Meer die hun paard bitloos gaan beleren of beleerd hebben?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:47

mika11 schreef:
Wat zou voor een paard van 9 die altijd met bit is gereden, het beste zijn om bitloos mee te beginnen?
Er zijn zoveel soorten bitloze hoofdstellen dat ik daarom er eigenlijk (nog) niet mee begonnen ben. Ik zou niet weten wat het beste is.
Maar mijn paard reageert best gevoelig op druk in de mond, dat ik daarom aan wel eens denk om het te gaan proberen.

Deze film geeft daar info over:
http://www.youtube.com/watch?v=fjm0h1Yg ... er&list=UL

Mijn oudere paard was 14 jaar toen ik met haar overstapte op bitloos.
We reden meteen weg met een kruislings systeem, na een tijdje heb ik een kingekruist syteem gekocht en daar rijden we inmiddels alweer 6 jaar mee.

BloodElf

Re: Meer die hun paard bitloos gaan beleren of beleerd hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:02

Ik bok op mijn tel dus kan niet heel uitgebreid reageren, maar wel leuk deze reacties. :) Zoiets zou ik dus wel graag willen in een huiskamertopic. :D beetje discussieren en elkaar op de hoogte houden vd vorderingen Wie zou er mee willen doen? Ook leuk voor mensen die bv overstappen van bit naar bitloos.

@ turdusmerula in wezen hoeft het niet uit te maken idd, maar het is gewoon leuk om met mensen te kleppen die er hetzelfde tegenover staan :) En juist ook leuk niet de standaard manier van longeren en er op maar icm grondwerk parelli oid. :j Om het daar over te hebben zeg maar.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:16

Ik wil wel meedoen! Deze zomervakantie zal ik wss iets 'intensiever' met haar bezig zijn aangezien ik dan ook niet naar school moet :) Wil gerust vorderingen van mij en paard hier neerzetten en ook als er dingen fout gaan :p

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:24

Ik wil ook wel mee doen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:39

Ik ook. Leuk!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:47

Wat voor een hoofdstel gebruiken jullie trouwens? Ik gebruik een Marylot. Sidepull. :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:49

Ik ook, die van mij is pas 2,5 dus ga 1 (of langer) jaar wachten. Maar vind het interessant hoe anderen het aanpakken!

ik heb alvast een barefoot amber sidepull, weet nog niet zeker of ik dat als inrijd ga gebruiken :)
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 21-04-11 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:52

Een touwhalster :) Oh en achteruit gaan kan ze ook heel goed, als ik ernaast sta en als ik erop zit :p

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:54

Jij wil alles gaan doen op een touwhalster? :) Ik wil graag dressuur ook gaan doen, dus vandaar dat ik kies voor een hoofdstel met brede neusriem. :)

Pelryo, dat hoofdstel is echt supergaaf! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:55

Sodeletuut schreef:
Wat voor een hoofdstel gebruiken jullie trouwens? Ik gebruik een Marylot. Sidepull. :)

Begonnen met een sidepull, overgestapt op kingekruist. Deze laatste vindt mijn paard veel prettiger.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:59

Oké. Grappig, verschilt echt heel erg per paard he. :) Ik heb kingekruist trouwens nog nooit geprobeerd. kaakgekruist wel. Touwhalster vind ik ook wel fijn. :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:04

ik ben niet van plan om dressuur of springen te gaan doen ook niet :P
Ben vooral een buitenwandelaar ;) Dus als ik het tempo kan bepalen en de richting ben ik al blij :p
Volgens mij kan het wel hoor, Z dressuur of weet ik veel wat zonder hoofdstel of iets, ge moet er maar tijd en goesting voor hebben :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:31

Ja ben verliefd op mijn hoofdstel heb m al een halfjaar haha :D wil ook binnenkort een touwhalster proberen en wat verder met grondwerk te gaan. Siem is altijd een beetje kriebelig als ik naast hem kom staan. Genoeg werk dus ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:51

JoviBan schreef:
Het hangen heb ik trouwens wel anders gedaan dan jij, xmarlies.
Ik gebruikte een hoge kruk (die gebruik ik sowieso altijd voor het opstappen) en dan had ik ook iemand bij me om me een voetje te geven (me wat omhoog te duwen), zodat ik geleidelijk aan op de rug van mijn paard kon schuiven. In plaats van plof op die rug terecht te komen. :)
Hoe doen anderen dat?

Het lijkt alsof ik plof :D maar dat doe ik niet. Ik hou mijn handen altijd zo dat ik heel zacht land, ik kan mezelf namelijk houden op mijn handen en ben erg flexibel en licht (en sterk genoeg om mezelf te houden) daardoor plof ik het laatste stukje niet al lijkt dat wel zo.

BloodElf, het standaard longeren is eigenlijk niet longeren. Ik wil mijn paard voorbereiden op het werken vanuit het zadel dus het paard zal eerst kracht op moeten bouwen. Echt longeren is zo makkelijk nog niet vandaar dat ik ook les daarin ga krijgen van mijn instructie zodat zij mij vanaf het begin af aan kan begeleiden met mijn groene paard. De circling game is niet bedoeld als vervanger voor longeren. Deze game heeft een hele andere functie :) maar is is inderdaad ook goed voor groene paarden, die zelfstandigheid en vertrouwen.

Ik berijd haar nu met touwhalster over een paar maanden met hoofdstel of met helemaal niets (hoop ik :D)

Sodeletuut, ik zie niet wat je bedoeld op mijn filmpje :+ zou je nog iets specifieker kunnen zijn :D ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:57

Momenteel niet, maar afgelopen zomer een shet merrie van 5 bitloos ohz en voor de sulky beleerd.
Daar ging wel wat opvoeding aan vooraf, en het is een dier met een gouden karakter, dat scheelt wel.

