Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
C_arola schreef:Dank jullie
Mooi is ze he, je ziet zo van wie haar zoon de genen heeft
Keek eventjes verbaasd op wat ik aan het doen was maar was lekker rustig alsof ze het allemaal wel kende.
Citaat:De eerste keren kan je het paard beter niet laten galopperen. Dit omdat het paard eerst in balans moet leren lopen aan de pessoateugel: het paard moet wennen aan de inwerking van de hulpteugel, en ook aan de druk achter de achterbenen. Pas als het paard in de stap en draf goed in balans is kan je overgaan naar de galop. Als het paard in deze houding constant in balans is, dus zowel in stap, draf als galop, kan je overgaan naar de volgende houding: middel hoog.
VivaLaVida schreef:edit: elastiek in het pessoa??
pessoa is mijns inziens juist een hele fijne manier voor het paard om leren los te laten....
Citaat:De Pessoateugel bestaat uit twee onderdelen:
1. Een touw dat boven op de rug met een musketonhaak aan de longeersingel vastgemaakt wordt en achter de achterbenen gaat. (Het stuk dat achter de benen langs gaat is elastiek met daar omheen een bontje)
2. Een touw dat samen met het andere touw ook achter de achterbenen langs gaat (het stuk dat achter de achterbenen langs gaat is van elastiek en zit samen met het andere elastiek in 1 bontje, gaat dan via een ring in de longeersingel naar het bit en wordt daar met een musketon waar een katrol aan zit aan het bit vastgemaakt). Vanaf het bit kan je de musketonhaken helemaal op het einde van het touw vastmaken op 4 verschillende standen (te weten: Lang en laag, middelhoog, hoog en dressuur houding).
VivaLaVida schreef:edit: elastiek in het pessoa??
VivaLaVida schreef:pessoa is mijns inziens juist een hele fijne manier voor het paard om leren los te laten....
IndianLady schreef:Maar longeer je haar dan ook zonder of alleen met? Loopt ze zonder beter/anders?
Ik neem aan dat je uiteindelijke doel is dat je haar ontspannen kan laten lopen zonder pessoa?
Kaitlyn schreef:Waar ik in mijn reactie op doelde was het elastiek wat in de pessoateugel zit
Ondanks dat je foto's gaat maken tijdens het longeren blijft het belangrijk dat je je paard erbij houdt door inderdaad die tempowisselingen, overgangen, stukjes recht longeren ipv constant op de volte, juist om het op de voorhand komen te voorkomen. Was pas foto's gaan maken op het moment dat ze er helemaal bij was geweest en je er niet constant aan moet werken om haar daar te houden.
Maar dat is mijn mening hierop. Ik zeg ook niet dat je slecht bezig bent, ik geef je alleen tips.