Als harmonie saai wordt: Dominantiegevecht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:30

Dat is een goede vraag... Denk dat ik iig een aggresievere houding had aangenomen en flink met een longeerzweep achter 'm aan was geweest. Dat ze iig even flink schrikken en denken oei daar volgt geen leuke reacie op.
Maar ik weet het niet he, mischien was dit voor jou paard al heel erg schrikken.
Flame was zo dominant, die weigerde ooit om mijn westernlesgeefmens die er met haar paard langs wou voorbij te laten. Pas na drie keer een keiharde zwieper met die lange leren teugels op haar kont te hebben gehad, stapte ze ietwat beledigt en zeker niet te snel opzij. Paard van mijn lesgeefmens die nog aan die teugels vastzat, stond te trillen op zijn benen terwijl hij met geen vinger aangeraakt was.... :(:)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:40

wat een boefje zeg....wel lekker boefje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:42

Ik vind het persoonlijk een moeilijk filmpje :+ Maar wel interessant :j

Ik denk dat ik zelf veel heviger zou gereageerd hebben (ik reageer al heviger als hij nog maar gewoon opdringerig in mijn ruimte komt :+ ) maar natuurlijk zijn alle paarden verschillend. Ik reageer op zo'n momenten trouwens automatisch (achteraf denk ik dan "was dat nou wel zo handig" of "was dat nu echt wel nodig op die manier" ), terwijl ik het idee heb dat jij (in eerste instantie) gewoon niet reageert en staat te denken "wat moet ik nu gaan doen" ... Dan komt het punt dat hij daar in de hoek staat, en dan ineens weer vertrekt, ik had echt het idee dat hij je gewoon knal ondersteboven zou gaan lopen :o Sowieso reageert hij al niet op je aanwijzing, want je vraagt hem naar links (of rechts? Ik wijs altijd de richting wat ik wil maar misschien dat bij jou de drijvende hand ofzo) te gaan en hij knalt gewoon op je af ... Ook rond 0:43 zie je hem met de oren plat op je af komen springen. Zou ik persoonlijk niet blij van worden :=

Daarna vind ik het wel super, dat hij met zo'n kleine druk zo plots stilstaat enzo :j
Maar rond 1:40 vind ik het ook weer moeilijk .. Je vraagt hem achteruit te gaan denk ik en hij gaat bijna de lucht in ... Ook daarna blijft hij proberen naar jou/in je ruimte te komen, reageert dan steeds wel op je lichte hulp (gelukkig voor jou) maar ik weet het niet goed .. Zoals gezegd: ik vind het een moeilijk filmpje :o

Het hele filmpje door blijf ik het gevoel hebben dat hij je elke moment te grazen kan nemen zeg maar ... maar het kan goed zijn dat ik die dingen allemaal verkeerd zie hoor, gebaseerd op de reacties hier lijkt dat ook wel zo te zijn :+ ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-11 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:42

Gypsy schreef:
Dat is een goede vraag... Denk dat ik iig een aggresievere houding had aangenomen en flink met een longeerzweep achter 'm aan was geweest. Dat ze iig even flink schrikken en denken oei daar volgt geen leuke reacie op.
Maar ik weet het niet he, mischien was dit voor jou paard al heel erg schrikken.

Daar heb je een interessant punt. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit voor [***] wel even schrikken was (als ik zie hoe fel hij reageert bij het achterwaarts gewoon op mijn lichaamstaal) omdat ik verder eigenlijk mijn lichaamstaal nooit zo confronterend inzet. Maar ik kan me voorstellen dat als ik dat vaker zou doen, het meer gewoonte wordt voor het paard en ik in het dagelijks leven meer moet dreigen om dingen gedaan te krijgen, hij zich er in dit soort extreme gevallen ook minder van aantrekt.

Aan de andere kant: als je normaal nogal hardhandig/lik op stuk met je paard omgaat, dan kan het ook zo zijn dat hij al enorm schrikt van de kleinste beweging.

Ik weet zelf in elk geval dat toen ik de film terugkeek, ik zelfs wat geschokt was van dat [***] zo heftig reageerde op mijn lichaamstaal. Want zeg nou zelf, staat daar een mensje zonder touw of zweep een beetje te stampen, kom op zeg, daar loopt een beetje paard toch gewoon overheen? 8-) Blijkbaar niet. Blijkbaar heeft lichaamstaal voor paarden echt een heel duidelijke betekenis.
Ingewikkelde materie, maar wel leuk!

