hoofdstel keuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 23:19

Kudapelatih schreef:
Is er al een tandarts bij hem geweest?
Mss stomme vraag hoor maar de mijne reageerde ook zo op het bit dit omdat zijn wolfstandjes bleven zitten

yep tandarts is wel geweest . had geen haken of iets ??
ik ben bang dat het gewoon aangeleerd gedrag is om toch onder het bit uit te komen , maar moet zeggen dat nu hij iets meer gereden word , en ik gewoon vol houd om het terug te leggen word het al wel minder,,,

Nachtlampje

Re: hoofdstel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:33

Uhm... Tja, je hebt een zachte hand dus een hack zou best een uitkomst kunnen zijn hoor,
verder.. Sidepull, touwhalster..
Kaakgekruist systeem met een goede release (hoor ik van anderen): Nurtural. Dat zou een heel goed hoofdstel moeten zijn met perfecte release.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:32

Slofje schreef:
Uhm... Tja, je hebt een zachte hand dus een hack zou best een uitkomst kunnen zijn hoor,
verder.. Sidepull, touwhalster..
Kaakgekruist systeem met een goede release (hoor ik van anderen): Nurtural. Dat zou een heel goed hoofdstel moeten zijn met perfecte release.

ja de sitepull wil ik nu graag proberen , wat het kaakgekruiste model dat ik gebrobeerd heb van een stalgenootje wat echt geen suc6 , hij reageerde er gewoon niet echt goed op. en ook bij haar eigen paardje (ubermak) doet het nog beter op een halster met 2 touwtjes.

een hack wil ik ook nog wel eens uitproberen , maar hij is gewoon gevoelig op het hoofd , en ik weet dat een hoofdstel alleen maar scherp is als je zelf te ruig bent , maar toch , stel ik maak eens een foutje en zou wel iets te streng zijn ,,,,,,,,,,?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:46

Dan maak je een fout, maar die kun je ook met een touwhalster maken :)
Ik vind de hack super, kan hem er perfect op sturen. Bij een sidepull is de rem van thom niet zo goed, bij een touwhalster de wendingen niet zo, en hack allebei wel :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:28

Slofje schreef:
Dan maak je een fout, maar die kun je ook met een touwhalster maken :)
Ik vind de hack super, kan hem er perfect op sturen. Bij een sidepull is de rem van thom niet zo goed, bij een touwhalster de wendingen niet zo, en hack allebei wel :)

hmmm een rem heb ik wel nodig }> aangezien mijn draakje al best wel ff onder het zadel is maar door omstandigheden niet genoeg doorgereden. en voor het bakwerk heb ik dan ook wel weer de wendingen nodig ,,,,,,, toch maar eens kijken naar hack dan ? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:56

De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen.
Flinke pijninwerking werkt alleen maar averechts.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:49

JoviBan schreef:
De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen.
Flinke pijninwerking werkt alleen maar averechts.

ben ook niet van plan om hem te pijnigen hoor :D
maar er moet wel iets van een rem opzitten in zijn geheel.
zoals ik al zei ben echt een losse handjes rijdster , ben ban als ergens geen werking qua rem op zit ik harder moet trekken , en dat is niet wat ik wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:19

fuego3 schreef:
ben bang als ergens geen werking qua rem op zit ik harder moet trekken , en dat is niet wat ik wil.

Dat harder moeten trekken is misschien wat onhandiger voor jòu.
Voor het paard maakt het natuurlijk geen verschil of jij met een vriendelijk hoofdstel hard moet trekken of met een hard/streng hoofdstel slechts zacht hoeft te trekken.
Nogmaals, de rem is de bereidheid van het paard om te stoppen. Nièt de soort optoming of de trekkracht van de ruiter.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:27

Mm, maar voor mijn paard is bijvoorbeeld de hack en touwhalster duidelijker dan een sidepull, bij de hack/touwhalster hoef ik mijn pink maar te bewegen en hij staat met een schok stil. Hij ís wel bereid te stoppen, maar moet t ook snappen. :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:33

JoviBan schreef:
fuego3 schreef:
ben bang als ergens geen werking qua rem op zit ik harder moet trekken , en dat is niet wat ik wil.

Dat harder moeten trekken is misschien wat onhandiger voor jòu.
Voor het paard maakt het natuurlijk geen verschil of jij met een vriendelijk hoofdstel hard moet trekken of met een hard/streng hoofdstel slechts zacht hoeft te trekken.
Nogmaals, de rem is de bereidheid van het paard om te stoppen. Nièt de soort optoming of de trekkracht van de ruiter.

ja is idd ook wel zo want zelfs een paard met stang in die niet wil stoppen is niet te stoppen, maar omdat ik gewoon geen zin heb in trekken , en/of mezelf wil aanleren om te trekken wil ik dit graag mijden , ik rijd ook nog op paarden van een vereniging die wel met bit/stang in lopen.
dus wil mezelf geen slechte gewoontes aanleren.

@slofje , ik denk dat ieder paard weer anders reageerd op bepaalde optomingen ;) t is gewoon ff zoeken wat het beste bij jou en je paard past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:04

Slofje schreef:
Mm, maar voor mijn paard is bijvoorbeeld de hack en touwhalster duidelijker dan een sidepull, bij de hack/touwhalster hoef ik mijn pink maar te bewegen en hij staat met een schok stil. Hij ís wel bereid te stoppen, maar moet t ook snappen. :)

Dat heeft niets met 'duidelijker' te maken, maar alles met 'strenger, scherper'.

Een paard voelt een vlieg op z'n vacht, dus een pink tegen de teugel van bijv. een vriendelijke sidepull voelt en snapt een paard ook.
Je kunt je paard beter leren om op de meest subtiele/zachte signalen te reageren dan tevreden te zijn met streng/scherp inwerken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:09

Nee, ik ben het er niet mee eens dat hij alles kan snappen. Het is geen goedgevormde sidepull maar een indian bosal omgebouwd tot een sidepull, die vrij onduidelijke signalen door geeft, zo nu en dan wat verschuift en soms te strak of juist te los gaat zitten door rare knoopjes. Vind het niet gek als ik met een stalhalster, touwhalster of hackamore (of neckrope) een betere reactie krijg, die zitten qua pasvorm en inwerking goed in elkaar vergeleken met dat ombouwsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:41

Ah oké. Niet-passende spullen zijn sowieso geen goed idee. ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:46

Niet als je serieus wilt rijden inderdaad :) Maar voor uitproberen als sidepull vind ik het een prima stukje werk, en als indian bosal werkt hij zeer goed, heb er zelf alleen niks mee op. Binnenkort waarschijnlijk een sidepull bestellen bij de vrouw waar ik het heb laten maken :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:47

JoviBan schreef:
Ah oké. Niet-passende spullen zijn sowieso geen goed idee. ;)

nope , er is mij ook aangeraden om tijdelijk met halster te gaan rijden , maar omdat zijn hoofd boven breed en van onder smal ik verschuift het neus stuk zeg maar , dus dat ga ik niet eens proberen.

maar JoviBan , heb jij ervaring met kaakgekruist ? verschilt de release per hoofdstel ? of kan dit aan de pasvorm van het hoofd liggen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:50

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 23:37

JoviBan schreef:
De release is van een aantal aspecten afhankelijk.
Hier staat het uitgelegd: http://www.bitloospaardrijden.info/release.php

heb het doorgelezen , ik zal eens goed nakijken of het echt wel goed gezeten heeft dat hoofdstel .

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:42

En anders zeggen ze dat de Nurtural een goede release heeft :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:21

Slofje schreef:
En anders zeggen ze dat de Nurtural een goede release heeft :)

is dat een hoofdstel merk ? of een soort hoofdstel ?