[AR] Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw paard er weleens echt vandoor gegaan voor de wagen?

Ja. Ik men met stang.
24 (22%)
Ja. Ik men met trens.
6 (5%)
Ja. Ik men bitloos.
2 (1%)
Nee. Ik men met stang.
46 (42%)
Nee. Ik men met trens.
17 (15%)
Nee. Ik men bitloos.
13 (12%)

Totaal aantal stemmen: 108

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:37

Op manege rijden we alles (+-5 paarden) met stang, nog nooit er van door gegaan. Enkel en dubbel.
Als ze gaan gaan ze vast wel, maar om nou bitloos te gaan mennen gaat mij echt te ver. Je doet mee in het verkeer dus dan heb je toch zoveel zekerheid nodig als je kan bieden.

ZusJacobs

Re: Er vandoor gaan voor de wagen met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:45

Het verschilt hier, pas de optoming aan aan het paard. Mijn pony met ik met liverpool (3 gaatjes laag, vaak op de 1 na onderste of onderste) omdat die ontzettend voorwaarts en vervelend kan zijn. Mijn ene shetlander die we nu 3/4 jaar hebben kan bitloos voor de wagen (met halster of kaptoom) maar dat doe ik eigenlijk nooit, hij heeft er een ongebroken trens in liggen of bij wat meer crossen een liverpool (dacht ik). Mijn andere shetlander kan eigenlijk niet met bit, voordat ik dit wist heb ik er met liverpool en kaptoom mee gemend.Eerst moest ik hem zwaar in het zweet rijden voordat hij braaf op de kaptoom liep (alleen in de bak bitloos gemend) het is namelijk zo'n hittepetit.. Dat is ook de reden dat hij weg moet helaas..

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:46

Air schreef:
Sasika: Voorwaarts-neerwaarts, neerwaarts-voorwaarts.
Als je voorwaarts-neerwaarts denkt dan heb je toch geen bewijsmateriaal nodig? What's the difference met bit? Nageeflijkheid komt vanuit een juiste balans, niet vanuit gepluk aan de voorkant.

Je hoeft niet zo agressief te reageren. Niemand kan ruiken dat 1 van je pony's niet tegen druk op de neus kan.
Is de opvoeding daadwerkelijk goed als je het bit nodig hebt om controle te kunnen houden? Als de opvoeding dan zo goed is, dan heb je dat bit toch niet nodig als controlemiddel?

Bedankt, maar ik zou het gewoon wel is willen zien voor de wagen! agressief ik? haha jammer dat je uitdrukkingen niet kan aflezen van gezichten, maar wees gerust mij krijg je niet snel agressief.

o en ik dacht toch werkelijk dat mensen dat konden 8)7 , nou sorry dat ik mij daar in heb vergis, dus hierbij de pony kan niet te veel tegen druk :(:)

ja hoor de opvoeding is goed, maar ik raad je aan om eens zelf te gaan mennen zonder bit. Want onder het zadel reed(gezien mijn paard verkocht is) ik ook gewoon met hackamore en bitlooshoofdstellen en dan reed ik met mijn zit, maar in dit geval kan ik dat niet, en geef dan informatie door naar het bit, zegt niet dat ik aan het rukken ben in zijn/haar mond. ik probeer mijn pony zo veel mogelijk van achter naar voren te rijden, dat hij zijn benen er onder gaat zetten zijn rug gaat ontpannen en zijn buikspieren gaat spannen. dat gaat niet als hij als een geit rondloopt.

nogmaals Air heb jij weleens bitloos gement?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:48

En wie zegt jou dat het gebruik van een bit die zekerheid meer geeft dan het gebruik van een bitloos hoofdstel?

Mijn paard schrikt sneller en is minder snel onder controle met stangbit dan met bitloos hoofdstel. Ik heb een keer met hartslagmeter dezelfde rit bitloos en met stangbit gemaakt en er zat wel degelijk verschil in. Hier heeft ook een keer een artikel over in de mensport gestaan.

Olifanten, kamelen en koeien worden bitloos in het verkeer gereden en dat verkeer in die landen is nog veeeeel drukker en chaotischer dan het verkeer hier ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:54

Air schreef:
Dennis: Ook bij het niet bitloos rijden behoort je zit grotendeels je rem te zijn. Voor de kar wordt dat vervangen door stem als ik dat goed begrepen heb.

Als een paard echt aan de kletter gaat kun je zitten wat je wil, denk niet dat dat zin heeft....
Als die van mij echt aan de run zou gaan in bijv het bos (er op) ga ik niet proberen achterover te zitten en met een stop te stoppen..... dan trek ik m liever om...