Anoniem

Re: Als harmonie saai wordt: Dominantiegevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:52

Lichaamstaal is 1, en je mind een 2e ;)
Als ik met mijn pony speel dan ben ik happy en vrolijk en hij mag best wel eens dingen doen die ik niet vraag (hij kent z'n grenzen) etc. etc. Maar ik heb ook wel eens een moment gehad dat hij wat deed (ik weet al niet meer wat) en ik weet nog dat ik hem toen ook heb laten rondlopen terwijl mijn longeerzweep aan de andere kant van de piste lag. Had dus ook niks in handen, maar in mijn hoofd had ik wel "en nu ga je even gewoon lopen" ... En hij ging ... Was ik achteraf zelf ook over verbaast trouwens :+ Maar als je daarmee in je hoofd zit dan straal je dat automatisch via je lichaam(staal) ook uit :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Het is zeker ingewikkeld ja... Bij flame was ik heel grof als ze erover ging, die heeft ook zeker wel klappen gehad, maar resulaat was wel dat ik er met neckrope en niks anders mee buitenreed. Meters achteruit oid hoefde ze niet van mij, maar ze was wel op een kleine aanwijzing te opzij te sturen etc.

Maar er zijn ook paarden waarbij ik bot vang omdat die helemaal niks van die al te grote houding van mij moeten hebben. Doe mij maar een dominante pismerrie dus. :o

Hinke

[***] schreef:
Het hele filmpje door blijf ik het gevoel hebben dat hij je elke moment te grazen kan nemen zeg maar ... maar het kan goed zijn dat ik die dingen allemaal verkeerd zie hoor, gebaseerd op de reacties hier lijkt dat ook wel zo te zijn :+ ;)

Juistem, dat vind ik ook.

TS jammer dat je niet op mijn post reageert en alleen op positieve berichten reageert. Ik denk echt dat het een kwestie van tijd is voor hij je idd een gebroken been slaat. Hij sloeg gericht, dat hij je miste was geluk. Je moet je grenzen aangeven anders wordt het gevaarlijk imo.

Heb je dit paard nog maar net (minder dan een jaar)?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:22

xyzutu2 schreef:
Daar heb je een interessant punt. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit voor Speedy wel even schrikken was (als ik zie hoe fel hij reageert bij het achterwaarts gewoon op mijn lichaamstaal) ...

Even een stukje eruit geknipt.. ik vind ook dat hij fel reageert op het achteruit gaan, in de zin dat hij je uitdaagt. Hij zet niet door maar ik vind hem wel erg brutaal. Het is inderdaad een dominantiegevechtje zoals je het zelf noemt. Ik zou persoonlijk ook agressiever gereageerd hebben en de longeerzweep er bij hebben gehaald, gewoon om de grens heel duidelijk, ondubelzinnig neer te leggen.

Je kent je paard zelf natuurlijk het beste maar ik heb het idee dat je toch nog best wat ruimte hebt gelaten en dat het hiermee nog niet klaar is (dat maak ik op uit het feit dat hij je toch wel voortdurend blijft uitdagen in het filmpje) :)

Het samenspel en hoe jullie op elkaars lichaamstaal reageren is wel fascineren om te zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:29

Hinke schreef:
TS jammer dat je niet op mijn post reageert en alleen op positieve berichten reageert.

Even mijn grenzen aangeven: :)
A) als de de posts terugleest zie je dat ik zowel op positieve reacties maar ook op kritische vragen/opmerkingen reageer zoals van KoudbloedKim en Sodeletuut
B) dit topic loopt iets harder dan normaal, om het zo te zeggen, in elk geval voor mijn topics :o , dus als ik niet op alles reageer ligt dat misschien daar aan.

Citaat:
Je moet je grenzen aangeven anders wordt het gevaarlijk imo. Heb je dit paard nog maar net (minder dan een jaar)?

