ons shet was 10 jaar.. Ik denk dat een paard niet zo gauw te oud is om beleerd te worden...
Gracia
Geplaatst: 15-09-03 14:46
Mijn paard is al beleerd toen ze twee en half was. ze was namelijk bevangen en moest veel stappen. de boer waarvan ze was had daar geen zin in, beleerde haar en ging toen met haar stappen. ze was wel ingespannen. als driejarige liep ze al trouwerijen. ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. ze is braaf voor de wagen. maar ze trekt alleen heel raar op. ik denk dat een paard nooit echt te oud is om beleerd te worden. veel paarden vinden het leuk en als je paard echt te oud is weet je dat zelf wel toch? twee en half vind ik persoonlijk wat jong. maar het si wel goed gekomen met haar.
xxx
Pink_Horizon
Geplaatst: 15-09-03 15:41
Pinky was 2.5
Aman__
Geplaatst: 15-09-03 19:36
De vorige 3-jarige is beleerd toen ze 3 was en daarna is ze pas onder de man in gereden
Groetjes AManda
missnynke
Geplaatst: 15-09-03 19:36
gracia en pinky: voor de kar of onder zadel?
Sylhouet
Geplaatst: 15-09-03 20:12
Mijn eigen merrie: op haar 4e. Ik heb haar op haar 3e groen gekocht, sindsdien wel af en toe gelongeerd e.d., en natuurlijk gewoon de dagelijkse verzorging, maar ben er halverwege april dit jaar voor het eerst op gegaan en ze is dus nu net sinds een paar maanden onder het zadel .
Merrie die ik voor eigenaren rijd: is op 3e beleerd maar heeft bijna een jaar rust gehad i.v.m. geboorte veulen, is nu dus ook 4, net als mijn eigen merrie, en is nu weer sinds 2 maanden onder het zadel .
Persoonlijk vind ik 3,5 vroeg genoeg om zadelmak te maken; haastige spoed met een jong paard heeft niet mijn voorkeur . Vaak verdien je de geïnvesteerde tijd later dubbel en dwars terug , omdat ze sterker zijn en meer de tijd hebben gekregen om volwassen te worden en te groeien in het werk, dan wanneer ze meteen als 3 jarige de wedstrijdsport zijn "ingegooid" en zeer jong al op hoog niveau (M/Z en dan lekker bijna elk weekend op concours) worden uitgebracht... maar goed, dat moet iedereen ook voor zichzelf bepalen.
Ben in elk geval blij dat mijn paarden de tijd krijgen zich te ontwikkelen. Mijn merrie wordt misschien nog eind dit jaar of anders begin 2004 voor het eerst gestart, B of L1 (even afwachten nog hoe ze zich ontwikkelt, weet nog niet in welke klasse ik begin) en is dan dus 5. De andere merrie zal ook volgend jaar pas starten en is dan ook 5. Prima zo!
Sylhouet
Geplaatst: 15-09-03 20:14
O sorry, je bedoelde voor de kar beleerd...
En ik had het over onder het zadel...
(al vind ik dat je ook voor de kar niet te vroeg moet beginnen, dus eigenlijk geldt dan mijn vorige verhaal wel ongeveer, hihi )
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 18-09-03 10:32
Met COnnor zijn we begonnen met de sleep met 3,5 en hij is op zijn 4,5e pas voor de kar gezet omdat hij het geestelijk nog niet aan kon, was nog te jong en speels, hij loopt nu een half jaar voor de kar en het gaat heel goed.
Mijn oude merrie heeft als 3 jarige 4 keer voor de kar gestaan, toen we haar kochten met 15 zijn we voorzichtig weer met de sleep begonnen en na een maand hebben we haar voor een 2 wielige kar gezet en dat ging heel goed, ze heeft alleen even moeten wennen aan de lamoenen met bochten lopen.
Arsen
Geplaatst: 19-09-03 12:26
Arsen is zeven en we doen ons best om hem te beleren.
Aline4
Geplaatst: 21-09-03 09:25
3, 3 en 5. Ik heb met die beide die als drie jarige beleerd zijn echt heel kalm aan gedaan. Licht wagentje. Licht wegdek. Veel stappen en ritjes van ongeveer een half uurtje. Niet vaker dan twee keer in de week.
Mijn motto is: Hij is nu drie. Hij moet nog fit zijn als ie dertig is. Dan moet ik hem niet nu al slopen.
jacqueline
Geplaatst: 21-09-03 09:44
Kismo is nu bijna vier jaar en is nu bijna beleert........ik ben met haar begonnen toen ze 3 jaar oud was.........klein jaartje over gedaan dus niet omdat ze het niet kan maar omdat ik er even tussen uit ben geweest