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:55

De zekerheid geeft mij, omdat uit ervaring dat als mijn paard er vadoor schiet dat ik in iedergeval nog kan sturen (mij part tegen een boom aan of een klein slootje in) maar dat is met mijn paard...

olifanten, koeien }:0 en kamelen.... mmm daar zeg je ook een paar diersoorten, wat een vergelijking, maar het rare is dat veel paarden in zogenoemde "arme landen"ook met bit/touw/leer in hun mond worden gereden... Daaraast krijgen ze in 'arme lande'heel anders te vreten en zijn ze heel de dag met zware belating aan het werk. Dus deze vergelijking is naar mijn mening niet te correct

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:58

VivaLaVida schreef:
Air schreef:
Dennis: Ook bij het niet bitloos rijden behoort je zit grotendeels je rem te zijn. Voor de kar wordt dat vervangen door stem als ik dat goed begrepen heb.

Als een paard echt aan de kletter gaat kun je zitten wat je wil, denk niet dat dat zin heeft....
Als die van mij echt aan de run zou gaan in bijv het bos (er op) ga ik niet proberen achterover te zitten en met een stop te stoppen..... dan trek ik m liever om...

Erop kan ik mijn paard met bitloos (touwhalster) prima omtrekken. ze is een keer bij het galoperen plots besloten dat ze niet meer ging stopen ik heb haar omgetrokken volte tot ze stopte. Later rede gevonden van haar paniek, het reflecterend deken dat ik mee had achteropgebonden achter het zadel was losgekomen en bengelde an een touwtje tussen har benen (oops :P). natuurlijk kan je van achter het paard niet zo n wijde stuurbeweging maken als te paard kan (wegens teugels door de tuigringetjes). Ben het onderwerp aan het volgen omdat ik nu en pony bij mijn paard heb staan en die miss ooit wil voor de kar zetten. Mijn paard heb ik bitloos beleerd en gaat dus prima maar voor de kar voor de pony weet ik het niet daarom erg interressant de ervaringen van anderen te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:00

sasika schreef:
De zekerheid geeft mij, omdat uit ervaring dat als mijn paard er vadoor schiet dat ik in iedergeval nog kan sturen (mij part tegen een boom aan of een klein slootje in) maar dat is met mijn paard...

olifanten, koeien }:0 en kamelen.... mmm daar zeg je ook een paar diersoorten, wat een vergelijking, maar het rare is dat veel paarden in zogenoemde "arme landen"ook met bit/touw/leer in hun mond worden gereden... Daaraast krijgen ze in 'arme lande'heel anders te vreten en zijn ze heel de dag met zware belating aan het werk. Dus deze vergelijking is naar mijn mening niet te correct

http://www.youtube.com/watch?v=uS_zZwM1uNc

moeten we ook maar met zo'n stok gaan rijden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:01

cyclo86 schreef:
Erop kan ik mijn paard met bitloos (touwhalster) prima omtrekken. ze is een keer bij het galoperen plots besloten dat ze niet meer ging stopen ik heb haar omgetrokken volte tot ze stopte. Later rede gevonden van haar paniek, het reflecterend deken dat ik mee had achteropgebonden achter het zadel was losgekomen en bengelde an een touwtje tussen har benen (oops :P). natuurlijk kan je van achter het paard niet zo n wijde stuurbeweging maken als te paard kan (wegens teugels door de tuigringetjes). Ben het onderwerp aan het volgen omdat ik nu en pony bij mijn paard heb staan en die miss ooit wil voor de kar zetten. Mijn paard heb ik bitloos beleerd en gaat dus prima maar voor de kar voor de pony weet ik het niet daarom erg interressant de ervaringen van anderen te lezen.

tuurlijk kan dat met bitloos! maar degene waarop ik reageerde had het over "op zit terugrijden"

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:06

Vivalavida haha ja goed idee! dan kan je je paard achter zijn oren kietelen :D

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:04

@VivaLaVieda: sorry je post blijkbaar verkeerd begrepen. Normaal reageert mijn paard op hoho als ik namelijk opzit stop dan gaan we direct in de noodstop en dat is heel handig maar meestal beetje overdreven :P

Wat ik me trouwens zowiezo afvraag tijdens het mennen is het niet zo dat het heel gevaarlijk is je paard/pony om te trekken omdat dan (even angenomen dat je zo n koets rijdt waarbij het gedeelte van de bomen kan meedraaien) de koets haaks komt te staan op het pard en dit niet zo goed is. enfin dat had k toch begrepen dat dit de voornaamste reden is om bit in te doen omdat een paard voor de koets niet zo maar op een volte getrokken kan worden en eerder in rechte lijn tot stilstand gekregen dient te wroden?