[***] is niet van mij, ik verzorg/train hem nu een jaar. En grenzen aangeven, daar ben ik het helemaal met je eens: in dit filmpje doe ik dat ook, op mijn manier. Ik vind het ook erg goed om te lezen hoe anderen dit in deze situatie zouden doen: situatie dat je zonder hulpmiddelen naast een 'bloot' paard staat en ineens gebeurt er dit. Bijvoorbeeld als je naar hem toe loopt in zijn wei of paddock. Tijdens training mag natuurlijk ook, maar als je touw/zweep hebt liggen de zaken vaak meteen anders (hoewel dat nog steeds interessant is: gebruik je de zweep dan als strafmiddel of niet? Sommige trainers doen ook dat niet).

[***] schreef:

(Dus ook @Hinke:) Tijdens het filmpje had ik dat zelf ook. Handig dat je de tijden van de fragmenten erbij hebt gepakt, Sabine! :j Kon ik het meteen terugkijken. Ik had zelf ook steeds het idee dat hij nog redelijk explosief rondliep, daarom ook dat ik hem pas helemaal aan het eind naar binnen liet lopen. Op 0.46 vraag ik hem als proef naar binnen en door de manier waarop hij dat deed, brak ik het af en stuurde hem weer weg. Zijn reactie daarop was om dan binnendoor weg te gaan, dus dat blokkeerde ik weer om hem buitenom weg te sturen.
Zelfde geldt voor het springen; dat vroeg ik om de goodwill te checken. Maar ja, als je zo springt krijgt die van mij een dikke onvoldoende en dus was het weer wegwezen.

Mijn doel was: wegsturen uit mijn persoonlijke ruimte (die ook steeds groter werd 8-) ) tot hij netjes op een afstand stil kan staan - ontspannen stil kan staan - en gewoon wacht tot ik een hulp geef, niet dat hoge pootjes gebeuren van het lichaam staat wel stil maar de geest is al weer een halve bak verder. Als ik dat bij [***] toe zou staan, dan blijft hij de rest van de training grenzen aftasten. Dus besloot ik om die nu gewoon in een keer duidelijk te stellen, tot hier en niet verder.

Maar ik besef nu wel dat mijn grenzen uitbreiden en die met een zero tolerance beleid bewaken, iets heel anders is dan wraak nemen en hem een lesje leren. Ik was ook helemaal niet kwaad in dit filmpje, alleen heel vastberaden. Het voelde echt alsof mijn lichaam een blok beton was waar niemand doorheen kon, en mijn geest zo scherp als een speer. Pas toen ik de opnames voor het eerst terugzag, dacht ik slik, daar zou ik bang kunnen zijn, en daar, en daar, en... :=
Dat zal dan de mind wel zijn geweest. 8-)

Voor de duidelijkheid: ik geloof zeker dat deze actie naar mij gericht was - maar ik denk ook dat als [***] me echt had willen raken, hij dat ook had gedaan - maar dat betekent niet dat ik dat ook accepteer en dus ging ik het conflict aan.
En voor de Bokkers die zich ernstig zorgen maken over mijn geestelijke/lichamelijke gezondheid/het monster dat [***] heet: als je de andere filmpjes kijkt, dan zie je hoe hij de weken ervoor was en hoe hij hier ook weer na was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:38

Waves schreef:
ik vind ook dat hij fel reageert op het achteruit gaan, in de zin dat hij je uitdaagt. Hij zet niet door maar ik vind hem wel erg brutaal. (...)
Je kent je paard zelf natuurlijk het beste maar ik heb het idee dat je toch nog best wat ruimte hebt gelaten en dat het hiermee nog niet klaar is (dat maak ik op uit het feit dat hij je toch wel voortdurend blijft uitdagen in het filmpje) :)

Ook even geknipt, ;)
Zelf zag ik in dat 'uitdagen' bij die eerste keren achteruitgaan ook iets van schrik, alsof hij tegen mijn lichaamstaal opbotst met iets van 'f*ck, dit is even iets anders dan anders!'. Maar er zit natuurlijk ook uitdagendheid (als dat een woord is ;) ) in hoe hij daarop reageert. Daarom moest hij ook weer achteruit.

