29

Lizzzzz schreef:
Nou, bij ons in de buurt niet hoor.. Daar rijden ze alleen met een liverpoolstang, had ook wel een enkelgebroken LP zien hangen.. En ik bof dat Kailiegh een breed bekkie heeft, ten opzichte van haar groote, maar dan is ze toch nog het kleinste ponietje ;-)
Ik ga eens opzoek naar die bittenbank

Ik bedoelde ook ruiters :o .

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:41

oo haha.. hmm op mn oude stal maar 1tje en op mn nieuwe stal dus alleen aangespannen ;-)
Kan helaas dus niets lenen.. En niemand van mn werk trouwens ook..
Kortom, ik ken helemaal niemand (meer) die met een myler rijdt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:31

Citaat:
Ik heb voor mijn afstuderen een onderzoek gedaan naar het effect van de Myler op het welzijn van het paard. Daar kwam duidelijk in naar boven dat bij correct gebruik de paarden deze bitten veel prettiger vinden (mond minder openen, constantere aanleuning en positievere hartritmevariabiliteit). Maar aan de andere kant hadden een paar ruiters met grove hand de mond wel kapot gereden.

Interessant!
Mij was een myler geadviseerd voor rijden onder het zadel maar ik heb ze bekeken, gewoon level 1, durf / wil er niet aan vindt het echt te dun (ook de dikste variant). Dan maar eerst wat meer dooroefenen met mijn dubbel gebroken aurigan bitje :+
Daarbij heb ik een breedbekkikker (bitmaat 14.5) mylers gaan tot 13.5. Maar goed, dat terzijde.

Dubbel gebroken liverpools vind ik echt martelwerktuigen, sorry. Ik denk ook dat een scherper bit gewoon niet uitmaakt bij de problematiek die je schetst, misschien wordt het juist alleen erger. Denk dat alleen geduld, rust en veel oefenen uit zal maken.

Vwb uitproberen mylers trouwens: www.mylerbitten.nl

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:35

Een stuk zeemleer om de stang kan goed werken. Als je paard gevoelig is op de lagen, is dit mogelijk een goede oplossing.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:39

Dat gaat het ook niet worden, dan wordt het bit veel te dik van