Waarom armen/zweep in de lucht (en hoog?) = steigeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:16

mijn paard heb ik leren steigeren vanuit achterwaarts. Inderdaad door veel energie mijn paard zijn kant op te sturen vanaf voren. Zweep was hierbij eigenlijk niet nodig, zolang mn paard energiek genoeg was.
Later ben ik dit vanaf de schouder gaan verfijnen, inderdaad zoals xyz-etc zegt: omdat mijn paard bij de hulp vanaf voren teveel zijn rug hol maakte. Vaak met enkele passen achterwaarts om mn paard beter op de achterhand te zetten, en dan dezelfde opwaartse houding als vanaf voor, evt ondersteunt met mn stick.

Het leuke bij het geven van deze cue vanaf de schouder is dat je vanuit steiger je paard op een veilige manier vooruit kan late springen/galopperen. Mijn paard vind dat een erg leuk "kunstje", al doe ik geen VD maar parelli ;)

Hier een filmpje waarop ik de hulpen vanaf de schouder eigenlijk per ongeluk "ontdekte". jaja, er moest nog een en ander aan geschaaft worden, we waren hier vooral aan het spelen:

http://www.youtube.com/watch?v=Ybc1VUsqk7Y

Uiteraard ben ik dit pas gaan doen, toen onze communicatie en verstandhouding duidelijk genoeg was.