Over dat het nog niet helemaal klaar is omdat hij blijft uitdagen: hoe zie je dan het eind van het filmpje? Daar staat hij stil te kauwen en te likken.
Ik snap dat het wat lastig beoordelen is omdat er vanwege de tijd in is geknipt, maar uiteindelijk stond hij daar heel rustig, met zijn hals horizontaal, geen gehups meer en zo heb ik hem ook naar me toe gehaald, beloond toen hij dat netjes deed en vervolgens hebben we nog 20 minuten normaal getraind.
(waarbij ik eerlijk gezegd gedacht had dat hij helemaal doodop zou zijn, maar niets van te merken >;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:39

xyzutu2 schreef:
Maar ik besef nu wel dat mijn grenzen uitbreiden en die met een zero tolerance beleid bewaken, iets heel anders is dan wraak nemen en hem een lesje leren. Ik was ook helemaal niet kwaad in dit filmpje, alleen heel vastberaden. Het voelde echt alsof mijn lichaam een blok beton was waar niemand doorheen kon, en mijn geest zo scherp als een speer. Pas toen ik de opnames voor het eerst terugzag, dacht ik slik, daar zou ik bang kunnen zijn, en daar, en daar, en... :=
Dat zal dan de mind wel zijn geweest. 8-)

Dat is iets wat ik ook geleerd heb (prachtig, zo'n lesgeefmens :D): vastberaden zijn maar nooit kwaad/gefrustreerd. Daar zit een heel verschil tussen en hangt erg veel vanaf. Als ik vastberaden denk "nu ga je draven" dan gaat hij ook draven, terwijl als ik kwaad ben en denk "EN NU GA JE DRAVEN :( " dan staat hij stil :+ Heel veel hangt af van je eigen energie, vind dat altijd heel moeilijk om uit te leggen maar op dat gebied heb ik héél veel van mijn pony geleerd .. en dat is nu ook heel handig met mijn hond bijvoorbeeld :D Is wel leuk ;)

Zolang de mind goed zit valt het op zich allemaal wel mee denk ik, een paard weet dan dondersgoed wat die wel of beter niet kan doen hoor, ben ik zeker van ;)

Maar ik blijf het dus een moeilijk filmpje vinden :Y) :))

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:43

Wat een geweldig filmpje! Die muziek past er heel goed bij. :D Het is een interessant filmpje om te kijken. :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:38

xyzutu2 schreef:
Pas toen ik het filmpje terugkeek zag ik wat er eigenlijk gebeurde en toen schrok ik toch wel even, en was ik ook blij dat ik in de bak ook meteen ingreep om Speedy te laten weten dat bokken en wild doen best mag, maar niet in mijn buurt.

Ik zie eigenlijk geen directe ingreep? Je staat eerst een paar seconden stil en dan gooi je wat naar hem toe?
Ik denk dat je heel wat duidelijker naar hem mag zijn. In het wild duurt een dominantiegevecht tussen een kuddeleider en een lid van de kudde ook geen aantal minuten dat is ineens pats boem afgelopen. Naar mijn idee mag je een stuk assertiever zijn en ingrijpen voordat hij weer wat uit kan halen. Probeer hetgene wat je wil ook uit te stralen, nu loop je hem een beetje achteraan en stuur je met je lichaamstaal maar dat kan een stuk zelfverzekerder. :j Dan zal hij ook sneller respect voor je hebben als jij zelfverzekerd bent. :)

Maar zeer leerzaam dit, ook inderdaad de reacties van andere mensen. Leren we weer van elkaar! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:17

Ik ben het met je eens dat als ik sneller gereageerd had, ik de bok zelf had kunnen corrigeren. Nu kon dat niet meer en ging ik voor het onderliggende probleem: te weinig respect voor mijn ruimte, vandaar het wegjagen.

Ik ben het trouwens niet met je eens dat in kuddes een conflict binnen een paar seconden over is. Sommige conflicten misschien wel, maar hengstengevechten kunnen eindeloos duren en als een paard door een ranghogere merrie de kudde uitgestuurd wordt, dan kan het ook lang (denk kwartier-half uur) duren voor hij weer terug mag komen, afhankelijk van hoe bont hij het natuurlijk heeft gemaakt. 8-) Er is een hele mooie documentaire over mustangs in het wild waar dat in voorkwam, maar helaas ben ik de titel vergeten.