voordat ik allerlei commentaar bij mijn vraag krijg eerst even dit: bij voorbaat excuzes als ik het helemaal verkeerd zie, ben absoluut geen expert op mengebied. Heb het nog nooit gedaan en ik ga ook zeker eerst mencursus doen voordat ik uberhaupt zou beginnen met het voor de kar zetten van mijn pony, maar dat verbied me volgens mij niet erover na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:07

cyclo86 schreef:
Wat ik me trouwens zowiezo afvraag tijdens het mennen is het niet zo dat het heel gevaarlijk is je paard/pony om te trekken omdat dan .

VivaLaVida schreef:

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:09

mijn post was niet gericht tegen jou VivalaVieda maar in het algemeen ;). ik had gelezen dat jij het had over erop, had alleen even misgezien dat je dacht dat het niet mogelijk was bitloos, maar gezien de misverstanden d wereld uitzijn. kunnen we dacht ik weer ontopic over het mennen hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:11

Oh vandaar :D

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:13

cyclo: Wat moet dat moet als een paard in paniek actie is, maar meestal gebeurd dat niet zo gauw als je een wagen hebt die geheel onderdoor kan draaien. Wanneer die schaart is als je zelf oop de rem gaat staan en je paard draaid snel om!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:13

Ik heb de pol trouwens niet ingevuld omdat ik met bit men, niet perce met stang of perce met trens. De keren dat er echt wat gebeurd is (2x, zelfde pony) was 1x met trens en 1x met stang.

In paniek maakt het niets uit wat je er in, aan of om heb hangen, net als opvoeding ook weinig verschil maakt. Als ze blind gaan heb je gewoon een probleem en kan je in principe enkel nog een schietgebedje doen.

Als je omtrek voor de wagen heb je aardig kans dat het spul om gaat (en daar word je paard ook niet echt rustiger van :+). Pompend remmen heeft meer zin, laat maar hangen op je handen en gooi maar los. Als ze hard gaan houden ze een beetje hun evenwicht dan op je hand, laat je dat weg vallen komen ze vaak terug in tempo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:56

Dennis schreef:
In paniek maakt het niets uit wat je er in, aan of om heb hangen, net als opvoeding ook weinig verschil maakt. Als ze blind gaan heb je gewoon een probleem en kan je in principe enkel nog een schietgebedje doen.

Toch blijf ik het hier niet helemaal mee eens zijn. Door het bit kon ik de pony om trekken, 2 handen aan 1 leidsel en met mn volle gewicht getrokken (ja, au.....) Ik geloof er niks van dat ik dat met een bitloze optoming had gered :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:13

e_horse schreef:
En wie zegt jou dat het gebruik van een bit die zekerheid meer geeft dan het gebruik van een bitloos hoofdstel?

Mijn paard schrikt sneller en is minder snel onder controle met stangbit dan met bitloos hoofdstel. Ik heb een keer met hartslagmeter dezelfde rit bitloos en met stangbit gemaakt en er zat wel degelijk verschil in. Hier heeft ook een keer een artikel over in de mensport gestaan.

Olifanten, kamelen en koeien worden bitloos in het verkeer gereden en dat verkeer in die landen is nog veeeeel drukker en chaotischer dan het verkeer hier ;-)

Hoeveel menbitten heb jij gebruikt? Volgens mij alleen de liverpool maar dat vond/vind ikzelf ook best pittige bitten. Heb ikzelf nooit mee gereden.(ik gebruik een bokkebitje)

Ik heb JA gestemd en laat TS daar nou ook nog zelf bij zijn geweest ;

Ik ben wel overgestapt naar een bitje met zacht mond materiaal.

Over chaotisch verkeer laat ik mezelf maar niet uit, ik ben al te vaak afgesneden door aso's.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:21

stef schreef:
Dennis schreef:

Toch blijf ik het hier niet helemaal mee eens zijn. Door het bit kon ik de pony om trekken, 2 handen aan 1 leidsel en met mn volle gewicht getrokken (ja, au.....) Ik geloof er niks van dat ik dat met een bitloze optoming had gered :n

Dan breek je zijn gevoelige en brose neusbeen
Kaken zijn wat dat betreft toch veel hardere botten, die breken niet zo snel

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:41

Een paard zijn kaak kun je wel degelijk beschadigen met een bit want over het bot van de lagen zit enkel een dun laagje weefsel wat bovendien boordevol zenuwen zit. Het bit ligt dus op een dun randje bot dat enkel bedekt is door een dun vlies dat erg zenuwrijk is. Zo zit er dus aan met bit of bitloos voordelen en nadelen aan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:42

Koeien (ossen in dit geval) worden idd bitloos gereden in Thailand. (photo made by Cowgirl 2009)

Afbeelding

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:45

Dniez schreef:
Een paard zijn kaak kun je wel degelijk beschadigen met een bit want over het bot van de lagen zit enkel een dun laagje weefsel wat bovendien boordevol zenuwen zit. Het bit ligt dus op een dun randje bot dat enkel bedekt is door een dun vlies dat erg zenuwrijk is. Zo zit er dus aan met bit of bitloos voordelen en nadelen aan.

