Traumadenken binnen natural horsemanship - waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:47

@ Maura: Interessante verklaring, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Toen zat ik ook nog vol in de Pennymeisjesleeftijd (nou ja, 15, eigenlijk al te oud voor de Penny) en dan is het beter maken van een zielig dier natuurlijk absoluut balsem voor de eigen ziel, ook al heeft het dier zelf waarschijnlijk niet zo heel veel aan dat medelijden dat je zijn kant op stuurt gehad.
Het verbaast mij ook vooral als volwassenen en vooral volwassen trainers (zoals in mijn eerste post) het label 'traumatisch verleden' aan paarden uitdelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:30

15 al te oud voor de Penny? Nee toch? Ben al heel veel ouder dan 15 maar zo heel af en toe met de poezen op de bank en een Penny-vakantieboek...

Balsem voor de ziel, mooi. Ergens fungeert het houden van paarden misschien altijd wel als balsem voor de ziel, weg uit de boze buitenwereld en je eigen fysieke gebreken compenseren met 600 kg spierkracht?

En ja, als het over volwassen paardentrainers gaat dan is in mijn ervaring het uitdelen van het label 'traumatisch verleden' nog wel het minst merkwaardige wat deze (fascinerende) mensen doen. Waarbij Chris Irwin dan in mijn ervaring een positieve uitzondering is, dus nu ben ik meer dan nieuwsgierig naar het trauma van sanne 83?

Als ik dan zo vrij mag zijn om even het-is-nu-wel-heel-erg-vrijdagmiddag door te filosoferen: paarden-spiegels trainers-trauma's excuses-eigen onvermogen beetje roeren: zijn de dames en heren stempelaars dan eigenlijk zelf meer getraumatiseerd dan de paarden die getraind moeten worden? (moeten, waarom eigenlijk?). En zo ja: wat brengt die getraumatiseerde mensen er dan toe om zich professioneel met paarden te gaan bemoeien?

Ik begrijp trouwens - na het recent zien van een serieus grote NH-trainer show - wel dat als het dan een keer niet lukt het erg verleidelijk is om naar een excuus te grijpen. Als er 10.000 man meekijken als mijn paard het vertikt om de trailer op te gaan raad ik paardlief ernstig aan om als de donder ook een trauma te regelen.

Overigens is het volgens mij niet aan de paardentrainers voorbehouden om excuses te zoeken hoor, ik denk eerder aan een fysiologisch mechanisme in het menselijk brein: bij stress, eerst een excuus bedenken en bij voorkeur iets dat de aandacht op een ander vestigt.

Dank voor de prettige vrijdagmiddag-afleiding, en een goed weekend gewenst.

Anoniem

Re: Traumadenken binnen natural horsemanship - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:30

xyzutu2, goed topic over een interessant onderwerp. Het lijkt soms ook wel of hier op bokt buitenproportioneel veel traumapaarden voorkomen. Je ziet hier op bokt ook veel meer dominante paarden dan er logischerwijs op de wereld kunnen zijn. Tegelijk is het schrikwoord hier paniek, er wordt net gedaan of elk paard om het minste of geringste in paniek kan raken, wat voor de meeste paarden helemaal niet geldt. Wat echter vaak vergeten wordt is om het paarden zo makkelijk mogelijk te maken om het verlangde/gevraagde ook uit te voeren. De ruiters/baasjes denken veel te veel na over dingen die bij paarden helemaal niet leven en zo worden er allerlei etiketjes op paarden geplakt waar die dieren helemaal geen benul van hebben. Paarden zijn geen mensen, dat zou toch bekend moeten zijn ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:44

Trauma's bij paarden komen voor, maar ik denk heel wat minder dan wordt aangenomen.
Ik ben idd ook van mening dat erg snel wordt geroepen dat het paard is mishandeld en verwaarloosd, zonder dat het werkelijk gestoeld is op feiten.