Het was een enorm positieve ervaring, inrijden was opstappen en wegwezen, sturen snapte ze meteen.
Mennen was iets moeilijker, maar we zijn begonnen door haar achter een bekend paard aan te laten lopen. Daarna gingen we nog een paar keer met 2 weg, zodat er een iemand was om te begeleiden indien nodig. (Lees, als het gras interessanter was.) Toen ze doorhad dat zomaar haar eigen zin doen niet de bedoeling was, ging het sturen echt op je pinken en had ik er een zeer fijn paardje aan. Durfde er na 5 keer oid in mijn eentje mee weg. Dit alles op een gewoon stalhalster wat ik als sidepull gebruike, heel vriendelijk en doeltreffend. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:37

xmarliez: Ik gebruik de circling game zeker wel als ik wil longeren. Wij zijn nu bezig met de dubbele longe, en dan sturen we het paard op de circel met de circling game, en dan sturen we met de dubbele longe. Van gang veranderen werkt ook hetzelfde als bij de circling game. En dat is toch heel anders dan de meeste mensen longeren.. :)

En ik denk dat ik het niet goed gezien heb op je filmpje.. :)

Gypsy, wat ga jij opeens anoniem op bokt zeg. :P
Heb je de shet zelf OHZ beleerd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:46

Ik heb mijn eerste paard eerst bitloos beleerd, toen met bit gereden :o en toen weer terug naar bitloos. Mijn 2e paard heb ik bitloos beleerd, heb daar 1,5 jaar over gedaan en nu wordt hij bitloos bereden. De dikke stinkerd is ook al 7 geworden dus nu wordt het weleens wat :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:47

Oh oh foei arabesk, dat hadden we niet van jou verwacht, een bit. Hihi. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:54

Hahaha ja ik voel me wel lekker anoniem. Mis ga ik die ava ook nog wel wegmoffelen muhahaha.

Nee inrijden niet zelf gedaan, het arme dier. :') Mijn nichtje van 10 of 11 dacht ik kan heel netjes rijden, zit zeer stil dus die heb ik er op gezet. Ze was wel wat lang, maar die kip weegt niks en ik heb liever haar erop die mischien wat groot is maar niet hindert, dan een klein kind die niet weet wat 'ie doet. Er is trouwens maar 2 keer 10 min/kwartiertje op gereden, en toen zaten iig de knoppen voor stap en draf en sturen erop. Galop hebben we niet gedaan, enkel eens voor de sulky. Maar ik vond het fijn als ze eerst ohz het sturen kende voor ze voor de wagen ging. En het is zeer goed bevallen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:56

Ik herkende je inderdaad aan je ava, anders had ik geen flauw idee gehad wie je bent. :P
Oh ja en aan je woonplaats. :P

Oh haha okee, ik dacht al, dan ben je wel heeul klein en licht. :P Maar leuk dat je een nichtje hebt die dat wel wilde doen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:57

Ik ben mijn pony(5 jaar) ook bitloos aan het beleren (mennen)
Het gaat echt heel erg goed,enkel moeten we nog aan de stop-knop werken (mevrouw vindt het soms wat moeilijk om stil te blijven staan,maar dat gaat na een paar keer oefenen ook wel heel goed eigenlijk :)
Ik heb haar 1 keer een bitje in gehad,maar met het bitloze hoofdstel gaat het echt veel beter!
Ik heb nu een kingekruist hoofdstel voor haar.

Met mijn paard (15 jaar) is het de bedoeling om haar over een tijdje om te scholen naar bitloos (doordat we een ongelukje hebben gehad is het nu eerst belangrijker dat ze weer vol vertrouwen krijgt met rijden,met bit is dat meer,omdat ze al 12 jaar met bit wordt gereden.)

Met "mijn" (hij is deels van mij) puppy-paardje (van nu 3 jaar) is het over een jaar of 2 ook de bedoeling dat hij bitloos gereden gaat worden,maar dan in de western.

Lijkt me wel interessant,zo'n HK-topic,kunnen we veel informatie en tips uitwisselen! :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:58

Sodeletuut, dat is dan je eigen draai aan de circling game maar daar is deze game niet voor bedoeld. Maar das weer een hele andere discussie en discussieren over andere dingen is hier niet de bedoeling 8-)

Arabesk, ohjo! Da mag nie he :n haha vind ik echt niets voor jou, een paard berijden met bit :D :D :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:59

Nee dat is waar. Maar het is wel een erg mooie basis voor 'gewoon' longeren vind ik. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:03

xmarliez schreef:
Sodeletuut, dat is dan je eigen draai aan de circling game maar daar is deze game niet voor bedoeld. Maar das weer een hele andere discussie en discussieren over andere dingen is hier niet de bedoeling 8-)

Arabesk, ohjo! Da mag nie he :n haha vind ik echt niets voor jou, een paard berijden met bit :D :D :D

Er moet nog ergens een foto zijn dat ik op Arabesk zit met een keurige wintec met blauw dekje en een hoofdstel met bit met neusriem en sperriem.

Kan alleen deze vinden http://www.mijnalbum.nl/Foto-A84C8EZF-D.jpg van de omá van Arabesk, maar dat is uit de tijd dat de guldens nog van hout waren en bitloze hoofdstellen nog niet bestonden, er vieze vilten dekjes onder zadels lagen die je niet kon wassen :+

Wie is er niet mét bit begonnen?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-04-11 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:09

*meldt zich*

Mijn ventje moet nog even minimaal 3 jaar wachten (hij is momenteel bijna 1 jaar, dus dan is hij 4)
Leuk idee om er een HK topic van te maken :)