Maar ik ben wel benieuwd: hoe zou jij in dit geval assertiever/pats boem ingrijpen als je geen touw/zweep bij de hand hebt en het binnen een paar seconden oplossen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:38

Ik zou me flink groot maken, een sprong naar voren nemen en een keer schreeuwen :')
net als een dominante pismerrie :j (afgekeken bij mijn eigen liefste paard die meestal kuddeleider is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:03

Ik zou me inderdaad ook groot maken, armen de lucht ingooien (helpt altijd om je groter te doen voelen, vandaar ook dat ik dat nooit zal gebruiken als ik mijn paard misschien ooit het steigeren zal aan leren :+ ) en er zou serieus wat geluid uit mijn strot komen .. :') Mijn stem gebruik ik altijd als eerste reactie, automatisch ... Dus ja :+

Maar verder hangt het van paard tot paard af ... ik grijp soms misschien te snel, te hard in, maar liever dat dan 1 keer te lang wachten omdat ik niet zeker ben ... Mijn pony is nu ook echt niet de makkelijkste (al ziet hij er altijd wel lief en schattig uit :Y) ) en waarschijnlijk daarmee ... Ik weet uit het verleden als ik hem op momenten dat het nodig is teveel ruimte geef, ik degene ben die in de kreukels eindigt ... En dat wil ik liefst zo veel mogelijk voorkomen :Y) Dus als ik nu ook maar het gevoel heb dat hij voor mij te ver gaat dan wijs ik hem terecht (kan gaan van een "uh, pas op"of "neen" of een paar passen achteruit tot echt wegsturen, maar dat heb ik nog maar 1x moeten doen voor zover ik me herinner), dat is voor beiden het makkelijkst en het duidelijkst denk ik. En dan kan ik me best voorstellen dat er mensen zijn die denken (als dat op film zou staan) "moet dat nu al, zo ingrijpen, hij deed toch niet echt iets?". Kan best wel zijn, maar ik zag & voelde op dat moment wat er aan de hand was en ik ken de mogelijke gevolgen dus als het voor mij aanvoelt dat ik dat moet doen dan doe ik dat gewoon :Y)

Maar ik ben dus een introverte extreem dominante pony gewend (volgens Hempling een typje "de dikke". Zo eentje waaraan je "niks" merkt en die dan ineens ontploft ... ) dus dat ligt natuurlijk anders dan bij een ander type pony ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:13

Het is jammer dat we het stukje ervoor niet gezien hebben, want wat is nou de reden dat hij naar je slaat? Vind hij het moeilijk? Vraag je iets wat op dat moment voor frustratie zorgt?
Zomaar aannemen dat dit een "dominantieprobleem" is, vind ik erg kort door de bocht. Zelfs als hij vrij hyper is, let hij goed op je en is hij makkelijk naar achter te sturen.

Ik denk eerder dat je moet kijken wat je op dat moment vraagt en iets meer afstand houden als je zoveel energie creëert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:25

Het ziet er voor mij uit alsof hij even wat doorsloeg in zijn speelse bui. Geen agressie dus..
Lastig voor een paard, hij mag wel met je spelen maar niet zoals hij dat met een paard mag. Mensen zeggen gelijk: een ander paard had hem weggeschopt, maar heb je weleens 2 paarden met elkaar zien spelen? bijten in elkaars achterbeen, half-raak bokken (zoals dit)....
Je moet hem alleen duidelijk maken dat hij niet naar je mag slaan, ook niet speels.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:49

xyzutu2 schreef:
Maar ik ben wel benieuwd: hoe zou jij in dit geval assertiever/pats boem ingrijpen als je geen touw/zweep bij de hand hebt en het binnen een paar seconden oplossen?

Mezelf groot maken en hem iig de eerste paar minuten niet in mijn ruimte laten. Dus blijven drijven tot ik denk dat het duidelijk is en hem dan weer naar me toe vragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:33

Wauw, dit is nog eens een interessant filmpje. Super dat je dit hier plaatst. _/-\o_

Ik zal proberen mijn visie op het filmpje weer te geven:
je ziet idd dat er een dominantiestrijd bezig is. Op sommige momenten neem jij de overhand, op andere momenten de pony.
En om eerlijk te zijn zie ik op het einde geen "winnaar". Ik heb niet echt het idee dat je je leidersplaats echt stevig bevestigd hebt.
Gericht slaan/steigeren/bokken is in mijn handboek the worst mistake ever en wordt bij mij echt gigantisch afgestrafd. Ja, dan mag de pony even overdonderd zijn, maar ze moeten beseffen dat gericht slaan/steigeren/bokken echt 100% een no go is.
Hoe ik het op die moment had opgelost kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik zou alleszins de pony met flinke en aggressieve gebaren uit mijn persoonlijke ruimte wegjagen. Dit zou niet te lang duren (net lang genoeg om hem wat te overdonderen) en daarna zou ik de rust terug in mijn lijf brengen en gewoon verder gaan waar we gebleven waren.

Maar je ziet, zovele personen zovele trainingsmethoden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:46

VivaLaVida schreef:
Het ziet er voor mij uit alsof hij even wat doorsloeg in zijn speelse bui. Geen agressie dus..
Lastig voor een paard, hij mag wel met je spelen maar niet zoals hij dat met een paard mag. Mensen zeggen gelijk: een ander paard had hem weggeschopt, maar heb je weleens 2 paarden met elkaar zien spelen? bijten in elkaars achterbeen, half-raak bokken (zoals dit)....
Je moet hem alleen duidelijk maken dat hij niet naar je mag slaan, ook niet speels.

Dat is ook mijn gedachte: die bok zelf was wel naar mij gericht, maar niet uit moorddadigheid, maar meer overmoedigheid/joligheid. Alleen moet je dat niet zo dicht in mijn buurt doen, dus stuurde ik hem ook met die boodschap weg. Toen begon in mijn ogen eigenlijk ook pas de 'dominantiestrijd' (met een knipoog, het was voor ons beiden volgens mij ook wel een spel), omdat [***] zelf wilde bepalen waar hij liep en ik dat niet toestond.

Wat dit getriggerd heeft: ik weet het nog steeds niet. We wandelden naast elkaar naar het beginpunt van het filmpje toe, [***] bood zelf aan de passage te willen doen en ging toen weer over in stap, ik nam dat idee over en vroeg dus om passage, we deden drie, vier passen en toen gingen de beentjes de lucht in. Ik zie in elk geval niets in mijn houding wat ik als trigger kan duiden of als iets wat ik anders nooit doe. En misschien was het wel gewoon een vlieg?

@ Sabine: [***] is absoluut niet introvert. :D Hij doet wat dat betreft zijn naam wel eer aan: snel in het oppikken van nieuwe dingen, snel op zijn teentjes getrapt, snel in de aanval/verdediging maar laat als je dat goed afrondt ook snel weer los.
Hmm, eigenlijk zou ik als ik tijd heb ook de rest van de training even in een filmpje moeten samenvatten, voor de bokkers die bang zijn dat het vanaf hier bergafwaarts ging (kan natuurlijk altijd nog 8-) ;) ). Niet dat we zulke spannende dingen deden (Spaanse pas achteruit, wat over hem heen hangen volgens mij?) maar ik ben benieuwd of daar dan volgens anderen nog resten van het conflict in terug te vinden zijn, en of degenen die vinden dat ik te zacht/fel reageerde daar de resultaten/gevolgen van terugzien in de rest van de training.

edit: tegelijk met Gini: :D
Hoe zou het einde er volgens jou uitzien als [***] zich echt overgegeven had/ik gewonnen had? Wat voor signalen geeft hij dan af in dat geval?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 07:54

ik denk niet dat dit echt gericht een flinke trap verkopen was. Als het zijn bedoeling had geweest je flink pijn te doen, had hij echt wel raak getrapt :j Dit is gewoon een beetje dollen en jolig doen. Maar ook dan mag dit natuurlijk niet en vind ik dat je super goed gereageert hebt!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:05

Mm.. Herkenbaar :j Ik vind dat je niet heel verkeerd gehandeld hebt, maar ik vraag me af, hoe je je dat moment vóór de trap voelde. Bv, heb je een slechte dag op het werk of zo iets gehad? Voelde je je niet helemaal top? Stond je wel in je kracht? Want dan is dit een erg logische reactie van je paard :) . Ik zelf heb het altijd, als ik niet in mijn kracht sta, of een slechte dag heb gehad, dat hij me op mijn plaats zet, met name oefeningen waarbij hij opgefokt wordt, zoals Spaanse pas en Spaanse draf, en ik sta niet in mijn kracht, kan er niet helemaal bij zijn, dan laat hij dat zeker merken door of teken me aan te rammen of te trappen. Dus wanneer ik ziek ben, mijn dag niet heb of iets heb waardoor ik niet in mijn kracht kan staan, niet kan laten zien dat ik de leider ben, ga ik niet naar mijn paard toe. Want hij merkt het, en hij is zo'n paard die als je niet de leider bent, zelf wel de leider gaat spelen. Wanneer hij het gedaan had om me uit te testen (ik heb altijd een lang touw bij me) had ik hem weggestuurd, op de grond gaan zitten en negeren. Wanneer hij naar me toe zou komen, zou ik met het touw om me heen zwaaien, wegsturen, wanneer hij je ook negeert, dus rustig in de hoek beetje stil zou staan en lummelen, weer een makkelijke oefening vragen, waar hij rustig van word (bij mijn paard is dat het compliment) belonen en weg gaan. Want wat je nu doet heeft echt geen zin, paard word er immers niet rustiger op en je raakt samen gefrustreerd van elkaar. Gevecht aangaan nooit doen, dat kan je je leven kosten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:50

xyzutu2 schreef:
edit: tegelijk met Gini: :D
Hoe zou het einde er volgens jou uitzien als Speedy zich echt overgegeven had/ik gewonnen had? Wat voor signalen geeft hij dan af in dat geval?

Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Ik begin hierbij op 1.35 in het filmpje. En zoals ik zie is het bevel voor achteruit gaan de arme lichtjes oplichten.

Van 1.38 tot 1.40 zie ik toch dominantie. Jij noemt het scherp op je lichaamstaal staan, maar dat vind ik niet. Jij geeft een hele lichte hulp en hij reageert buitensporig erop. En ook weer dat voorbeentje dat richting jou gaat. Ok, hij raakt je niet, komt totaal niet in je buurt met dat been. Maar hij "slaat" het wel richting jou.
Meteen daarna begint hij te kauwen, dus toen dacht ik: ja, ze heeft hem. En dat is ook een heel goed stuk, waar hij echt attent is op je signalen.
Op 1.59 vraag jij hem nog een keer achteruit en hij gaat niet meer achteruit waarbij jij dan ook niet je signaal groter maakt. Toch ook weer net dat willetje dat hij wil doordrijven.
Het is niet dat hij heel dominant gedragd vertoont, hij kauwt en staat lekker ontspannen. Maar ik heb na het filmpje ook niet het idee: wauw, zij heeft haar leiderspositie stevig bevestigd.
Maar goed, het is ook maar een kort filmpje, met geknipte beelden, dus misschien dat het voor jou toen anders aanvoelde. Jij kent de pony ook het beste en weet wat zijn houdingen zijn. Mijn paard is na een straf juist superonderdanig, kauwt een eind in de weg, staat met haar hoofd bijna aan de grond en slaakt een hele diepe zucht (van opluchting?) wanneer ik ze terug toelaat in mijn ruimte en terug rustig/passief ben.
Misschien dat ik daarom dat beeld heb bij jouw filmpje, omdat ik die extreme signalen van de pony uit niet zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:18

xyzutu2 schreef:
VivaLaVida schreef:

Dat is ook mijn gedachte: die bok zelf was wel naar mij gericht, maar niet uit moorddadigheid, maar meer overmoedigheid/joligheid. Alleen moet je dat niet zo dicht in mijn buurt doen, dus stuurde ik hem ook met die boodschap weg. Toen begon in mijn ogen eigenlijk ook pas de 'dominantiestrijd' (met een knipoog, het was voor ons beiden volgens mij ook wel een spel), omdat Speedy zelf wilde bepalen waar hij liep en ik dat niet toestond.

Wat dit getriggerd heeft: ik weet het nog steeds niet
. We wandelden naast elkaar naar het beginpunt van het filmpje toe, Speedy bood zelf aan de passage te willen doen en ging toen weer over in stap, ik nam dat idee over en vroeg dus om passage, we deden drie, vier passen en toen gingen de beentjes de lucht in. Ik zie in elk geval niets in mijn houding wat ik als trigger kan duiden of als iets wat ik anders nooit doe. En misschien was het wel gewoon een vlieg?

Heb jij nooit een melige bui dat je ineens iets eruit floept waarvan je denkt "ohh... zei ik dat nou echt?" ? :D