Toevallig heb ik het meegemaakt; een werkelijk getraumatiseerd paard. Ik zou heel erg graag vertellen dat ik ervoor heb gezorgd dat het weer helemaal goed kwam, maar dat is niet zo.
Het kwam niet goed.
Het paard is een tijd met veel moeite (en clickertraining) enigszins handelbaar geworden, maar alleen voor de noodzakelijke verzorging. Het is nooit meer trainbaar of rijdbaar geworden en het bleef een paard waar je bij op moest letten.
Na een jaar werden de lichamelijke klachten ernstiger en flipte het volledig.

Een getraumatiseerd paard staat ver af van de vaak geromantiseerde verhalen. Hoewel er gelukkig ook paarden met trauma's zijn waar het wel goed bij komt.
Maar dan geldt ook gewoon ermee omgaan, zonder bezig te zijn met het verleden. Alleen dan kan het paard zich er overheen zetten, lijkt me

Alles vermijden waar het paard een slechte herinnering aan heeft, zorgt over het algemeen voor een averechts effect.

Maar ik denk idd dat het merendeel van de mishandelde paarden hier op bokt nooit werkelijk mishandeld werd (gelukkig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:51

Een trauma staat niet gelijk aan mishandeling of verwaarlozing (of ernstig letsel).
Een schaafwond is ook een trauma en een gebeurtenis met negatieve impact ook.

Het geeft helemaal niks om te denken of te erkennen dat een paard (of mens of welk dier dan ook) een trauma heeft op bepaald gebied. Het gaat erom hoe je daar vervolgens mee omgaat. En dat hoeft helemaal niet veel anders te zijn dan wanneer er geen sprake is van een trauma.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:00

liljebo schreef:
Trauma's bij paarden komen voor, maar ik denk heel wat minder dan wordt aangenomen.
Ik ben idd ook van mening dat erg snel wordt geroepen dat het paard is mishandeld en verwaarloosd, zonder dat het werkelijk gestoeld is op feiten.

Toevallig heb ik het meegemaakt; een werkelijk getraumatiseerd paard. Ik zou heel erg graag vertellen dat ik ervoor heb gezorgd dat het weer helemaal goed kwam, maar dat is niet zo.
Het kwam niet goed.
Het paard is een tijd met veel moeite (en clickertraining) enigszins handelbaar geworden, maar alleen voor de noodzakelijke verzorging. Het is nooit meer trainbaar of rijdbaar geworden en het bleef een paard waar je bij op moest letten.
Na een jaar werden de lichamelijke klachten ernstiger en flipte het volledig.

Een getraumatiseerd paard staat ver af van de vaak geromantiseerde verhalen. Hoewel er gelukkig ook paarden met trauma's zijn waar het wel goed bij komt.
Maar dan geldt ook gewoon ermee omgaan, zonder bezig te zijn met het verleden. Alleen dan kan het paard zich er overheen zetten, lijkt me

Alles vermijden waar het paard een slechte herinnering aan heeft, zorgt over het algemeen voor een averechts effect.

Maar ik denk idd dat het merendeel van de mishandelde paarden hier op bokt nooit werkelijk mishandeld werd (gelukkig)

Een :j
Wat overigens niet zegt dat het oude zeer bij zo'n dier dan toch niet soms nog opkomt..

Ik vergelijk het altijd met het laagje stof wat even van de oude lading afgeblazen wordt..
Dat laagje stof komt er ook wel weer op..
Maar wel door alleen maar normaal met ze om te gaan en ze juist bloot te stellen aan hetgeen ze eng vinden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:11

Ik ben het ook met liljebo eens, mede door eigen ervaring.
Nou viel mijn paard wel onder de noemer mishandeld, de open wonden zeiden genoeg..
Trauma zou ik niet durven te zeggen, hij was (en is) jong en de bijbehorende angst voor mensen is er met moeite uitgekregen.
Toch is er iets in zijn geheugen met gesloten ruimtes wat telkens opkomt, zodra hij een stal of trailer in moet staat hij stil en dan zie je hem denken 'stop hoo dit is een nare plek'
Hij gaat er verder zonder problemen in maar bij de drempel is het toch elke keer even vol op de rem.

(bij een aantal volwassen paarden liep het ook slecht af, gelukkig voor hen werden ze ingeslapen en verlost van hun pijn hoe triest ook..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:14

liljebo schreef:
Een getraumatiseerd paard staat ver af van de vaak geromantiseerde verhalen. (...)

Ja en Ja :). Als je ooit met een paard-met-ernstig-probleem-dat-zich-uit-in-complex-gedrag-dat-best-gevaarlijke-gevolgen-kan-hebben (hierna: getraumatiseerd paard) gewerkt hebt, dan weet je dat. In de praktijk gaat het dan niet over paarden die verkeerd aanspringen bij het freestylen of paarden die lelijk kijken bij het opzadelen :n. Voor de meeste bokkers geldt ook dat ze nooit een mishandeld paard van dichtbij hebben gezien en zodoende kunnen de meeste mensen die alleen creeren en niet helpen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:56

JoviBan schreef:
Een trauma staat niet gelijk aan mishandeling of verwaarlozing (of ernstig letsel).
Een schaafwond is ook een trauma en een gebeurtenis met negatieve impact ook.

Het geeft helemaal niks om te denken of te erkennen dat een paard (of mens of welk dier dan ook) een trauma heeft op bepaald gebied. Het gaat erom hoe je daar vervolgens mee omgaat. En dat hoeft helemaal niet veel anders te zijn dan wanneer er geen sprake is van een trauma.

Maar dan zijn er nog veel meer trauma paarden, sterker nog dan zijn er alleen maar trauma paarden :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:14

Zelf meegemaakt dat een paard de ene dag zich heel behoorlijk liet bekappen aan de voorhoeven (jong paard, onervaren met voetjes geven), geen gekke dingen gebeurd, gestopt na de voorhoeven om het niet te moeilijk te maken voor hem en de keer daarop kwam diezelfde smid (tenger vrouwtje) en paard probeerde door de muur heen weg te komen, volledig in paniek.........
Er is niets geks gebeurd, ik was erbij met beide gelegenheden, ken het paard, ook in de tussentijd niet iets anders geks gebeurd, alleen een paard dat zich op een of andere manier iets in de kop gehaald heeft dat een smid levensgevaarlijk is :?
Maar nog altijd (jaren later) zou een vreemde van zijn reactie op een smid zeggen dat hij een keer grof mishandeld moet zijn geweest door een smid, anders worden ze er niet zo bang voor........

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:43

Elk paard en elk mens heeft een ander karakter. Je moet leren met het paard om te gaan.
Ik krijg het idee dat men het tegenwoordig makkelijker vindt om te zeggen dat een paard een trauma heeft dan dat ze denken 'wat doe IK fout' Heel veel problemen komen doordat jij de dingen fout doet. Niet expres, maar gewoon omdat we dingen moet leren. Ik krijg een beetje het idee dat veelmensen zichzelf tegenwoordig zo goed vinden dat het altijd aan iets of iemand anders ligt. Dat is misschien makkelijker voor de meeste dan hun eigen tekortkomingen toegeven. Durf gewoon eens toe te geven dat je niet alles weet en kan. Maar (bijna) alles is te leren als je je daar maar voor inzet.

xyzutu2 schreef:
Je hoort tegenwoordig ontzettend veel over trauma's bij paarden, vooral in NH-kringen: als een paard ergens een probleem mee heeft, dan zal hij wel een trauma hebben. Ik vraag me af of dat nog wel realistisch is, en of het niet een vlucht is voor een veel alledaagser verklaring. Laatst hoorde ik bijvoorbeeld over een pony die wat dominant was en naar een nh trainer werd gestuurd om goed doorgereden te worden. Daar bleek hij best braaf, behalve dat als hij bij het longeren linksom in draf moest, hij helemaal door het lint ging. Conclusie van trainer: hij heeft een trauma opgelopen/iets ergs meegemaakt toen hij een keer linksom in draf moest.

En dan denk ik: ja.

En dan denk ik: nee.

Ja; er zijn paarden met echte trauma's.
Nee; als je de impact van traumatische gebeurtenissen (auto-ongelukken, rampen enz.) op mensen bestudeert, schijnen er gemiddeld genomen meer mensen te zijn die er na de eerste periode van herstel geen noemenswaardige last van hebben dan mensen die er wel nog dagelijks onder lijden - en ik kan me voorstellen dat dat bij paarden en andere dieren net zo werkt: dat ze er na de eerste shock en rouwperiode gewoon op eigen kracht weer uit komen.
Er zijn volgens mij ook veel meer paarden die geen trauma's hebben, maar die door een inconsequente training door hun huidige baas op het verkeerde pad gestuurd worden, tot het moment van ingrijpen (trainer inschakelen/nieuwe methode zoeken) daar is. Als het paard dan echt onhandelbaar is geworden, dan zou dat een oud trauma zijn dat nu naar boven is gekomen (waardoor paard niet meer stil wil staan/over mensen heen loopt/voernijd ontwikkelt enz.). En dan is het misschien inderdaad wel prettiger om de fout bij een onbekende in het verleden te leggen, dan bij je eigen handelen. Dan ben jij namelijk niet de persoon die het probleem veroorzaakt heeft, maar degene die het probleem gaat oplossen. Je wordt als het ware de psycholoog van je paard, degene die hem gaat redden.

Dat is waar het bij mij ook knelt: het hele traumadenken is binnen de (mensen) psychiatrie inmiddels redelijk achterhaald: ja, je kunt een posttraumatische stress stoornis oplopen als je bijvoorbeeld overvallen bent. Je kunt ook een gegeneraliseerde angststoornis ontwikkelen doordat je na die overval bang bent voor alle donkere steegjes. Maar er zijn nog veel meer mensen die dat soort klachten zonder duidelijk voorafgaand trauma ontwikkelen. Die op een dag wakker worden en zich steeds angstiger voelen of depressiever of agressiever en niet weten waarom. Confronteer vijf bange mensen/paarden met iets nieuws: de eerste heeft last van een posttraumatische stress stoornis voor specifiek die situatie en reageert daarom bang, de tweede is van nature sneller angstig van karakter en heeft gewoon meer tijd nodig, de derde is helemaal niet bang maar boos omdat hij het niet eens is met wat er van hem gevraagd wordt en kan dat op die manier uiten, en de vierde heeft gewoon geleerd dat nu tien seconden flink rem staan hem straks vijf minuten vervelende opdrachten scheelt/meer aandacht oplevert. 'Trauma' is slechts een van de vele mogelijkheden.

Het lijkt er ook op alsof het traumadenken redelijk specifiek is voor de nh-wereld - ik heb in elk geval nog nooit gehoord van een dressuurruiter die zijn paard naar een dressuurtrainer stuurt omdat zijn paard een uitgestrekte draf-trauma heeft. Het paard gaat gewoon naar die trainer om die draf er beter uit te rijden/door te duwen/het strekken te bevestigen of hoe ze het ook noemen, maar het paard wordt niet gezien als slachtoffer en de eigenaar/trainer niet als therapeut.

Ik zeg niet dat dat beter is. Het lijkt me alleen maar toe te juichen als mensen hun paard zien als levend emotioneel wezen in plaats van een drafrobot, en daar weldenkend mee omgaan. Maar slachtofferdenken is slechts een van de mogelijkheden, en ook een die volgens mij nogal wat risico's aan zich heeft kleven. Toch wordt de diagnose 'trauma' erg vaak gesteld (door nh-trainers, goeroes, paardenfluisteraars, eigenaren zelf, telepathisch contact enz.) en ik vraag me af waarom, en ik vraag me vooral af wat de mens daar dan zelf uit haalt.
Ik ben erg benieuwd naar hoe anderen hierover denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:23

Helemaal mee eens. Als je een beetje bekend bent met paardenpsychologie, en hoe paarden denken, zijn reacties verklaarbaar en kunt je ze daardoor een plaats geven. Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken. Zo kan een paard dat nog nooit heel negatieve ervaringen heeft gehad met een zweep, daar zo van schrikken dat al snel het verhaal de wereld ingezet wordt dat een paard mishandelt is.

Het woord "trauma" wordt dan in mijn ogen veel te snel geplakt. Een excuus voor gebrek aan inzicht, kennis, en doorzettingsvermogen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:00

En soms zijn die reacties dus niet verklaarbaar. Ik durf best te zeggen dat ik een beetje bekend ben met paardenpsychologie, vrij aardig weet hoe paarden denken, maar ik heb tot op de dag van vandaag geen verklaring voor die compleet irrationele paniek voor die smid (en daarmee ook alle andere smeden).
Ik zal het ook niemand kwalijk nemen als ze denken dat bij dat paard die angst is veroorzaakt door een trauma, alleen WEET ik dat het niet zo is. En als ik het paard niet zo goed had gekend zou ik het ook denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:20

Is het echt compleet irrationele angst voor de smid of zit er ergens niet toch een probleem?

Een kennis van mij had een paard dat bij meerdere smeden vooral bij een achterbeen compleet door het lint ging. Tot ze een smid trof die het anders aanpakte, voet minder hoog optilde en achter het paard ging staan om het achtervoetje te bekappen en te beslaan, ipv ernaast. Levensgevaarlijke positie voor een smid als het paard echt uit zou halen, maar hij nam de tijd, en tilde het voetje niet zo hoog op.
Waar anderen het alleen redden met verdoving in een dosering dat het paard nog net niet omviel, redde hij het zonder.
Uiteindelijk, jaren later, bleek er een chronische ontsteking in de bilspier te zitten die zeer pijnlijk was op de momenten dat het paard het achtervoetje hoger moest optillen dan voor de normale dagelijkse beweging noodzadelijk was. Oorzaak gevonden, kon aan gewerkt worden, probleem na jaren eindelijk opgelost....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:31

Ben het zó eens met TS! Nuance lijkt me hier het toverwoord, met daarnaast een flinke dosis nuchterheid en realisme. Erger vind ik het zelf worden als het dier onder de paraplu van het "trauma" ineens allerlei dingen niet meer hoeft.. (zoals ook mensen dat geneigd zijn te doen binnen de wereld van het slachtofferdenken)

Want wat is nu juist dé truuk bij "trauma"behandeling? Juist: het opheffen van de vermijding, wat wil zeggen: gecontroleerd blootgesteld worden aan dat waar het dier ( of de mens...) met angst op reageert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:58

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:58

Cassidy schreef:
Is het echt compleet irrationele angst voor de smid of zit er ergens niet toch een probleem?

Nope, het is echt compleet irrationele angst.
Bekappen was niet het probleem, de smid was het probleem. Met heel veel zoekwerk bleek de reactie vooral te gaan over het luchtje van een smid die warm beslaat (oftewel schroeiluchtje), maar hij had ook door dat smeden in busjes rondreden, dus busjes op stal werden ook met wantrouwen bekeken, etc. Maar waarom hij dat luchtje opeens zo levensgevaarlijk vond? Geen idee.
Een collega van me is hem gaan bekappen, die deed ook haar eigen paarden (lastige exemplaren volgens de meeste smeden), en met enig geduld was hij goed te bekappen. Maar een smid....... nog altijd niet.

hihi, knap zeg, ik heb een leeg bericht gepost......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:47

De schroeilucht bij een smid die warm beslaat, daar heb ik ook al aan gedacht, kan idd een probleem zijn. En idd, hoe help je hem daar dan weer vanaf...
Ooit gedacht om zelf een cursus bekappen te gaan doen? Heeft je paard ijzers nodig?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:10

Cassidy schreef:
De schroeilucht bij een smid die warm beslaat, daar heb ik ook al aan gedacht, kan idd een probleem zijn. En idd, hoe help je hem daar dan weer vanaf...
Ooit gedacht om zelf een cursus bekappen te gaan doen? Heeft je paard ijzers nodig?

Paard wordt nu door nieuwe eigenaresse zelf bekapt onder leiding van een "echte" bekapster (die dus niet beslaat). Gelukkig heeft hij uitstekende hoeven en kan hij gewoon op blote voeten door het leven, dus het probleem is in die zin wel beperkt, maar het is er dus wel.
Het is een apart paard, maar wel eentje die je zo'n eigenaardigheid graag vergeeft ;) <3