[AR] Alleen aanspannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Alleen aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:34

ik doe het met al mijn pony's en die van mensen die ik hier rij alleen.
In de basisopvoeding leren ze de HO ook echt HO is en al ontploft er een bom ze moeten blijven staan, en dat doen ze ook keurig.
Span alles alleen in, rij alleen zowel in het land als op de weg. Als ik met mijn eigen pony's wegga neem ik er zelfs gerust 1 mee als handpony naast de wagen maar die zijn wel strak opgevoed en luisteren perfect.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:57

Nooit je pony inspannen zonder hoofdstel om. Zelf altijd dat je leidsels binnen handbereik zijn, dat is je rem. Ik span mijn tweespan ook alleen in. Gewoon de halsters rond de hals en die gaan er af op het moment dat ik mijn cap, handschoenen en dergelijke op en aan heb en de leidsels in de hand. Ook na opstijgen moeten ze eerst nog stilstaan (ze worden dan wel al wakker) Dan zet ik meestal me teller even op nul.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:42

dat doen die van mij ook, netjes blijven staan als ik opgestapt ben tot ik het teken geef dat ze weg mogen stappen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:35

Mak of niet, ik span thuis nooit in zonder hulp.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:59

Op het moment dat je het halster af doet en het hoofdstel wil aandoen, heb je een moment waarop je niks meer te zeggen hebt. Pony heeft dan geen hoofdstel in dus gene leidsels om in te grijpen, en het halster heb je ook net uitgedaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:00

ìk zou ook nooit met alleen een halster inspannen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:03

Citaat:
Vraag me alleen wel af wat er zo op tegen is, om het halster om te houden tijdens het intuigen en dan als allerlaatste het hoofdstel om te doen? Ik zie niet zoveel verschil als alleen dat het halster beter zit als het niet over een hoofdstel heen zit:-)

Omdat je dan toch altijd een moment hebt, ook al is het een seconde, dat je paard voor de wagen staat zonder ook maar iets om het hoofd en je hebt de leidsels dus ook nog niet vast aan het hoofdstel. Met andere woorden: gaat het mis, gaat het mis. En elk jaar zie je weer berichten dat half opgetuigde paarden met koets en al er vandoor gaan met alle, vaak voor het paard dodelijke gevolgen van dien. Dus niet doen.

Als je optuigt, doe je alles er al omheen, inclusief hoofdstel, leidsels vast etc. Dan doe je in jouw geval het halster om het hoofdstel en zet paard voor de wagen. Of dus, wat wij dan doen, paard gewoon voor de wagen zetten met bij voorkeur iemand ervoor.

**edit** zie dat dit antwoord al een paar keer gegeven is terwijl ik typte :o naja, boodschap is zo wel duidelijk :+
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 19-04-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:05

ik tuig helemaal op incl hoofdstel en leidsels, zet hem achterwaarts tussen het lamoen en daar moet ie blijven staan tot ik klaar ben en dat doen ze :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:43

Ja, dat is ook wel zo natuurlijk, bedankt voor de toelichting, ik zal het zo idd doen; halster over het hoofdstel.

foestbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:02

Ik leg altijd alle tuig op de pony, de wagen staat dan al buiten.

laat hem achteruit in het lamoen lopen en span dan aan.

wel altijd 100% concentratie, het blijft een beest en de makste zijn het gevaarlijkst.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:08

Ik rijd alleen maar mee met de eigenaar van mijn verzorgpaard, maar wij doen altijd een koeienband om en dan het halster af en het hoofdstel aan. Dit gaat prima, mocht ik ooit zelf gaan mennen dan zal ik het ook zo doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:37

Ik tuig ze hier op de was/zadelplaats op, zet ze dan buiten vast (met koeienhalsband) aan een ring aan de schuur en dan span ik in. Eerlijk gezegd vind ik het niet verstandig om je paard losstaand in te spannen. Hoe braaf ze ook zijn, ze kunnen altijd van iets onverwachts dik in paniek raken (kijk maar naar paard van Nouvel hier, en die liep zonder kar !!). Als ze dan los staan is de ellende niet te overzien. Gewoon een stevige ring vastmaken aan een muur en je kunt veilig inspannen. Er wordt ergens de vergelijking met western gemaakt. Maar dan heb je er geen kar achter hangen, mocht het paard besluiten toch alleen aan de wandel te gaan. Hier staan ze ook superbraaf stil, maar mijn paarden zijn me te kostbaar om ze niet vast te zetten.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:40

Ik kan mijn pony alleen inspannen , maar zonder groom met de wagen weg doe ik niet , hoe makkelijk het ook gaat , als er problemen zijn dan mis je gewoon je groom......

nagyharnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:55

ik rij altijd alleen , ook in dubbelspan , ik zit ze voor de wagen helemaal ingespannen en moeten netjes blijven stilstaan wagen eraan en vooruit , je moet ze leren stilstaan ,
ps : zijn twee welsh hengsten

nagyharnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:55

ik rij altijd alleen , ook in dubbelspan , ik zit ze voor de wagen helemaal ingespannen en moeten netjes blijven stilstaan wagen eraan en vooruit , je moet ze leren stilstaan ,
ps : zijn twee welsh hengsten

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:53

stef schreef:
Ik tuig de pony helemaal op, incl hoofdstel. Die zet ik midden op het pad, geef het commando halt, en ik knoop op mn gemakje de wagen erachter

Jup.. zo doe ik het ook..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:59

Zo'n koeienhalsband is ook handig.
Doe je om de hals als het hoofdstel en leidsels eraan zitten. Dan hang je de kar erachten en als je klaar bent dan haal je de halsband af en gaan..
Leer je pony ook om echt geduld te hebben tot je goed zit, stilstaan is dan ook heel belangrijk.
Ik laat mijn pony altijd wachten tot ik zit, dan wiebel ik nog wat extra op de kar, net alsof er nog meer mensen op moeten stappen en blijf er strikt in dat ze pas op mijn commando gaat lopen. Nooit denken van, naja, toe maar, ik wilde toch net zeggen 'stappen', nee wachten op het commando.
Anders leren ze dat jij opstapt en dat ze dan mogen gaan, dat is niet handig.. Je vraagt er niet naar maar wel belangrijk om meteen aan te pakken..

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:16

bij agradi kun je een menhalster kopen voor ong 7,-
die kan op de neus los en op de normale plaatsen
dat is heel handig hoor.....weet t uit ervaring
ben dol op mennen.
jammer dat je zo ver woont anders ging ik wel met je mee. :D :D :D
groetjes en succes

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:48

ik men ook wel eens alleen, ben te veel alleen thuis dat als ik moet wachten op hulp ik er waarschijnlijk bijna niet achter zou zitten.
alleen de weg op doe ik niet maar thuis in de wei rijden wel, het liefste bel ik dan wel even iemand om te zeggen dat ik ga rijden en die bel of sms ik dan ook weer als ik klaar ben, mocht er dan wat gebeuren zijn er redelijk snel mensen op de hoogte (telefoon houd ik ook altijd bij me).
inspannen alleen gaat makkelijk, pony is maar 96 cm en ik 1.83 dus kan overal bij ook als ik aan 1 kant blijf staan :=
maar HO is idd ook HO, daar ben ik ook wel streng mee.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:01

van het begin af aan leer ik ze gewoon stil staan, ook als ik om ze heen loop of even weg loop.
Mijn pony deed dat altijd super braaf en kon hem rustig alleen inspannen.
ik had vaak wel een touwtje in de buurt voor die het nodig vond te gaan drammen.
Maar het was vaak gewoon hoofdstel in, wagen stond klaar, pony mee en inspannen en pony bleef stil staan terwel ik hem inspande.
ik kon er rustig nog wel even bij weg lopen om handschoenen te pakken als ik die vergeten was ;)
Nu met de 2 fjorden die wij hebben gaat dat nog niet zo gemakkelijk als ze in het tuig staan worden ze al helemaal hyper dat ze weer mogen.
Maar ik ben er mee bezig, HO is HO en daar ben ik heel streng in.

(alleen op pad gaan naar buiten is echt niet verstandig, maar ik deed het ook vaak genoeg met mijn pony.
Ik vertrouwde hem ook door een door en als er iets gebeurd (wat wel eens gebeurd is) toen was het HO en hij stond genageld aan de grond, verzette geen stap meer en ik kon me daar mee prima alleen redden, met die fjorden van ons moet ik er niet aan denken :') )

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:44

Brendaaaa schreef:
Vraag me alleen wel af wat er zo op tegen is, om het halster om te houden tijdens het intuigen en dan als allerlaatste het hoofdstel om te doen? Ik zie niet zoveel verschil als alleen dat het halster beter zit als het niet over een hoofdstel heen zit:-)
Nu heb jij een klein pukje wat je zo onder de arm slaat maar bij een druk/groot paard word het verhaal wel iets anders.
Het makkelijkste werkt het met een halsriem en het tuig/leidsels er altijd volledig op voordat je de kar er achter doet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:14

Halt is zelfs halt bij merrie met 4 weken oud veulen wat op stal staat en die voor het eerst weer in het tuig loopt :j