In de nek zit de atlas...die is met een in de krul te trekken paard ook makkelijk kapot te maken.
Op de neus lopen heel veel zenuwen als ik nou eens hard genoeg trek aan mijn bitloze optoming krijg ik ze ook wel stuk.

Het gaat er niet om WAT je gebruikt maar HOE je het gebruikt. Optomingen hoor je met je VERSTAND te gebruiken. Maar ik kom nog veel te veel mensen tegen die het VERSTAND of hebben weg laten trekken bij de tandarts of het gewoon bij het opstaan vergeten zijn.

Niets meer en niets minder.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:53

sasika schreef:
Dniez schreef:
Misschien ook leuk om te melden of je ment MET of ZONDER OOGKLEPPEN !

Hoezo zou dat het verschil maken? het gaat tenslotte om het feit dat paarden er vandoor gaan omdat ze of met bit of zonder bit gereden worden.

nou misschien omdat een paard ZONDER kleppen meer ziet, en daardoor ook meer ziet om van te schrikken,
TOV een paard MET kleppen ziet veel minder en moet meer op de menner letten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:54

wij mennen met stang en met oogkleppen EN met groom, nooit alleen. O ja en er zit ook nog een rem op de wagen. Alleen wanneer die echt zou gaan dan heb je aan die rem ook geen fluit, daar trekt die zo doorheen.
Bovendien kan je met een wagen weinig kanten uit, dan wanneer je erop zit. Erop op je meer te vertellen, omdat je ook nog je zit heb om te gebruiken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:55

Citaat:
14 mennen met stang
5 mennen met trens
6 mennen zonder bit

Ik lees in het overzicht nog maar 2x gestemd met bitloos?
Maar goed.

Moet eerlijk zeggen dat ik met mijn welsh A'tje, Alwyn best wel een bitloos iets erin zou kunnen doen, mocht ik dat willen, die pony is zo braaf geen drammer en is ook heel licht in de mond (dus ik denk ook heel licht op zijn 'neusbeen', als ik het zo kan noemen).
Maar met deze dame? En dan ook nog in het verkeer? No way.
Afbeelding

Niet omdat het een lastig paard is, integendeel, ze is super. Maar ze is wel 1.75 met een enorme nek en ze kan zo hoog komen dat ik er niet meer overheen kan kijken (ook niet als ik erop zit) :+

Snap ook niet waarom er weer wordt gezegd dat bitloos dan 'beter' zou zijn. Ik rij met leidsel door de bril, ze loopt met super schuimmondje, heb een lichte hand, wat is er mis dan aan hoe wij mennen? Zo kan ik haar goed terugnemen maar als ze voor de wagen en ook onder het zadel trouwens, haar hoofd zo doet als hier, dat doet ze als ze iets ziet of op de weg komt en vrolijk is, dan danst ze voor de wagen, dan heb ik bitloos echt noppa de nada te vertellen. En ik ben echt niet anti bitloos, heb onder het zadel (met andere paarden) ook bitloos gereden, zelfs hoofdstelloos (op neckrope) maar met deze dame is dat een soort kamikaze actie die ook voor het paard niet goed gaat uitpakken :=

Er werd ook nog gepost dat je een paard voor de wagen niet zomaar kunt omtrekken mocht hij op hol slaan/dreigen te slaan, inderdaad dat is ook een van de grote verschillen met een paard onder de man en een voor de wagen als de boel aan de kletter gaat. Ik vind het in dit topic ook wel wat zwart/wit, want er zit nog een heel verschil tussen af en toe het idee hebben dat je niet zoveel te vertellen hebt en aan de kletter gaan. Je wilt toch echt niet meemaken dat je echt aan de kletter gaat met je wagen en paard. Moet er niet aan denken. Is me gelukkig tot nu toe ook nooit overkomen. We mennen overigens met stang/B-trens en trensje afhankelijk van pony/paard, en alles met oogkleppen.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-05-11 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt