Inrijden met alleen Cordeo/Neckrope?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Inrijden met alleen Cordeo/Neckrope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:12

met mijn pony zo dit nooit gelukt zijn. eerlijk waar niet. ik heb echt jaren moeten werken om nu onze eerste rondjes geheel 'naakt' (dus ook zonder neckrope) veilig te kunnen rijden. er gaat een massa grondwerk aan vooraf tot je echt zeker bent dat je paard naar jouw zal luisteren.
mijn pony was zo'n vrolijke trut die wel eens 'doei!' zei als ze er geen zin in had, of wel eens haar kont in de lucht gooide als het wat lastig werd. als ik die op neckrope had ingereden en ze 2x door mijn hulpen had kunne breken op zo'n prutmoment, dan had ze zeker en vast erg snel door gehad hoe ze me schaakmat kon zetten. je kunt nu eenmaal niet veel meer doen als je paard niet wilt met enkel een neckrope.

onze ruin was daarentegen zo'n watje dat je stem verheffen al genoeg was om hem te doen afzien van het plan om de andere richting uit te lopen dan je vroeg... en dan nog zou ik het niet gedaan hebben bij hem, omdat corrigeren bij het rechtrichten bv erg lastig is zonder hoofdstel en je paard zomaar wat schots en scheef laten waggelen, is uiteindelijk ook niet zo bevorderlijk.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:16

ik zou het niet doen.
begin anders bitloos zou ik zeggen en werk en langzaam naartoe

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:54

Ik zou een combi gebruiken van zowel neckrope als bitloos hoofdstel. Dit gebruik ik ook met mijn pony en bevalt mij erg goed. Inprincipe geef ik de hulpen met neckrope, maar als ze niet reageert gebruik ik de te teugels. Op deze manier blijft ze gevoelig reageren, maar wanneer ze even geen zin heeft kan ik het toch iets duidelijker aangeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:45

laurahi schreef:
Ik zou een combi gebruiken van zowel neckrope als bitloos hoofdstel. Dit gebruik ik ook met mijn pony en bevalt mij erg goed. Inprincipe geef ik de hulpen met neckrope, maar als ze niet reageert gebruik ik de te teugels. Op deze manier blijft ze gevoelig reageren, maar wanneer ze even geen zin heeft kan ik het toch iets duidelijker aangeven.

En hoe oud is je paard? En heb jij heb/haar ingereden? En hoe is hij ingereden?

Meerdere mensen hebben aangegeven dat ze beide tegelijkertijd zouden gebruiken. In de overgangsfase van bit naar bitloos is daar ook niets mis mee. Maar bij een paard dat nog niets kent meteen met 2 dingen te komen, kan voor een overload en serieuze verwarring zorgen.

Een in te rijden paard heeft een heleboel te leren. Wijken voor druk, stemcommando's, gewicht in het zadel, balans met ruiter op de rug. Hoofdstel of touwhalster, gebruik van teugels en eventueel bit.
Het paard ineens confronteren met nog een extra optoming zorgt alleen voor verwarring. Zorg voor een degelijke basis met touwhalster, werk van daaruit verder. Inrijden met cordeo of neckrope is NIET handig! Je hebt niets in handen om je aanwijzing uit te leggen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 02:20

Ik denk dat dit erg van Diaz afhangt, je kent haar nu nog niet zo goed, hebt maar een vlaag van haar gezien. De komende tijd zal je haar leren kennen, reageert ze beter op stem of op druk op de neus? Op kort maar krachtig optreden of hoe dan ook blijven vragen?

Zo heb ik mijn ene Tinker het staken onder het meelopen weg van de wei met vriendjes afgeleerd door een tikje op de schouder (na wekenlang vriendelijk aanmodderen was het toen binnen 3 dagen over), maar toen ik dat bij mijn andere net zo wou doen ging ze goed in de achteruit, nu ik gewoon lief en geduldig blijf gaat het elke dag beter.

Als Diaz alleen aan een stemhulp genoeg heeft om tot de orde geroepen te worden en je ook weet dat ze zal luisteren als ze "schrikt" van de eerste keer been geven bijv. dan zou het misschien kunnen, maar als je daarvoor druk op de neus nodig zou hebben zou ik er voor de zekerheid toch maar een hoofdstelletje bijnemen.

Over dat zadel. Een paard vind het makkelijkste balans zonder belasting. Met belasting is het het minst moeilijk als de belasting zo gelijk mogelijk verdeeld is. Veruit de meeste ruiters zitten met zadel beter recht (zeker in de bochten) dan zonder zadel, daarom zou ik als ik jou was met zadel inrijden...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 02:22

Overigens, zou lange lijnen met een cordeo mogelijk zijn? Als dat te construeren valt kan je zorgen dat ze de werking van dat ding al beheerst voor je opstapt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 02:34

Lange lijnen met een neckrope?
Hoe zie je dat voor je?

Ik denk dat je veel te moeilijk denkt...

Begin met grondwerk, doe er een vriendelijk bitloos hoofdstel om en bouw dit af. Leer neckreining aan, verfijn de hulpen en werk daarna met de neckrope.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 04:28

TurdusMerula schreef:
Begin met grondwerk, doe er een vriendelijk bitloos hoofdstel om en bouw dit af. Leer neckreining aan, verfijn de hulpen en werk daarna met de neckrope.

Zo werk ik idd ook. Je leert de paarden neckreining aan, hetgeen je ook gebruikt als je later over stapt naar western of dressuur. Een bit is een verfijning van de teugelhulp evenals dat de spoor een verfijning van jouw beenhulp is.

Het voordeel van bitloos beleren is dat je groter kunt corrigeren zonder dat daar een pijnprikkel aangekoppeld zit (zoals bij het bit wel is). Ik vind het een groot voordeel dat de paarden veel fijner aan de hulpen staan omdat je ze direct al leert dat ze op zit gestuurd worden en dat teugeldruk tegen de hals een wending inhoudt.

Daarnaast mag je in de voorbereiding géén steken laten vallen. Je zit niet te wachten op een paard wat knetterhard stuurloos door de baan gaat... Het paard moet echt vanaf de grond begrijpen hoe het zit met sturen, wijken voor druk en gas- en rempedaal moeten bevestigd zijn.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:17

Cassidy schreef:
Meerdere mensen hebben aangegeven dat ze beide tegelijkertijd zouden gebruiken. In de overgangsfase van bit naar bitloos is daar ook niets mis mee. Maar bij een paard dat nog niets kent meteen met 2 dingen te komen, kan voor een overload en serieuze verwarring zorgen.

Natuurlijk heeft een groen paard een hoop te leren. En natuurlijk kan een teveel aan informatie juist er voor zorgen dat je meer ruis op de lijn krijgt. Ik denk alleen wel, gekeken per paard en per ruiter, dat een cordeo zeker een welkome aanvulling kan zijn tijdens het inrijden. Net als een zweep (of carrot stick of hoe je zo'n stokje ook noemen wil).
Bovendien neem ik aan dat je gedegen grondwerk doet en dus dingen als 'wijken voor druk' en stemcommando's al gesneden koek zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:47

Als ik grondwerk doe, en hoofd en hals ga flexen, dan gebruik ik daarvoor een touwhalster. Met een cordeo kun je nieteens hoofd en hals flexen, en gewichtshulpen aanleren gaat pas als je in het zadel zit.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:01

Uhm misschien ben ik de enige hoor...maarre ik vind bitloos inrijden helemaal geen goed idee. :o
Stel dat het paard ooit verkocht moet worden, moet je dan aan al je klanten gaan vertellen dat het paard alleen bitloos kent?
Ik zou zeggen met (simpel) bit inrijden en als dat bevestigt is gewoon overstappen op bitloos.
Succes verder TS!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 18:24

Nou, stel mijn paard word ooit verkocht, dan word het naar iemand die ermee omgaat zoals ik het het liefste zie bij mijn paard. mocht dat bitloos zijn, dan is dat bitloos.
Maar das net als dat mijn paardje nooit ergens 23 uur in een stal mag staan van mij ;)

En ik ga er niet vanuit dat ik haar verkoop, en er dus ook geen rekening mee houden met inrijden ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:16

vind ik inderdaad ook een prutreden om ze toch maar met bit op te leren als je daar zelf geen boodschap aan hebt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:43

Prima toch, als jullie het een ''prutreden'' vinden, ieder zijn eigen gedachte! :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:53

Ook ik vind het helemaal op niks slaan om je paard om die rede met bit in te rijden. Als je echt wil gaan verkopen heb je aan een week genoeg om het paard alsnog bitwijs te maken.

Ikzelf kies voor sitepull of kaptoom plus zadel om zadelmak te maken en in te rijden.

Maar de ruiter waar ik op stal staat doet het vb heel anders. Het echte ruitermak maken, wennen aan iemand op de rug doet hij met stalhalster, halstertouw en verder niks.
Touw in de hand en dan gaan hangen. Eerst stapt het paard wat rond om balans te vinden. Als het stil staat (soms in meerdere sessies) en hij omhoog kan komen enz dan gaat het been erover en leert het paard stilstaan met ruiter erop (zonder dat het paard ooit een zadel op gehad heeft)
Als het paard zo kan stappen en stilstaan dan pas komt het wennen aan een zadel.
Zelf zou ik het zo niet doen omdat ik daar het lef niet voor hem. Maar heb hem zo al met verschillende paarden bezig gezien met verbluffend resultaat.
Zonder toeters of bellen hebben de paarden gewoon meer vertrouwen en dat zie je.
Maar het is niet mijn manier omdat ik niet ontspannen genoeg ben op zo momenten. Ik heb het idee dat ik teugeltjes nodig heb en een zadel met beugels voor ALS...

Succes met je paardje en neem vooral lekker je tijd.

blauweloek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:44

Ik vind het geen goed idee. Een neckrope is niet zo erg duidelijk voor een paard