Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Dus wat jij hierboven verkondigd is werkelijk kul van de bovenste plank
Marietje_007 schreef:JoyCiej007 schreef:Dus wat jij hierboven verkondigd is werkelijk kul van de bovenste plank
Ik wil toch even een toevoeging doen
Want.. mijn ervaring is (ik heb meerdere tuigpaarden gereden) dat paarden die gewoon met plezier gereden worden echt wel stijf zijn. En ja natuurlijk als je wedstrijd ment en dressuur ment dan is het anders. Maar geloof niet dat daar de vooroordelen vandaan komen. En ook niet dat dat meteen de bedoeling was, zo vatte ik het niet op namelijk. Dacht dat TS gewoon lekker buiten wil gaan rijden!
Die stijve paarden werden dan misschien wel verkeerd gement, en ja er zijn meer stijve paarden maar ze vraagt toch om ervaring daarover?! En ik zeg, ik herken het nadeel, maar als je goed dressurmatig blijft rijden is het prima te doen (hoog uit de dag erna beetje lastig = mijn persoonlijke ervaring).
Ik doel er dus op dat als je dressuur onder het zadel blijft lopen je daar minder snel last van zult krijgen. Wat veel mensen vrezen. Misschien schreef ik het verkeerd, misschien verkeerd gelezen maakt me ook niet uit!
Nou ja en als het mennen niet goed gedaan wordt worden ze vanzelf weer stijf, daarom vraag hulp.. dat was mijn boodschap.. gaat TS gelukkig ook doen
Marietje_007 schreef:Het nadeel is dat ze bochten hele stijf nemen enzo. Maar ik heb alleen ervaring met paarden die al voor kar stonden en waar daarna een zadel erop is gelegt. Waarschijnlijk ga je af en toe mennen, en meer dressuuren. Dus dan heb je er geen last van. Tenminste die combi gaat bij mij en mijn paarden goed. Alleen de eerste dag na het mennen kan wat lastig zijn (hoeven voor kar niet aan de teugel te lopen en dat bevalt wel hehe).
Marietje_007 schreef:Nee klopt dat stel ik te algemeen.. ik doel erop dat mijne niet aan de teugel hoeven te lopen voor de kar. En dat mijn daarom de dag erna ook liever met neus in de lucht lopen. En zijn inderdaad mensen die ze voor de koets ook mooi rond vragen. Dus dat komt inderdaad verkeerd over (sorry)..
Ik ben me vandaag wat ongelukkig aan het formuleren. Want ik bedoelde ook niet te zeggen dat alle recreatieve mensen stijven paarden hebben (zou ik t zelf ook moeten hebben). Maar je wel sneller kans hebt op een stijf paard als je niet goed ermee traint. Sommige paarden vallen bijna een bocht door. Omdat ze niet soepel (meer) zijn. En om dat te voorkomen is het fijn onder het zadel, of aan de longe (grondwerk) of menlessen te nemen een goede tip.
Pinky6 schreef:Ik denk wel beetje van wel paarden die een koets trekken kunnen rare gangen hebben dus het ligt eraan :S
Breghje schreef:Ik heb Belgische trekpaarden gereden onder de man, die ook voor de kar stonden én voor de ploeg beleerd waren. Zoals hierboven al gezegd, die moesten dus ook voor de kar dressuurmatig aan de bak, rechtgericht, rug gebruiken etc. Wel werden die allemaal met stang gereden, maar met heel zachte hand en ze hadden boterzachte mondjes. Ze konden dankzij de ploegtrainingen een volte op een dubbeltje draaien mét lengtebuiging, dus ik vond het zeker een aanvulling.
Mijn eigen paard is ook voor de kar beleerd, echter heb ik geen kar dus heb haar er nog nooit voor zien lopen.
Ik denk alleen wél Carool, dat je eerst je basis dressuurmatig voor elkaar wilt hebben in dit geval en ze ohz met ruggebruik en dragend wil hebben.
carolalisa schreef:[ik was ook voorlopig niet van plan om hem voor de kar te beleren omdat ik zowiezo eerst idd ohz de basis er goed in wil hebben plus dat ik hem goed verkeersmak wil hebben. en daarbij heb ik ook geen kar dus zou ik er op dit moment dan nog niks mee kunnen. maar het is wel iets om over na te denken om dat er later bij te gaan doen. ik wilde dan alleen weten of dit nadelig is voor het rijden maar het blijkt dus positief mits het mennen goed gebeurd